Roslagsbanans förlängning söderut

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

ADDE skrev:
Enceladus skrev:
kildor skrev:Jag håller med om att breddning av Roslagsbanan är helt orealistisk. Jag är även lite tveksam till att förlänga till Odenplan och city. Behåller man Östra station som ändpunkt för Roslagsbanan så kanske man i framtiden kan knoppa av "gula linjen" från den gröna och förlänga den till Östra station. Då återställer man kapaciteten på grön linje västerut, förstärker Stockholms östra som knutpunkt och ger bra förbindelser till Arenastaden och Karolinska från Östermalm samt för Roslagsbanans resenärer.
Resultatet av att planera varje kollektivtrafikobjekt för sig är naturligtvis att helheten blir osammanhängande. Tunnelbanorna till Solna och Älvsjö är väl de främsta exemplen på detta, men även Roslagsbanan skulle kanske kunna få en annan sträckning om det var givet att den förlängs söderut.

Röda linjen behöver emellertid avlastas, och något alternativ till Roslagsbanans förlängning till Odenplan och/eller City har aldrig presenterats. Sedan är det inte resurseffektivt att ha vändande trafikering i centrala Stockholm, vilket motiverar denna tråd.
Jag ställer mig frågandes till den skara männiksor som tvekar till roslagsbannas förlägning in till City med tanke på hur mycket nyttor den ger och vilka samspel den och tunnelbanans mörbygren skulle kunna skapa.

Att förlänga roslagsbanan till Odenplan öppnar för byten mellan RB och pendeltåg norrut samt till gröna linjen västerut och den omtalade blindtarm karolinska. Detta stärker ju odenplan som knutpunkten norrut.

Dessutom har vi sedan 2010 en ny bytesmöjlighet mellan RB och Röda linjens mörbygren i Universitetet. Visst, vi har en Årstabergssituation här och det behöver väl ses över för att förbättra den knytpunkten. Dessutom skulle man kunna se över att bättra byten mellan T-bana, buss och RB i Danderyds sjukhus-Mörby. "Knytpunkt damderyd" var väl namnet på en sådan planering Danderyds kommun hade för nått tag sedan.

Så vad saknas? Byte till linje 13, samt röda + gröna linjen söderut och hela blå linjen, både söderut och norrut. Dessa resenärer är nog mest intresserade av att göra det bytet i T-C.

På så sätt så står jag bakom förslaget till RBs förlägning till City.

Om man vill nå Östermalm så kan ju SL sätta in en busslinje mellan Danderyds sjukhus och Loudden så är problemet löst.
Bra sammanfattning!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:
Det finns inget intresse för en ny hamn i Värmdö, och det är inte heller troligt att Roslagsbanan blir Norrtäljes primära trafikförbindelse. Om syftet är att utveckla den spårbundna godstrafiken i Stockholmsområdet så är det mycket vettigare att bygga en ny bana till Norrtälje och Kapellskär som inte går genom tätbebyggda villaområden.
Är det billigare att bygga en ny bana till Norrtälje än att bredda den existerande och möjligen göra tunnlar under tätbebyggda områden?
Det du föreslår är en helt ny bana som inte har den användningen som Roslagsbanan har i dag. Alltså något som motsvarar Roslagspilen som fanns planer på för ett gäng år sedan. En ny bana som byggs från typ Upplands Väsby och österut mot Norrtälje är nog mer realistiskt (mindre orealistiskt) än att spika ut Roslagsbanan och dra den delvis i tunnlar. Du har ännu inte bemött - vad jag har sett - tiden då Roslagsbanan måste stängas av i sin helhet för att spika ut. Banan är där den är och kommer - fram till den läggs ner - vara med 891 mm spårvidd. Möjligen med undantag för Näsbyparksbanan.
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

