Hästspårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3063
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hästspårvagnar

Inlägg av Hechtwagen »

643 skrev:Jag har sett en bild från Allmänna gränd som skall illustrera trafik med hästspårvagn. Det är bara det att
vagnen är en typisk släpvagn till elspårvagn som är spänd efter hästen med en på marken liggande
specialanordning ansluten till vagnens trumpetkoppel (!)
Både järnvägar och spårvägar har använt hästar för t.ex. rangering men bilder och andra uppgifter om
detta fenomen verkar vara synnerligen ovanliga.
Har ej hittat bilder på att Kungsholmshallen, Hagalundshallen och Djurgårdshallen i sin helhet varit
försedda med luftledning då hallarna ifråga var avsedda att användas bara under ett fåtal år.
En uppgift finns att spåren i Tegnérgatan mellan Eriksbergsplan och Sveavägen legat kvar ganska många
år efter att linjetrafiken upphört på sträckan och att till- och frånkoppling av släpvagnar på linje 14, som ju inte
passerade Norrhallen, skedde via detta spår, med hästar eller elmotorvagnar...
Var det inte faktiskt så att spårvägen i Stockholm rangerade ned hästar fram till och med 1925?
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Hästspårvagnar

Inlägg av 1 »

643 skrev: Både järnvägar och spårvägar har använt hästar för t.ex. rangering men bilder och andra uppgifter om
detta fenomen verkar vara synnerligen ovanliga.
Under förutsättning att man har en helt plan rangerbangård (som här i forna Ödeshög) samt en väl inskolad "havremotor" jämte kusk, torde det vara ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att sköta rangeringar.
1955 FVÖJ Ödeshög.jpg
1955 FVÖJ Ödeshög.jpg (58.94 KiB) Visad 1129 gånger
Hälsar / Lena

Som funderar på hur Transportstyrelsens kompetenskrav för förare av en hästspårvagn kommer att se ut .... ?

Förutom sedvanlig förarutbildning enligt gällande trafiksäkerhetsinstruktioner, kanske man klämmer till med krav på "Kuskutbildning i Brukshästkörning" vid en yrkeshögskola. Ger 200 YH-poäng och tar ett studieår på heltid. Nästa års ansökningstid utgår 15 maj. Lika bra att Stefan förbereder sig redan nu - för att bli antagen exempelvis till "Wångens Brukshästcentrum", måste man göra ett godkänt prov utvisande goda kunskaper både teoretiskt och praktiskt i hästhantering
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Hästspårvagnar

Inlägg av Stefan Isaksson »

Stefan Widén skrev:Hej Namne Isaksson

Lyckades hitta SS 50 årsbok där tiden från 1877 fanns med. Antar att de uppgifter du redovisat delvis kommer från den boken.

Stefan
Faktiskt inte; jag har för all del läst 50-årsboken (spårvägsmuseum har lagt ut den på nätet), men de källor jag använt är bevarade handlingar på Stockholms Stadsarkiv, egen datering av ett foto utlagt av spårvägsmuseum på den återställda SNS 12 tillsammans med en ombyggd A2 som har kvar sitt orginalnummer (vilket är viktigt för dateringen) samt en vagnförteckning över SS spårvagnar som den sedan länge framlidne KG Strandberg upprättat (och vars källor tyvärr är obekanta).
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hästspårvagnar

Inlägg av Stefan Widén »

Oki

Ja man önskar att man hade tiden att dyka ner i SNS och SSB arkiven. Även stadsmuseet och spv mus. Givetvis.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Hästspårvagnar

Inlägg av 643 »

Hechtwagen skrev:
Stefan Widén skrev:Tack Stefan för dina härliga svar. NU hoppas jag att det väcker fler frågor.

En sak är att hitta de som vill botanisera i arkiven.

Vi vet ju att hästarna behandlades mycket bra. Det vinns beskrivet hur de med jämna mellanrum fick komma ut på grönbete i hagar utanför innerstaden. Dessa låg ju ganska nära ändå, då landet började i princip vid Haga norra.

Om en hästspårvagntur var 21 km per dag är frågan hur många hästbyten gjordes? jag har en siffra på arbetstiden för en häst var 1.5 timme sen var det vila.

Nästa mytomspunna företeelse, som bl a Fågelström skildrat, var Stockholms Cowboys som med sitt par med hjälphästar krokade i ordinarie par vid uppförsbackar ex Götgatsbacken.

Stefan
Gick det hästspårvagnar upp för götgatsbacken?

Hästspårvagnar gick i Götgatan från korsningen med S:t Paulsgatan till Södra Bantorget. Sträckan Hornsgatan -
S:t Paulsgatan fick ingen form av lokaltrafik förrän där började gå motorbussar på SCO linje 4 den 1 april 1927 :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Hästspårvagnar

Inlägg av 643 »

Hechtwagen skrev:Det fanns som mest cirka 750 hästar samtidigt på spårvägarna i Stockholm, de flesta och bästa kom från Östergötland.

