När kan man sluta med flaggan i topp?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

När kan man sluta med flaggan i topp?

Inlägg av Odd »

I gruppen Alla vi spårvagnsintresserade på Facebook finns det ett inlägg med diskussion som beskriver situationen i Malmös museala spårvagnstrafik där medlemmar upplever att den byråkratiska "farbror doktorn" stänger av äldre hux flux utan samråd med föreningen.

Det får mig att tänka på hur museiföreningar kanske måste planera och följa upp sin personal i säkerhetstjänst för att i så stor utsträckning som möjligt planera utbildningar och överlämningar till yngre personal, vilket jag reflekterar i en kommentar till inlägget.

Hur är era tankar om detta?
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: När kan man sluta med flaggan i topp?

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Det får mig att tänka på hur museiföreningar kanske måste planera och följa upp sin personal i säkerhetstjänst för att i så stor utsträckning som möjligt planera utbildningar och överlämningar till yngre personal, vilket jag reflekterar i en kommentar till inlägget.
Jag tycker inte att den där formuleringen blev så bra, man bör inte sätta två olika saker i relation till varandra på det sättet. Att skaffa ny personal är en process, och att avtacka den gamla innan de blir farliga är strängt taget en helt annan process.

För att en trafikutövare, ideell eller kommersiell, ska vara framgångsrik måste förstås båda processerna fortgå parallellt och det måste finnas vissa marginaler, man får inte hamna i ett läge där det inte finns någon kompetens kvar för utbildning och handledning av ny personal.

I sammanhanget är ju ändå spårvägsorganisationerna i Sverige, inte minst SSS, en ganska stark grund att stå på genom att vi kan lära av varandra, och gör spårvägen mindre känslig än t ex tunnelbanan. (Den senare är egentligen extremt utsatt för just den här problematiken, men det är en annan historia!) Men det är givetvis viktigt att ha ett s k inflöde av nya aktiva, oavsett verksamhet.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: När kan man sluta med flaggan i topp?

Inlägg av Stefan Widén »

Du har ju helt rät i att alla föreningar måste tänka på återväxten. Det räcker med att ett par st av de flitigaste i trafiken inte kan köra vidare för att hela verksamheten skall vara äventyrad.

MRO har säkert denna fråga som en stadig punkt men det gäller att alla verkligen orkar med förnyelse. De föreningar som satsat kan skörda i form av yngre som kan gå in i ledande roller. Jag tycker SSS har totalt sett gjort ett jättebra jobb med detta. Drar man ut ett par grafer på åldersstrukturen på de aktiva i Muma nu och för 10-15 år sedan får man detta bekräftat.

Sen kan allt givetvis bli ännu bättre...och det ansvaret måste vi alla bära.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: När kan man sluta med flaggan i topp?

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev:I gruppen Alla vi spårvagnsintresserade på Facebook finns det ett inlägg med diskussion som beskriver situationen i Malmös museala spårvagnstrafik där medlemmar upplever att den byråkratiska "farbror doktorn" stänger av äldre hux flux utan samråd med föreningen.

Det får mig att tänka på hur museiföreningar kanske måste planera och följa upp sin personal i säkerhetstjänst för att i så stor utsträckning som möjligt planera utbildningar och överlämningar till yngre personal, vilket jag reflekterar i en kommentar till inlägget.

Hur är era tankar om detta?
Kommer inte in på den länkade sidan. Endast för medlemmar i facebookgruppen.
Skriv svar