Roslagsbanans förlängning söderut

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Det blir struligt med citat men svarar twr:

Att Tvärbanan kopplar samman olika stationer i Söderort är ju väldigt relevant då förbindelserna finns i Sickla. Som du säger själv så vill de flesta till norrort och arbetspendlingen blir viktigt. Då är det bättre att trimma restiderna för att konkurrera mot bilen. De som inte vill det kan byta till tvärbanan om det nu verkar vara onödigt långt att ta sig över saltsjö-märarsnittet för att byta i TC. (En restid mellan Sickla och T-C med X60 kommer ta max 5 minuter, 7-9 minuter med X15p om vi ska låsa oss fast i 891mm.) Det blir ju rätt dyrt att bygga en längre tunnel förbi Södra station och Gullmarsplan än att kolla på andra alternativ runtomkring. Roslagsbanan är en raidell bana och bör vara så, så vi borde kolla på vad som finns kring oss. I Sickla finns Tvärbanan, saltsjöbanan och kommande blå linjen. Kollar vi i arkivet så fanns det planer på att spårvägskonvertera saltsjöbanan. Jag tror på den idén om man tänker lite utanför boxen och t.ex. kör längre spårvagnar på saltsjöbanan med bekvämare säten. På så vid blir det enkelt och billigt att bygga en fortsättning på saltsjöbanan från Slussen till Södra station längs med Hornsgatan och linje 4s Rosenlundsgatan.

Planerarna behöver göra en helhetsperspektiv med paketlösningar generellt sett och inte låsa sig fast i en lösning, annars får vi ett nytt fiasko a la Tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan.
Precis, helhetsperspektiv är det som behövs. Det är det jag tycker saknas i ditt resonemang. Till exempel när du skriver att "Roslagsbanan är en radiell bana". Den kan ju vara flera saker. Tänk utanför boxen, lås dig inte vid en lösning!

Din kommetar om Tvärbanan är fortfarande vid sidan om ämnet, för det är ju inte byte till Tvärbanan som är syftet med att gå via Gullmarsplan. Det är såklart Gröna och Blå linjen som är det viktigaste. I andra hand kommer Tvärbanan och olika busslinjer.

Det är helheten som måste värderas både vad gäller nytta och kostnad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

twr skrev: Precis, helhetsperspektiv är det som behövs. Det är det jag tycker saknas i ditt resonemang. Till exempel när du skriver att "Roslagsbanan är en radiell bana". Den kan ju vara flera saker. Tänk utanför boxen, lås dig inte vid en lösning!

Din kommetar om Tvärbanan är fortfarande vid sidan om ämnet, för det är ju inte byte till Tvärbanan som är syftet med att gå via Gullmarsplan. Det är såklart Gröna och Blå linjen som är det viktigaste. I andra hand kommer Tvärbanan och olika busslinjer.

Det är helheten som måste värderas både vad gäller nytta och kostnad.
Jag kan nog tycka att du behöver tänka på boxen och inte ge svepskäl till att "Nu pratar vi bara om roslagsbanan och inget annat". Frågeställningen är nog egentligen fel från början. Vi bör kolla på hur vi ska lösa trafikproblemen i Värmdö bortom Orminge och i Tyresö. Men det finns säkert andra områden som behöver järnvägar de också...

Jag förstår att man ska till Gullmarsplan för att nå Gröna linjen, så Tvärbanan har sitt syfte, att binda samman Sickla med Gullmarsplan så nackaborna kan nå gröna linjen, det var därför den byggdes ut 2017.

Jag tycker att man inte riktigt vet vad man ska göra med de banor man har. Stockholm ska ha 3 tydliga trafiksystem; Tunnelbanan för kortare radiella resor, Pendeltåg inklusive roslagsbanan för de storregionala resorna ända ut i länets ytterkanter och snabbspårväg inklusive saltsjöbanan och Näsby park-grenen för tvärresorna mellan kommuncentrum och knytpunkter i förorterna bl.a. var sak på sin plats, helt enkelt.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

ADDE skrev:
twr skrev: Precis, helhetsperspektiv är det som behövs. Det är det jag tycker saknas i ditt resonemang. Till exempel när du skriver att "Roslagsbanan är en radiell bana". Den kan ju vara flera saker. Tänk utanför boxen, lås dig inte vid en lösning!

Din kommetar om Tvärbanan är fortfarande vid sidan om ämnet, för det är ju inte byte till Tvärbanan som är syftet med att gå via Gullmarsplan. Det är såklart Gröna och Blå linjen som är det viktigaste. I andra hand kommer Tvärbanan och olika busslinjer.

Det är helheten som måste värderas både vad gäller nytta och kostnad.
Jag kan nog tycka att du behöver tänka på boxen och inte ge svepskäl till att "Nu pratar vi bara om roslagsbanan och inget annat". Frågeställningen är nog egentligen fel från början. Vi bör kolla på hur vi ska lösa trafikproblemen i Värmdö bortom Orminge och i Tyresö. Men det finns säkert andra områden som behöver järnvägar de också...
Det är inget svepskäl. De motiven har beskrivits massor av gånger i massor av trådar. Ja, "vi bör kolla på hur vi ska lösa trafikproblemen i Värmdö bortom Orminge och i Tyresö". Det är just det vi har gjort i många trådar. Det mesta tyder på att det är buss som är den bästa lösningen för lång tid framöver. Om det någon gång behövs något mer kapacitetsstarkt så är Roslagsbanan troligen den bästa lösningen. Anledningarna till det har beskrivits många gånger. Och syftet med den här tråden tolkar jag som att utveckla förslaget lite mer i detalj. De andra förslag jag har sett på forum är antingen ogenomförbara eller på temat "normalspår är bättre för då kan man dela fordon". Men ingen har presenterat några övertygande argument för att detta skulle vara bättre. Du får försöka hålla dig till saken. Att det finns andra områden som behöver järnvägar är ju helt irrelevant, den här tråden handlar ju om just den här delen av Stockholm och inte resten av världen. Om du vill diskutera prioriteringar mellan olika projekt så finns det ju andra trådar för det, eller så kan du starta en.
ADDE skrev:Jag förstår att man ska till Gullmarsplan för att nå Gröna linjen, så Tvärbanan har sitt syfte, att binda samman Sickla med Gullmarsplan så nackaborna kan nå gröna linjen, det var därför den byggdes ut 2017.
Men det är ju fortfarande inte relevant. Vad du pratar om nu är ju två byten. Vid Sickla kan du erbjuda byte till Tvärbanan men inte till tunnelbanorna till Skarpnäck, Farsta och Hagsätra. Två byten är något helt annat än ett byte.
ADDE skrev:Jag tycker att man inte riktigt vet vad man ska göra med de banor man har. Stockholm ska ha 3 tydliga trafiksystem; Tunnelbanan för kortare radiella resor, Pendeltåg inklusive roslagsbanan för de storregionala resorna ända ut i länets ytterkanter och snabbspårväg inklusive saltsjöbanan och Näsby park-grenen för tvärresorna mellan kommuncentrum och knytpunkter i förorterna bl.a. var sak på sin plats, helt enkelt.
Som du uttrycker det behöver man ha helhetsperspektiv och tänka utanför boxen, och ha rätt frågeställning. Det du skriver här är ju ännu ett exempel på inskränkt tänkande. Varför ska Stockholm ha "3 tydliga trafiksystem"? Du kan inte bara påstå en sådan sak utan att motivera det. Det visar ju att du låter helt godtyckliga principer stå i vägen för att hitta den bästa lösningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

twr skrev: Det är inget svepskäl. De motiven har beskrivits massor av gånger i massor av trådar. Ja, "vi bör kolla på hur vi ska lösa trafikproblemen i Värmdö bortom Orminge och i Tyresö". Det är just det vi har gjort i många trådar. Det mesta tyder på att det är buss som är den bästa lösningen för lång tid framöver. Om det någon gång behövs något mer kapacitetsstarkt så är Roslagsbanan troligen den bästa lösningen. Anledningarna till det har beskrivits många gånger. Och syftet med den här tråden tolkar jag som att utveckla förslaget lite mer i detalj. De andra förslag jag har sett på forum är antingen ogenomförbara eller på temat "normalspår är bättre för då kan man dela fordon". Men ingen har presenterat några övertygande argument för att detta skulle vara bättre. Du får försöka hålla dig till saken. Att det finns andra områden som behöver järnvägar är ju helt irrelevant, den här tråden handlar ju om just den här delen av Stockholm och inte resten av världen. Om du vill diskutera prioriteringar mellan olika projekt så finns det ju andra trådar för det, eller så kan du starta en.
Hur länge räcker bussar egentligen? Enligt din resonemang så är värmdö mogen för roslagsbana lagom tills att det råder kapacitetsbrist söder om Roslags näsby med de åtgärder man gör nu på banan. Det och en massa argument har vi redan presenterat för varför normalspår bör byggas där. Den kortsiktiga politik vi har idag håller inte, där man bygger ut idag för att lösa gårdagens problem. Vi har en extrem bostadsbrist i Stockholm och skev arbetsfördelning där alla... förlåt, de flesta bor på södra sidan och jobbar på norra sidan. Därför ligger det i mitt intresse att tillgodose kapacitetsstark och snabb kollektivtrafik för att bygga ut de relativt glest bebyggda omroderna nordost och sydost om stan.
twr skrev:
ADDE skrev:Jag förstår att man ska till Gullmarsplan för att nå Gröna linjen, så Tvärbanan har sitt syfte, att binda samman Sickla med Gullmarsplan så nackaborna kan nå gröna linjen, det var därför den byggdes ut 2017.
Men det är ju fortfarande inte relevant. Vad du pratar om nu är ju två byten. Vid Sickla kan du erbjuda byte till Tvärbanan men inte till tunnelbanorna till Skarpnäck, Farsta och Hagsätra. Två byten är något helt annat än ett byte.
Okej, om vi backar bandet, vi båda är överens om att de flesta i värmdö och tyresö pendlar till norra sidan. Då ligger det väl i majoritetens intresse att ta sig in till stan och ut mot norr så fort som möjligt, right? Minioriteten får helt enkelt vinkelbyta i TC, så farligt är det ju inte. Och för tyresöborna så kan man i mitt förslag byta i Jordbro-Västerhaninge eller ta bussar eller ev. snabbspårvägsutbyggnader.
twr skrev:
ADDE skrev:Jag tycker att man inte riktigt vet vad man ska göra med de banor man har. Stockholm ska ha 3 tydliga trafiksystem; Tunnelbanan för kortare radiella resor, Pendeltåg inklusive roslagsbanan för de storregionala resorna ända ut i länets ytterkanter och snabbspårväg inklusive saltsjöbanan och Näsby park-grenen för tvärresorna mellan kommuncentrum och knytpunkter i förorterna bl.a. var sak på sin plats, helt enkelt.
Som du uttrycker det behöver man ha helhetsperspektiv och tänka utanför boxen, och ha rätt frågeställning. Det du skriver här är ju ännu ett exempel på inskränkt tänkande. Varför ska Stockholm ha "3 tydliga trafiksystem"? Du kan inte bara påstå en sådan sak utan att motivera det. Det visar ju att du låter helt godtyckliga principer stå i vägen för att hitta den bästa lösningen.
Visst, jag har nog inte skapat en egen tråd och presenterat alla mina idéer i ett enda paket, utan bara tagit de som är relevant för varje tråd. När jag har tid och ork så ska jag sammanställa hela listan. (som är reviderad från 2016 års tråd "Vad bör byggas i stockholm")

Anledningen är för att logiskt bygga på det nät vi redan har och se över hur vi kan få en växande stad som stockholm att bli robust, då är det smartare att ge varje linje sin roll, en lokal stomlinje som gör täta stopp, inte går så snabbt och tar lagom mängd med passagerare mellan innerstan och närförorter - där har vi Tunnelbanan. En storregional nät med snabba tåg som går från länets utkanter som snabbt ska leverera passagerare till stadskärnan och ut igen. Där har vi pendeltåget och Mälartåget. Samt en finmaskigt nät vars roll är att binda samman knytpunkter och mindre områden med varandra på tvären på ett miljömässigt sätt - Snabbspårväg och i vissa fall duospårvagnar. Att blanda roller med växelvis täta stopp inne i stan för att sedan ge större avstånd längre ut eller att ta omvägar kommer bara att ta längre tid, och det uppfyller inte region stockholms mål att resorna ska minskas till 30 minuter från förort till city om man ska trassla till det som du gör med böjen förbi Gullmarsplan.

(Jag har ett alternativ förslag som knyter ihop Gullmarsplan, Årstaberg och Liljeholmen med grenarna mot Nacka och Tyresö, men det är nog inte relevant här så jag väntar med att ta fram det.)
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

ADDE, tack för ditt inlägg med lite mer beskrivning av hur du tänker. Målet att ha en bra kollektivtrafik är vi överens om.

Däremot är det inte klokt med stora ombyggnader bara för att banor ska ligga närmare en ideal bild av hur ett visst trafikslag bör fungera. Både Roslagsbanan och Saltsjöbanan drabbas av denna vilja att standardisera för sakens skull.

Jag har inte, varken i denna eller andra trådar, sett några bra argument för att konvertera Roslagsbanan till normalspår. Det verkar handla om en vilja att standardisera för sakens skull.

Jag håller inte med om ditt förslag att optimera trafiken endast för de största resenärsgrupperna. Man måste göra en avvägning.

Jag tycker att ett projekt ska utformas med hänsyn till nyttokostnadskvoten, inte utifrån abstrakta principer. Varför vill du välja bort det förslag som ger mest nytta för pengarna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

Varför jag tycker Saltsjöbanan ska vara spårväg:
-Saltsjöbanan har vagnar som är runt 50 år gamla och behöver pensioneras. På så vis behöver vi se över och att ha en helt ny vagnpark designat bara för saltsjöbanan. Jag killgissar på att Tvärbanan kommer att byggas ut och har en idé på hur den ska byggas ut mellan Solna station och Sickla via universitetet och Rosten. Flera andra konkreta planer har också presenterats på tvärbanans fortsättning mot Ropsten såväl som saltsjöbanans konvertering. Om tvärbanan ska byggas mot Ropsten så lär den nog passera Nacka Forum och Nacka strand och då kommer den gå parallellt med saltsjöbanan en bit, längs med en korridor som redan idag är trångt. Alternativen för tvärbanan blir:

- Korsa saltsjöbanan i plan mellan Sickla och Nacka och sedan köra som gatuspårväg upp till Nacka forum. Detta gör att spårvagnarna blir ivägen för bilar och bussar på Gamla värmdövägen.

- Låta tvärbanans spårvagnar gå som duospårvagnar på Saltsjöbanans spår mellan Sickla och Järla eller ända bort till Lillängen. Detta kräver särskila plattformar för låggolvade spårvagnar på sträckan.

- Bygga om Saltsjöbanan och skaffa nya spårvagnar. Kostnaden skulle motsvara den kilometerkostnad det var för Lidingöbanan när den renoverades 2013-2015. Med en koppling mellan SB och TvB så kan det finns möjligheter att köra spårvägslinjer direkt mellan Gullmarsplan och Saltsjöbaden t.ex. eller låta Nacka strand-resenärer åka spårvagn in till Slussen. Tänk vilka möjligheter det skulle ge.

Varför jag tycker Roslagsbanan ska ha normalspår:
-Jämför specifikationerna mellan 2 kopplade X60 med 3 kopplade x15p. X60 har högre toppfart, tar emot mer resenärer och kortar ner restider. Visst, man kan ta fram en smalspårig fordon som kan vara längre och snabbare, men inte bredare. och banan måste ha större kurvradier för att få uppnå de högre hastigheter i alla fall. Men det öppnar för att Roslagsbanans kårstagren kan bli en del av en transkontinental förbindelse med Rail Balticas ändpunkt i Helsingfors, via Åland och Åbo.

-Öppna för godstrafik. Detta gör det möjligt att bygga stora industriområden i nordost och låta Kapellskär växa. och som jag sa tidigare, med mitt förslag via Tyresö mot Jordbro och godsbanan Jordbro-Flemingsberg som Enceladus propagerar för så kan godstrafiken ta denna väg från Västra stambanan och Nynäsbanan in mot citytunnlarna och sedan ut mot Tomteboda, eller via RB mot nordost, Arlanda/Uppsala eller Finland, eller vart man kan bygga vidare RB mot i norr... Ja, nattetid förstås. Detsamma kan även argumenteras för grenen ut mot Värmdö. Enda anlednignen till att godståg inte får gå ner i tunneln idag är för att backen mellan City och Södra är för brant. Men visst, Citybanan behöver åtgärder för att höja kapaciteten så att det kan köras 24 tåg/h igenom tunneln.

Kort sagt, det finns mycket potential och gott om mark att bebygga både i nordost och sydost, då borde man kunna köra godståg, för lastbilar får inte plats.

Är det relevant för mig att argumentera varför Näsby Park ska va en tvärbana? för att lätta på kapaciteten för RB i övrigt, kan komma fram med fler.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

ADDE, Tack för intressanta tankar. Jag kommenterar bara delen av Roslagsbanan och spårvidd.
ADDE skrev: Varför jag tycker Roslagsbanan ska ha normalspår:
-Jämför specifikationerna mellan 2 kopplade X60 med 3 kopplade x15p. X60 har högre toppfart, tar emot mer resenärer och kortar ner restider. Visst, man kan ta fram en smalspårig fordon som kan vara längre och snabbare, men inte bredare. och banan måste ha större kurvradier för att få uppnå de högre hastigheter i alla fall.

Bredden på fordonen begränsas väl inte av spårvidden utan av normalsektionen? Det går väl hypotetiskt att utöka normalsektionen utan att blanda in spårvidden.

Vad gäller hastigheten tror jag inte heller att spårvidden begränsar, utan spårgeometri och stationsavstånd. De nya tågen klarar 120 km/h. Jag tvivlar på att det skulle vara meningsfullt att köra snabbare utan att lägga ned stationer. Vad gäller en utbyggnad söderut kan den förstås utformas för sth 160 km/h, motsvarande pendeltågen, om det bedöms vara önskvärt. I så fall får framtida fordonsgenerationer specificeras för högre hastigheter. Så vad jag kan se är det här ingenting som talar för att ändra spårvidd.
ADDE skrev:Men det öppnar för att Roslagsbanans kårstagren kan bli en del av en transkontinental förbindelse med Rail Balticas ändpunkt i Helsingfors, via Åland och Åbo.
Det är en intressant tanke, som skulle gå att utveckla mer i detalj. Men om vi ska vara realistiska: Järnväg till Finland lär inte vara aktuellt de närmaste 50 till 100 åren och därmed knappast något som borde påverka våra beslut varken om befintlig Roslagsbana eller eventuell spårtrafik mot Värmdö och Tyresö. Och skulle vi väl börja studera en järnväg till Finland lär den ju inte gå genom villakvarteren i Djursholm, Täby och Vallentuna. Du som poängterar restider, ska man blanda höghastighetståg mot Helsingfors med stopptåg som stannar på platser som Ensta, Visinge, Bällsta, Molnby...? Att köra tunga och bullrande godståg här är ännu mer orealistiskt, särskilt om du pratar nattetid. Det är helt uteslutet att man skulle kunna få tillstånd för detta.
ADDE skrev:-Öppna för godstrafik. Detta gör det möjligt att bygga stora industriområden i nordost och låta Kapellskär växa. och som jag sa tidigare, med mitt förslag via Tyresö mot Jordbro och godsbanan Jordbro-Flemingsberg som Enceladus propagerar för så kan godstrafiken ta denna väg från Västra stambanan och Nynäsbanan in mot citytunnlarna och sedan ut mot Tomteboda, eller via RB mot nordost, Arlanda/Uppsala eller Finland, eller vart man kan bygga vidare RB mot i norr... Ja, nattetid förstås. Detsamma kan även argumenteras för grenen ut mot Värmdö.
Möjligt är inte samma sak som troligt, eller önskvärt. Eventuell godsjärnväg mot Kapellskär, om det nu finns behov eller intresse för det (finns det?) skulle rimligen gå på en normalspårig järnväg, kanske i riktning mot Arlanda eller Hargshamn eller kanske någon variant av "Roslagspilen". Inte på Kårstagrenen. Nya hamnar och industriområden på Värmdö är ännu mer långsökt. Vem skulle vara intresserad av det, när det finns många befintliga hamnar, där många av dem har järnväg. Och hamnar leder ju även till lastbilstrafik, vem tror du är intresserad av en massa lastbilar på Värmdöleden och in i Södra länken?

Vad gäller anslutningar mot Tomteboda eller var du tänker dig att de ska vara så skapar det en massa komplexitet centralt i Stockholm där mycket behöver vara i tunnel. Om vi pratar nya järnvägar så är det mycket rimligare att ansluta dem i mer perifera lägen, som till exempel Enceladus förslag om en godslänk kombinerad med Spårväg syd mellan Flemingsberg och Handen/Jordbro. (Jag är tveksam till den idén, men den är betydligt mer realistisk än vad du beskriver skulle jag säga.)
ADDE skrev:Enda anlednignen till att godståg inte får gå ner i tunneln idag är för att backen mellan City och Södra är för brant. Men visst, Citybanan behöver åtgärder för att höja kapaciteten så att det kan köras 24 tåg/h igenom tunneln.
Tror du att en ny tunnel för Roslagsbanan (eller vad vi kallar konceptet som vi diskuterar) skulle bli mindre brant? Vet du hur djupt Blå linjen passerar under Saltsjön? Med en lutning anpassad för godståg och en station i Sickla skulle du knappt hinna upp till att gå i ytläge genom Nackareservatet som du föreslår. Om Roslagsbanan till city skulle anpassas efter gods kommer den inte upp till Universitetet och behöver nig tunnelstationer både i Universitet och Mörby och kommer upp någonstans längre norrut. Alltså en fördyring på åtskilliga miljarder. Djupa stationer ger också längre restid. På samma sätt skulle din station i Sickla hamna betydligt djupare och därmed förlänga restiden (för bytande resenärer) betydligt. Är det värt det för en hypotetisk godstrafik?
ADDE skrev:Kort sagt, det finns mycket potential och gott om mark att bebygga både i nordost och sydost, då borde man kunna köra godståg, för lastbilar får inte plats.
Gott om plats kanske det finns, men det är inte tillräckligt för att motivera att det är just hamnar och industriområden som borde byggas där. Bostäder är ett annat alternativ. Eller bevarad natur. Istället behövs ett helhetsperspektiv, där hamnar, vägar och järnvägar samordnas mer, och både befitnlig och eventuell ny infrastruktur utnyttjas mer effektivt. Jag tror knappast att det finns behov av en ny hamn i Stockholmsregionen. Om det finns behov av nya eller förbättrade järnvägsförbindelser för gods är det lämpligare att koppla samman dem med järnvägsnätet i mer perfiera lägen än mitt i centrala Stockholm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

Koppla samman söderort kan göras med nämnda gren av Saltsjöbanan till Tyresö via Älta och sedan förlänga Skarpnäcklinjen till Älta-Tyresö eller Älta, Skogås & Tyresö.
Lägg på en förlängning av Hagsätralinjen till Älvsjö så agerar Nynäsbanan tvärbana då den kopplar ihop alla tunnelbanegrenarna.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Koppla samman söderort kan göras med nämnda gren av Saltsjöbanan till Tyresö via Älta och sedan förlänga Skarpnäcklinjen till Älta-Tyresö eller Älta, Skogås & Tyresö.
Båda förslagen faller på bristande kapacitet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

Breitspurbahn skrev:Koppla samman söderort kan göras med nämnda gren av Saltsjöbanan till Tyresö via Älta och sedan förlänga Skarpnäcklinjen till Älta-Tyresö eller Älta, Skogås & Tyresö.
Lägg på en förlängning av Hagsätralinjen till Älvsjö så agerar Nynäsbanan tvärbana då den kopplar ihop alla tunnelbanegrenarna.
Att förlänga skarpnäck-grenen via skogås till Tyresö är ju en omväg. Där finns det nästan en inticament att tyresöborna ska byta till pendeltåg i Skogås för att det går snabbare än att sitta kvar på Tunnelbanan. En rakare sträckning hade varit bättre i så fall. Skarpnäcksgrenen skulle nog bättre kunna förlängas till Sköndal och sluta där.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

ADDE skrev:
Breitspurbahn skrev:Koppla samman söderort kan göras med nämnda gren av Saltsjöbanan till Tyresö via Älta och sedan förlänga Skarpnäcklinjen till Älta-Tyresö eller Älta, Skogås & Tyresö.
Lägg på en förlängning av Hagsätralinjen till Älvsjö så agerar Nynäsbanan tvärbana då den kopplar ihop alla tunnelbanegrenarna.
Att förlänga skarpnäck-grenen via skogås till Tyresö är ju en omväg. Där finns det nästan en inticament att tyresöborna ska byta till pendeltåg i Skogås för att det går snabbare än att sitta kvar på Tunnelbanan. En rakare sträckning hade varit bättre i så fall. Skarpnäcksgrenen skulle nog bättre kunna förlängas till Sköndal och sluta där.
Det hade gett dem ännu ett alternativ. Framförallt om de ska till övriga söderort eller söderut med pendeltåget åt olika håll (antingen åka till Haninge/Nynäshamn eller åka till Älvsjö och där byta till Södertäljetåget).
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av LÅ1 »

Breitspurbahn skrev:Det hade gett dem ännu ett alternativ. Framförallt om de ska till övriga söderort eller söderut med pendeltåget åt olika håll (antingen åka till Haninge/Nynäshamn eller åka till Älvsjö och där byta till Södertäljetåget).
Alla ska till T-centralen och Sergels torg. Det är i alla fall så kollektivtrafiken planerats de senaste 60 åren. :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Anders Hanquist »

Att bygga ut Roslagsbanan söderut låter till att börja med rätt absurt. Detta just med tanke på spårvidden som är väldigt smal och väldigt udda (tre gamla svenska fot!). Att bredda den ("spika ut" låter alltför enkelt, det gjorde man på träsliprarnas tid) är emellertid rätt överspelat nu, när den är så renoverad och har relativt modern vagnpark och ännu nyare på gång. Det skulle man kanske kunnat göra på åttiotalet, när anläggningen var nedsliten och vagnarna åldriga. Det gjorde man inte och därmed torde det alternativet vara uteslutet. Nu gäller det att ta till vara på det som existerar och är en väl fungerande bana. Att då bygga vidare in mot centrala staden förefaller vettigt. Odenplan är jag fullt med på. Dock kan man undra om det inte blir en viss överkapacitet mellan Vasastan och City med tunnelbana, pendeltåg och sen Roslagsbanan i tre olika tunnlar. Dessutom en viss trängsel med ytterligare en station under City. En annan lösning hade varit en bytesstation vid Albano (RB-Röd linje), vidare till Odenplan (RB-Grön linje/Pendeltåg) och därifrån mot Rådhuset (RB-Blå linje). Då hade man fått bytesmöjligheter till pendel och alla tunnelbanor, fast lite utspritt och inte lika koncentrerat till TCE/CST-området. Från RÅH hade det också varit möjligt att gå under Riddarfjärden och nå området kring Mariatorget/Södra station. Men, nu är det TCE/City som gäller i planeringen, så det går nog inte att ändra på. Jag ville bara lufta detta mitt alternativ. Det kanske är helt galet, men låt höra!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av kildor »

