Roslagsbanans förlängning söderut

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Enceladus »

Det finns nog minst hundra trådar om Roslagsbanan, och i flera av dem diskuteras möjliga förlängningar söder om T-centralen, men ingen av dessa trådar verkar egentligen handla om Roslagsbanans förlängning söderut. "Kollektivtrafikplan 2050" föreslår två grenar till Värmdö och Tyresö (se sidan 89), vilket också är det vanligaste förslaget på forumet.

Det finns väldigt många sätt att förlänga Roslagsbanan till Värmdö och Tyresö, om vi nu antar att detta är målet. För det första måste antalet grenar bestämmas. I Stockholm tycks de olika trafiksystemen konvergera mot två grenar. Efter Stockholmsförhandlingen har tunnelbanan tre stammar med två grenar i respektive ände. Pendeltågen har egentligen samma struktur, bortsett från uppdelningen mellan Märsta och Arlanda.

Roslagsbanan har emellertid tre grenar norr om T-Centralen, men Näsbyparksgrenen har en tydligt underordnad roll. Näsbyparksgrenen framtid kan ha en betydelse för Roslagsbanans förlängning söderut. Så länge det finns både snabbtåg och mjölktåg på sträckan till Roslags Näsby kräver Näsbyparksgrenen ingen extra kapacitet. Men det finns planer på att lägga ner mindre stationer på sträckan till Roslags Näsby.

Det har funnits flera idéer om att koppla loss Näsbyparksgrenen från Roslagsbanan genom en sammankoppling med Tvärbanan, t.ex. en förlängning av Tvärbanans Solnagren till Danderyds sjukhus, en förlängning av Tvärbanans Kistagren till Näsbypark eller både och. Näsbyparksgrenen är likväl enkelspårig och det skulle vara en stor försämring att förlora direkttrafiken till centrala Stockholm.

Det har också funnit flera idéer om att koppla ihop Roslagsbanan med Saltsjöbanan, vilken i så fall skulle kunna vara en tredje gren söder om T-Centralen. Saltsjöbanan har dock ett begränsat resandeunderlag öster om centrala Nacka. Vidare skulle det kosta väldigt mycket pengar att bygga om den enkelspåriga Saltsjöbanan, och dessutom är trafiknyttan oklar.

Däremot har både Värmdö och Tyresö ett stort resandeunderlag som väntas öka i framtiden. Ett fördelaktigt förhållande för båda grenarna är att resandeunderlaget kan justeras genom olika trafiklösningar. Ektorp och Björknäs i Nacka kommun kan men behöver inte bli en del av Värmdögrenens resandeunderlag. Samma sak med Trollbäcken och Brandbergen i Tyresö och Haninge kommuner.

Anledningen till att jag startade den här tråden nu är att Södertörnskommunerna nyligen har enats om att prioritera "Spår till Tyresö". Samhället behöver välja trafiklösning så att stadsplaneringen kan anpassas därefter, och ju tidigare detta val görs desto bättre kan bebyggelsen anpassas.

Det är också möjligt att förlänga Roslagsbanan hela vägen till Flemingsberg. Någon spårförbindelse mellan Flemingsberg och Haninge kommer att behövas förr eller senare, men frågan är vilket trafikslag som passar bäst. Ett annat alternativ är att förlänga Spårväg Syd till Haninge, och det har även talats om en järnvägsförbindelse som kan ta godstrafiken från Norvik. Nu är Roslagsbanan alltså ett tredje alternativ.

Den svåraste nöten att knäcka är kanske den gemensamma sträckan. Eftersom det är dyrt att bygga tunnlar i Stockholms innerstad är det önskvärt att grenpunkten ligger utanför tullarna. Så är fallet med Gullmarsplan, Liljeholmen och Västra skogen. Sickla och Gullmarsplan är de grenpunkter som har föreslagits här på forumet. Finns det några fler kandidater?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

En klok analys av Enceladus.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

Det blir lite skevt när man först talar om att det kan bli dyrt att fördubbla enkelspår för att sedan föreslå roslagsbanan till Flemingsberg...
Apropå Roslags-Näsby så byggs det en hel del där så att lägga ner den grenen blir nog svårt.

Vad gäller spår till Tyresö så föreslår jag som jag gjort förut en gren av Saltsjöbanan till Tyresö från Saltsjö-Duvnäs till antingen Älta-Bollmora-Tyresö eller till Bollmora-Tyresö.
Sedan hade en förlängning av Gröna Linjens Skarpnäckgren till Älta varit bra; då hade man haft koppling både till Nacka (som ju faktiskt Älta tillhör) samt Söderort.

Idealet hade varit en förlängning av Skarpnäckslinjen till Älta - Trångsund/Skogås - Trollbäcken (Vendelsö?) - Bollmora - Tyresö. Då hade Tyresö kopplats samman med Saltsjöbanan, Tunnelbanan & Nynäsbanan/Pendeltågen.
Även området runt Drevviken hade fått en kraftigt förbättrad kollektivtrafik.

Men det kanske är att sikta lite högt.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Det blir lite skevt när man först talar om att det kan bli dyrt att fördubbla enkelspår för att sedan föreslå roslagsbanan till Flemingsberg...
Apropå Roslags-Näsby så byggs det en hel del där så att lägga ner den grenen blir nog svårt.

Vad gäller spår till Tyresö så föreslår jag som jag gjort förut en gren av Saltsjöbanan till Tyresö från Saltsjö-Duvnäs till antingen Älta-Bollmora-Tyresö eller till Bollmora-Tyresö.
Sedan hade en förlängning av Gröna Linjens Skarpnäckgren till Älta varit bra; då hade man haft koppling både till Nacka (som ju faktiskt Älta tillhör) samt Söderort.

Idealet hade varit en förlängning av Skarpnäckslinjen till Älta - Trångsund/Skogås - Trollbäcken (Vendelsö?) - Bollmora - Tyresö. Då hade Tyresö kopplats samman med Saltsjöbanan, Tunnelbanan & Nynäsbanan/Pendeltågen.
Även området runt Drevviken hade fått en kraftigt förbättrad kollektivtrafik.

Men det kanske är att sikta lite högt.
Intressanta idéer! Men det är knappast värt att bygga ut Saltsjöbanan till Tyresö. Svårt att motivera att ersätta matarbuss med matarbana. Och Saltsjöbanan har ju högt begränsad kapacitet så det skulle mer eller mindre behövas nybyggnad av hela sträckan väster om Nacka station.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

Det knepiga blir väl hur tätt med spår det riskeras bli i söderort. Jag försöker med mina idéer undvika parallella sträckor men i nacka blir det nog oundlikligt.

Låt mig tala klarspråk, jag utgår ifrån breddad Roslagsbana som trafikeras av samma fordon som stockholms pendeltåg (idag X60) och att Näsby park-grenen blir en spårväg till Kista.

Redan där så har då citybanan 4-spår odenplan-stockholm city och det öppnar med att man kan blanda lite i vilka linjer som kommer norrifrån (Bålta, Uppsala/Märsta/Arlanda, Kårsta & österskär) kan fortsätta söderut, dels genom den befintliga banan mot Södertälje/Gnesta/Nykvarn resp. Nynäshamn dels genom nya sträckningar. Med tanke på att citybanan lär ha kapacitetsproblem söder om Stockholm C så lär det vara en bra idé att bygga en ny bana med Stockholm C som utgångspunkt. Och jag tänker mig följande:

Gren 1: Stockholm City-Sickla-Orminge-Gustavsberg-Grisslinge-Hemmesta-Stavsnäs, eller Hemmesta-Strömmadal-Stavsnäs Djuröbron-Stavsnäs Vinterhamn. Alla tåg går åtminstone till Hemmesta, och vissa tåg fortsätter hela vägen till Stavsnäs.

Gren 2: Stockholm City-Sickla-Älta-Tyresö Centrum-Trollbäcken-Vendelsö-Brandbergen-Jordbro-Västerhaninge eller Tyresö Centrum-Gamla Tyresö.

Med dessa förslag så kan man placera stationer på längre avstånd och man markerar att dessa pendeltågsgrenars roll är att snabbt ta med många resenärer ut från centrala stan och där det redan finns annan spårtrafik (Tunnelbanan, saltsjöbanan och spårvägar) så kommer pendeltågen endast stanna på stora knytpunkter såsom i Sickla och Tyresö centrum. Detta öppnar för att tunnelbanan förlängs från Nacka till Orminge, från Skarpnäck till Tyresö via Sköndal och att man kan bygga snabbspårvägar kors och tvärs på södertörn utan att det blir för mycket parallellkörningar. Gren 2 öppnar för en alternativ väg för godståg (utan farligt gods) att ta sig från Norvik hamn till norra stockholms länshalva utan att passera Stockholm C. Även järnvägen Flemingsberg-Jordbro kan kopplas på denna så kan det fungera lite som godstågens förbifart förbi Cst.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

ADDE nu är ju det här uttryckligen en tråd om Roslagsbanan, så dina idéer om pendeltåg passar nog bättre i någon annan tråd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

twr skrev:ADDE nu är ju det här uttryckligen en tråd om Roslagsbanan, så dina idéer om pendeltåg passar nog bättre i någon annan tråd.
Oj, klämde jag en öm tå eller nåt? Du har ju kommenterat varenda förslag men inte kommit med någon egen i denna tråd. Jag har faktiskt föreslagit två sträckningar mot värmdö och över tyresö som kan funka både som förlägning av roslagsbanan såväl som pendeltågsnätet, så nog borde de passa i denna tråd. Då enceladus nämnde om ifall näsby park-grenen skall med eller inte så var det väl värt att ha någon form av utgångspunk för roslagsbanan i framtiden, och då blev min utgångspunkt en RB med normalspår och utan näsby park-grenen med.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Odd »

twr skrev:ADDE nu är ju det här uttryckligen en tråd om Roslagsbanan, så dina idéer om pendeltåg passar nog bättre i någon annan tråd.
Vad är definitionen av "Pendeltåg" nuförtiden i Sverige?
Wikipedia har i alla fall en...
Och läser man diskussionen så kan man se att det finns en hänvisning till följande:
De motorvagnar, som statens järnvägar sedan någon tid haft gående i pendeltrafik på linjen Malmö--Lund. SVD(L) 1924, nr 257, s.
Någon som är bra på att ta fram sagda artikel kanske kan ta reda på om det är så, och är det så så är det kanske så att även exempelvis Roslagsbanan skall räknas som pendeltåg.

Ej att blanda ihop med varumärket "Pendeltåg" om det finns något sådant, registrerat eller ej. I PRVs varumärkessökning går det i alla fall inte att finna något sådant registrerat.
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

ADDE och Odd, ni har skrivit många inlägg om att konvertera Roslagsbanan till normalspår och koppla samman med det övriga järnvägsnätet. Som jag tolkar syftet med denna tråd är det att diskutera Roslagsbanan som ett separat system (som idag) utbyggt söderut. Därför tycker jag det är onödigt att diskutera normalspår ännu en gång.

ADDE vad gäller "egna förslag" har jag skrivit om det flera gånger i andra trådar och jag tycker att det är onödigt att upprepa eftersom Enceladus första inlägg i stort sett beskriver vad jag tycker. Jag kan tillägga att grenpunkten bör ligga i Gullmarsplan enligt min åsikt. Det har jag också skrivit förut och det kändes onödigt att upprepa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

twr skrev:ADDE och Odd, ni har skrivit många inlägg om att konvertera Roslagsbanan till normalspår och koppla samman med det övriga järnvägsnätet. Som jag tolkar syftet med denna tråd är det att diskutera Roslagsbanan som ett separat system (som idag) utbyggt söderut. Därför tycker jag det är onödigt att diskutera normalspår ännu en gång.
Visst, vi har olika tolkningar, utgångspunkter och åsikter, varför jag ville tala i klarspråk så inga missförstånd skulle uppstå att det var en gammal trefotsbana jag föreslog till Jordbro...
twr skrev:ADDE vad gäller "egna förslag" har jag skrivit om det flera gånger i andra trådar och jag tycker att det är onödigt att upprepa eftersom Enceladus första inlägg i stort sett beskriver vad jag tycker. Jag kan tillägga att grenpunkten bör ligga i Gullmarsplan enligt min åsikt. Det har jag också skrivit förut och det kändes onödigt att upprepa.
Grejen med Gullmarsplan är att det redan är en väl stor knutpunkt med redan bra förbindelser till City såväl som till Årstaberg och Nacka. (Nåja, några tydligare & snabbare bussförbindelser mot Nacka hade nog kunnat komplettera väl) Dessutom går det några busslinjer från Gullmarsplan till flertalet pendeltågsstationer längs med Nynäsbanan. Att bygga en station för Roslagsbanan i Gullmars skulle skapa en onödig böj med längre restid för boende ute i Värmdö, samt fördyra byggandet av en väldigt lång tunnel ut till Tyresö. Redan blå linjens nackagren kommer få någon form av onödig böj via Hammarby Kanal så Nacka förtjänar en rakare förbindelse, därav mitt val att lägga förgreningspunkten i Sickla och hoppa över Gullmarsplan helt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av LÅ1 »