Kantorn skrev: Det du föreslår är en helt ny bana som inte har den användningen som Roslagsbanan har i dag. Alltså något som motsvarar Roslagspilen som fanns planer på för ett gäng år sedan. En ny bana som byggs från typ Upplands Väsby och österut mot Norrtälje är nog mer realistiskt (mindre orealistiskt) än att spika ut Roslagsbanan och dra den delvis i tunnlar. Du har ännu inte bemött - vad jag har sett - tiden då Roslagsbanan måste stängas av i sin helhet för att spika ut. Banan är där den är och kommer - fram till den läggs ner - vara med 891 mm spårvidd. Möjligen med undantag för Näsbyparksbanan.
Om man har för avsikt att bredda Roslagsbanan och dra den till Norrtälje och hamnen så kommer rimligtvis mer än ett eller två spår behövas.
Då bygger man normalspåret bredvid det existerande spåret med plats för en breddning av det existerande spåret. När det är klart så drar man igång trafiken där och låter sedan det existerande spåret breddas. Därefter kan det gå på full kapacitet.

Saker behöver inte vara svårare än vad man gör dem. :)
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
Kantorn skrev: Det du föreslår är en helt ny bana som inte har den användningen som Roslagsbanan har i dag. Alltså något som motsvarar Roslagspilen som fanns planer på för ett gäng år sedan. En ny bana som byggs från typ Upplands Väsby och österut mot Norrtälje är nog mer realistiskt (mindre orealistiskt) än att spika ut Roslagsbanan och dra den delvis i tunnlar. Du har ännu inte bemött - vad jag har sett - tiden då Roslagsbanan måste stängas av i sin helhet för att spika ut. Banan är där den är och kommer - fram till den läggs ner - vara med 891 mm spårvidd. Möjligen med undantag för Näsbyparksbanan.
Om man har för avsikt att bredda Roslagsbanan och dra den till Norrtälje och hamnen så kommer rimligtvis mer än ett eller två spår behövas.
Då bygger man normalspåret bredvid det existerande spåret med plats för en breddning av det existerande spåret. När det är klart så drar man igång trafiken där och låter sedan det existerande spåret breddas. Därefter kan det gå på full kapacitet.

Saker behöver inte vara svårare än vad man gör dem. :)
Men man har inte för avsikt att göra det. Stora delar av sträckan har redan dubbelspår. Ditt förslag är helt orealistiskt. Man kan inte bara ignorera ett problem och tro att man därmed har löst det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
kildor skrev:Jag håller med om att breddning av Roslagsbanan är helt orealistisk. Jag är även lite tveksam till att förlänga till Odenplan och city. Behåller man Östra station som ändpunkt för Roslagsbanan så kanske man i framtiden kan knoppa av "gula linjen" från den gröna och förlänga den till Östra station. Då återställer man kapaciteten på grön linje västerut, förstärker Stockholms östra som knutpunkt och ger bra förbindelser till Arenastaden och Karolinska från Östermalm samt för Roslagsbanans resenärer.
Resultatet av att planera varje kollektivtrafikobjekt för sig är naturligtvis att helheten blir osammanhängande. Tunnelbanorna till Solna och Älvsjö är väl de främsta exemplen på detta, men även Roslagsbanan skulle kanske kunna få en annan sträckning om det var givet att den förlängs söderut.

Röda linjen behöver emellertid avlastas, och något alternativ till Roslagsbanans förlängning till Odenplan och/eller City har aldrig presenterats. Sedan är det inte resurseffektivt att ha vändande trafikering i centrala Stockholm, vilket motiverar denna tråd.
Precis. Så 10 miljarder senare så står man ändå där med vändande trafikering i centrala Stockholm. Och en förlängning söderut känns inte helt realistiskt. Saltsjö-Mälarsnittet ska korsas en gång till på ungefär samma ställe som Citybanan och tre tunnelbanor, och sedan blir det en väldigt lång tunnel för att nå några nya områden som inte redan har spårtrafik. Den enda rimliga förlängningen söderut jag kan se är om man på något sätt kan bygga ihop med Saltsjöbanan.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev:
Enceladus skrev:
kildor skrev:Jag håller med om att breddning av Roslagsbanan är helt orealistisk. Jag är även lite tveksam till att förlänga till Odenplan och city. Behåller man Östra station som ändpunkt för Roslagsbanan så kanske man i framtiden kan knoppa av "gula linjen" från den gröna och förlänga den till Östra station. Då återställer man kapaciteten på grön linje västerut, förstärker Stockholms östra som knutpunkt och ger bra förbindelser till Arenastaden och Karolinska från Östermalm samt för Roslagsbanans resenärer.
Resultatet av att planera varje kollektivtrafikobjekt för sig är naturligtvis att helheten blir osammanhängande. Tunnelbanorna till Solna och Älvsjö är väl de främsta exemplen på detta, men även Roslagsbanan skulle kanske kunna få en annan sträckning om det var givet att den förlängs söderut.

Röda linjen behöver emellertid avlastas, och något alternativ till Roslagsbanans förlängning till Odenplan och/eller City har aldrig presenterats. Sedan är det inte resurseffektivt att ha vändande trafikering i centrala Stockholm, vilket motiverar denna tråd.
Precis. Så 10 miljarder senare så står man ändå där med vändande trafikering i centrala Stockholm. Och en förlängning söderut känns inte helt realistiskt. Saltsjö-Mälarsnittet ska korsas en gång till på ungefär samma ställe som Citybanan och tre tunnelbanor, och sedan blir det en väldigt lång tunnel för att nå några nya områden som inte redan har spårtrafik. Den enda rimliga förlängningen söderut jag kan se är om man på något sätt kan bygga ihop med Saltsjöbanan.
Sant. Det skulle gå. Det skulle likaledes bli en hyggligt lång tunnel, men den skulle kunna dyka upp på Stadsgården i riktning mot Henriksdal. Ett krav är väl då att anordna dubbelspår hela vägen fram till åtminstone Igelboda - och inspikning av Saltsjöbanan (som med sina 18,6 km är betydligt kortare än Roslagsbanans 65 km vill jag tillägga innan någon blir rabiat och säger att Roslagsbanan måste spikas ut). Vändmöjlighet vid Sickla bör väl också finnas. Problemet är väl att det är lite olika mängd människor som åker med Roslags- jämfört med Saltsjöbanan. Och genomgående trafik är nog inte så intressant - vad resenärerna beträffar. Det är bara en gissning.
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

Kantorn skrev: Sant. Det skulle gå. Det skulle likaledes bli en hyggligt lång tunnel, men den skulle kunna dyka upp på Stadsgården i riktning mot Henriksdal. Ett krav är väl då att anordna dubbelspår hela vägen fram till åtminstone Igelboda - och inspikning av Saltsjöbanan (som med sina 18,6 km är betydligt kortare än Roslagsbanans 65 km vill jag tillägga innan någon blir rabiat och säger att Roslagsbanan måste spikas ut). Vändmöjlighet vid Sickla bör väl också finnas. Problemet är väl att det är lite olika mängd människor som åker med Roslags- jämfört med Saltsjöbanan. Och genomgående trafik är nog inte så intressant - vad resenärerna beträffar. Det är bara en gissning.
18 + 50 (sträckan Kårsta-Rimbo-Norrtälje-Kapellskär) = 68 km
Existerande Roslagsbanan = 65 km.
Lägg på diverse utbyggnationer till Värmdö och Tyresö och möjlighet att använda Station City och Citybanan (som man gör en gren från och använder nya bussterminalen i Slussen som ny station).

Nåväl. Ihopbyggnation i någon form av de båda känns som den rimligaste lösningen.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
Kantorn skrev: Sant. Det skulle gå. Det skulle likaledes bli en hyggligt lång tunnel, men den skulle kunna dyka upp på Stadsgården i riktning mot Henriksdal. Ett krav är väl då att anordna dubbelspår hela vägen fram till åtminstone Igelboda - och inspikning av Saltsjöbanan (som med sina 18,6 km är betydligt kortare än Roslagsbanans 65 km vill jag tillägga innan någon blir rabiat och säger att Roslagsbanan måste spikas ut). Vändmöjlighet vid Sickla bör väl också finnas. Problemet är väl att det är lite olika mängd människor som åker med Roslags- jämfört med Saltsjöbanan. Och genomgående trafik är nog inte så intressant - vad resenärerna beträffar. Det är bara en gissning.
18 + 50 (sträckan Kårsta-Rimbo-Norrtälje-Kapellskär) = 68 km
Existerande Roslagsbanan = 65 km.
Lägg på diverse utbyggnationer till Värmdö och Tyresö och möjlighet att använda Station City och Citybanan (som man gör en gren från och använder nya bussterminalen i Slussen som ny station).

Nåväl. Ihopbyggnation i någon form av de båda känns som den rimligaste lösningen.
Vad är det här för en konstig uträkning? Syftar "18 + 50" på Saltsjöbanan och nybyggda sträckor tillsammans? Då kan man lika gärna redovisa 65 + 68 km.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Kantorn skrev: Sant. Det skulle gå. Det skulle likaledes bli en hyggligt lång tunnel, men den skulle kunna dyka upp på Stadsgården i riktning mot Henriksdal. Ett krav är väl då att anordna dubbelspår hela vägen fram till åtminstone Igelboda...
Klippte av ditt citat här lite, för det som jag tänkte kommentera. Problemet är Danviksbron. En öppningsbar bro över en viktig farled. Dessutom enkelspårig. Enkelspåret betyder att man inte kan använda befintlig bro, utan behöver en ny (eller åtminstone en ny för ett spår till). Men en öppningsbar bro kommer inte att fungera. Roslagsbanan får 24 tåg/timme och riktning under högtrafik och 20 tåg/timme och riktning under mellantrafik. Det kommer inte att fungera med broöppningar. Och att stänga av farleden kommer inte heller fungera.

Därför behöver man antingen bygga en högbro, och då hinner man nog inte komma upp efter passagen under Saltsjö-Mälarsnittet, så detta alternativ faller nog redan på det. Eller så behövs det en tunnel under Danvikskanalen, och isåfall är det förstås varken möjligt eller meningsfullt att försöka komma upp på Stadsgårdsleden.

I båda dessa profiler behöver vi i praktiken bygga om banan i annat höjdläge fram till Sickla, eller kanske Nacka. Och först vid Nacka börjar det befintliga dubbelspåret.

Slutsatsen är att åtminstone hela sträckan fram till Nacka station behöver byggas helt ny och vi har ingen nytta av Saltsjöbanans sträckning där. Den slutsatsen leder ganska naturligt över till två andra:

* Om vi ändå kan ansluta till befintlig sträckning allra tidigast vid Nacka station (kanske ännu längre bort) så behöver inte Roslagsbanan ta samma sträckning. Det finns inget som säger att vi måste passera Danvikstull.

* Om vi ändå inte kan använda sträckan Slussen - Nacka station som en del av Roslagsbanan så finns det ingen anledning att lägga ned den. Då bör vi behålla Saltsjöbanans trafik på sträckan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:
Kantorn skrev: Sant. Det skulle gå. Det skulle likaledes bli en hyggligt lång tunnel, men den skulle kunna dyka upp på Stadsgården i riktning mot Henriksdal. Ett krav är väl då att anordna dubbelspår hela vägen fram till åtminstone Igelboda...
Klippte av ditt citat här lite, för det som jag tänkte kommentera. Problemet är Danviksbron. En öppningsbar bro över en viktig farled. Dessutom enkelspårig. Enkelspåret betyder att man inte kan använda befintlig bro, utan behöver en ny (eller åtminstone en ny för ett spår till). Men en öppningsbar bro kommer inte att fungera. Roslagsbanan får 24 tåg/timme och riktning under högtrafik och 20 tåg/timme och riktning under mellantrafik. Det kommer inte att fungera med broöppningar. Och att stänga av farleden kommer inte heller fungera.

Därför behöver man antingen bygga en högbro, och då hinner man nog inte komma upp efter passagen under Saltsjö-Mälarsnittet, så detta alternativ faller nog redan på det. Eller så behövs det en tunnel under Danvikskanalen, och isåfall är det förstås varken möjligt eller meningsfullt att försöka komma upp på Stadsgårdsleden.

I båda dessa profiler behöver vi i praktiken bygga om banan i annat höjdläge fram till Sickla, eller kanske Nacka. Och först vid Nacka börjar det befintliga dubbelspåret.

Slutsatsen är att åtminstone hela sträckan fram till Nacka station behöver byggas helt ny och vi har ingen nytta av Saltsjöbanans sträckning där. Den slutsatsen leder ganska naturligt över till två andra:

* Om vi ändå kan ansluta till befintlig sträckning allra tidigast vid Nacka station (kanske ännu längre bort) så behöver inte Roslagsbanan ta samma sträckning. Det finns inget som säger att vi måste passera Danvikstull.

* Om vi ändå inte kan använda sträckan Slussen - Nacka station som en del av Roslagsbanan så finns det ingen anledning att lägga ned den. Då bör vi behålla Saltsjöbanans trafik på sträckan.
En tunnel som börjar ungefär under Ersta Sjukhus, förbi Londonviadukten, under Danviks Kanal och ansluter till existerande tunnel i höjd med Henriksdalsberget.
Man har ju länge pratat om att bebygga Masthamnen, då får man än mer mark att bebygga om man kan ta bort existerande Saltsjöbanebro kring Londonviadukten.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: En tunnel som börjar ungefär under Ersta Sjukhus, förbi Londonviadukten, under Danviks Kanal och ansluter till existerande tunnel i höjd med Henriksdalsberget.
Man har ju länge pratat om att bebygga Masthamnen, då får man än mer mark att bebygga om man kan ta bort existerande Saltsjöbanebro kring Londonviadukten.
Det funkar inte bara för att du vill att det ska funka. Det du föreslår kräver lutningar på kanske uppemot 10 %, långt över de cirka 5 % som brukar vara gränsen för spårtrafik. Som jag skrev behöver i praktiken hela sträckan mellan Slussen och Nacka station byggas om. Du väljer att ignorera det och bara kasta fram något som inte är möjligt att bygga. Det är ju inte meningsfullt att diskutera saker som inte fungerar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:
Breitspurbahn skrev: En tunnel som börjar ungefär under Ersta Sjukhus, förbi Londonviadukten, under Danviks Kanal och ansluter till existerande tunnel i höjd med Henriksdalsberget.
Man har ju länge pratat om att bebygga Masthamnen, då får man än mer mark att bebygga om man kan ta bort existerande Saltsjöbanebro kring Londonviadukten.
Det funkar inte bara för att du vill att det ska funka. Det du föreslår kräver lutningar på kanske uppemot 10 %, långt över de cirka 5 % som brukar vara gränsen för spårtrafik. Som jag skrev behöver i praktiken hela sträckan mellan Slussen och Nacka station byggas om. Du väljer att ignorera det och bara kasta fram något som inte är möjligt att bygga. Det är ju inte meningsfullt att diskutera saker som inte fungerar.
Hmm, jag är ingen ingenjör, men räcker verkligen inte en kilometer för att få ner tåget från Stadsgårdens nivå (några meter över havet) till att gå under en 5,8 meter djup kanal och sedan upp igen en kilometer senare till ungefär samma nivå?

https://kartor.eniro.se/m/JjdcO
Bild
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Enceladus »

Under alla omständigheter behöver Roslagsbanan ha en underjordisk station i Sickla. Det finns inte ens plats för ytterligare ett plattformsspår i ytläge. Således finns det ingen anledning att konvertera Saltsjöbanans befintliga enkelspår mellan Slussen och Sickla. Vidare kan Saltsjöbanans dubbelspår vid Järlaleden merutnyttjas av Tvärbanan, vilket ger ett effektivt utnyttjande längs hela banan.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:Under alla omständigheter behöver Roslagsbanan ha en underjordisk station i Sickla. Det finns inte ens plats för ytterligare ett plattformsspår i ytläge. Således finns det ingen anledning att konvertera Saltsjöbanans befintliga enkelspår mellan Slussen och Sickla. Vidare kan Saltsjöbanans dubbelspår vid Järlaleden merutnyttjas av Tvärbanan, vilket ger ett effektivt utnyttjande längs hela banan.
Jag kan väl säga som så att jag backar om Stadsgården. Det finns sannerligen inget självändamål. Jag tänkte bara att man skulle "rädda" Henriksdals station. Funderar på det du säger om Sickla - skulle det rent tekniskt vara möjligt att låta Värmdövägen gå lite högre ändå - och låta Sickla station hamna delvis under densamma? Och i samma ombyggnad räta ut Värmdövägen något? Alternativt "gräva ner" Saltsjöbanan motsvarande?

Jag tror egentligen inte på projektet. Helt enkelt därför att jag tror att Saltsjöbanan har svårt att "sluka" trafiken från Roslagsbanan.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev: En tunnel som börjar ungefär under Ersta Sjukhus, förbi Londonviadukten, under Danviks Kanal och ansluter till existerande tunnel i höjd med Henriksdalsberget.
Man har ju länge pratat om att bebygga Masthamnen, då får man än mer mark att bebygga om man kan ta bort existerande Saltsjöbanebro kring Londonviadukten.
Det funkar inte bara för att du vill att det ska funka. Det du föreslår kräver lutningar på kanske uppemot 10 %, långt över de cirka 5 % som brukar vara gränsen för spårtrafik. Som jag skrev behöver i praktiken hela sträckan mellan Slussen och Nacka station byggas om. Du väljer att ignorera det och bara kasta fram något som inte är möjligt att bygga. Det är ju inte meningsfullt att diskutera saker som inte fungerar.
Hmm, jag är ingen ingenjör, men räcker verkligen inte en kilometer för att få ner tåget från Stadsgårdens nivå (några meter över havet) till att gå under en 5,8 meter djup kanal och sedan upp igen en kilometer senare till ungefär samma nivå?

https://kartor.eniro.se/m/JjdcO
Bild
Något i den där stilen kanske fungerar. Men det är ju inte mycket av den befintliga sträckningen kvar då. Från Stadsgården till Sickla är det ny sträckning, och sen är det enkelspår i båda ändarna. Så om vi pratar Saltsjöbanan är det en stor ombyggnad. Pratar vi om det som en del av Roslagsbanan så faller ju även hela delen av Stadsgården bort. Om man vill ha en station vid Sickla (jag tror att det är fel väg att gå, men om man vill det) så behöver den ha dubbelspår, vara 190 meter lång och ganska bred. Den behöver rimligen ligga udner mark för att rymmas. Så i praktiken har vi ingen nytta av hela sträckan Slussen - Nacka station. Denna sträcka behöver byggas ny. Att då låsa Roslagsbanans sträckning till att behöva utnyttja Saltsjöbanans sträckning den relativt korta sträckan mellan Nacka och Saltsjö-Järla verkar bara onödigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
Enceladus skrev:Under alla omständigheter behöver Roslagsbanan ha en underjordisk station i Sickla. Det finns inte ens plats för ytterligare ett plattformsspår i ytläge. Således finns det ingen anledning att konvertera Saltsjöbanans befintliga enkelspår mellan Slussen och Sickla. Vidare kan Saltsjöbanans dubbelspår vid Järlaleden merutnyttjas av Tvärbanan, vilket ger ett effektivt utnyttjande längs hela banan.
Jag kan väl säga som så att jag backar om Stadsgården. Det finns sannerligen inget självändamål. Jag tänkte bara att man skulle "rädda" Henriksdals station. Funderar på det du säger om Sickla - skulle det rent tekniskt vara möjligt att låta Värmdövägen gå lite högre ändå - och låta Sickla station hamna delvis under densamma? Och i samma ombyggnad räta ut Värmdövägen något? Alternativt "gräva ner" Saltsjöbanan motsvarande?

Jag tror egentligen inte på projektet. Helt enkelt därför att jag tror att Saltsjöbanan har svårt att "sluka" trafiken från Roslagsbanan.
Projektet "koppla ihop Roslagsbanan och Saltsjöbanan huvudsakligen längs befintliga spår" är tveksamt precis som du skriver. För nästan hela Saltsjöbanan har enkelspår.

Projektet "bygg ut Roslagsbanan till Värmdö och utred om de yttre delarna av Saltsjöbanan ska kopplas på som en gren" kan däremot vara intressant. Men då ska man inte låsa sig för mycket vid Saltsjöbanans befintliga sträckning. En sammankoppling med Saltsjöbanan blir då en eventuell bonus, men inte huvudsyftet med projektet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av twr »

Jag vet inte om denna länk har lagts upp här tidigare:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... I7zGLYqJpZ

På sidan 80 till 83 beskrivs den tänkta fortsättningen söderut via Mariatorget/Södra station och Gullmarsplan vidare mot Värmdö, Tyresö och Handen. Det här är en slags sydlig "spegelbild" av utbyggnaden norr om stan. Stationenra Mariatorget/Södra station och Gullmarsplan möjliggör snabba vinkelresor och ger banan en tangentiell karaktär, de fyller alltså en funktion motsvarande den som Odenplan får i norr.

Förutom nyttan för de sydöstra delarna av regionen ger utbyggnaden nytta även för nordost. Framför allt genom den direkta förbindelsen mellan nordost och arbetsplatser på Södermalm. I andra hand genom kopplingen till arbetsplatser i Slakthusområdet och det direkta bytet till Tvärbanan och Spårväg syd i Gullmarsplan.

Om Saltsjöbanan ska konverteras eller ej får man fundera på, men det är ju inte en förutsättning för förslaget.

Vad gäller passagen under Riddarfjärden står det om en sänktunnel, men det är nog inte alls nödvändigt. Med ett stationsläge under röda linjen vid Mariatorget bör det inte vara något problem att passera tillräckligt djupt under Riddarfjärden för att gå helt i berg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Enceladus »

Banbrytande nyheter: Tyresö kan få Roslagsbana
Mitt i skrev:– Vi kommer nu att starta en bred utredning där vi utvärderar både tidigare idéer och nya. Av de idéer som funnits hittills är utbyggnad av tunnelbanan och utbyggnad av Roslagsbanan två idéer som lyfts fram, säger Stefan Persson, biträdande chef på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

[...]

I ett tidigare analysarbete har det prövats hur en förlängd Roslagsbana via City-Slussen-Sickla-Älta-Tyresö, kan gynna Tyresös resenärer till och från stan.

Tanken är att banan utnyttjar Saltsjöbanans räls mellan Slussen och Sickla, för att sedan vika av i ett eget spår söderut, mot Älta och med slutstation Tyresö centrum. Roslagsbana bedöms som ett lämpligare resesätt än tunnelbana då den har en mer önskvärd medelhastighet och kapacitet.

[...]

Tyresö är den kommun i Sverige vars folkmängd procentuellt har ökat mest på 70 år, visar en uträkning SCB gjorde tidigare i år. Befolkningen har blivit femton gånger större mellan 1951 och 2021 – från dryga 3 000 invånare till 49 000.
FUT ska göra en bred utredning om spårtrafik till Tyresö. En utbyggnad av Roslagsbanan via Sickla är ett av alternativen. Gullmarsplan nämns inte alls.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Fyrgeit »

Kul att det rör sig framåt! Synd bara att så många är så negativt inställda. Huvudkritiken verkar dock ligga vid att spårtrafiken hade varit för bra på att transportera människor.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanans förlängning söderut

Inlägg av Odd »

Smalspår är ballt och kul, men skall ju inte användas för nybyggnad. Men inget hindrar att resurser samnyttjas, exempelvis att smalspår och normalspår delar stationer och sträcka i innerstan, delar trafikledning, personal osv. Den långsiktiga planen skall då vara att smalspår på sikt ersätta med normalspår, men det förutsätter att man ser till att allt framåt byggs för att rymma profilen. Banan till Tyresö tycker jag, tillsammans med Saltsjöbanan, skall använda samma vagnpark som pendeltågen.
Genius on call
Skriv svar