Jag håller med om att breddning av Roslagsbanan är helt orealistisk. Jag är även lite tveksam till att förlänga till Odenplan och city. Behåller man Östra station som ändpunkt för Roslagsbanan så kanske man i framtiden kan knoppa av "gula linjen" från den gröna och förlänga den till Östra station. Då återställer man kapaciteten på grön linje västerut, förstärker Stockholms östra som knutpunkt och ger bra förbindelser till Arenastaden och Karolinska från Östermalm samt för Roslagsbanans resenärer.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev:och banan måste ha större kurvradier för att få uppnå de högre hastigheter i alla fall.
Det är väl oavhängigt vilken spårvidd man har?
ADDE skrev:Men det öppnar för att Roslagsbanans kårstagren kan bli en del av en transkontinental förbindelse med Rail Balticas ändpunkt i Helsingfors, via Åland och Åbo
Ska man inte justera hela Finlands spårvidd också då medan man ändå håller på? Tror inte att en lokalbana där tågen stannar på en massa ställen hela tiden är ett alternativ för Rail Baltica.
ADDE skrev:Öppna för godstrafik. Detta gör det möjligt att bygga stora industriområden i nordost och låta Kapellskär växa.
Behövs verkligen någonting i den meningen? Finns det inte stora hamnar och massor av industriområden? Måste man göra fler alltför stora sår i marken för marknadens skull? Är det inte bättre i så fall att de ligger där hamnar redan finns?
ADDE skrev:Är det relevant för mig att argumentera varför Näsby Park ska va en tvärbana? för att lätta på kapaciteten för RB i övrigt, kan komma fram med fler.
Där har du en punkt som jag faktiskt håller med dig om.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Jag håller med om att breddning av Roslagsbanan är helt orealistisk. Jag är även lite tveksam till att förlänga till Odenplan och city. Behåller man Östra station som ändpunkt för Roslagsbanan så kanske man i framtiden kan knoppa av "gula linjen" från den gröna och förlänga den till Östra station. Då återställer man kapaciteten på grön linje västerut, förstärker Stockholms östra som knutpunkt och ger bra förbindelser till Arenastaden och Karolinska från Östermalm samt för Roslagsbanans resenärer.
Resultatet av att planera varje kollektivtrafikobjekt för sig är naturligtvis att helheten blir osammanhängande. Tunnelbanorna till Solna och Älvsjö är väl de främsta exemplen på detta, men även Roslagsbanan skulle kanske kunna få en annan sträckning om det var givet att den förlängs söderut.

Röda linjen behöver emellertid avlastas, och något alternativ till Roslagsbanans förlängning till Odenplan och/eller City har aldrig presenterats. Sedan är det inte resurseffektivt att ha vändande trafikering i centrala Stockholm, vilket motiverar denna tråd.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev:
ADDE skrev:Öppna för godstrafik. Detta gör det möjligt att bygga stora industriområden i nordost och låta Kapellskär växa.
Behövs verkligen någonting i den meningen? Finns det inte stora hamnar och massor av industriområden? Måste man göra fler alltför stora sår i marken för marknadens skull? Är det inte bättre i så fall att de ligger där hamnar redan finns?
Det finns inget intresse för en ny hamn i Värmdö, och det är inte heller troligt att Roslagsbanan blir Norrtäljes primära trafikförbindelse. Om syftet är att utveckla den spårbundna godstrafiken i Stockholmsområdet så är det mycket vettigare att bygga en ny bana till Norrtälje och Kapellskär som inte går genom tätbebyggda villaområden.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:
ADDE skrev:Öppna för godstrafik. Detta gör det möjligt att bygga stora industriområden i nordost och låta Kapellskär växa.
Behövs verkligen någonting i den meningen? Finns det inte stora hamnar och massor av industriområden? Måste man göra fler alltför stora sår i marken för marknadens skull? Är det inte bättre i så fall att de ligger där hamnar redan finns?
Det finns inget intresse för en ny hamn i Värmdö, och det är inte heller troligt att Roslagsbanan blir Norrtäljes primära trafikförbindelse. Om syftet är att utveckla den spårbundna godstrafiken i Stockholmsområdet så är det mycket vettigare att bygga en ny bana till Norrtälje och Kapellskär som inte går genom tätbebyggda villaområden.
Är det billigare att bygga en ny bana till Norrtälje än att bredda den existerande och möjligen göra tunnlar under tätbebyggda områden?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev:
kildor skrev:Jag håller med om att breddning av Roslagsbanan är helt orealistisk. Jag är även lite tveksam till att förlänga till Odenplan och city. Behåller man Östra station som ändpunkt för Roslagsbanan så kanske man i framtiden kan knoppa av "gula linjen" från den gröna och förlänga den till Östra station. Då återställer man kapaciteten på grön linje västerut, förstärker Stockholms östra som knutpunkt och ger bra förbindelser till Arenastaden och Karolinska från Östermalm samt för Roslagsbanans resenärer.
Resultatet av att planera varje kollektivtrafikobjekt för sig är naturligtvis att helheten blir osammanhängande. Tunnelbanorna till Solna och Älvsjö är väl de främsta exemplen på detta, men även Roslagsbanan skulle kanske kunna få en annan sträckning om det var givet att den förlängs söderut.

Röda linjen behöver emellertid avlastas, och något alternativ till Roslagsbanans förlängning till Odenplan och/eller City har aldrig presenterats. Sedan är det inte resurseffektivt att ha vändande trafikering i centrala Stockholm, vilket motiverar denna tråd.
Jag ställer mig frågandes till den skara männiksor som tvekar till roslagsbannas förlägning in till City med tanke på hur mycket nyttor den ger och vilka samspel den och tunnelbanans mörbygren skulle kunna skapa.

Att förlänga roslagsbanan till Odenplan öppnar för byten mellan RB och pendeltåg norrut samt till gröna linjen västerut och den omtalade blindtarm karolinska. Detta stärker ju odenplan som knutpunkten norrut.

Dessutom har vi sedan 2010 en ny bytesmöjlighet mellan RB och Röda linjens mörbygren i Universitetet. Visst, vi har en Årstabergssituation här och det behöver väl ses över för att förbättra den knytpunkten. Dessutom skulle man kunna se över att bättra byten mellan T-bana, buss och RB i Danderyds sjukhus-Mörby. "Knytpunkt damderyd" var väl namnet på en sådan planering Danderyds kommun hade för nått tag sedan.

Så vad saknas? Byte till linje 13, samt röda + gröna linjen söderut och hela blå linjen, både söderut och norrut. Dessa resenärer är nog mest intresserade av att göra det bytet i T-C.

På så sätt så står jag bakom förslaget till RBs förlägning till City.

Om man vill nå Östermalm så kan ju SL sätta in en busslinje mellan Danderyds sjukhus och Loudden så är problemet löst.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

ADDE skrev: Jag ställer mig frågandes till den skara männiksor som tvekar till roslagsbannas förlägning in till City med tanke på hur mycket nyttor den ger och vilka samspel den och tunnelbanans mörbygren skulle kunna skapa.

Att förlänga roslagsbanan till Odenplan öppnar för byten mellan RB och pendeltåg norrut samt till gröna linjen västerut och den omtalade blindtarm karolinska. Detta stärker ju odenplan som knutpunkten norrut.

Dessutom har vi sedan 2010 en ny bytesmöjlighet mellan RB och Röda linjens mörbygren i Universitetet. Visst, vi har en Årstabergssituation här och det behöver väl ses över för att förbättra den knytpunkten. Dessutom skulle man kunna se över att bättra byten mellan T-bana, buss och RB i Danderyds sjukhus-Mörby. "Knytpunkt damderyd" var väl namnet på en sådan planering Danderyds kommun hade för nått tag sedan.

Så vad saknas? Byte till linje 13, samt röda + gröna linjen söderut och hela blå linjen, både söderut och norrut. Dessa resenärer är nog mest intresserade av att göra det bytet i T-C.

På så sätt så står jag bakom förslaget till RBs förlägning till City.

Om man vill nå Östermalm så kan ju SL sätta in en busslinje mellan Danderyds sjukhus och Loudden så är problemet löst.
Kan inte svara för alla andra, men jag har egentligen ingenting mot en förlängning till City; det jag stör mig på är att all trafik ska hamna i Odenplan och att man överger Östra Station.
Hade hellre sett en förlängning från Östra Station till City.
Östra Station hade ändå behövts byggas om då stationen hade behövt hamna under jord så diverse bostadsbebyggelse hade fortfarande varit möjlig.
Om vi nu har en station i nordvästra City (Odenplan) och en i nordöstra (Östra Station) så känns det dumt att lägga ner den senare och överge området.

Pendeltågsbyte kommer ju ändå i City.
Skriv svar