Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Stefan Widén »

Jag skulle vilja påstå att innehållet i forumet, generellt, är på en nedåtgående spiral. Och kanske är det formatet som gör det. Idag är det lättare med ex FB där man tar en bild och lägger ut i en grupp och direkt får man kommentarer. Jag kör bara forumet på datorn då det är svårt att skriva på telefonen.

Jag kan även notera att ett antal tongivande debattörer har valt att pausa och det påverkar innehållet i sin helhet.

Så uppmaningen är, att istället för att tycka allt är åt skogen.... kom med nya inlägg, frågor kring historian eller framtiden, eller varför de flesta vagnarna var blåa förutom Malmö, Norrköping, Lidingö, Gävle och Kiruna. Och hur blev då Lunds spårväg grön? Vad säger Uppsalas medlemmar och invånare om deras nya spårväg? Vilken blir nästa spårvägsstad? Vilket av det olika alternativen för ny dragning under Göta älv är bäst?

Ska vi införa veckans debattfråga där "någon" ur ex Mfss/MS redaktion lägger ut en aktuell fråga som vi kan fundera över?

Och det viktigaste ...Till alla unga som läser, Våga fråga!!! det finns inga dumma frågor bara korkade svar. Respekten om oss alla gäller även här.

Det finns en viktig aspekt som man inte tänker på och det är att alla inlägg sparas. Vissa bilder har försvunnit tyvärr, men texterna och vad vi debatterade i slutet på 90-talet då forumet var nytt.

Ett otroligt historiskt dokument.

Heja Forumet!!!

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Odd »

Ett första steg skulle vara att rensa ut trollen. Ett sätt att göra det är att man inte får vara anonym utan att man får stå för vad man skriver.

Att var anonym på en privat diskussionsplats är inte en rättighet, som många tycks tro. Om man vill vara anonym så kan man vända sig till Flashback och sådana ställen där anonymitet är mer eller mindre en uttalad feature. Jag tror nämligen att den aggressiva tonen som en del anonyma här har skrämmer bort personer från att säga sin åsikt.
Genius on call
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av 643 »

Måhända valdes Lunds gröna färg som en pik mot Malmös kompakta ovilja att återinföra sin spårväg... :?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Harald »

Skånetrafiken använder grönt för stadsbussar så det låg väl nära till att ha det även för spårvagnar.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Harald »

Odd skrev:Ett första steg skulle vara att rensa ut trollen. Ett sätt att göra det är att man inte får vara anonym utan att man får stå för vad man skriver.

Att var anonym på en privat diskussionsplats är inte en rättighet, som många tycks tro. Om man vill vara anonym så kan man vända sig till Flashback och sådana ställen där anonymitet är mer eller mindre en uttalad feature. Jag tror nämligen att den aggressiva tonen som en del anonyma här har skrämmer bort personer från att säga sin åsikt.
Ska vi kräva inloggning med bank-id då? Jag tycker inte det är någon särskilt aggressiv ton i forumet. Problemet är snarare mängden av ointressanta inlägg där någon rider samma käpphästar nästan oavsett trådens ämne.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Stefan Isaksson »

Harald skrev:
Odd skrev:Ett första steg skulle vara att rensa ut trollen. Ett sätt att göra det är att man inte får vara anonym utan att man får stå för vad man skriver.

Att var anonym på en privat diskussionsplats är inte en rättighet, som många tycks tro. Om man vill vara anonym så kan man vända sig till Flashback och sådana ställen där anonymitet är mer eller mindre en uttalad feature. Jag tror nämligen att den aggressiva tonen som en del anonyma här har skrämmer bort personer från att säga sin åsikt.
Ska vi kräva inloggning med bank-id då? Jag tycker inte det är någon särskilt aggressiv ton i forumet. Problemet är snarare mängden av ointressanta inlägg där någon rider samma käpphästar nästan oavsett trådens ämne.
Jag håller med, tonen är inte särskilt aggressiv även om tonen är vänligare på mitt favoritforum - järnvägsmusei vänners forum, så utrymme för förbättring finns; men jag tycker inte att det är det som är problemet. Däremot är forumet just nu ganska hårt inriktat på diskussion om modern och framtida trafik.
Inget fel med att diskutera detta, men just nu gör dominansen att det känns det lite enahanda, och forumet skulle definitivt vinna på att det skrevs mer om andra saker (spårvägssaker alltså, kategorin ordet är fritt handlar ju som bekant om vad som helst - men det är inget huvudskäl för att besöka just det här forumet).

Det som jag är mest intresserad av, spårvägshistoria, förekommer så sparsamt att det nog finns mer att hämta på järnvägsmusei vänners forum. Nu var det ett tag sedan jag var inne på Bussnack, men det forumet kunde i alla fall förr blixtra till och ha riktigt intressanta inlägg om spårvägstrafik (jag kommer speciellt ihåg en tråd som gled in på utsättningar av ängbyvagnar på linje 14, inklusive ett foto på en B23, eller möjligen hyttlösa änden på en B24, som råkat hamna sist i tågsättet).

Den trista sanningen är att de som kan och vill skriva inlägg om spårvägshistoria dessvärre nog inte hänger på forumet särskilt mycket numera utan istället skriver på andra forum, och vad värre är: samma sak kan nog sägas om andra ämnen, till exempel bilder.

Jag har tyvärr ingen patentlösning på problemet: att fler skriver inlägg om fler saker är nog ett nödvändigt första steg, men jag vet inte hur långt det räcker.

Jag kan inte låta bli att tänka på SJK forum som jag tyckte hade en liknande kraftgång, i alla fall tills jag slutade läsa detta forum - och det är det som är det stora problemet: när man slutat läsa ett forum vet man ju inte om det senare tagit upp sig. (Jag har ingen aning om hur SJK forum står sig idag eftersom jag inte bryr mig om att logga in och kolla.)
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av spooky »

Ett allvarligt problem är att alla trådar till slut tappar fokus och snabbt handlar om något annat än ämnet/trådstarten.

Försöker någon (ej admin) styra upp diskussionen så blir dennes inlägg oftast ignorerade.

Titta på tråden med den högaktuella rubriken "Status C30" där inläggen handlar om allt möjligt, men inte så mycket om hur leveranserna fortskrider.

Allt detta är väldigt tråkigt då detta forum utgörs av ett stort antal riktigt kunniga deltagare som säkert skulle kunna bidra med jättemycket värdefull info och kunskaper.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Stefan Widén »

Stefan Isaksson skrev:
Harald skrev:
Odd skrev:Ett första steg skulle vara att rensa ut trollen. Ett sätt att göra det är att man inte får vara anonym utan att man får stå för vad man skriver.

Att var anonym på en privat diskussionsplats är inte en rättighet, som många tycks tro. Om man vill vara anonym så kan man vända sig till Flashback och sådana ställen där anonymitet är mer eller mindre en uttalad feature. Jag tror nämligen att den aggressiva tonen som en del anonyma här har skrämmer bort personer från att säga sin åsikt.
Ska vi kräva inloggning med bank-id då? Jag tycker inte det är någon särskilt aggressiv ton i forumet. Problemet är snarare mängden av ointressanta inlägg där någon rider samma käpphästar nästan oavsett trådens ämne.
Jag håller med, tonen är inte särskilt aggressiv även om tonen är vänligare på mitt favoritforum - järnvägsmusei vänners forum, så utrymme för förbättring finns; men jag tycker inte att det är det som är problemet. Däremot är forumet just nu ganska hårt inriktat på diskussion om modern och framtida trafik.
Inget fel med att diskutera detta, men just nu gör dominansen att det känns det lite enahanda, och forumet skulle definitivt vinna på att det skrevs mer om andra saker (spårvägssaker alltså, kategorin ordet är fritt handlar ju som bekant om vad som helst - men det är inget huvudskäl för att besöka just det här forumet).

Det som jag är mest intresserad av, spårvägshistoria, förekommer så sparsamt att det nog finns mer att hämta på järnvägsmusei vänners forum. Nu var det ett tag sedan jag var inne på Bussnack, men det forumet kunde i alla fall förr blixtra till och ha riktigt intressanta inlägg om spårvägstrafik (jag kommer speciellt ihåg en tråd som gled in på utsättningar av ängbyvagnar på linje 14, inklusive ett foto på en B23, eller möjligen hyttlösa änden på en B24, som råkat hamna sist i tågsättet).

Den trista sanningen är att de som kan och vill skriva inlägg om spårvägshistoria dessvärre nog inte hänger på forumet särskilt mycket numera utan istället skriver på andra forum, och vad värre är: samma sak kan nog sägas om andra ämnen, till exempel bilder.

Jag har tyvärr ingen patentlösning på problemet: att fler skriver inlägg om fler saker är nog ett nödvändigt första steg, men jag vet inte hur långt det räcker.

Jag kan inte låta bli att tänka på SJK forum som jag tyckte hade en liknande kraftgång, i alla fall tills jag slutade läsa detta forum - och det är det som är det stora problemet: när man slutat läsa ett forum vet man ju inte om det senare tagit upp sig. (Jag har ingen aning om hur SJK forum står sig idag eftersom jag inte bryr mig om att logga in och kolla.)

Ja de historiska frågorna är alltid spännande. Jag hoppas verkligen vi kan fortsätta med dem. Jag har en som jag lägger ut ikväll.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Kantorn »

Jag hoppas inte någon anser mig vara anonym. Jag ville ha ett kul namn som speglar mitt yrke, men jag tror man ser mitt namn om man kollar min profil.
Professionell tyckare
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av BSB101 »

Harald skrev:Ska vi kräva inloggning med bank-id då? Jag tycker inte det är någon särskilt aggressiv ton i forumet. Problemet är snarare mängden av ointressanta inlägg där någon rider samma käpphästar nästan oavsett trådens ämne.
Alla forum jag besöker har ointressanta inlägg och jag gör samma sak varje gång jag stöter på ett och går vidare till andra inlägg.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av ADDE »

Detta forum är väl numera det enda traditionella forumet som jag besöker numera. För mina andra intressen så finns det stora grupper på Facebook som jag är med i. Det är sällan jag deltar i aktiva diskussioner för andra intresseområden men om man ska gå på "gatherings" (t.ex. delta i en pokémonturnering) så nås den informationen ut snabbare i diverse facebook-grupper än i ett diskussionsforum.

Forum likt denna finns ändå kvar för vissa saker såsom debatt och support för produkter någon utvecklar, men annars har facebook tagit över allt mer.
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Christian Spår »

Anledningen att jag kommer hit är mest att öppna handlingar för tunnelbanor, spårvägar etc brukar länkas här med lite diskussion om innehåll, samt bildserier på hur kollektivtrafik byggs o dyl.

Spårväg i detalj har jag egentligen inget djupare intresse för. Jag gillar snarare urban utveckling, koncept som "spårfaktorn", miljövänligt effektiva transportmetoder o s v. Jag undviker aktivt facebook, men utanför det så är det lite magert forumutbud om sådant: typ skyscrapercity, individer på youtube och twitter.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av roggek »

Hårdare moderering och fler tillsägelser från Jourmaster. I dagsläget verkar det råda "Vilda Västern" på forumet,

Idag så blir alla trådar i princip en "politisk statistik/nattbuss/tunnelbanans unika status-diskussion" mellan ett fåtal användare; Enceladus, Enceladus och Enceladus
(som dessutom inte kan placera trådarna i RÄTT underforum, utan allt av Enceladus hamnar i "Spårtrafik". Även diskussioner om "Centralstaden"...)

Och Bussnack har faktiskt fler spårvagnsbilder ur det historiska perspektivet än SSS forum, senast beundrade vi ett foto av en A25 på linje 10 vid Södermalmstorg... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Stefan Widén »

Vad tror ni om att dela upp "spårtrafik" i olika grupper för Spårvagn, tunnelbana och pendeltåg inkl SB ocg RB?

Då håller man sig inom ämnet och en diskussion om spårväg syd fladdrar inte ut i en tunnelbanegren.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av kildor »

Jag tror inte att fler underforum förbättrar situationen. Snarare tvärtom. Det blir bara jobbigare att hålla ordning på vilket forum man ska posta inlägg i, och skapar onödiga gränsdragningsproblem (var ska jag lägga ett inlägg som handlar både om tunnelbana och pendeltåg?).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Odd »

Själva forumformatet kanske har blivit utdaterat?

En klar brist är att det inte går att tråda diskussionerna utan alla trådar i en diskussion visas i kronologisk ordning i stället för den trädstruktur som egentligen skulle behövas.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Harald »

Odd skrev:Själva forumformatet kanske har blivit utdaterat?

En klar brist är att det inte går att tråda diskussionerna utan alla trådar i en diskussion visas i kronologisk ordning i stället för den trädstruktur som egentligen skulle behövas.
Jag tycker tvärtom att det är en fördel att inläggen visas i tidsordning. i de forum som har en grenad struktur blir det ofta väldigt vildvuxet och svårt att hålla reda på vad som diskuteras var. Ibland byter man rubrik totalt någonstans, ibland byter man ämne totalt men inte rubrik. Dessutom händer att folk svarar i fel gren eller startar en ny gren fast de egentligen diskuterar samma sak som i en befintlig. Med inläggen i tidsföljd är det mera tydligt att associationer till andra ämnen bör läggas i en ny tråd. Vad man kan önska är väl att moderatorerna är lite mer aktiva med att bryta ut eventuella nya ämnen.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av Fyrgeit »

Harald skrev:
Odd skrev:Själva forumformatet kanske har blivit utdaterat?

En klar brist är att det inte går att tråda diskussionerna utan alla trådar i en diskussion visas i kronologisk ordning i stället för den trädstruktur som egentligen skulle behövas.
Jag tycker tvärtom att det är en fördel att inläggen visas i tidsordning. i de forum som har en grenad struktur blir det ofta väldigt vildvuxet och svårt att hålla reda på vad som diskuteras var. Ibland byter man rubrik totalt någonstans, ibland byter man ämne totalt men inte rubrik. Dessutom händer att folk svarar i fel gren eller startar en ny gren fast de egentligen diskuterar samma sak som i en befintlig. Med inläggen i tidsföljd är det mera tydligt att associationer till andra ämnen bör läggas i en ny tråd. Vad man kan önska är väl att moderatorerna är lite mer aktiva med att bryta ut eventuella nya ämnen.
Jag håller med Odd här. I en kronologisk struktur kan flera olika diskussioner om lite olika ämnen pågå samtidigt och eftersom att det visas kronologiskt blir det svårt att se vem som svarar vem, även om man citerar folk. Om en tråd skulle börja spåra ur i en grenstruktur håller det sig i alla fall till sin undertråd. Olika diskussioner om smått annorlunda ämnen hålls till sin egen undertråd utan att behöva skapa nya huvudtrådar.

Jag tror nog det hade varit intressant att testa Reddit lite. Problemet är väl att forumet då inte är sin egen hemsida och att det hade varit en stor omställning. Reddit har dock många funktioner som finns här på forumet.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av BSB101 »

Harald skrev:
Odd skrev:Själva forumformatet kanske har blivit utdaterat?

En klar brist är att det inte går att tråda diskussionerna utan alla trådar i en diskussion visas i kronologisk ordning i stället för den trädstruktur som egentligen skulle behövas.
Jag tycker tvärtom att det är en fördel att inläggen visas i tidsordning. i de forum som har en grenad struktur blir det ofta väldigt vildvuxet och svårt att hålla reda på vad som diskuteras var. Ibland byter man rubrik totalt någonstans, ibland byter man ämne totalt men inte rubrik. Dessutom händer att folk svarar i fel gren eller startar en ny gren fast de egentligen diskuterar samma sak som i en befintlig. Med inläggen i tidsföljd är det mera tydligt att associationer till andra ämnen bör läggas i en ny tråd. Vad man kan önska är väl att moderatorerna är lite mer aktiva med att bryta ut eventuella nya ämnen.
Håller med.
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Re: Hur får vi forumet mer läsvärt/attraktivt?

Inlägg av spooky »

Jag läser mycket men skrivet knappt någonting.

Min upplevelse är att trådarna ofta lämnar ämnet för att fokusera på helt andra saker än vad det första inlägget handlar om.

Bättra disciplin och tydligare moderering är tyvärr vad som behövs.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skriv svar