Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som stryk!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som stryk!

Inlägg av roggek »

Döm själva:
https://waxholmsbolaget.se/globalassets ... argarden-1

Man har lyckats göra ett elschema på sjön... :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Lennart Petersen »

roggek skrev:Döm själva:
https://waxholmsbolaget.se/globalassets ... argarden-1

Man har lyckats göra ett elschema på sjön... :D
Ser mycket trevlig och intressant ut där man ser vilka resmöjligheter som kan finnas.
Gäller bara att kombinera med tidtabell.
Bolagets information och tabeller har ju annars mest visat förbindelser från fastlandsbrygga ut till olika bryggor.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av daniel_s »

Den är väl jättefin, konstigt typsnitt på överskriften och några andra smärre avvikelser från standard, men bra ändå!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:Den är väl jättefin, konstigt typsnitt på överskriften och några andra smärre avvikelser från standard, men bra ändå!
Och det är ju en klassisk schematisk karta som på sin tid utvecklades av Harry Beck för Londons tunnelbana, ofta kallad Becks map.
Ger bra överskådlighet över hur man lägger upp sin resa, en baksida är att den inte ger rätt avstånd mellan stationerna men det får man ta.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tube_map
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:Den är väl jättefin, konstigt typsnitt på överskriften och några andra smärre avvikelser från standard, men bra ändå!
Ja jag hade förväntat mig något mycket fulare.

Antar att överskriften hör samman med retrotypsnittet som många av deras farty har sitt namn skrivet med.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Odd »

Det är som detaljer men den är ju betydligt mer visuellt behaglig än SLs katastrofala tunnelbanekarta. Ur ett tillgänglighetsperspektiv borde dock bakgrunden vara ljus eller vit.

”Dark mode” verkar ha spridit sig överallt… :-)
Genius on call
Klas Mårtensson
Inlägg: 78
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Klas Mårtensson »

Odd skrev:Det är som detaljer men den är ju betydligt mer visuellt behaglig än SLs katastrofala tunnelbanekarta. Ur ett tillgänglighetsperspektiv borde dock bakgrunden vara ljus eller vit.
Instämmer i båda påståendena.
Och, eftersom det är en båtkarta, borde öarna vara utsatt, åtminstone de där det finns flera anlöpta bryggor.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Kantorn »

Äntligen en översiktlig linjekarta. Väderstrecken är lite lustiga, norr är höger och söder är nedåt. Men jag gillar den.
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev:Äntligen en översiktlig linjekarta. Väderstrecken är lite lustiga, norr är höger och söder är nedåt. Men jag gillar den.
Det finns lite mystiska saker som Husarö i förhållande till Finnhamn och kanske fler.
Men en ”Becks map” är inte avsedd för att ange geografiskt var platser finns utan var dom är på en trafikerad linje.
Kul också att se hur nätet förändrats över senare år så det nu finns så många fler möjligheter att ta sig mellan öar än bara den direkta förbindelsen från fastlandet. Den fina nord-syd linjen är ju fascinerande även om den nu bara går en tur om dagen på sommarsäsong.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Lennart Petersen »

Xxxx
Senast redigerad av Lennart Petersen den torsdag 08 juli 2021 0:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Kristofer »

Jag anser att den här kartan är fullständigt värdelös.

Det är ju inte linjer som är utmärkta, utan tabellnummer. De flesta turer trafikerar bryggor i mer än en tabell, och det är mycket vanligt att båtarna inte trafikerar alla bryggor i en viss tabell. Det går inte att få någon bild av hur båtarna kör utifrån denna karta.

Men det största problemet är att bryggorna ligger på öar. Öar vars namn ofta inte ingår i bryggornas namn. Och det är inte ovanligt att det finns mer än en brygga på samma ö, något som är omöjligt att utläsa ur kartan. Ofta ligger de inte ens nära varandra.
Om jag vet att jag ska till Runmarö men inte har koll på bryggornas namn så har jag ingen hjälp av kartan. Jag kan inte ens lista ut på vilken del av kartan jag ska leta efter Runmarö. Finns där en brygga? Eller fem? Eller ingen alls?
Och ska jag till Svartsö är det lätt att tro att den enda bryggan är Norra Svartsö, trots att jag kanske borde ta båten till Alsvik eller Självik. Eller Söderboudd, för den delen. Kartan ger ingen som helst antydan till att de ligger på samma ö. Bryggorna på Svartsö är inte ritade nära varandra.

Bussymbolen blir också för otydlig mot den mörka bakgrunden. Den skulle behöva sticka ut mer för att göra nytta

Nej, en sådan här karta utan öarna markerade gör ingen nytta. Att man sedan dessutom knölat ihop en skärgård som sträcker sig långt i nord-sydlig riktning i ett liggande format gör det ännu värre.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av roggek »

tack för den sågningen Kristofer. :D
Jag sa ju att det ser ut som ett elschema på sjön...

När skall SL/WÅAB göra om och göra rätt?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av 1 »

Kristofer skrev:Jag anser att den här kartan är fullständigt värdelös. Nej, en sådan här karta utan öarna markerade gör ingen nytta. Att man sedan dessutom knölat ihop en skärgård som sträcker sig långt i nord-sydlig riktning i ett liggande format gör det ännu värre.
En linjekarta kan fylla många uppgifter. Och att ta fram en dylik, som tillfredsställer alla smaker, torde inte vara lätt.

Utan att recensera den presenterade linjekartan, vill jag dock meddela att jag tycker att den är otroligt häftig - rena konstverket. Och finnes möjlighet, skulle jag inte tveka att rama in och hänga upp den på en vägg.

