Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
DN: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
https://www.dn.se/sthlm/tydliga-klasski ... -pandemin/
Inte helt oväntat så minskade trafiken olika mycket beroende på område. "– Med facit i hand borde man ha flyttat bussar från Danderyd till Akalla för att minska trängseln, säger Erik Almlöf, forskare på KTH."
https://www.dn.se/sthlm/tydliga-klasski ... -pandemin/
Inte helt oväntat så minskade trafiken olika mycket beroende på område. "– Med facit i hand borde man ha flyttat bussar från Danderyd till Akalla för att minska trängseln, säger Erik Almlöf, forskare på KTH."
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Det där har väl de flesta förstått tidigare. Man har ju sett i media hur folk fortsatt trängdes på bussarna i Järvaområdet. Så det där är en studie som kommer fram till det som "alla" visste. Fast nu har man fått siffror på det. Och det är väl bra.
Hur har man fått den detaljerade informationen? Från SL:s biljettsystem skulle jag gissa.
Hur har man fått den detaljerade informationen? Från SL:s biljettsystem skulle jag gissa.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Klasskillnaderna i SL-trafiken har väl inte så mycket att göra med pandemin. Även tidigare hade ju fattiga områden högre beläggning i kollektivtrafiken. Nu har skillnaderna visserligen ökat ytterligare, men själva fenomenet är inte alls nytt.LÅ1 skrev:Det där har väl de flesta förstått tidigare. Man har ju sett i media hur folk fortsatt trängdes på bussarna i Järvaområdet. Så det där är en studie som kommer fram till det som "alla" visste. Fast nu har man fått siffror på det. Och det är väl bra.
Under större delen av pandemin var det påstigning genom alla dörrar. Antalet resenärer mäts av sensorer i fordonens dörrar.LÅ1 skrev:Hur har man fått den detaljerade informationen? Från SL:s biljettsystem skulle jag gissa.
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Jag tänkte nog inte så bra där. Under lång tid blippades inga biljetter på bussarna. Och i Järvaområdet blippar nog många ingen biljett oavsett påstigningsdörr. Fördom?Enceladus skrev:Under större delen av pandemin var det påstigning genom alla dörrar. Antalet resenärer mäts av sensorer i fordonens dörrar.LÅ1 skrev:Hur har man fått den detaljerade informationen? Från SL:s biljettsystem skulle jag gissa.
Men har man sensorer vid dörrarna i alla bussar i dag? Och känner de sensorer som finns verkligen av om personer stiger på eller av? Det som förvånade mig lite var detaljnivån i kartan i artikeln. Den tycks ju vara uppdelad per hållplats.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Ojämlik kollektivtrafik får S att rasa
Nattrafiken är verkligen ett bra exempel på klasskillnader i SL-trafiken. Men Tamsons säger givetvis blankt nej till att göra något åt saken...Mitt i skrev:– Det behövs en annan struktur i kollektivtrafiken vad gäller tillgänglighet, kapacitet, taxor och anslutningar mellan bostadsområden och arbetsplatser. Inte som nu, dra in avgångar i nattrafiken och morgontrafiken, som ju drabbar dem som jobbar inom till exempel sjukvården, säger han.
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Man kan väl inte flytta fordon och personal mellan olika kontrakt hur som helst. Det hade väl möjligen gått om allt körts av samma operatör eller som egentrafik. Personalen har ju dessutom en fast arbetsplats och ska ju i så fall ha betald restid från sin ordinarie arbetsplats till den "nya".
Alternativt får man tomköra från sitt ordinarie garage till den linje man ska köra, kanske på andra sidan Storstockholm.
Inte helt enkelt problem att lösa, i vart fall inte i en upphandlas och fragmenterad kolkektivtrafik.
Märkligt att praktisk problem och personalen arbetssituation aldrig en funderas på i såna rapporter och artiklar.
Alternativt får man tomköra från sitt ordinarie garage till den linje man ska köra, kanske på andra sidan Storstockholm.
Inte helt enkelt problem att lösa, i vart fall inte i en upphandlas och fragmenterad kolkektivtrafik.
Märkligt att praktisk problem och personalen arbetssituation aldrig en funderas på i såna rapporter och artiklar.
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Enligt min mening så finns endast "klasskillnader" för att en del delar upp folk i klasser.
Och min observation är att de som delar upp folk i klasser i allmänhet är på vänsterkanten. Och jag tror att så länge som partier till vänster på den politiska skalan fortsätter att dela upp folk i klasser och är beroende av att klassindelningen existerar, så kommer de orättvisor som uppstår pga klassindelningen fortsätta vara ett problem. Det finns helt enkelt inte ett incitament att lösa det, för löser man det så försvinner grunden för klasser och då undergrävs den ideologi som partierna till vänster bygger på.
Jag tror nämligen att om klassindelningen upphör så blir folk inte längre ideologiskt låsta och arbetet för att få ett bättre samhälle för alla kan ta fart.
