Till Folkets Park på smala spår

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Till Folkets Park på smala spår

Inlägg av 1 »

Jag är nog lite insnöad på Folkparker. Och gärna om de är lite i "gammal stil".

Förmodligen emanerar det från skiftet 1940/50 - talet då jag med mina syskon på dåvarande vis var utplacerade på bondgårdar under sommarlovet. Påstods vara nyttigt för oss stadsbarn att komma ut på vischan och bönderna fick billig arbetskraft i skördetider.

Jag var under några somrar utplacerad i Siljansnäs i Dalarna. På något nu bortglömt vis blev jag enrollerad att hoppa in som hjälpreda på därvarande Folkets Park.

Den uppfyllde alla mina krav på "stil" - kanske mest dansbanan med sin tidstypiska orkester. Lite kul; hur man i god tid före varje ny låt "skyltade om" så att dansanta charmörer kunde köpa en ny dansbiljett om de kände för ett ragg på "kvällens blondin"!
Siljansnäs-Folkpark-1950.jpg
Siljansnäs-Folkpark-1950.jpg (72.28 KiB) Visad 2370 gånger
Oftast tjänstgjorde jag i båset där man kunde skjuta prick med tämligen usla luftgevär. Frampå kvällskvisten var det som regel alltid någon lätt överförfriskad bonddräng som ville utmana grabben i "skjutbåset". Understundom antog jag utmaningen under förutsättning att "kunden" pröjsade biljettkostnaden och att om jag vann; så var chokladasken min.

Jag hade ju stenkoll på vilken bössa som var hyfsat bra och vann lätt. Min "chef" och föreståndare för båset var lite kluven och av ekonomiska skäl ransonerade han mina vinster till en per kväll. Men det kunde jag va med.

Folkparker och Nöjesfält går ju att kombinera med intresset för spårburen kollektivtrafik. Självklart åker man spårvagn till Gröna Lund och Liseberg. Och jag har även åkt spårvagn ett antal gånger till Folkets Park i Norrköping. Men den har väl packat ihop för länge sedan. Men hängde inte hållplatsnamnet med rätt länge ... ?

Därför är det med stor nörderiglädje att förliden söndag provåka till en sprillans ny hållplats "Folkets Park" på smala spår med en YBo5p nummer 808:
2021-08-08-Fokets-Park-(1).jpg
2021-08-08-Fokets-Park-(1).jpg (75.68 KiB) Visad 2370 gånger
Hållplatsen är ännu bara ett provisorium, men berörd banförvaltning kommer inom kort att komplettera med rejäl perrong och vänthus m.m.
2021-08-08-Folkets-Park-(2).jpg
2021-08-08-Folkets-Park-(2).jpg (80.63 KiB) Visad 2370 gånger
Det är ju "inne" med "spår i gräs" typ Spårvägen i Lund; grönt och vackert samt lite ljuddämpande. Även här ligger infrastrukturförvaltaren i framkant.
2021-08-08-YBo5p-808.jpg
2021-08-08-YBo5p-808.jpg (65.55 KiB) Visad 2370 gånger
Som extra bonus slipper järnvägen i likhet med spårvägen konkurrerande vägbussar på linjesträckningen ... ? :D
Rälsbuss-vs.-Vägbuss-2021-0.jpg
Rälsbuss-vs.-Vägbuss-2021-0.jpg (95.37 KiB) Visad 2370 gånger
Rapporterar Eder utsände i Verkligheten / Lena