Betr. "nord-syd" och tydligt markerade öar har många försök gjorts. Så här såg det ut exempelvis år 1987;
1987-Skärgårdsboken-(2).jpg
1987-Skärgårdsboken-(2).jpg (81.12 KiB) Visad 2737 gånger
Hälsar / Lena
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av Harald »

Det är bara för att ni ska vara så storvulna och ha massor av öar som det blir så krångligt. I Göteborg är vi mer modesta. Vi har norra skärgården och södra skärgården. Till den norra åker man cykel, buss eller bil med vägfärja. Linjekartor överflödiga. Till södra skärgården åker man båt på på fyra linjer och linjekartan blir enkel:
Bild
Förbindelser inom södra skärgården ordnas genom att ingående bår på 283 lägger till vid Asperö östra samtidigt som utgående på 281/282 och omvänt.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av kildor »

Jo, Göteborgs linjekarta är exemplarisk. Och jag gillar iof även Waxholmsbolagets nya linjekarta. Men tyvärr verkar det som att den ska ersätta den gamla kartan som ser ut som en vanlig karta. Man kan fortfarande nå den via en googling, men den verkar inte gå att bläddra fram på Waxholmsbolagets webbsida.

https://waxholmsbolaget.se/globalassets ... garden.pdf

Jag tycker den är mycket bättre för att se och förstå hur linjerna trafikerar skärgården. Men framöver verkar man få förlita sig på andra kartor, t.ex. Openstreetmap och deras ÖPNVkarte-lager:
https://www.openstreetmap.org/#map=10/5 ... 4&layers=O. Men det hänger ju på att det finns frivilliga krafter som ser till att hålla den uppdaterad.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av /jes »

Man inser ju också behovet av att organisera linjenumren för samtliga trafikslag på ett lättförståeligt och pedagogiskt sätt. Att så tydligt åskådliggöra linjenummer på denna nya karta med nummer som sammanfaller med övrig trafik kan blir förvirrande för många ej insatta. Frekventa båttrafikanter använder förmodligen inte linjenummer alls.

Det är dags att införa bokstavsprefix för alla linjenummer i SL-trafiken inklusive WÅAB. Med dagens digitala skyltar ju detta inte tekniskt/praktiskt svårlöst problem. Denna fråga är säkert värd en egen tråd. Om tunnelbanan ska ha prefix M eller T, om B ska står för buss eller båt, det vågar jag inte ha en tanke om. :D
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av C12C3C3C12 »

kildor skrev:Jo, Göteborgs linjekarta är exemplarisk. Och jag gillar iof även Waxholmsbolagets nya linjekarta. Men tyvärr verkar det som att den ska ersätta den gamla kartan som ser ut som en vanlig karta. Man kan fortfarande nå den via en googling, men den verkar inte gå att bläddra fram på Waxholmsbolagets webbsida.

https://waxholmsbolaget.se/globalassets ... garden.pdf

Jag tycker den är mycket bättre för att se och förstå hur linjerna trafikerar skärgården. Men framöver verkar man få förlita sig på andra kartor, t.ex. Openstreetmap och deras ÖPNVkarte-lager:
https://www.openstreetmap.org/#map=10/5 ... 4&layers=O. Men det hänger ju på att det finns frivilliga krafter som ser till att hålla den uppdaterad.
Jag tycker att den "hemliga kartan" som Waxholmsbolaget har är mycket bättre än SL's försök att blanda ihop vädersträcken. Trycker man ut den på en A3 så går det att använda utan förstoringsglas, alla har väl en A3 skrivare hemma... Stockholms skärgård är så stor att den borde uppdelas på 2 kartor, en norr, en söder.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 11 juli 2021 23:45, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av daniel_s »

Den här som man gjort nu behöver väl skrivas ut i minst A3 för att vara läsbar, men det bär ju emot att skriva ut dem överhuvudtaget när det är mörk bakgrund. Nu tycker väl någon att det är omodernt att skriva ut saker men det finns vissa saker som man hellre vill skriva ut en gång och då och då titta på vid sidan om skärmen än att sitta och växla mellan fönster, en linjekarta är ett bra exempel på sådant.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Den här som man gjort nu behöver väl skrivas ut i minst A3 för att vara läsbar, men det bär ju emot att skriva ut dem överhuvudtaget när det är mörk bakgrund. Nu tycker väl någon att det är omodernt att skriva ut saker men det finns vissa saker som man hellre vill skriva ut en gång och då och då titta på vid sidan om skärmen än att sitta och växla mellan fönster, en linjekarta är ett bra exempel på sådant.
Och den skärm man har med sig på en skärgårdsresa är ju i de flesta fall liten eller mycket liten!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Waxholmsbolagets nya schematiska linjekarta, ful som str

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Den här som man gjort nu behöver väl skrivas ut i minst A3 för att vara läsbar, men det bär ju emot att skriva ut dem överhuvudtaget när det är mörk bakgrund. Nu tycker väl någon att det är omodernt att skriva ut saker men det finns vissa saker som man hellre vill skriva ut en gång och då och då titta på vid sidan om skärmen än att sitta och växla mellan fönster, en linjekarta är ett bra exempel på sådant.
Och den skärm man har med sig på en skärgårdsresa är ju i de flesta fall liten eller mycket liten!
Ja och ibland dåligt uppkopplad. Jag föredrar helt klart papperstidtabellerna på havet. Man behöver kolla i flera dimensioner för att hitta alternativ, särskilt om en båt går sönder eller vädret slår om eller liknande grejer. Tyvärr är SL ganska fokuserade på att hjälpa de mest hjälplösa med de enklaste sakerna snarare än på att tillhandahålla användbara verktyg för dem som kan tänka själva, och reseplaneraren är rätt dålig när det gäller sjötrafiken, jag tror att man inte har lagt in alla de gångförbindelser som finns på öarna.
Skriv svar