En bild...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
En bild...
M21 237 vid Östra sjukhuset 12/6 1994. Varför?
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Provisoriskt linjenät med anledning av att Drottningtorget byggdes om. Vill minnas att nätet var delat i en västlig och en östlig del, där den östliga delen hade för sommaren speciella linjenummer. Har för mig att linjerna 8-11 fanns på den östra sidan. Dat var samma uppdelning av nätet ett eller ett par år senare när ombyggnaden av Drottningtorget fortsatte.
Kommer för övrigt inte ihåg några detaljer.
mvh/ Jörgen G
Kommer för övrigt inte ihåg några detaljer.
mvh/ Jörgen G
De gamla filmerna hade bara nummer 1-10 samt halvmåne alternativt N och det bakåtsträvande G:t (GS logotype)Jörgen Gustavsson skrev:Provisoriskt linjenät med anledning av att Drottningtorget byggdes om. Vill minnas att nätet var delat i en västlig och en östlig del, där den östliga delen hade för sommaren speciella linjenummer. Har för mig att linjerna 8-11 fanns på den östra sidan. Dat var samma uppdelning av nätet ett eller ett par år senare när ombyggnaden av Drottningtorget fortsatte.
Kommer för övrigt inte ihåg några detaljer.
mvh/ Jörgen G
/Tony
Med reservation för tyckfel.
To spørsmål
Hei!
Har to spørsmål angående M-21:
Hvordan klarte man å koble vognene når automatkoblet sitter så lant inne under vognkassen?
Har jo sett at M-31 har fått vanlige albert kobbel
Hvorfor er det så mange forsjellige strømavtager typer på vognene?
Andreas
Har to spørsmål angående M-21:
Hvordan klarte man å koble vognene når automatkoblet sitter så lant inne under vognkassen?
Har jo sett at M-31 har fått vanlige albert kobbel
Hvorfor er det så mange forsjellige strømavtager typer på vognene?
Andreas
Re: To spørsmål
M21 har ett stort svep, väldigt stort. Det är troligen så att kopplet måste vara så långt och sitta så långt in för att det överhuvudtaget skall fungera.Andy skrev: Hvordan klarte man å koble vognene når automatkoblet sitter så lant inne under vognkassen?
Vet ej.
Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.Andy skrev: Hvorfor er det så mange forsjellige strømavtager typer på vognene?
JAgr - det stämmer väl?
/Tony
Med reservation för tyckfel.
M21-koppel
Genom att kopplen sitter så långt in blir det svårt att hoppa mellan vagnarna vilket ökar säkerheten.
SIkkerhet
Der har du helt rett, i Oslo hadde vi det problemet når M-25 gikk sammenkoblet at folk sto på koblingene under fart!Genom att kopplen sitter så långt in blir det svårt att hoppa mellan vagnarna vilket ökar säkerheten.
TonyM Skrev
Når jeg nå gikk igjennom noen M-21 / M-31 bilder, så så jeg at det var bare to typer, og etter det jeg kan kjenne igjen så er de tobente en Stemman!Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.
De første leddvognene i Oslo ble levert med Stemman, dok da enbents!
Betegnelsen var vel Stemman FB80a
Andreas
Re: To spørsmål
TonyM skrev:Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.
JAgr - det stämmer väl?
/Tony
Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.
/Michael
Re: To spørsmål
Kan det være en strømavtager av denne typen som sitter på denne vognen?Arnold skrev: Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.
/Michael
Andreas
Re: To spørsmål
Håller med du - stemmanbyglarna gör sig bättre på M25a, M25v, M28 och M29. Den nya bygeln du såg är också den från firma Stemman, då dock i en helt ny och enbent variant.Arnold skrev: Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.
Tycker själv att den är synnerligen välpassande till M31:s kantighet, ett klart lyft!
Har för mig att B&W anses för varandes för klen här i Göteborg. (Den typ som sitter på SL-95) Tittar man på de byglar som sitter här så ser de åtminstone ganska robusta ut. 143 fick sin bygel bytt p.g.a. att det var en B&W.
/Tony
/Tony
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: To spørsmål
Helt klart, man burde ha en strømavtager som passer til hvordan vognen ser ut!TonyM skrev:Håller med du - stemmanbyglarna gör sig bättre på M25a, M25v, M28 och M29. Den nya bygeln du såg är också den från firma Stemman, då dock i en helt ny och enbent variant.Arnold skrev: Utifrån observationer verkar det som om det är de ursprungliga byglarna som har byggs om till motordrivna dylika och satts på M31. Härom dagen såg jag en ny knallgrå och enbent skapelse på en M31. Liknade inte alls de andra. Såg modern och fin ut. Passar f.ö. bra på M31, som inte gör sig riktigt med den tvåbenta modellen.
Tycker själv att den är synnerligen välpassande till M31:s kantighet, ett klart lyft!
Har för mig att B&W anses för varandes för klen här i Göteborg. (Den typ som sitter på SL-95) Tittar man på de byglar som sitter här så ser de åtminstone ganska robusta ut. 143 fick sin bygel bytt p.g.a. att det var en B&W.
/Tony
Trur grunnen til at OS valgte å bruke B&W var på grunn av prisen + at Semman er en del tyngere, men B&W er ikke fult så sorlid!
SL-95 har ikke plass til en Stemman på taket, da det er meget dårlig plass på taket der
Forøvrig, så har man på t-banen i Oslo valgt å kun bruke Stemman da disse ikke stikker så mye opp fra taket, trur de overtokk en del av dem fra Sporvogn!
Her er et bilde av en Oslo vogn med Stemman strømavtager:
Andreas
För att återgå till urprungsfrågan om linjenätets uppdelning i en östlig och en västlig del...
Så har denna uppdelning förekommit i stort sett på samma vis när andra evenemang och trafikstörningar (det ena utesluter inte det andra) uppkommit i staden
Göteborgsvarvet, George Buch, i viss mån vid Cortegen etc.
Är det förresten någon som vet varför man vände en åtta i Härlandaslingan vid just åtta-tiden i morse?
Bj.
Så har denna uppdelning förekommit i stort sett på samma vis när andra evenemang och trafikstörningar (det ena utesluter inte det andra) uppkommit i staden
Göteborgsvarvet, George Buch, i viss mån vid Cortegen etc.
Är det förresten någon som vet varför man vände en åtta i Härlandaslingan vid just åtta-tiden i morse?
Bj.
Vadå jag dyster?
Utgående vagntåg S-AC över R, morgontrött förare, felkörning vid R?Björn Johansson (BJ) skrev:För att återgå till urprungsfrågan om linjenätets uppdelning i en östlig och en västlig del...
Så har denna uppdelning förekommit i stort sett på samma vis när andra evenemang och trafikstörningar (det ena utesluter inte det andra) uppkommit i staden
Göteborgsvarvet, George Buch, i viss mån vid Cortegen etc.
Är det förresten någon som vet varför man vände en åtta i Härlandaslingan vid just åtta-tiden i morse?
Bj.
(S=Svingeln, eg. Vagnhallen Stampgatan - hållplats men den finns ej mer,
AC=Angered Centrum
R Redlösplatsen)
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: To spørsmål
Ja det stämmer i stort. Men det är en salig blandning det finns både en- och två-benta Schunk och Stemman. På ett par M31 provas en ny modell av Stemman som någon mycket riktigt lagt märke till.TonyM skrev: Därför att spårvägen under den tid M21 har funnits har haft olika leverantörer av ersättningsbyglar till havererade. Så många typer är det väl heller inte, Stemman och Shunk, den ena enbent den andra tubent.
JAgr - det stämmer väl?
/Tony
Utvecklingen av strömavtagare har gått till att uteslutande använda enbenta sådana. Behöver en strömavtagare bytas (totalhaveri) blir det till en enbent.
Till Kålltorp fick man åka buss, tror den hette 13.Börje Ståhlman skrev:Jörgen G sa i sitt inlägg att linje 8-11 gick öster om Cstn. Det var faktiskt linje 6, 8 och 10.
6 gick till Kortedala-Bergsjön
8 gick till Angered
10 gick till växelvis Östra Sjukhuset och Kålltorp
/BS
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Kan det inte vara så att det var olika lösningar 1994 och 1995, vilket gör att oredan om vad som gällde är så stor?Bussmicke skrev:Till Kålltorp fick man åka buss, tror den hette 13.Börje Ståhlman skrev:Jörgen G sa i sitt inlägg att linje 8-11 gick öster om Cstn. Det var faktiskt linje 6, 8 och 10.
6 gick till Kortedala-Bergsjön
8 gick till Angered
10 gick till växelvis Östra Sjukhuset och Kålltorp
/BS
MN
mvh/ Jörgen G