Varje Västtrafiklinje har ett unikt fyrsiffrigt linjenummer. Dock är man så pass förnuftig att man inte använder dessa mot allmänheten. I stor utsträckning används tresiffriga linjenummer, av vilka det alltså kan finnas flera, ett i vart av de tidigare länen. I tätortstrafiken används en- eller tvåsiffriga linjenummer som är unika endast inom kommunen. Således finns det mer än 10 busslinjer som skyltas linje 1. Så är det f.ö. även med tätortstrafiken i Skåne. Vill man veta vilket det fyrsiffriga numret är så kan man söka fram tidtabellen. Filnamnet börjar med fyra siffror och det är det fyrsiffriga linjenumret.LÅ1 skrev:Först en utblick åt sydväst. För förutom i SL-trafiken så är det väl viss röra med linjenummer i Region Västra Götaland. Varje tidigare län har väl fortfarande kvar sina linjenummer så det kan finnas flera dubbletter. Och tre siffror lär inte räcka för att få entydiga linjenummer. Nog om Region VG i denna tråd, och över till SL-området.
Västtrafiks linjenummer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Västtrafiks linjenummer
Re: Västtrafiks linjenummer
Jag antog att det var fyrsiffriga nummer i bakgrunden, så att säga. Att en skaraborgslinje och en bohuslänslinje skulle blandas ihop är väl minimal, till vardags. Möjligen vid information på telefon eller chatt, men de som svarar där är väl tillräckligt rutinerade för att förhindra missförstånd. Men i gränsbygden mellan t.ex. Skaraborg och Älvsborg så skulle det ju teoretiskt kunna bli problem.Harald skrev:Varje Västtrafiklinje har ett unikt fyrsiffrigt linjenummer. Dock är man så pass förnuftig att man inte använder dessa mot allmänheten. I stor utsträckning används tresiffriga linjenummer, av vilka det alltså kan finnas flera, ett i vart av de tidigare länen. I tätortstrafiken används en- eller tvåsiffriga linjenummer som är unika endast inom kommunen. Således finns det mer än 10 busslinjer som skyltas linje 1. Så är det f.ö. även med tätortstrafiken i Skåne. Vill man veta vilket det fyrsiffriga numret är så kan man söka fram tidtabellen. Filnamnet börjar med fyra siffror och det är det fyrsiffriga linjenumret.LÅ1 skrev:Först en utblick åt sydväst. För förutom i SL-trafiken så är det väl viss röra med linjenummer i Region Västra Götaland. Varje tidigare län har väl fortfarande kvar sina linjenummer så det kan finnas flera dubbletter. Och tre siffror lär inte räcka för att få entydiga linjenummer. Nog om Region VG i denna tråd, och över till SL-området.
Att ha fyrsiffriga nummer mot allmänheten är nog inte så bra. Vore i så fall bättre med en bokstav om man skulle komma fram till att man behöver särskilja linjerna. Vid gränsöverskridande trafik så brukar man väl använda bokstäver, i alla fall när Uppsalalinjer går in i SL-området. Formatet UL999 har jag sett ibland. Antar att man gör på liknande sätt på andra håll i landet.
(För att dra in SL-orådet i diskussionen så tror jag inte man skulle komma på tanken att ha en- och tvåsiffriga linjer i t.ex. Södertälje.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Västtrafiks linjenummer
Ja det är knappast någon som blandar ihop linjer i helt olika delar av Västtrafiksområdet. Däremot tycker jag att det är betydligt mer störande med "linje 1-sjukan" som sprider sig mer och mer över landet, alltså att man börjar om på linje 1 i varje liten småstad. På senare år har man till och med börjat med ensiffiga linjenummer precis utanför Göteborgs kommungräns. Skånetrafiken var tidigt ute med detta system, men där är det helt i onödan eftersom man skulle klara sig med tvåsiffriga linjenummer för alla städer med stadsbussar. Dessutom har även Skåneexpressen ensiffriga nummer, vilket får till följd att det till exempel finns två olika linje 1 i Malmö. I Skaraborg finns det en linje som heter "1 express" vilket är helt obegripligt eftersom det inte finns någon "2 express" eller liknande men det lär vara en rest från en tid då det fanns flera numrerade expresslinjer. Linjen skyltas bara "1" vilket innebär att det finns två olika linje 1 i Skövde och likadant i Lidköping.
