Norrbotniabanan

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Norrbotniabanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Nog för att det är sommar men några fler än mig borde bli glad att Norrbotniabanan äntligen blir av från Umeå till Luleå, beräknad invigning 2030 så vi gamlingar borde ha en chans att hänga med då. Trafikverket har redan gjort flera förberedande planer. EU ställer upp med 20%, kommunerna längs med banan är beredda att också öppna plånboken. Vad det gäller Haparandabanan är den redan klar, delvis på gamla sträckan delvis på en nybyggd sträcka, helt elektrifierad med persontrafik från Luleå över Boden till Haparanda. Reservat för en ny sträcka från Luleå till Kalix efter kusten finns.

Vad dessutom bör göras är att bygga dubbelspår från Gävle till Sundsvall. Trafikverket håller på med preliminära förberedande planer bl. a. här i Hudiktrakten.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Norrbotniabanan

Inlägg av Odd »

Ja. Det är helt klart en bra satsning för framtiden.

Det som förundrar mig mest är att Botniabanan, den södra delen, kostar lika mycket som Gulalinjen i Stockholm, men nyttan av Botniabanan är betydligt högre än Gulalinjen. Det säger lite om prioriteringarna här i landet...
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Norrbotniabanan

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Det som förundrar mig mest är att Botniabanan, den södra delen, kostar lika mycket som Gulalinjen i Stockholm, men nyttan av Botniabanan är betydligt högre än Gulalinjen. Det säger lite om prioriteringarna här i landet...
Avser skribenten en tänkt sammankoppling av de planerade tunnelbanestumparna? Annars är det ju helt olika storleksordningar på dessa projekts kostnader.
C12C3C3C12 skrev:Nog för att det är sommar men några fler än mig borde bli glad att Norrbotniabanan äntligen blir av från Umeå till Luleå, beräknad invigning 2030 så vi gamlingar borde ha en chans att hänga med då.
Jag kan inte hitta någon information om en invigning år 2030, utan enbart att den andra delen av sträckan ska byggstartas i nästa nationella plan, d.v.s. senast år 2033:
Järnvägsnyheter.se skrev:Eneroth säger till TT att det innebär att en byggstart ska finnas med för sträckan Skellefteå-Luleå i den nationella plan för infrastrukturen. Trafikverket arbetar ett förslag till plan som regeringen ska ta beslut om i vår.

Han tillägger att det skulle göra det möjligt att göra klart hela sträckan, 27 mil, från Umeå till Luleå någon gång under senare delen av 2030-talet, det vill säga inom 20 år från nu.
Det är emellertid bra att hela projektet åtminstone påbörjas i nästa nationella plan. Då blir det mycket svårare att stoppa vid ett eventuellt regeringsskifte.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Norrbotniabanan

Inlägg av 1 »

C12C3C3C12 skrev:Nog för att det är sommar men några fler än mig borde bli glad att Norrbotniabanan äntligen blir av från Umeå till Luleå, beräknad invigning 2030 så vi gamlingar borde ha en chans att hänga med då. Trafikverket har redan gjort flera förberedande planer. EU ställer upp med 20%, kommunerna längs med banan är beredda att också öppna plånboken. Vad det gäller Haparandabanan är den redan klar, delvis på gamla sträckan delvis på en nybyggd sträcka, helt elektrifierad med persontrafik från Luleå över Boden till Haparanda.
Tja, nu slirade Du ju en aning på tidshorisonten, vilket innebär att "vi gamlingar" med all sannolikhet knappast har en chans att "hänga på".

Svarsfrekvensen i övrigt på Ditt positiva inlägg, visar dock att dagens debattörer på detta Forum har en "intressehorisont" som begränsas av avståndet till "Flempan" och mest tycks handla om linjenummer och "kontantlösa butiker" - existentiella problem som bekvämt kan behandlas vid skrivbordet.

Ett annat populärt ämne har ju under ett flertal år varit "Höghastighetsbanor". Och vill vi med "halv siktsträcka till yttersta växeln" ha en chans att uppleva i alla fall en antydan till detta, så är en resa på den nybyggda delen av Haparandabanan att rekommendera, byggd för 250 km/h. Ett litet problem är att dagens trafikutsättning i form av X52 bara klarar 200 knyck trots uppmuntrande tillrop från diggargänget som samlats i Boden en kulen dag i maj.
21-05-19-Boden.jpg
21-05-19-Boden.jpg (36.32 KiB) Visad 3168 gånger
För nästan 10 år sedan gjorde jag "sista resan" på gamla banan efter dubbelkopplade ånglok;
https://www.bing.com/videos/search?q=ha ... &FORM=VIRE

(Ursäkta gammal kärring 81+, men det är första gången jag försöker trixa in ett Youtubeklipp. Kan säkert göras snyggare!)

Nåja, skall sanningen fram så var vi inte så många pax ombord. Men törhända inte bara jag noterat att när jag på alldeles egna fötter begivit mig ut i verkligheten, så dröjer det inte länge innan man stöter ihop med någon annan diggarprofil som fått samma idé.

Och mycket riktigt; "få se nu - är det inte SSS-medlem nr 99 Olle Ek med hustru på andra sidan mittgången .... ?"
21-05-19-Olle-Ek.jpg
21-05-19-Olle-Ek.jpg (71.16 KiB) Visad 3168 gånger
Jajamensan; och om någon här på Forumet inte vet vem Olle är, så kan jag sammanfatta; att det han inte vet om Spårvägs- och Järnvägstrafik, är inte värt att veta. Han har allt sedan 1960-talet innehaft ledande positioner i ASEA, ABB, Adtranz samt Bombardier.

Så konstellationen 1 + 99 = 100 hade en ytterst informativ och trevlig resa där största utmaningen var att i begynnande mörker leta sig fram till Haparanda Stadshotell och via en bakdörr ta sig in i det totalt "personalfria" hotellet ... !

Men så några ord från "Resans Sponsor":

https://www.bing.com/videos/search?q=ha ... ORM=VDQVAP

Påföljande dag "gjorde jag Haparanda"! En isande kall och blöt fotvandring som kan sammanfattas med "Burr .... !"

I avvaktan på dagens andra avgående tåg var stationens imposanta väntsal en lämplig plats att fundera på resans upplevelser;
2021-05-20-haparanda-(4).jpg
2021-05-20-haparanda-(4).jpg (42.92 KiB) Visad 3168 gånger
Exempelvis marknadsföringen av den förväntade persontrafiken ... :
2021-05-20-(3).jpg
2021-05-20-(3).jpg (69.17 KiB) Visad 3168 gånger
Jag har för mig att Haparandas stationsbyggnad är en av de största i Sverige och med en gigantisk finsk & svensk bangård med "fyrskensspår" på enkelspår (ytterligare ett tillägg till min bank av obsoleta kunskaper att det tydligen är obra att låta bred- och normalspår samsas om tre skenor) har man en rejäl kostym att fylla upp.
2021-05-20-Haparanda-(2).jpg
2021-05-20-Haparanda-(2).jpg (53.13 KiB) Visad 3168 gånger
Med tanke på att vi bara var tre (3) påstigande passagerare, var det inga problem att iakttaga "social distansering".

Avslutningsvis en behaglig resa Boden - Cst med Vy:s nattåg, där den trygge lokföraren (jag kan inte alltid avgöra om det är föraren eller tågbefälhavaren som sköter informationen ... ?) beklagade 1,5 timmars försening, men lovade att "köra in det". Måste vara en generös tidtabell, för vi var exakt på minuten framme i huvudstaden.

Hälsar / Lena
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Norrbotniabanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

För mig som haft äran att åka på gamla Haparandabanan ett flertal gånger med Y1:orna då man med ett byte i Karungi kunde åka till Övertorneå, min dåvarande fru var från Ylitorneo. Sedan drog SJ i sin enorma visdom in sträckan från Karungi till Övertorneå, det blev först buss, sedan drog dom in bussen till förmån för en taxi. Sedan var det även goodbye med sträckan Boden till Haparanda med persontåg fast många turister åkte den sommartid. Har även åkt över till Torneo med en Y1 på 4-skensbron, det du Numero Uno.

Inom parantes så körde VR turiståg från Kemi till Kolari tror jag, vet inte om dom fortfarande gör det.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Norrbotniabanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Inom parantes misstänker jag att Norrbotniabanan blir billigare att bygga än Botniabanan, norr om Ö-vik är det mera slätt än vid Höga Kusten.
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Norrbotniabanan

Inlägg av thorwald »

C12C3C3C12 skrev:Inom parantes så körde VR turiståg från Kemi till Kolari tror jag, vet inte om dom fortfarande gör det.
Enligt VR's sidor gör de det, men tågturerna är få. T.o.m. Nattåg från Helsingfors erbjuds men inte nu under augusti. Station finns i Torneå men det är fråga om Torneå Östra, inte Torneå, så några persontåg till övriga Finland är ej möjliga. Torneå har som Haparanda dubbel spår men Torneå Östra har det inte.
VR (= Statens järnvägar eller kanske hellre Storfurstendömets järnvägar :twisted: på basen av service nivån) skulle väl kunna erbjuda persontrafik till Haparanda men gör det ej. Genom att inte ens erbjuda persontrafik till Torneå så omöjliggörs direkt persontrafik till Finland med tågbyte även om Norrtåg skulle köra tåget till Torneå station.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Norrbotniabanan

Inlägg av kildor »

C12C3C3C12 skrev:Inom parantes misstänker jag att Norrbotniabanan blir billigare att bygga än Botniabanan, norr om Ö-vik är det mera slätt än vid Höga Kusten.
Det verkar inte så. Trafikverket anger kostnaden för Norbotniabanan till 29 miljarder i 2013 års prisnivå. Slutsumman för Botniabanan varierar lite beroende på var man letar. Men det verkar som att kostnaden landade på ca 15-16 miljarder, plus 6-7 miljarder för upprustningen av Ådalsbanan.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norrbotniabanan

Inlägg av twr »

kildor skrev:
C12C3C3C12 skrev:Inom parantes misstänker jag att Norrbotniabanan blir billigare att bygga än Botniabanan, norr om Ö-vik är det mera slätt än vid Höga Kusten.
Det verkar inte så. Trafikverket anger kostnaden för Norbotniabanan till 29 miljarder i 2013 års prisnivå. Slutsumman för Botniabanan varierar lite beroende på var man letar. Men det verkar som att kostnaden landade på ca 15-16 miljarder, plus 6-7 miljarder för upprustningen av Ådalsbanan.
Det beror väl på om man jämför totalsumman som du gör, eller om man syftar på kilometerkostnad som jag gissar att C12C3C3C12 gör.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norrbotniabanan

Inlägg av twr »

Hur mycket av sträckningen är bestämd och hur mycket återstår att utreda/besluta? Blir det en sydlig infart till Luleå, eller förblir Luleå en säckstation?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar