Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av LÅ1 »

"Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda".

Tomteboda ska härbärgera 220 bussar för innerstadstrafiken. Sedan finns Fredriksdalsdepån med 140 uppställningsplatser. (Länk). Utrymme för totalt 360 bussar. Eller används fortfarande den tillfälliga uppställningsplatsen i Frihamnen? I så fall finns det ännu fler platser.

Tidigare har det rullat förortsbussar på några innerstadslinjer. Är det fortfarande så? Eller är det rent av tvärtom, att en del förortslinjer utgår från de nämnda depåerna?

Hur många bussar är ute i trafik på linjerna 1 - 77 under rusningstid?

Hittade ett pressmeddelande från SL.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av twr »

Depån i Frihamnen kommer finnas kvar tills vidare vad jag vet. Om den på sikt avvecklas behövs en ny permanent depå antingen inom Norr Djurgårdsstaden eller på Lidingö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av /jes »

twr skrev:Depån i Frihamnen kommer finnas kvar tills vidare vad jag vet. Om den på sikt avvecklas behövs en ny permanent depå antingen inom Norr Djurgårdsstaden eller på Lidingö.
Enligt Stadsbyggnadsnämndens information i onsdags har det tillfälliga bygglovet förlängts till och med 2026-09-22.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av Enceladus »

Förslaget: Så blir bussarna i innerstan 2023
Mitt i skrev:Buss 56 mellan Hornsberg och Stora Essingen föreslås få ny sträckning och i stället gå mellan Fridhemsplan och Tomteboda. Linje 1 ska täcka upp sträckan Fridhemsplan–Stora Essingen, som försvinner.
Som brukligt anpassas busstrafiken till depåerna. För två år sedan började Tomteboda trafikeras av linje 152. Nu tillkommer en renodlad innerstadslinje. I övrigt trafikeras Tomteboda av linjerna 196, 197 och 507. Tidigare gick linjerna 196 och 197 i klump, men nu verkar de inte längre göra det. Tänk vilken skillnad en bussdepå kan göra!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av ADDE »

att 56:an försvinner från essingeöarna utan en ersättande linje är dumt då de boende som är beroende av att ha en buss nära förlorar sin förbindelse.

Rockaden känns heller inte genomtänkt. att låa 54:an gå mellan Reimersholme och Sofia via Kungsträdgården känns inte helt genomtänkt. Linje 66 går idag mellan Reimersholme och Sofia, men bara på söder. Jag tror de som har dålig koll kommer att förvirra båda busslinjerna där de går gemensamt.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: tisdag 22 februari 2022 17:31 att 56:an försvinner från essingeöarna utan en ersättande linje är dumt då de boende som är beroende av att ha en buss nära förlorar sin förbindelse.

Rockaden känns heller inte genomtänkt. att låa 54:an gå mellan Reimersholme och Sofia via Kungsträdgården känns inte helt genomtänkt. Linje 66 går idag mellan Reimersholme och Sofia, men bara på söder. Jag tror de som har dålig koll kommer att förvirra båda busslinjerna där de går gemensamt.
Upprop för att turen ska bli kvar
Mitt i skrev:Förslaget att ta bort buss 56 från Essingeöarna har väckt starka reaktioner. Essingeöarnas hembygdsförening har ­startat ett upprop i protest.
Skribenten är inte ensam om sin kritik. Men SL hävdar att "de hållplatser som är unika för linje 56 har lågt resande och stomlinjens hållplatser är inom acceptabelt gångavstånd".
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enceladus skrev: fredag 25 februari 2022 13:59
ADDE skrev: tisdag 22 februari 2022 17:31 att 56:an försvinner från essingeöarna utan en ersättande linje är dumt då de boende som är beroende av att ha en buss nära förlorar sin förbindelse.

