I gruppen Alla vi spårvagnsintresserade på Facebook finns det ett inlägg med diskussion som beskriver situationen i Malmös museala spårvagnstrafik där medlemmar upplever att den byråkratiska "farbror doktorn" stänger av äldre hux flux utan samråd med föreningen.
Det får mig att tänka på hur museiföreningar kanske måste planera och följa upp sin personal i säkerhetstjänst för att i så stor utsträckning som möjligt planera utbildningar och överlämningar till yngre personal, vilket jag reflekterar i en kommentar till inlägget.
Hur är era tankar om detta?
När kan man sluta med flaggan i topp?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
När kan man sluta med flaggan i topp?
Genius on call
Re: När kan man sluta med flaggan i topp?
Jag tycker inte att den där formuleringen blev så bra, man bör inte sätta två olika saker i relation till varandra på det sättet. Att skaffa ny personal är en process, och att avtacka den gamla innan de blir farliga är strängt taget en helt annan process.Odd skrev:Det får mig att tänka på hur museiföreningar kanske måste planera och följa upp sin personal i säkerhetstjänst för att i så stor utsträckning som möjligt planera utbildningar och överlämningar till yngre personal, vilket jag reflekterar i en kommentar till inlägget.
För att en trafikutövare, ideell eller kommersiell, ska vara framgångsrik måste förstås båda processerna fortgå parallellt och det måste finnas vissa marginaler, man får inte hamna i ett läge där det inte finns någon kompetens kvar för utbildning och handledning av ny personal.
I sammanhanget är ju ändå spårvägsorganisationerna i Sverige, inte minst SSS, en ganska stark grund att stå på genom att vi kan lära av varandra, och gör spårvägen mindre känslig än t ex tunnelbanan. (Den senare är egentligen extremt utsatt för just den här problematiken, men det är en annan historia!) Men det är givetvis viktigt att ha ett s k inflöde av nya aktiva, oavsett verksamhet.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: När kan man sluta med flaggan i topp?
Du har ju helt rät i att alla föreningar måste tänka på återväxten. Det räcker med att ett par st av de flitigaste i trafiken inte kan köra vidare för att hela verksamheten skall vara äventyrad.
MRO har säkert denna fråga som en stadig punkt men det gäller att alla verkligen orkar med förnyelse. De föreningar som satsat kan skörda i form av yngre som kan gå in i ledande roller. Jag tycker SSS har totalt sett gjort ett jättebra jobb med detta. Drar man ut ett par grafer på åldersstrukturen på de aktiva i Muma nu och för 10-15 år sedan får man detta bekräftat.
Sen kan allt givetvis bli ännu bättre...och det ansvaret måste vi alla bära.
Stefan
MRO har säkert denna fråga som en stadig punkt men det gäller att alla verkligen orkar med förnyelse. De föreningar som satsat kan skörda i form av yngre som kan gå in i ledande roller. Jag tycker SSS har totalt sett gjort ett jättebra jobb med detta. Drar man ut ett par grafer på åldersstrukturen på de aktiva i Muma nu och för 10-15 år sedan får man detta bekräftat.
Sen kan allt givetvis bli ännu bättre...och det ansvaret måste vi alla bära.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: När kan man sluta med flaggan i topp?
Kommer inte in på den länkade sidan. Endast för medlemmar i facebookgruppen.Odd skrev:I gruppen Alla vi spårvagnsintresserade på Facebook finns det ett inlägg med diskussion som beskriver situationen i Malmös museala spårvagnstrafik där medlemmar upplever att den byråkratiska "farbror doktorn" stänger av äldre hux flux utan samråd med föreningen.
Det får mig att tänka på hur museiföreningar kanske måste planera och följa upp sin personal i säkerhetstjänst för att i så stor utsträckning som möjligt planera utbildningar och överlämningar till yngre personal, vilket jag reflekterar i en kommentar till inlägget.
Hur är era tankar om detta?