1950- talet hade SS 100 mustanger, det är väl också hästar?

Min vän Åke Schwartz på SS´ pressavdelning interjuade äldre personal varav några hade
upplevt hästspårvägstiden. Mycket av detta publicerades i bolagets personaltidning Spårväg och
Buss på fyrtiotalet...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Hästspårvagnar

Inlägg av 1 »

643 skrev:Min vän Åke Schwartz på SS´ pressavdelning intervjuade äldre personal varav några hade
upplevt hästspårvägstiden. Mycket av detta publicerades i bolagets personaltidning Spårväg och Buss på fyrtiotalet...
Hmmm ... !

Intressant! Fanns verkligen Åke Schwartz på SS redan under 1940-talet? Och "min vän" - han var ju vårt största problem på SS under 1960-talet och gjorde allt för att hindra vår verksamhet. Endast genom att SSS första Hedersmedlem, PR-avdelningen på SS nye chef Staffan Timell körde över honom, lyckades vi genomföra de stora utfärderna innan nedläggningen 1967.

Få torde ha glömt den stora "stadsresan" med tre multade A24, då vi upptäckte att han stod och spionerade på oss vid Norrmalmstorg. Vilket resulterade i glada vinkningar och skratt från deltagarna genom de öppna fönstren då vi körde dubbla varv runt kvarteret (den enda som inte kanske var så glad var "silverräven" som hade en svettig uppgift att koppla ur och in kontaktledningsstyrningen av växlarna så att inte tågets tre strömavtagare skulle ställa till med ett elände ...!).

Nåväl; efter två månaders slit med att sortera, rensa och packa mitt arkiv och bibliotek på Nybrogatan ...
2021-06-01-SSS-arkiv.jpg
2021-06-01-SSS-arkiv.jpg (65.33 KiB) Visad 1047 gånger
... finnes nu ca 24 flyttkartonger i SSS centrallager i Flen. Kan intresserad av nämnda tidskrifter inte finna dem annorstädes, går det bra att kontakta SSS Arkivarie och erbjuda sina tjänster att packa upp kartongerna. I någon av dem finnes kompletta årgångar av "Spårväg & Buss".

Hälsar / Lena
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hästspårvagnar

Inlägg av Stefan Widén »

Ja SoB är et bra tips ... vet att biblioteket i Mkp borde en omgång.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hästspårvagnar

Inlägg av Stefan Widén »

Hejsan Alla

En av våra medlemmar har börjat grotta i arkiven för att få fram uppgifter kring den första tiden. I SNS arkiv hittade han en del, först att få fram och renskriva är stallföreskrifterna som finns i ett förslag daterat 1876. Här finns en del spännande och en ny yrkesgrupp som jag inte hört förut.

Här är ett utdrag, OBS har inte rättat texten till dagens stavning.


Nedridarnes skyldigheter

Nedridarne skola infinna sig i stallet ¼ timma för än deras af stallmästaren för månaden
indelade tjenstgöring tagit sin början och anmäla sig hos jourhavande fodermarsken. De taga
hästarne så tidigt från stallet att de i skritt kunna föra eller rida dem mellan stallet och
avbytningsställena. Att rycka hästarna i mun är strängligen förbjudet. Om någon rider eller för
i traf utan särskild tillåtelse eller låter någon obehörig rida ådömmes honom löneafdrag från 2
till 5 kronor efter stallmästarens bestämmande.
Klockkransar, vel rengjorda spännas på hvarje venster parhäst och hvarje enbetshäst innan
den utföres från stallet till tjenstgöring, samt hvid hemkomst aftages och upphänges å dertill
anvisade platser.
Nedridare som för handhäst aftager ej hufvudbonaden vid helsning utan endast vrider
hufvudet åt och ser på den person för vilken han skall visa aktning.
Nedridarne iaktaga att lägga svänglarne på dertill anvisade platser. Wid förspänning iaktages
att noggrant se till att ej selstängarne blifva snodda, att avtorka händerna på hästarne vid aneller frånspänning förbjudes.
Nedridarne skola hålla sig rena och snygga och visa ett godt uppförande för vinnande af
befodran till hästskötare.
Wid all tjenstgöring skola de af Bolaget anskaffade numren vara anbragda på hufvudbonaden.
Äfven iaktager nedridarne när han medföljer spårvagnen som fripassagerare, att intaga den för
fripassagerare bestämda platsen på vagnen samt vara förberedd med tecken som visar att han
är anställd vid Bolaget.
All lek eller onödigt väsen på i stallet som etablisenmenten förbjudes strängt.
Den af nedridarne som för månaden är kommenderad att tjenstgöra vid stallet skall hålla
gårdar, kloaker och afträden rena och rida med alla aflösningar till hvilka ingen är
kommenderad samt att biträda vid kolikhästars behandling och vid sjukmönstringar. Han skall
dessutom uträtta alla inom stallafdelningen för Bolagets räkning förekommande göromål.


Det kommer mera vart efter men målet är väl att få till en bok även om detta.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar