En bild...

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

En bild...

Inlägg av Bussmicke »

Bild
M21 237 vid Östra sjukhuset 12/6 1994. Varför?
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Provisoriskt linjenät med anledning av att Drottningtorget byggdes om. Vill minnas att nätet var delat i en västlig och en östlig del, där den östliga delen hade för sommaren speciella linjenummer. Har för mig att linjerna 8-11 fanns på den östra sidan. Dat var samma uppdelning av nätet ett eller ett par år senare när ombyggnaden av Drottningtorget fortsatte.

Kommer för övrigt inte ihåg några detaljer.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Jörgen Gustavsson skrev:Provisoriskt linjenät med anledning av att Drottningtorget byggdes om. Vill minnas att nätet var delat i en västlig och en östlig del, där den östliga delen hade för sommaren speciella linjenummer. Har för mig att linjerna 8-11 fanns på den östra sidan. Dat var samma uppdelning av nätet ett eller ett par år senare när ombyggnaden av Drottningtorget fortsatte.

Kommer för övrigt inte ihåg några detaljer.

mvh/ Jörgen G
De gamla filmerna hade bara nummer 1-10 samt halvmåne alternativt N och det bakåtsträvande G:t (GS logotype)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

To spørsmål

Inlägg av Andy »

Hei!
Har to spørsmål angående M-21:
Hvordan klarte man å koble vognene når automatkoblet sitter så lant inne under vognkassen?
Har jo sett at M-31 har fått vanlige albert kobbel
Hvorfor er det så mange forsjellige strømavtager typer på vognene?

Andreas
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: To spørsmål

Inlägg av 2763 »

Andy skrev: Hvordan klarte man å koble vognene når automatkoblet sitter så lant inne under vognkassen?
M21 har ett stort svep, väldigt stort. Det är troligen så att kopplet måste vara så långt och sitta så långt in för att det överhuvudtaget skall fungera.
Vet ej.
Andy skrev: Hvorfor er det så mange forsjellige strømavtager typer på vognene?
Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.

JAgr - det stämmer väl?

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Tramfan

M21-koppel

Inlägg av Tramfan »

Genom att kopplen sitter så långt in blir det svårt att hoppa mellan vagnarna vilket ökar säkerheten.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

SIkkerhet

Inlägg av Andy »

Genom att kopplen sitter så långt in blir det svårt att hoppa mellan vagnarna vilket ökar säkerheten.
Der har du helt rett, i Oslo hadde vi det problemet når M-25 gikk sammenkoblet at folk sto på koblingene under fart!

TonyM Skrev
Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.
Når jeg nå gikk igjennom noen M-21 / M-31 bilder, så så jeg at det var bare to typer, og etter det jeg kan kjenne igjen så er de tobente en Stemman!
De første leddvognene i Oslo ble levert med Stemman, dok da enbents!
Betegnelsen var vel Stemman FB80a

Andreas
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: To spørsmål

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev:Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.

JAgr - det stämmer väl?

/Tony

Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.


/Michael
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: To spørsmål

Inlägg av Andy »

Arnold skrev: Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.


/Michael
Kan det være en strømavtager av denne typen som sitter på denne vognen?
Bild

Andreas
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: To spørsmål

Inlägg av 2763 »

Arnold skrev: Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.
Håller med du - stemmanbyglarna gör sig bättre på M25a, M25v, M28 och M29. Den nya bygeln du såg är också den från firma Stemman, då dock i en helt ny och enbent variant.

Tycker själv att den är synnerligen välpassande till M31:s kantighet, ett klart lyft!

Har för mig att B&W anses för varandes för klen här i Göteborg. (Den typ som sitter på SL-95) Tittar man på de byglar som sitter här så ser de åtminstone ganska robusta ut. 143 fick sin bygel bytt p.g.a. att det var en B&W.

/Tony

/Tony

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: To spørsmål

Inlägg av Andy »

TonyM skrev:
Arnold skrev: Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.
Håller med du - stemmanbyglarna gör sig bättre på M25a, M25v, M28 och M29. Den nya bygeln du såg är också den från firma Stemman, då dock i en helt ny och enbent variant.

