Helsingborg - april 1963

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Helsingborg - april 1963

Inlägg av 1 »

Kära Vänner, törhända skulle det smaka med lite "Fredagsmys/godis" ... ?

Vanligtvis; när jag knackar ner en notis på detta SSS Forum brukar mina bilder ledsaga en upplevelse. Men visst är det mycket enklare att haka på vännen Micke's system att rada upp ett antal bilder och låta betraktarna själva göra sina kommentarer.

Eftersom mitt gamla uppladdningssystem "File Zilla FTP Client" inte ville följa med när jag tvingades gradera upp från (det alldeles utmärkta) Windows 7 till 10 och jag varken har tid eller lust att skaffa mig ett nytt externt system, får jag hålla mig till vad Forum kan erbjuda. Med tanke på att Forumets mest populära trådar handlar om "Kontantlösa butiker", Elsparkcyklar samt Höghastighetsbanor, vilka är tämligen befriade från illustrationer, borde det finnas möjlighet att utöka kapaciteten från nuvarande fem (5) "bilagor" (bilder) till exempelvis 10 ... ? Något för "Administrationen" att fundera över.

Tills dess får jag väl dela upp minnena från Helsingborg i flera avsnitt.

Vi börjar med en lååång resa på stadens fortfarande tämligen omfångsrika linjenät med "gammelvagnen" nr 11. En vagn som numera njuter sitt otium i "Spårvagnspensionat Malmköping". Samling kring vagnen vid hallen i helt för tiden korrekt klädsel i rock och hatt samt säkert en och annan bottin.
1963-04-(2)-Helsingborg-vag.jpg
1963-04-(2)-Helsingborg-vag.jpg (85.82 KiB) Visad 2975 gånger
Fortfarande levande medlemmar - vänligen räck upp en hand!
1963-04-(3)-Helsingborg-vag.jpg
1963-04-(3)-Helsingborg-vag.jpg (100.59 KiB) Visad 2975 gånger
1963-04-(5)-Helsingborg-vag.jpg
1963-04-(5)-Helsingborg-vag.jpg (91.18 KiB) Visad 2975 gånger
Följande bild är vald som illustration till ett faktum, som fascinerat mig under alla år. I stort sett samtliga deltagare i våra resor var försedda med minst en kamera och det var ett evigt smattrande från slutare. Men vart har denna otroliga bildskörd tagit vägen .... ?
En del har troligtvis hamnat i en sopcontainer när kameraägaren " passerat yttersta växeln" och förbisett att skriva ett testamente. Och arkivarie Björn Stråhle får understundom tillökning i SSS "Bildarkiv" - se snabbvalslisten ovan.
1963-04-(4)-Helsingborg-vag.jpg
1963-04-(4)-Helsingborg-vag.jpg (86.98 KiB) Visad 2975 gånger
Avslutningsvis; var befinner vi oss nu. Kika till vänster, där skymtar en annan spårvagn!
1963-04-Helsingborg-vagn-11.jpg
1963-04-Helsingborg-vagn-11.jpg (92.14 KiB) Visad 2975 gånger
Trevlig Helg önskar / Lena
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Helsingborg - april 1963

Inlägg av Harald »

1 skrev:Avslutningsvis; var befinner vi oss nu. Kika till vänster, där skymtar en annan spårvagn!
Bild
1963-04-Helsingborg-vagn-11.jpg (92.53 KiB) Visad 37 gånger
Det fanns tydligen ett stickspår in på någon sidogata till Drottninggatan nära Sankt Jörgens plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Helsingborg - april 1963

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Det fanns tydligen ett stickspår in på någon sidogata till Drottninggatan nära Sankt Jörgens plats.
Roskildegatan, för att vara exakt.

Här är väl ungefär samma vy som på bild A26:3 idag: https://kartor.eniro.se/m/fL8qR
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Helsingborg - april 1963

Inlägg av stockholm79 »

1 skrev:
1963-04-(4)-Helsingborg-vag.jpg
Wow, bensinpump på trottoarkanten.
Det skulle aldrig tillåtas idag!
(numera skulle det snarare finnas en laddare där)

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Helsingborg - april 1963

Inlägg av 1 »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Det fanns tydligen ett stickspår in på någon sidogata till Drottninggatan nära Sankt Jörgens plats.
Roskildegatan, för att vara exakt.

Här är väl ungefär samma vy som på bild A26:3 idag: https://kartor.eniro.se/m/fL8qR
Jezz, visst är det lite spännande (och praktiskt) med små stickspår här och var ... ? :wink:

Oftast är de en rest av en tidigare linjeföring som har behållits för vagnuppställning eller rangering; "tänk Tegnérgatan i Stockholm". Men jag har kikat på spårplaner från 1903 och framåt, men icke funnit någon trafik genom Roskildegatan.

Vid SSS besök i Helsingborg april 1963 bestod nätet av tre linjer (1, 3 och 5) av de ursprungliga sex linjerna;
HSS-linjekarta-1955-67.jpg
HSS-linjekarta-1955-67.jpg (35.85 KiB) Visad 2504 gånger
Här en delförstoring av det aktuella området;
HSS-linjekarta-del.jpg
HSS-linjekarta-del.jpg (127.93 KiB) Visad 2504 gånger
Verkligen kul att grotta ner sig i gamla arkivbilder. Allt som oftast upptäcker jag någon "ny detalj" och fördjupar mig i tankar kring dess funktion m.m. Exempelvis denna bild som närmast är en illustration av den obligatoriska gruppen av "Plattformsknölar" (se SSS interna ordlista). Men min blick föll på stearinljuset i sin hållare och reflektor uppe till höger om dörren. Någon batterimatning av belysningssystemet fanns icke vid denna tid. Var detta "reservbelysning" om "kraften från ovan" uteblev ... ?
1963-04-(7)-Helsingborg-vag.jpg
1963-04-(7)-Helsingborg-vag.jpg (75.46 KiB) Visad 2504 gånger
Låt oss tända ljuset i tacksamhet över att vännen Ingvar Andersson, författaren av varje HSS-diggares obligatoriska uppslagsverk: "Spårvägen i Helsingborg - en pärla vid sundet" ställt linjekartan till Forums disposition och därmed vidgat våra bank av totalt obsoleta kunskaper!
1963-04-(6)-Helsingborg-vag.jpg
1963-04-(6)-Helsingborg-vag.jpg (45.51 KiB) Visad 2504 gånger
Hälsar / Lena

Ps: Signaturen stockholm79 har noterat bensinpumpen på trottoaren. Åter en "detalj" (men för all del stor ... !) som också väckte min förvåning. När jag kikat på en delförstoring av pumpen, undrar jag om det ändock inte bara är en gimmick för bakomliggande "Bilskola". Pumpen verkar inte ha någon anslutning till underliggande, nödvändig cistern för bensin.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Helsingborg - april 1963

Inlägg av Per Lind »

Lena:
Vad stöder Ditt antagande om fejkad pump?
Rör från cisternen går väl inne i pumpen och är osynliga utifrån?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Helsingborg - april 1963

Inlägg av /jes »

Några kommentarer till bilderna:

Bild # 2 är från slingan vid Tallgatan. Användes för in- och utgående vagnar som skulle till/från Lussebäcken och Råå.

Stickspåret i Roskildegatan var trafikspår och användes tidiga morgnar och sena kvällar då vagnarna vände vid S:t Jörgens plats och inte gick upp till Tågaborg.

Och ja, pumpen var äkta. Det låg väl en bilfirma där (i källaren). På den tiden hade en bilfirma alltid en bensinpump och man fick full tank som en gest när man köpt ny bil.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Helsingborg - april 1963

Inlägg av 1 »

/jes skrev:Några kommentarer till bilderna:

Bild # 2 är från slingan vid Tallgatan. Användes för in- och utgående vagnar som skulle till/från Lussebäcken och Råå.

Stickspåret i Roskildegatan var trafikspår och användes tidiga morgnar och sena kvällar då vagnarna vände vid S:t Jörgens plats och inte gick upp till Tågaborg.

Och ja, pumpen var äkta. Det låg väl en bilfirma där (i källaren). På den tiden hade en bilfirma alltid en bensinpump och man fick full tank som en gest när man köpt ny bil.
Åhå ja, ja ... ! Jag borde inte ha nämnt något om den jäkla bensinpumpen. Men jag höll med om att den för mina skumma ögon syntes något malplacerad. Och för ordningens skull vill jag lite diskret påpeka att min kommentar var "att jag undrar om det ändock icke bara är en gimmick ... ".

Det aktuella året var jag fyllda 25 år och hade redan avverkat ett antal bilar. Dessutom hade jag en bror inom bilbranschen som bytte bilar som kläder. Nu bodde vi ju i Stockholm och signaturen "/jes" har säkerligen bättre kunskaper om kundnöjdheten hos bilfirmor. Men icke kan jag påminna mig att "varje bilfirma hade en bensinpump". Den enda jag kan komma på var väl Osterman, där man från Grev Turegatan kunde svänga in i ett "hål i väggen" och där bilen efter tankning kunde köras rakt ut från en vändskiva.

Jag har slagit ett samtal till Stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg som lovat återkomma om de kan hitta några handlingar i ärendet. Följ den spännande fortsättningen!

Som tack för inpassningarna tar jag väl med ytterligare några bilder från slingan vid "Triangeln";
1963-04-(9)-Helsingborg.jpg
1963-04-(9)-Helsingborg.jpg (72.26 KiB) Visad 2236 gånger
"Ursäkta, kan herrarna giva mig lite plats att veva handbromsen ... ! Känt problem när främre plattformen fylls av diggare!
1963-04-(10)-Helsingborg.jpg
1963-04-(10)-Helsingborg.jpg (62.28 KiB) Visad 2236 gånger
Jag tror mig ha läst i en tråd här på Forum hur elegant man kan arrangera tidtabellen så att passagerarna under hela trafikdagen kan hålla avgångarna i minnet. I Helsingborg var det en styv tidtabell 5 eller 10 minuter vilket medförde att frekventa passagerare på tidtabellshäftets framsidan kunde markera "bort- och hemresa" från sin "hemmahållplats";
1963-04-(11)-Helsingborg.jpg
1963-04-(11)-Helsingborg.jpg (112.17 KiB) Visad 2236 gånger
För att glädja Forumets informationscentral i S:t Petersburg gives också ett antal "Nattvagnar" ... ! :)
1963-04-(13)-Helsingborg.jpg
1963-04-(13)-Helsingborg.jpg (91.61 KiB) Visad 2236 gånger
1963-04-(12)-Helsingborg.jpg
1963-04-(12)-Helsingborg.jpg (82.84 KiB) Visad 2236 gånger
Vänliga Hälsningar / Lena
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Helsingborg - april 1963

Inlägg av 643 »

Peter S och jag brukade tävla om vem som kunde stå längre fram än föraren vid SSS-utfärder,
något som tydligt framgår av dessa fina bilder.
Vändplattor för vägfordon är sällsynt men det finns faktiskt en i bruk i Sundbybergs centrum!
Den på Grev Turegatan finns kvar under asfalten men försvinner väl snart - företeelsen är vanligast
i kalla krigets underjordiska brand- och räddningsstationer i bergens innandömen... :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Helsingborg - april 1963

Inlägg av Bussmicke »

Att inte du med dina långa intressanta illustrativa inlägg samlar ihop dem i en bok äro för mig en gåta.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar