Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
I en annan tråd framfördes önskemål om fler inlägg från Göteborg, så här kommer en uppdatering om hur läget är just nu! Jag skall försöka uppdatera med fler bilder under sommaren allt eftersom projekten börjar bli klara.
Banan
Just nu är det sommartidtabell och det innebär som vanligt att det är ett antal spårarbeten igång. Årets stora projekt är att färdigställa spåren på den nya älvförbindelsen Hisingsbron. Jag har lite tunt med färska bilder från det här projektet, framför allt från Hisingssidan där rivningen av Göta Älvbron kommit en bra bit på väg.
Förutom Hisingsbron pågår just nu även ett antal projekt i området kring Linnéplatsen samt i Annedal.
Natten mot 12 juni gick de sista spårvagnarna över Göta Älvbron, här en bild på det sista tåget.
Spårvägsnätet är nu delat i två delar, där linje 10 får ta hand om all trafik på Hisingen. Vagnarna vänder i Länsmansgården och runt depån på Ringön. Här svänger M31 332 upp mot depån.
M31 318 passerar snart infartsgrinden till Ringödepån.
Vid nya hållplats Nordstan såg det ut så här den 28 juni. Alla spårförbindelser behålls men hamnar i delvis nya lägen vilket innebär att det behövs nytillverkade spårkorsningar och kurvräler.
Den 17 juni hade projektet hunnit så här långt vid Lilla Bommen.
I Linnégatan, mellan hållplatserna Olivedalsgatan och Linnéplatsen, byggs en ny betongunderbyggnad för att klara av busstrafiken i spåret. Samtidigt byts även växlar och spårkorsningar vid Olivedalsgatan, det är detta som syns på denna bild.
Söder om hållplats Linnéplatsen pågår spårbyte samt arbeten i signalanläggningen. Huvudsignaler flyttas och jag tror även det blir någon ny signal.
I Haga Kyrkogata byts kurvspåren vid hållplats Handelshögskolan.
Vagnparken
När detta skrivs (7/7 2021) finns det i Göteborg 6 stycken M33B (tvåriktningsvagnar) med nummer 490-495 samt 1 styck M33 (enriktningsvagn) med nummer 501. Av dessa så är de 6 tvåriktningsvagnarna klara för trafik och används dagligen i linjetrafik samt för utbildning av förare. Linje 5, 9 och 11 är bra linjer att hålla koll på om man vill åka M33B just nu.
M33B 494 vid Gamlestads torg, på linje 5 mot Nymånegatan.
På depåområdet vid Ringön har det byggts upp en tälthall som skall användas för utfasning av pedalvagnar. Strax innan Hisingen isolerades från resten av spårvägsnätet den 12 juni så transporterades ett antal M28 och M29 över till Ringödepån för att plockas på delar och till slut skrotas. Inte det lättaste att ta bilder på de vagnarna, men om mina noteringar och källor stämmer så är det M28 704, 713, 716, 737 och 756 samt M29 805 och 829 som nu gjort sitt i trafiken. Utöver dessa vagnar har även M28 718, 738, 741 och 770 samt M29 852 skrotats de senaste åren.
Längst till vänster står M28 716, framför den skymtar en vagn som bör vara M28 713. Mitt i bild står det som är kvar av M29 829, till höger om denna bör det vara M28 737 och allra längst till höger M28 704.
Utöver pedalvagnar så har nu även en M32 nu gått till skrot. Det handlar om M32 436 som nu körts till Stena Metall där jag från en passerande buss lyckades få denna bild på främre delen av vagnen. Vagn 436 levererades till Göteborg i april 2009 och kom ut i linjetrafik i juli samma år. Den presterade knappt 5 år i trafik innan den havererade vid Centralstationen i juli 2014 (den havererade säkert några gånger innan dess, men då lyckades man laga den) och ställdes av som reservdelsförråd.
De tre främre modulerna av vagn 436 undanställda på Stena Metall. Inte det lättaste att hitta vagnen, men från en passerande buss lyckades jag få denna bild.
Avslutningsvis en bild på Lisebergslinjen, som i år körs till Lana (Krokslätt) istället för till Sankt Sigfrids plan. Anledningen är att det inte går att vända på Centralstationen, så trafiken körs Lana - Korsvägen - Skånegatan - Centralstationen - Valand - Korsvägen - Lana.
Det var allt för den här gången!
Banan
Just nu är det sommartidtabell och det innebär som vanligt att det är ett antal spårarbeten igång. Årets stora projekt är att färdigställa spåren på den nya älvförbindelsen Hisingsbron. Jag har lite tunt med färska bilder från det här projektet, framför allt från Hisingssidan där rivningen av Göta Älvbron kommit en bra bit på väg.
Förutom Hisingsbron pågår just nu även ett antal projekt i området kring Linnéplatsen samt i Annedal.
Natten mot 12 juni gick de sista spårvagnarna över Göta Älvbron, här en bild på det sista tåget.
Spårvägsnätet är nu delat i två delar, där linje 10 får ta hand om all trafik på Hisingen. Vagnarna vänder i Länsmansgården och runt depån på Ringön. Här svänger M31 332 upp mot depån.
M31 318 passerar snart infartsgrinden till Ringödepån.
Vid nya hållplats Nordstan såg det ut så här den 28 juni. Alla spårförbindelser behålls men hamnar i delvis nya lägen vilket innebär att det behövs nytillverkade spårkorsningar och kurvräler.
Den 17 juni hade projektet hunnit så här långt vid Lilla Bommen.
I Linnégatan, mellan hållplatserna Olivedalsgatan och Linnéplatsen, byggs en ny betongunderbyggnad för att klara av busstrafiken i spåret. Samtidigt byts även växlar och spårkorsningar vid Olivedalsgatan, det är detta som syns på denna bild.
Söder om hållplats Linnéplatsen pågår spårbyte samt arbeten i signalanläggningen. Huvudsignaler flyttas och jag tror även det blir någon ny signal.
I Haga Kyrkogata byts kurvspåren vid hållplats Handelshögskolan.
Vagnparken
När detta skrivs (7/7 2021) finns det i Göteborg 6 stycken M33B (tvåriktningsvagnar) med nummer 490-495 samt 1 styck M33 (enriktningsvagn) med nummer 501. Av dessa så är de 6 tvåriktningsvagnarna klara för trafik och används dagligen i linjetrafik samt för utbildning av förare. Linje 5, 9 och 11 är bra linjer att hålla koll på om man vill åka M33B just nu.
M33B 494 vid Gamlestads torg, på linje 5 mot Nymånegatan.
På depåområdet vid Ringön har det byggts upp en tälthall som skall användas för utfasning av pedalvagnar. Strax innan Hisingen isolerades från resten av spårvägsnätet den 12 juni så transporterades ett antal M28 och M29 över till Ringödepån för att plockas på delar och till slut skrotas. Inte det lättaste att ta bilder på de vagnarna, men om mina noteringar och källor stämmer så är det M28 704, 713, 716, 737 och 756 samt M29 805 och 829 som nu gjort sitt i trafiken. Utöver dessa vagnar har även M28 718, 738, 741 och 770 samt M29 852 skrotats de senaste åren.
Längst till vänster står M28 716, framför den skymtar en vagn som bör vara M28 713. Mitt i bild står det som är kvar av M29 829, till höger om denna bör det vara M28 737 och allra längst till höger M28 704.
Utöver pedalvagnar så har nu även en M32 nu gått till skrot. Det handlar om M32 436 som nu körts till Stena Metall där jag från en passerande buss lyckades få denna bild på främre delen av vagnen. Vagn 436 levererades till Göteborg i april 2009 och kom ut i linjetrafik i juli samma år. Den presterade knappt 5 år i trafik innan den havererade vid Centralstationen i juli 2014 (den havererade säkert några gånger innan dess, men då lyckades man laga den) och ställdes av som reservdelsförråd.
De tre främre modulerna av vagn 436 undanställda på Stena Metall. Inte det lättaste att hitta vagnen, men från en passerande buss lyckades jag få denna bild.
Avslutningsvis en bild på Lisebergslinjen, som i år körs till Lana (Krokslätt) istället för till Sankt Sigfrids plan. Anledningen är att det inte går att vända på Centralstationen, så trafiken körs Lana - Korsvägen - Skånegatan - Centralstationen - Valand - Korsvägen - Lana.
Det var allt för den här gången!
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Många bra bilder! Kommer det att finnas särskilda hisingsförare när den genomgående trafiken återupptas, eller blir det mer som en ren uppställningsdepå?
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Åtminstone sedan december 2020 finns det förare med placering på Ringön. Nu under sommaren så förekommer det tjänster där hela arbetsdagen tillbringas på Hisingen, men det är ingen som bara kör på Hisingen i två månader.daniel_s skrev:Många bra bilder! Kommer det att finnas särskilda hisingsförare när den genomgående trafiken återupptas, eller blir det mer som en ren uppställningsdepå?
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Hur används Slottsskogshallen. M33-leverantören håller väl till där, men finns det någon annan verksamhet?
Är 436 den 65:e M32:an, alltså den som inte har varit i Tjeckien, eller är det ytterligare en avställd vagn?
Är 436 den 65:e M32:an, alltså den som inte har varit i Tjeckien, eller är det ytterligare en avställd vagn?
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Slottsskogshallen används bara för M33-verksamhet. Utbildningen utgår därifrån och än så länge är det i Slottsskogen som underhållsarbeten görs. Den dagliga översynen av de M33 som används i linjetrafik görs i Majorna, än så länge är det bara därifrån det sätts ut trafik med M33.Harald skrev:Hur används Slottsskogshallen. M33-leverantören håller väl till där, men finns det någon annan verksamhet?
Är 436 den 65:e M32:an, alltså den som inte har varit i Tjeckien, eller är det ytterligare en avställd vagn?
436 är den 65:e M32:an, så just nu känner jag inte till någon långtidsavställd M32.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Nej M28 770 har inte skrotats och kommer inte heller skrotas, tro mig!
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Det har du helt rätt i. Först skrev jag "tagits ur trafik" men av någon anledning ändrade jag sedan till "skrotats"Hechtwagen skrev:Nej M28 770 har inte skrotats och kommer inte heller skrotas, tro mig!
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Hur kommer det sig att man skrotar en M32 i stället för att ställa iordning den? Jag vet att (åtminstone) en A32 i Stockholm var avställd och plockad på delar i många år, men som man sedan fixade till och återförde i aktiv tjänst.
Genius on call
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Till slut var den så nedplockad att kostnaden för återställning blev mycket högre än nyttan. Flera delar till M32 går inte längre att få tag på eftersom tillverkarna gått i konkurs och ingen ersättare finns.Odd skrev:Hur kommer det sig att man skrotar en M32 i stället för att ställa iordning den? Jag vet att (åtminstone) en A32 i Stockholm var avställd och plockad på delar i många år, men som man sedan fixade till och återförde i aktiv tjänst.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Odd skrev:Hur kommer det sig att man skrotar en M32 i stället för att ställa iordning den? Jag vet att (åtminstone) en A32 i Stockholm var avställd och plockad på delar i många år, men som man sedan fixade till och återförde i aktiv tjänst.
Det beror väl på att i Stocholm så är i slutändan entreprenören skyldig att betala för att den plockade vagnen blir körbar, i göteborg ligger betalningsansvaret för detta hos vagnägaren som till skillnad från entreprenören i Stockholm kan besluta att skrota vagnen istället om det bedöms vara mer lönsamt.
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
För en som inte har jättekoll på vagnparken, varför kommer inte vagn 770 skrotas? Eller är det den som hamnat hos Ringlinien?
Men väldigt bra reportage från stan! Mer sånt säger jag.
Men väldigt bra reportage från stan! Mer sånt säger jag.
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Det stämmer att vagn 770 numera har sin hemvist i Gårdahallen tillsammans med resten av Ringliniens vagnar.danneh skrev:För en som inte har jättekoll på vagnparken, varför kommer inte vagn 770 skrotas? Eller är det den som hamnat hos Ringlinien?
Men väldigt bra reportage från stan! Mer sånt säger jag.
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Tack för bilder och tack för lite mer Göteborgstema. Avsaknaden av Göteborgsämnen togs ju upp i en annan tråd.jesper skrev:
M33B 494 vid Gamlestads torg, på linje 5 mot Nymånegatan.
Det är L5 som gäller om man vill provåka M33. En riktigt lyckad vagn som det verkar. Snabb dörröppning och -stängning, bekväma säten, AC, snabb acceleration förstås men också bromsar som nyper hårdare än man han vant sig vid.
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Här kommer några fler bilder från Hisingsbro-projektet.
På Hisingssidan är det svårt att hitta bra vinklar. Cirka 200 meter av Göta Älvbron har hunnit rivas, delar av Hisingsbrons ramp skall gå i området där Göta Älvbron tidigare stod. Innan den nya rampen är klar så leds fordonstrafiken till och från Hisingsbron via tillfälliga körfält.
Broklaffen står numera så gott som alltid i öppet läge. Körbanorna och spårområdet är barskrapat medan gång- och cykelbanor fortfarande är intakta.
På fastlandssidan är de översta våningarna på Nordstans parkeringshus en bra utsiktsplats. 28 maj var Göta Älvbron fortfarande i bruk för kollektivtrafik i båda riktningar samt biltrafik in mot fastlandet.
8 juli såg det istället ut så här. En stor del av Göta Älvbron var tvungen att rivas för att kunna färdigställa den nya kollektivtrafikbron mot Kanaltorget (Östra Hamngatan).
På Hisingssidan är det svårt att hitta bra vinklar. Cirka 200 meter av Göta Älvbron har hunnit rivas, delar av Hisingsbrons ramp skall gå i området där Göta Älvbron tidigare stod. Innan den nya rampen är klar så leds fordonstrafiken till och från Hisingsbron via tillfälliga körfält.
Broklaffen står numera så gott som alltid i öppet läge. Körbanorna och spårområdet är barskrapat medan gång- och cykelbanor fortfarande är intakta.
På fastlandssidan är de översta våningarna på Nordstans parkeringshus en bra utsiktsplats. 28 maj var Göta Älvbron fortfarande i bruk för kollektivtrafik i båda riktningar samt biltrafik in mot fastlandet.
8 juli såg det istället ut så här. En stor del av Göta Älvbron var tvungen att rivas för att kunna färdigställa den nya kollektivtrafikbron mot Kanaltorget (Östra Hamngatan).
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
En enriktningsvagn och en tvåriktningsvagn får sin veckovila vid Slottsskogshallen.
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Kan tipsa om den här drönar-filmen som visar Ringödepån (både etapp 1 & 2) samt Hisingsbron och Göta Älvbron: https://youtu.be/ieWZRu6o0l0
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Kul med många bilder från Göteborg. Även den förklarande texten uppskattas!
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
En bra mätare på Göteborgs tillväxt, torde vara att studera de olika bro- och tunnelprojekt som skapats för att foga samman staden som klyvs av Göta Älv, vars fartygstrafik kräver öppningsbara broar.
I april 1964 gjorde SSS-Stockholm en minnesvärd resa, där vi bland mycket annat också studerade trafiken på älven.
För ändamålet hade vi hyrt in Färjan 6 - en då fortfarande ångdriven passagerarfärja; Byggd 1907 som Lidingöfärjan 2 (Ropsten - Islinge) - såld till Göteborgs Hamnstyrelse 1928, nytt namn Färjan 6 - såld till Stockholms Ångslups AB 1969, motoriserad och nytt namn Nybron 1 - såld till Stockholms Ström HB 1998 nytt namn Stockholms Ström 3 (fortfarande i trafik Slussen - Fjäderholmarna)
Färjeresans höjdpunkt var att ta farväl av den gamla svängbron; Inte bara det, utan även göra "Sista resan" med bron (det blev många sista resor under 1950/60-talet - tyvärr .... !)
Vi debarkerade färjan och under viss förnöjsamhet åkte vi runt - eller rättare skrivet, kvartsvarv efter kvartsvarv. Notabelt är att tre broar på denna plats representerar likaledes tre "öppningssystem"; sväng, klaff resp. hisspann (eller vad man nu kallar den senaste tekniken).
På bilden delar jag resan med känd Göteborgsprofil: Ingvar Kronhamn Känslosamma upplevelser, vilka bör nersköljas med en god Vintageport årgång 1963 vilken just släppts på Systembolaget! Nu ungdomar, kan Ni fortsätta att debattera existentiella frågor som "linjenummer" - vi gamla SSS-stötar har redan gjort allt roligt!
Hälsar och minnes / Lena
I april 1964 gjorde SSS-Stockholm en minnesvärd resa, där vi bland mycket annat också studerade trafiken på älven.
För ändamålet hade vi hyrt in Färjan 6 - en då fortfarande ångdriven passagerarfärja; Byggd 1907 som Lidingöfärjan 2 (Ropsten - Islinge) - såld till Göteborgs Hamnstyrelse 1928, nytt namn Färjan 6 - såld till Stockholms Ångslups AB 1969, motoriserad och nytt namn Nybron 1 - såld till Stockholms Ström HB 1998 nytt namn Stockholms Ström 3 (fortfarande i trafik Slussen - Fjäderholmarna)
Färjeresans höjdpunkt var att ta farväl av den gamla svängbron; Inte bara det, utan även göra "Sista resan" med bron (det blev många sista resor under 1950/60-talet - tyvärr .... !)
Vi debarkerade färjan och under viss förnöjsamhet åkte vi runt - eller rättare skrivet, kvartsvarv efter kvartsvarv. Notabelt är att tre broar på denna plats representerar likaledes tre "öppningssystem"; sväng, klaff resp. hisspann (eller vad man nu kallar den senaste tekniken).
På bilden delar jag resan med känd Göteborgsprofil: Ingvar Kronhamn Känslosamma upplevelser, vilka bör nersköljas med en god Vintageport årgång 1963 vilken just släppts på Systembolaget! Nu ungdomar, kan Ni fortsätta att debattera existentiella frågor som "linjenummer" - vi gamla SSS-stötar har redan gjort allt roligt!
Hälsar och minnes / Lena
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
På tal om pedalvagnar som pensioneras, är det någon som vet om Ringlinien får någon M29 senare också?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Sommarrapport från Göteborg (många bilder)
Oslo har også skrotet en SL95 for å få flere reserveboggier. Men ellers er driftsstabiliteten på SL95 nå meget bra. I går gikk 31 av 31 vogner i trafikk.