Och min observation är att de som delar upp folk i klasser i allmänhet är på vänsterkanten. Och jag tror att så länge som partier till vänster på den politiska skalan fortsätter att dela upp folk i klasser och är beroende av att klassindelningen existerar, så kommer de orättvisor som uppstår pga klassindelningen fortsätta vara ett problem. Det finns helt enkelt inte ett incitament att lösa det, för löser man det så försvinner grunden för klasser och då undergrävs den ideologi som partierna till vänster bygger på.
Jag tror nämligen att om klassindelningen upphör så blir folk inte längre ideologiskt låsta och arbetet för att få ett bättre samhälle för alla kan ta fart.
Genius on call
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Man måste tydligen beundra trafikregionrådet som tycks vara en supermänniska som detaljstyr hela SL-komplexet. Allting som är dåligt kan tydligen hänföras till denna person, en del tycks vara besatta av honom. Om det gäller hans yrkesroll eller person, man kan ju undra ibland?!Enceladus skrev:Ojämlik kollektivtrafik får S att rasa
Nattrafiken är verkligen ett bra exempel på klasskillnader i SL-trafiken. Men Tamsons säger givetvis blankt nej till att göra något åt saken...Mitt i skrev:– Det behövs en annan struktur i kollektivtrafiken vad gäller tillgänglighet, kapacitet, taxor och anslutningar mellan bostadsområden och arbetsplatser. Inte som nu, dra in avgångar i nattrafiken och morgontrafiken, som ju drabbar dem som jobbar inom till exempel sjukvården, säger han.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Kollektivtrafiken är arbetarklassens njutningsmedel, det är allmänt kännt och inget nytt!
Ett magert scoop således.
Cirkulera...
Ett magert scoop således.
Cirkulera...
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
Filosofiska funderingar på klasser och klasskillnader påverkar inte det faktum att det är stora skillnader i hur resandet har påverkats av pandemin mellan olika trafikområden. Och helt klart är att trafiken inte har anpassats till detta annat än några extraturer. Självklart finns det en tröghet i hur snabbt man kan och vill göra förändringar utifrån avtal och tillgång till fordon och personal. Men det finns i regel mekanismer i avtalen som gör att SL kan öka och minska sin beställning av trafiken med viss framförhållning. Och de förändringar som aviserats för 2022 verkar inte avspegla pandemins påverkan särskilt mycket. Även fast man inte vet till vilka nivåer resandet kommer återställas (eller om/när det kommer återställas) så är det inte orimligt att anta att de områden som idag ser störst minskning (för att människor i dessa områden i större utsträckning kan jobba hemifrån) också är de som kommer landa på lägre nivåer efter pandemin (om det nu finns något "efter"), eftersom dessa grupper/områden förmodligen kommer ges möjlighet till hemarbete i större utsträckning även efter pandemin. Så helt klart borde man göra en rejäl översyn av trafikutbudet och påbörja en omfördelning av resurserna.
Re: Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin
I en dynamisk region som Stockholm finns det ett ständigt behov av att se över trafikutbudet. Nya bostäder, arbetsplatser, aktiviteter och linjer leder till förändringar i efterfrågan. Pandemin har egentligen inte skapat något nytt behov av flexibilitet, utan bara tydliggjort varför behovet finns i allmänhet. Klasskillnaderna i SL-trafiken blev mer uppenbara när den obalans som redan fanns förstärktes ytterligare av pandemin. Om utbudet hade regelbundet anpassats till efterfrågan så skulle pandemins konsekvenser inte ha blivit så tydliga som de blev.kildor skrev:Filosofiska funderingar på klasser och klasskillnader påverkar inte det faktum att det är stora skillnader i hur resandet har påverkats av pandemin mellan olika trafikområden. Och helt klart är att trafiken inte har anpassats till detta annat än några extraturer. Självklart finns det en tröghet i hur snabbt man kan och vill göra förändringar utifrån avtal och tillgång till fordon och personal. Men det finns i regel mekanismer i avtalen som gör att SL kan öka och minska sin beställning av trafiken med viss framförhållning. Och de förändringar som aviserats för 2022 verkar inte avspegla pandemins påverkan särskilt mycket. Även fast man inte vet till vilka nivåer resandet kommer återställas (eller om/när det kommer återställas) så är det inte orimligt att anta att de områden som idag ser störst minskning (för att människor i dessa områden i större utsträckning kan jobba hemifrån) också är de som kommer landa på lägre nivåer efter pandemin (om det nu finns något "efter"), eftersom dessa grupper/områden förmodligen kommer ges möjlighet till hemarbete i större utsträckning även efter pandemin. Så helt klart borde man göra en rejäl översyn av trafikutbudet och påbörja en omfördelning av resurserna.
Den som tittar på SL:s gamla utredning av trängseln i kollektivtrafiken kan lätt gissa vilka linjer som drabbades av trängsel under pandemin utan att göra några aktuella observationer!