Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av jesper »

I en annan tråd framfördes önskemål om fler inlägg från Göteborg, så här kommer en uppdatering om hur läget är just nu! Jag skall försöka uppdatera med fler bilder under sommaren allt eftersom projekten börjar bli klara.

Banan

Just nu är det sommartidtabell och det innebär som vanligt att det är ett antal spårarbeten igång. Årets stora projekt är att färdigställa spåren på den nya älvförbindelsen Hisingsbron. Jag har lite tunt med färska bilder från det här projektet, framför allt från Hisingssidan där rivningen av Göta Älvbron kommit en bra bit på väg.

Förutom Hisingsbron pågår just nu även ett antal projekt i området kring Linnéplatsen samt i Annedal.

Bild
Natten mot 12 juni gick de sista spårvagnarna över Göta Älvbron, här en bild på det sista tåget.

Bild
Spårvägsnätet är nu delat i två delar, där linje 10 får ta hand om all trafik på Hisingen. Vagnarna vänder i Länsmansgården och runt depån på Ringön. Här svänger M31 332 upp mot depån.

Bild
M31 318 passerar snart infartsgrinden till Ringödepån.

Bild
Vid nya hållplats Nordstan såg det ut så här den 28 juni. Alla spårförbindelser behålls men hamnar i delvis nya lägen vilket innebär att det behövs nytillverkade spårkorsningar och kurvräler.

Bild
Den 17 juni hade projektet hunnit så här långt vid Lilla Bommen.

Bild
I Linnégatan, mellan hållplatserna Olivedalsgatan och Linnéplatsen, byggs en ny betongunderbyggnad för att klara av busstrafiken i spåret. Samtidigt byts även växlar och spårkorsningar vid Olivedalsgatan, det är detta som syns på denna bild.

Bild
Söder om hållplats Linnéplatsen pågår spårbyte samt arbeten i signalanläggningen. Huvudsignaler flyttas och jag tror även det blir någon ny signal.

Bild
I Haga Kyrkogata byts kurvspåren vid hållplats Handelshögskolan.


Vagnparken

När detta skrivs (7/7 2021) finns det i Göteborg 6 stycken M33B (tvåriktningsvagnar) med nummer 490-495 samt 1 styck M33 (enriktningsvagn) med nummer 501. Av dessa så är de 6 tvåriktningsvagnarna klara för trafik och används dagligen i linjetrafik samt för utbildning av förare. Linje 5, 9 och 11 är bra linjer att hålla koll på om man vill åka M33B just nu.

Bild
M33B 494 vid Gamlestads torg, på linje 5 mot Nymånegatan.

På depåområdet vid Ringön har det byggts upp en tälthall som skall användas för utfasning av pedalvagnar. Strax innan Hisingen isolerades från resten av spårvägsnätet den 12 juni så transporterades ett antal M28 och M29 över till Ringödepån för att plockas på delar och till slut skrotas. Inte det lättaste att ta bilder på de vagnarna, men om mina noteringar och källor stämmer så är det M28 704, 713, 716, 737 och 756 samt M29 805 och 829 som nu gjort sitt i trafiken. Utöver dessa vagnar har även M28 718, 738, 741 och 770 samt M29 852 skrotats de senaste åren.

Bild
Längst till vänster står M28 716, framför den skymtar en vagn som bör vara M28 713. Mitt i bild står det som är kvar av M29 829, till höger om denna bör det vara M28 737 och allra längst till höger M28 704.

Bild

Utöver pedalvagnar så har nu även en M32 nu gått till skrot. Det handlar om M32 436 som nu körts till Stena Metall där jag från en passerande buss lyckades få denna bild på främre delen av vagnen. Vagn 436 levererades till Göteborg i april 2009 och kom ut i linjetrafik i juli samma år. Den presterade knappt 5 år i trafik innan den havererade vid Centralstationen i juli 2014 (den havererade säkert några gånger innan dess, men då lyckades man laga den) och ställdes av som reservdelsförråd.

Bild
De tre främre modulerna av vagn 436 undanställda på Stena Metall. Inte det lättaste att hitta vagnen, men från en passerande buss lyckades jag få denna bild.

Bild
Avslutningsvis en bild på Lisebergslinjen, som i år körs till Lana (Krokslätt) istället för till Sankt Sigfrids plan. Anledningen är att det inte går att vända på Centralstationen, så trafiken körs Lana - Korsvägen - Skånegatan - Centralstationen - Valand - Korsvägen - Lana.

Det var allt för den här gången!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av daniel_s »

Många bra bilder! Kommer det att finnas särskilda hisingsförare när den genomgående trafiken återupptas, eller blir det mer som en ren uppställningsdepå?
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av jesper »

daniel_s skrev:Många bra bilder! Kommer det att finnas särskilda hisingsförare när den genomgående trafiken återupptas, eller blir det mer som en ren uppställningsdepå?
Åtminstone sedan december 2020 finns det förare med placering på Ringön. Nu under sommaren så förekommer det tjänster där hela arbetsdagen tillbringas på Hisingen, men det är ingen som bara kör på Hisingen i två månader.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av Harald »

Hur används Slottsskogshallen. M33-leverantören håller väl till där, men finns det någon annan verksamhet?

Är 436 den 65:e M32:an, alltså den som inte har varit i Tjeckien, eller är det ytterligare en avställd vagn?
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av jesper »

Harald skrev:Hur används Slottsskogshallen. M33-leverantören håller väl till där, men finns det någon annan verksamhet?

Är 436 den 65:e M32:an, alltså den som inte har varit i Tjeckien, eller är det ytterligare en avställd vagn?
Slottsskogshallen används bara för M33-verksamhet. Utbildningen utgår därifrån och än så länge är det i Slottsskogen som underhållsarbeten görs. Den dagliga översynen av de M33 som används i linjetrafik görs i Majorna, än så länge är det bara därifrån det sätts ut trafik med M33.

436 är den 65:e M32:an, så just nu känner jag inte till någon långtidsavställd M32.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av Hechtwagen »

Nej M28 770 har inte skrotats och kommer inte heller skrotas, tro mig!
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av jesper »

Hechtwagen skrev:Nej M28 770 har inte skrotats och kommer inte heller skrotas, tro mig!
Det har du helt rätt i. Först skrev jag "tagits ur trafik" men av någon anledning ändrade jag sedan till "skrotats"
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av Odd »

Hur kommer det sig att man skrotar en M32 i stället för att ställa iordning den? Jag vet att (åtminstone) en A32 i Stockholm var avställd och plockad på delar i många år, men som man sedan fixade till och återförde i aktiv tjänst.
Genius on call
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av jesper »

Odd skrev:Hur kommer det sig att man skrotar en M32 i stället för att ställa iordning den? Jag vet att (åtminstone) en A32 i Stockholm var avställd och plockad på delar i många år, men som man sedan fixade till och återförde i aktiv tjänst.
Till slut var den så nedplockad att kostnaden för återställning blev mycket högre än nyttan. Flera delar till M32 går inte längre att få tag på eftersom tillverkarna gått i konkurs och ingen ersättare finns.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:Hur kommer det sig att man skrotar en M32 i stället för att ställa iordning den? Jag vet att (åtminstone) en A32 i Stockholm var avställd och plockad på delar i många år, men som man sedan fixade till och återförde i aktiv tjänst.

Det beror väl på att i Stocholm så är i slutändan entreprenören skyldig att betala för att den plockade vagnen blir körbar, i göteborg ligger betalningsansvaret för detta hos vagnägaren som till skillnad från entreprenören i Stockholm kan besluta att skrota vagnen istället om det bedöms vara mer lönsamt.
danneh
Inlägg: 262
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av danneh »

För en som inte har jättekoll på vagnparken, varför kommer inte vagn 770 skrotas? Eller är det den som hamnat hos Ringlinien?

Men väldigt bra reportage från stan! Mer sånt säger jag.
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av jesper »

danneh skrev:För en som inte har jättekoll på vagnparken, varför kommer inte vagn 770 skrotas? Eller är det den som hamnat hos Ringlinien?

Men väldigt bra reportage från stan! Mer sånt säger jag.
Det stämmer att vagn 770 numera har sin hemvist i Gårdahallen tillsammans med resten av Ringliniens vagnar.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av Johan »

jesper skrev: Bild
M33B 494 vid Gamlestads torg, på linje 5 mot Nymånegatan.
Tack för bilder och tack för lite mer Göteborgstema. Avsaknaden av Göteborgsämnen togs ju upp i en annan tråd.

Det är L5 som gäller om man vill provåka M33. En riktigt lyckad vagn som det verkar. Snabb dörröppning och -stängning, bekväma säten, AC, snabb acceleration förstås men också bromsar som nyper hårdare än man han vant sig vid.
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av jesper »

Här kommer några fler bilder från Hisingsbro-projektet.

Bild
På Hisingssidan är det svårt att hitta bra vinklar. Cirka 200 meter av Göta Älvbron har hunnit rivas, delar av Hisingsbrons ramp skall gå i området där Göta Älvbron tidigare stod. Innan den nya rampen är klar så leds fordonstrafiken till och från Hisingsbron via tillfälliga körfält.

Bild
Broklaffen står numera så gott som alltid i öppet läge. Körbanorna och spårområdet är barskrapat medan gång- och cykelbanor fortfarande är intakta.

Bild
På fastlandssidan är de översta våningarna på Nordstans parkeringshus en bra utsiktsplats. 28 maj var Göta Älvbron fortfarande i bruk för kollektivtrafik i båda riktningar samt biltrafik in mot fastlandet.

Bild
8 juli såg det istället ut så här. En stor del av Göta Älvbron var tvungen att rivas för att kunna färdigställa den nya kollektivtrafikbron mot Kanaltorget (Östra Hamngatan).
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av Harald »

EOS_2974.jpg
EOS_2974.jpg (224.79 KiB) Visad 4488 gånger
En enriktningsvagn och en tvåriktningsvagn får sin veckovila vid Slottsskogshallen.
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av jesper »

Kan tipsa om den här drönar-filmen som visar Ringödepån (både etapp 1 & 2) samt Hisingsbron och Göta Älvbron: https://youtu.be/ieWZRu6o0l0
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av Martin »

Kul med många bilder från Göteborg. Även den förklarande texten uppskattas!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av 1 »

En bra mätare på Göteborgs tillväxt, torde vara att studera de olika bro- och tunnelprojekt som skapats för att foga samman staden som klyvs av Göta Älv, vars fartygstrafik kräver öppningsbara broar.

I april 1964 gjorde SSS-Stockholm en minnesvärd resa, där vi bland mycket annat också studerade trafiken på älven.

För ändamålet hade vi hyrt in Färjan 6 - en då fortfarande ångdriven passagerarfärja;
1964-04-Färjan-6.jpg
1964-04-Färjan-6.jpg (82.52 KiB) Visad 4174 gånger
Byggd 1907 som Lidingöfärjan 2 (Ropsten - Islinge) - såld till Göteborgs Hamnstyrelse 1928, nytt namn Färjan 6 - såld till Stockholms Ångslups AB 1969, motoriserad och nytt namn Nybron 1 - såld till Stockholms Ström HB 1998 nytt namn Stockholms Ström 3 (fortfarande i trafik Slussen - Fjäderholmarna)

Färjeresans höjdpunkt var att ta farväl av den gamla svängbron;
1964-04-Hisingsbron.jpg
1964-04-Hisingsbron.jpg (60.64 KiB) Visad 4174 gånger
Inte bara det, utan även göra "Sista resan" med bron (det blev många sista resor under 1950/60-talet - tyvärr .... !)
Vi debarkerade färjan och under viss förnöjsamhet åkte vi runt - eller rättare skrivet, kvartsvarv efter kvartsvarv. Notabelt är att tre broar på denna plats representerar likaledes tre "öppningssystem"; sväng, klaff resp. hisspann (eller vad man nu kallar den senaste tekniken).
På bilden delar jag resan med känd Göteborgsprofil: Ingvar Kronhamn
1964-04-Sista-resan.jpg
1964-04-Sista-resan.jpg (69.79 KiB) Visad 4174 gånger
Känslosamma upplevelser, vilka bör nersköljas med en god Vintageport årgång 1963 vilken just släppts på Systembolaget!
1964-04-Vintageport.jpg
1964-04-Vintageport.jpg (68.12 KiB) Visad 4174 gånger
Nu ungdomar, kan Ni fortsätta att debattera existentiella frågor som "linjenummer" - vi gamla SSS-stötar har redan gjort allt roligt!

Hälsar och minnes / Lena
danneh
Inlägg: 262
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av danneh »

På tal om pedalvagnar som pensioneras, är det någon som vet om Ringlinien får någon M29 senare också?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Oslo har også skrotet en SL95 for å få flere reserveboggier. Men ellers er driftsstabiliteten på SL95 nå meget bra. I går gikk 31 av 31 vogner i trafikk.
Skriv svar