Hur ser förslaget ut när det gäler sträckan T-centralen - Gullmarsplan? Kan en tänkt station för roslagsbanan ligga övr blå linje i höjdled eller måste stationen hamna ännu djupare?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Grejen med Gullmarsplan är att det redan är en väl stor knutpunkt med redan bra förbindelser till City såväl som till Årstaberg och Nacka. (Nåja, några tydligare & snabbare bussförbindelser mot Nacka hade nog kunnat komplettera väl) Dessutom går det några busslinjer från Gullmarsplan till flertalet pendeltågsstationer längs med Nynäsbanan. Att bygga en station för Roslagsbanan i Gullmars skulle skapa en onödig böj med längre restid för boende ute i Värmdö, samt fördyra byggandet av en väldigt lång tunnel ut till Tyresö. Redan blå linjens nackagren kommer få någon form av onödig böj via Hammarby Kanal så Nacka förtjänar en rakare förbindelse, därav mitt val att lägga förgreningspunkten i Sickla och hoppa över Gullmarsplan helt.
Det är ju just det du beskriver som är anledningen att ha en station vid Gullmarsplan. Alla ska inte till city, det är viktigt att kunna nå många olika målpunkter. Samma gäller en station vid Mariatorget/Södra station.

På vilket sätt blir tunneln till Tyresö längre menar du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Hur ser förslaget ut när det gäler sträckan T-centralen - Gullmarsplan? Kan en tänkt station för roslagsbanan ligga övr blå linje i höjdled eller måste stationen hamna ännu djupare?
Roslagsbanans station T-Centralen hamnar under Blå linjen, på samma nivå som Citybanan. Detta är redan planerat i projektet Roslagsbanan till city.

Fortsättningen kan gå i bergtunnel under Riddarfärden och Årstaviken, med stationer i Mariatorget/Södra station och Gullmarsplan. På vägen passerar banan under Citybanan, Röda linjen, Västra stambanan, Blå linjen och Gröna linjen. Efter Gullmarsplan fögrenar sig banan mot Nacka/Värmdö och Tyresö/Handen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Kantorn »

Om man bygger ut Roslagsbanan till Tyresö och/eller Värmdö så ser jag ingen som helst anledning att spika ut den till 1435. Inte någon faktiskt. Däremot en jättestor anledning att inte göra det: Det är bara ett stort och onödigt jobb - eftersom den även fortsättningsvis är en separat bana. Ponera om man skulle få för sig att spika ut banan: hur lång tid skulle det ta? Hur många decennier? Och när det var klart - hur många hade lärt sig andra sätt att åka? Som måste "vinnas" tillbaka? Det skulle bli ett stort ekonomiskt fiasko.

Detta sagt med ett undantag: Näsby Park - Djursholms Ösby skulle mycket väl kunna kopplas ihop med tvärbanan i Danderyd när den förlängningen kommer. Efter utspikning.
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

Kantorn skrev:Om man bygger ut Roslagsbanan till Tyresö och/eller Värmdö så ser jag ingen som helst anledning att spika ut den till 1435. Inte någon faktiskt. Däremot en jättestor anledning att inte göra det: Det är bara ett stort och onödigt jobb - eftersom den även fortsättningsvis är en separat bana. Ponera om man skulle få för sig att spika ut banan: hur lång tid skulle det ta? Hur många decennier? Och när det var klart - hur många hade lärt sig andra sätt att åka? Som måste "vinnas" tillbaka? Det skulle bli ett stort ekonomiskt fiasko.

Detta sagt med ett undantag: Näsby Park - Djursholms Ösby skulle mycket väl kunna kopplas ihop med tvärbanan i Danderyd när den förlängningen kommer. Efter utspikning.
Fördelen är att systemet kan inkluderas i existerande pendeltågsnätet och man kan använda sig av samma tåg.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

twr skrev:
ADDE skrev:Grejen med Gullmarsplan är att det redan är en väl stor knutpunkt med redan bra förbindelser till City såväl som till Årstaberg och Nacka. (Nåja, några tydligare & snabbare bussförbindelser mot Nacka hade nog kunnat komplettera väl) Dessutom går det några busslinjer från Gullmarsplan till flertalet pendeltågsstationer längs med Nynäsbanan. Att bygga en station för Roslagsbanan i Gullmars skulle skapa en onödig böj med längre restid för boende ute i Värmdö, samt fördyra byggandet av en väldigt lång tunnel ut till Tyresö. Redan blå linjens nackagren kommer få någon form av onödig böj via Hammarby Kanal så Nacka förtjänar en rakare förbindelse, därav mitt val att lägga förgreningspunkten i Sickla och hoppa över Gullmarsplan helt.
Det är ju just det du beskriver som är anledningen att ha en station vid Gullmarsplan. Alla ska inte till city, det är viktigt att kunna nå många olika målpunkter. Samma gäller en station vid Mariatorget/Södra station.

På vilket sätt blir tunneln till Tyresö längre menar du?
Och det har vi redan i form av Tvärbanan, och alla dess möjligheter och planerade spårvägsförbindelser på tvären som kopplar samman Södertörns alla centra med varandra bättre. Vi behöver lägga mer fokus på att förbättra förbindelserna mellan norr och söder, därför är det bättre med en rakare förbindelse mellan Sickla och Stockholm City mot norr. Vi kan inte hålla på att bygga radiella förbindelser som i sista biten i centrala nätet går "runt" för att sedan göra den radiell igen. Jag tror värmdöborna är mer intresserade av en ny rak direktförbindelse mot norra sidan än vad de är söderut. Att passera Gullmarsplan är som att byta två gånger, varav en gång i Slussen idag.

Att tunneln till Tyresö blir längre från Gullmars är att den behöver gå under befintlig bebyggelse i Hammarby innan den når ut i Nackareservatet. Från Sickla blir det betydligt kortare då Nackareservatet ligger granne.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

ADDE skrev:
twr skrev:
ADDE skrev:Grejen med Gullmarsplan är att det redan är en väl stor knutpunkt med redan bra förbindelser till City såväl som till Årstaberg och Nacka. (Nåja, några tydligare & snabbare bussförbindelser mot Nacka hade nog kunnat komplettera väl) Dessutom går det några busslinjer från Gullmarsplan till flertalet pendeltågsstationer längs med Nynäsbanan. Att bygga en station för Roslagsbanan i Gullmars skulle skapa en onödig böj med längre restid för boende ute i Värmdö, samt fördyra byggandet av en väldigt lång tunnel ut till Tyresö. Redan blå linjens nackagren kommer få någon form av onödig böj via Hammarby Kanal så Nacka förtjänar en rakare förbindelse, därav mitt val att lägga förgreningspunkten i Sickla och hoppa över Gullmarsplan helt.
Det är ju just det du beskriver som är anledningen att ha en station vid Gullmarsplan. Alla ska inte till city, det är viktigt att kunna nå många olika målpunkter. Samma gäller en station vid Mariatorget/Södra station.

På vilket sätt blir tunneln till Tyresö längre menar du?
Och det har vi redan i form av Tvärbanan, och alla dess möjligheter och planerade spårvägsförbindelser på tvären som kopplar samman Södertörns alla centra med varandra bättre.
Att Tvärbanan kopplar samman olika stationer i Söderort är ju inte relevant i det här sammanhanget. Nu är det ju Roslagsbanans resenärer vi pratar om, inte Tvärbanans.
ADDE skrev:Vi behöver lägga mer fokus på att förbättra förbindelserna mellan norr och söder, därför är det bättre med en rakare förbindelse mellan Sickla och Stockholm City mot norr. Vi kan inte hålla på att bygga radiella förbindelser som i sista biten i centrala nätet går "runt" för att sedan göra den radiell igen.
Nej, jag tror att det är precis tvärtom. Vi behöver bli bättre på att hitta smarta projekt som gör flera jobb samtidigt, inte bara optimera en sak i taget. Sträckningen går ju inte "runt" men den sneddar en aning vilket gör den tangentiell. Och därmed får den större nytta.
ADDE skrev:Jag tror värmdöborna är mer intresserade av en ny rak direktförbindelse mot norra sidan än vad de är söderut. Att passera Gullmarsplan är som att byta två gånger, varav en gång i Slussen idag.
Värmdöborna är ju många olika personer. Självklart är de flesta av dem mer intresserade av att komma norrut, men det är ju på egen hand inte en invändning mot förslaget. Man måste ju väga den totala nyttan mot den totala kostnaden. Att tvinga alla resenärer att korsa Saltsjön innan de får möjlighet att byta till pendeltåg, grön, röd linje och blå linje mot Hagsätra är inte en bra idé. De förlorar alldeles för mycket och man belastar både banor och bytespunkter i onödan. Nyttan av fler bytespunkter söder om stan är defintivt tillräcklig för att väga upp att de som ska norrut får en station till. Sånt gör vi ju ofta. Med ditt resonamang skulle till exempel stationerna i Årstaberg och Arninge aldrig ha blivit byggda.
ADDE skrev:Att tunneln till Tyresö blir längre från Gullmars är att den behöver gå under befintlig bebyggelse i Hammarby innan den når ut i Nackareservatet. Från Sickla blir det betydligt kortare då Nackareservatet ligger granne.
Menar du en sträckning i ytläge genom Nackareservatet? Jag tror att det är uteslutet att det skulle tillåtas, det är bara tunnel som kommer att vara aktuellt. Då är en sträckning via Gullmarsplan inte en stor omväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
Kantorn skrev:Om man bygger ut Roslagsbanan till Tyresö och/eller Värmdö så ser jag ingen som helst anledning att spika ut den till 1435. Inte någon faktiskt. Däremot en jättestor anledning att inte göra det: Det är bara ett stort och onödigt jobb - eftersom den även fortsättningsvis är en separat bana. Ponera om man skulle få för sig att spika ut banan: hur lång tid skulle det ta? Hur många decennier? Och när det var klart - hur många hade lärt sig andra sätt att åka? Som måste "vinnas" tillbaka? Det skulle bli ett stort ekonomiskt fiasko.

Detta sagt med ett undantag: Näsby Park - Djursholms Ösby skulle mycket väl kunna kopplas ihop med tvärbanan i Danderyd när den förlängningen kommer. Efter utspikning.
Fördelen är att systemet kan inkluderas i existerande pendeltågsnätet och man kan använda sig av samma tåg.
Det existernade pendeltågsnätet har inte kapacitet för fler tåg. Det du möjligen skulle kunna spara på fordonsupphandlingar är inte i närheten av kostnaden och nackdelarna för förslaget. Det är som att flytta till ett annat land för att det finns en ledig plats bland några personer som samåker till jobbet.
Senast redigerad av twr den tisdag 15 juni 2021 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Om man bygger ut Roslagsbanan till Tyresö och/eller Värmdö så ser jag ingen som helst anledning att spika ut den till 1435. Inte någon faktiskt. Däremot en jättestor anledning att inte göra det: Det är bara ett stort och onödigt jobb - eftersom den även fortsättningsvis är en separat bana. Ponera om man skulle få för sig att spika ut banan: hur lång tid skulle det ta? Hur många decennier? Och när det var klart - hur många hade lärt sig andra sätt att åka? Som måste "vinnas" tillbaka? Det skulle bli ett stort ekonomiskt fiasko.
Ja, verkligen. Det är en fix idé, men det finns inga konkreta anledningar att göra det (förutom några som är högst marginella i sammanhanget.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av ADDE »

Det blir struligt med citat men svarar twr:

Att Tvärbanan kopplar samman olika stationer i Söderort är ju väldigt relevant då förbindelserna finns i Sickla. Som du säger själv så vill de flesta till norrort och arbetspendlingen blir viktigt. Då är det bättre att trimma restiderna för att konkurrera mot bilen. De som inte vill det kan byta till tvärbanan om det nu verkar vara onödigt långt att ta sig över saltsjö-märarsnittet för att byta i TC. (En restid mellan Sickla och T-C med X60 kommer ta max 5 minuter, 7-9 minuter med X15p om vi ska låsa oss fast i 891mm.) Det blir ju rätt dyrt att bygga en längre tunnel förbi Södra station och Gullmarsplan än att kolla på andra alternativ runtomkring. Roslagsbanan är en raidell bana och bör vara så, så vi borde kolla på vad som finns kring oss. I Sickla finns Tvärbanan, saltsjöbanan och kommande blå linjen. Kollar vi i arkivet så fanns det planer på att spårvägskonvertera saltsjöbanan. Jag tror på den idén om man tänker lite utanför boxen och t.ex. kör längre spårvagnar på saltsjöbanan med bekvämare säten. På så vid blir det enkelt och billigt att bygga en fortsättning på saltsjöbanan från Slussen till Södra station längs med Hornsgatan och linje 4s Rosenlundsgatan.

Planerarna behöver göra en helhetsperspektiv med paketlösningar generellt sett och inte låsa sig fast i en lösning, annars får vi ett nytt fiasko a la Tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan.
Skriv svar