Tycker själv att den är synnerligen välpassande till M31:s kantighet, ett klart lyft!

Har för mig att B&W anses för varandes för klen här i Göteborg. (Den typ som sitter på SL-95) Tittar man på de byglar som sitter här så ser de åtminstone ganska robusta ut. 143 fick sin bygel bytt p.g.a. att det var en B&W.

/Tony
Helt klart, man burde ha en strømavtager som passer til hvordan vognen ser ut!
Trur grunnen til at OS valgte å bruke B&W var på grunn av prisen + at Semman er en del tyngere, men B&W er ikke fult så sorlid!
SL-95 har ikke plass til en Stemman på taket, da det er meget dårlig plass på taket der
Forøvrig, så har man på t-banen i Oslo valgt å kun bruke Stemman da disse ikke stikker så mye opp fra taket, trur de overtokk en del av dem fra Sporvogn!

Her er et bilde av en Oslo vogn med Stemman strømavtager:
Bild

Andreas
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

För att återgå till urprungsfrågan om linjenätets uppdelning i en östlig och en västlig del...
Så har denna uppdelning förekommit i stort sett på samma vis när andra evenemang och trafikstörningar (det ena utesluter inte det andra) uppkommit i staden
Göteborgsvarvet, George Buch, i viss mån vid Cortegen etc.

Är det förresten någon som vet varför man vände en åtta i Härlandaslingan vid just åtta-tiden i morse?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:För att återgå till urprungsfrågan om linjenätets uppdelning i en östlig och en västlig del...
Så har denna uppdelning förekommit i stort sett på samma vis när andra evenemang och trafikstörningar (det ena utesluter inte det andra) uppkommit i staden
Göteborgsvarvet, George Buch, i viss mån vid Cortegen etc.

Är det förresten någon som vet varför man vände en åtta i Härlandaslingan vid just åtta-tiden i morse?

Bj.
Utgående vagntåg S-AC över R, morgontrött förare, felkörning vid R?
(S=Svingeln, eg. Vagnhallen Stampgatan - hållplats men den finns ej mer,
AC=Angered Centrum
R Redlösplatsen)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Börje Ståhlman

Inlägg av Börje Ståhlman »

Jörgen G sa i sitt inlägg att linje 8-11 gick öster om Cstn. Det var faktiskt linje 6, 8 och 10.

6 gick till Kortedala-Bergsjön
8 gick till Angered
10 gick till växelvis Östra Sjukhuset och Kålltorp

/BS
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Tack! Då fick vi det utrett - linje 11 var som jag skrev, något jag hade för mig...

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: To spørsmål

Inlägg av JAgr »

TonyM skrev: Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.

JAgr - det stämmer väl?

/Tony
Ja det stämmer i stort. Men det är en salig blandning det finns både en- och två-benta Schunk och Stemman. På ett par M31 provas en ny modell av Stemman som någon mycket riktigt lagt märke till.

Utvecklingen av strömavtagare har gått till att uteslutande använda enbenta sådana. Behöver en strömavtagare bytas (totalhaveri) blir det till en enbent.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Börje Ståhlman skrev:Jörgen G sa i sitt inlägg att linje 8-11 gick öster om Cstn. Det var faktiskt linje 6, 8 och 10.

6 gick till Kortedala-Bergsjön
8 gick till Angered
10 gick till växelvis Östra Sjukhuset och Kålltorp

/BS
Till Kålltorp fick man åka buss, tror den hette 13.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Bussmicke skrev:
Börje Ståhlman skrev:Jörgen G sa i sitt inlägg att linje 8-11 gick öster om Cstn. Det var faktiskt linje 6, 8 och 10.

6 gick till Kortedala-Bergsjön
8 gick till Angered
10 gick till växelvis Östra Sjukhuset och Kålltorp

/BS
Till Kålltorp fick man åka buss, tror den hette 13.
MN
Kan det inte vara så att det var olika lösningar 1994 och 1995, vilket gör att oredan om vad som gällde är så stor?

mvh/ Jörgen G
Skriv svar