Södertälje har det absolut bästa tänkbara systemet. Inga linjenummer som kommer i konflikt med andra SL-linjer. Ingen tramsig uppdelning i stadsbussar och regionbussar, stombussar eller annat tjafs. Det finns bara en typ av linje, vissa linjer går långt och andra linjer går kort.
Södertälje har det absolut bästa tänkbara systemet. Inga linjenummer som kommer i konflikt med andra SL-linjer. Ingen tramsig uppdelning i stadsbussar och regionbussar, stombussar eller annat tjafs. Det finns bara en typ av linje, vissa linjer går långt och andra linjer går kort.
Re: Västtrafiks linjenummer
Men detta infördes ju av SL c:a 1971-75. Dessförinnan fanns linje 1 och 4 osv överallt i Stockholms län också. De har bara inte kommit dit i övriga storstadsregioner. (Däremot har man infört tresiffriga linjenummer helt i onödan i Södermanland.)Diripsi skrev:Södertälje har det absolut bästa tänkbara systemet. Inga linjenummer som kommer i konflikt med andra SL-linjer. Ingen tramsig uppdelning i stadsbussar och regionbussar, stombussar eller annat tjafs. Det finns bara en typ av linje, vissa linjer går långt och andra linjer går kort.
Re: Västtrafiks linjenummer
Det räknas inte eftersom det var en massa olika företag då som inte hade så mycket med varandra att göra.daniel_s skrev:Men detta infördes ju av SL c:a 1971-75. Dessförinnan fanns linje 1 och 4 osv överallt i Stockholms län också.
Vad syftar du på här? Det finns en linje 1 i Eskilstuna, en linje 1 i Strängnäs, en linje 1 i Katrineholm och en linje 1 i Nyköping. Helt i onödan eftersom det finns massa tvåsiffriga lediga nummer. Åtminstone i Nyköping hade man förut tresiffriga nummer för stadslinjerna, sen fick man för sig att byta ut de mot ensiffriga nummer. Helt i onödan och gör det bara krångligare för resenärerna som måste lära sig nya nummer.daniel_s skrev:(Däremot har man infört tresiffriga linjenummer helt i onödan i Södermanland.)
Re: Västtrafiks linjenummer
'Diripsi skrev:Det räknas inte eftersom det var en massa olika företag då som inte hade så mycket med varandra att göra.daniel_s skrev:Men detta infördes ju av SL c:a 1971-75. Dessförinnan fanns linje 1 och 4 osv överallt i Stockholms län också.
Det är väl fortfarande olika huvudmän för trafiken även i dina exempel? Den viktiga förbättringen i SL-land är ju att man helt har upphävt skillnaden mellan stads- och länsbussar.
Jag glömde att skriva att det var länsbussarna som man i onödan bytte nummer på. Stadsbussarna borde ha behandlats som i SL-fallet med olika inledande siffror, men nu försvåras det kuriöst nog av den nummerreform man gjorde för länsbussarna. Hade de fått behålla sina nummer så hade man kunnat få en gemensam nummerserie för hela länet, går det i Stockholms län så går det givetvis i Sörmland. Däremot undrar jag om det verkligen fungerar i VGR, där får man nog ta till alfanumeriska nummer om man ska klara sig på tre tecken och samtidigt behålla någon form av systematik, men det blir ju obegripligt för allmänheten.Diripsi skrev:Vad syftar du på här? Det finns en linje 1 i Eskilstuna, en linje 1 i Strängnäs, en linje 1 i Katrineholm och en linje 1 i Nyköping. Helt i onödan eftersom det finns massa tvåsiffriga lediga nummer. Åtminstone i Nyköping hade man förut tresiffriga nummer för stadslinjerna, sen fick man för sig att byta ut de mot ensiffriga nummer. Helt i onödan och gör det bara krångligare för resenärerna som måste lära sig nya nummer.daniel_s skrev:(Däremot har man infört tresiffriga linjenummer helt i onödan i Södermanland.)
Re: Västtrafiks linjenummer
Överlappande linjenummer fungerar bara i helt isolerade trafikområden. Södertälje har flera busslinjer som går till Stockholm, Huddinge, Botkyrka och Nynäshamn. Det skulle exempelvis vara tämligen förvirrande med två linje 77 i Liljeholmsterminalen, en som går lokalt i Stockholm och en som går till Södertälje.LÅ1 skrev:(För att dra in SL-orådet i diskussionen så tror jag inte man skulle komma på tanken att ha en- och tvåsiffriga linjer i t.ex. Södertälje.)
Men även i avskilda trafikområden kan överlappande linjenummer vara problematiska. Till exempel är det inte oproblematiskt att linje 806 kan avse både en UL-linje mellan Arlanda och Almunge samt en SL-linje mellan Stockholm och Haninge. Ännu värre är det med alla linje 1 i Sörmland eller busslinjer som åker till "Resecentrum" utan att ange vilken plats som avses.
Re: Västtrafiks linjenummer
Först hade man ensiffrigt, sen tresiffrigt och sen ensiffrigt igen.Diripsi skrev:Åtminstone i Nyköping hade man förut tresiffriga nummer för stadslinjerna, sen fick man för sig att byta ut de mot ensiffriga nummer. Helt i onödan och gör det bara krångligare för resenärerna som måste lära sig nya nummer.
Vad är det för reform du syftar på? Sörmlands länsbussar har väl haft nummerserie 700 väldigt länge?daniel_s skrev:Jag glömde att skriva att det var länsbussarna som man i onödan bytte nummer på.
Re: Västtrafiks linjenummer
Inte särskilt länge, de var fortfarande tvåsiffriga på 90-talet. Och det var inte bara 700-serien som infördes vid den reformen utan även andra onödiga hundratalsserier uppstod då. LekstugaX12 skrev:Vad är det för reform du syftar på? Sörmlands länsbussar har väl haft nummerserie 700 väldigt länge?daniel_s skrev:Jag glömde att skriva att det var länsbussarna som man i onödan bytte nummer på.
Re: Västtrafiks linjenummer
Jag tycker det är bra med en eller tvåsiffriga nummer på linjer i stadstrafik, som fallet är i VGR.Diripsi skrev:Ja det är knappast någon som blandar ihop linjer i helt olika delar av Västtrafiksområdet. Däremot tycker jag att det är betydligt mer störande med "linje 1-sjukan" som sprider sig mer och mer över landet, alltså att man börjar om på linje 1 i varje liten småstad. På senare år har man till och med börjat med ensiffiga linjenummer precis utanför Göteborgs kommungräns. Skånetrafiken var tidigt ute med detta system, men där är det helt i onödan eftersom man skulle klara sig med tvåsiffriga linjenummer för alla städer med stadsbussar. Dessutom har även Skåneexpressen ensiffriga nummer, vilket får till följd att det till exempel finns två olika linje 1 i Malmö. I Skaraborg finns det en linje som heter "1 express" vilket är helt obegripligt eftersom det inte finns någon "2 express" eller liknande men det lär vara en rest från en tid då det fanns flera numrerade expresslinjer. Linjen skyltas bara "1" vilket innebär att det finns två olika linje 1 i Skövde och likadant i Lidköping.
Södertälje har det absolut bästa tänkbara systemet. Inga linjenummer som kommer i konflikt med andra SL-linjer. Ingen tramsig uppdelning i stadsbussar och regionbussar, stombussar eller annat tjafs. Det finns bara en typ av linje, vissa linjer går långt och andra linjer går kort.
I min hemstad Uddevalla infördes tresiffriga nummer i stadstrafiken när Bohustrafiken bildades på tidigt 80-tal, de ingick då i Bohustrafikens numerserie (8XX), linje 5 blev 805 osv. Detta system pågick ett par decennier för att sedan återgå till en eller tvåsiffriga nummer. Jag tycker det tydligt och (syns på långt håll) om en buss trafikerar en stadslinje, eller ej, bara genom att se antalet siffror i linjenumret.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)