Rockaden känns heller inte genomtänkt. att låa 54:an gå mellan Reimersholme och Sofia via Kungsträdgården känns inte helt genomtänkt. Linje 66 går idag mellan Reimersholme och Sofia, men bara på söder. Jag tror de som har dålig koll kommer att förvirra båda busslinjerna där de går gemensamt.
Upprop för att turen ska bli kvar
Mitt i skrev:Förslaget att ta bort buss 56 från Essingeöarna har väckt starka reaktioner. Essingeöarnas hembygdsförening har ­startat ett upprop i protest.
Skribenten är inte ensam om sin kritik. Men SL hävdar att "de hållplatser som är unika för linje 56 har lågt resande och stomlinjens hållplatser är inom acceptabelt gångavstånd".
Då kan berörda på SL gå den sträckan upp till den hållplatsen särskilt vintertid.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av BSB101 »

Jag åker ofta förbi Tomteboda ute på motorvägen. I tid med öppningen av terminalen återöppnade man avfarten södergående men endast för fordon med tillstånd. Jag tänkte att det var för ingående bussar men nu är denna avfart sedan en tid stäng igen, någon som vet varför?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: lördag 26 februari 2022 16:24 Jag åker ofta förbi Tomteboda ute på motorvägen. I tid med öppningen av terminalen återöppnade man avfarten södergående men endast för fordon med tillstånd. Jag tänkte att det var för ingående bussar men nu är denna avfart sedan en tid stäng igen, någon som vet varför?
För många bilar som kör fel, antar jag.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av Enceladus »

Nya svängen: Linjerna ska inte alls dras om

Tomtebodas bussdepå får ingen ny busslinje, åtminstone inte den här gången.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: lördag 26 februari 2022 17:52
BSB101 skrev: lördag 26 februari 2022 16:24 Jag åker ofta förbi Tomteboda ute på motorvägen. I tid med öppningen av terminalen återöppnade man avfarten södergående men endast för fordon med tillstånd. Jag tänkte att det var för ingående bussar men nu är denna avfart sedan en tid stäng igen, någon som vet varför?
För många bilar som kör fel, antar jag.
Borde väl gå att åtjärda på olika sätt om nu det är problemet. Men tidsvinsten kanske inte är så stor att det är värt att vidta några åtgärder mer än att stänga av?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av daniel_s »

Misstänker att det är vissa som börjar backa och vända och ha sig, så att det blir trafikfarligt uppe på själva motorvägen. Det går nog bara att åtgärda genom att bygga om depåns infart så att bilarna kan passera utan speciella åtgärder, men då blir det ju en perfekt smitväg som jag inte tror att Solna vill ha.

En annan variant vore väl att återöppna klöverbladet ner till Pampaslänken så att bussarna kan köra in den vägen, men det anses säkert inte heller bra av någon anledning.

Nu vet jag inte vilken väg det är meningen att bussarna ska ta men om de kör som jag tror så tar det väl ungefär 5 minuter extra om det inte är köer.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av Enceladus »

Bussförarnas krav: Buss till jobbet
Mitt i skrev:– Folk har slagit sig på gångvägarna och många är rädda för att gå genom skogen på kvällar och nätter. I övrigt har det varit förseningar till bussar som ska lösas av.

Förarna skulle vilja se att till exempel 56:an förlängs från Hornsberg vidare ut mot Solna över Ekelundsbron.
Men linje 56 har väl ingen nattrafik, eller ens kvällstrafik? För övrigt genomfördes inte det ovan diskuterade trafikförändringsförslaget förra året.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: fredag 14 april 2023 5:51 Bussförarnas krav: Buss till jobbet
Mitt i skrev:– Folk har slagit sig på gångvägarna och många är rädda för att gå genom skogen på kvällar och nätter. I övrigt har det varit förseningar till bussar som ska lösas av.

Förarna skulle vilja se att till exempel 56:an förlängs från Hornsberg vidare ut mot Solna över Ekelundsbron.
Men linje 56 har väl ingen nattrafik, eller ens kvällstrafik? För övrigt genomfördes inte det ovan diskuterade trafikförändringsförslaget förra året.
Bara för SL att börja bygga tunnelbana, det är väl enda rimliga lösningen om man ska ha nattrafik?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Titta in i SL:s nya bussdepå i Tomteboda

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: fredag 14 april 2023 8:01 Bara för SL att börja bygga tunnelbana, det är väl enda rimliga lösningen om man ska ha nattrafik?
Det stämmer. Tunnelbana är den enda garanten för nattrafik, och Västra skogen ska få en ny tunnelbaneuppgång i området. Men behovet finns redan nu.
Skriv svar