Sida 28 av 28

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 15 april 2024 19:24
av BSB101
Hechtwagen skrev: måndag 15 april 2024 16:56 De 96 kvarcarande X1 byggdes om för att tågvakterna skulle kunna ge avgång från mittdörrparen men det blev aldrig något av med det. Som sagt, hade inte facket idogt, konsekvent och uthålligt motarbetat varje försök att få tågvärdarna att göta annat än att stänga dörrarna på tågen så hade de möjligen varir lättare att motivera tågvärdarnas existens. Folkskyggare arbetsgrupp som ansåg sig ha ett serviceyrke fanns inte.
Nu är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så facket kan protestera hur mycket man vill mot nya arbetsuppgifter men det är alltid arbetsgivaren som som har sista ordet. Men om man har sina käpphästar så skjuter man väl på dessa av gammal vana utan att bry sig om vem som i verkligheten är beslutanderätten.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 15 april 2024 21:30
av daniel_s
/jes skrev: måndag 15 april 2024 17:21 Man kan dra sig till minnes att i samband med att Tvärbanan startade tillfrågades (trafiklandstingsråd var han väl?) moderaten Elwe Nilsson varför man skulle ha konduktörer på Tvärbanan när dessa tidigare avskaffats på Nockebybanan. Inte bara för att visera biljetter utan också för att ge service till trafikanterna. Det sistnämnda var viktigt. På Nockebybanan återinfördes konduktörer om jag minns rätt. Det var alltför för många som plankade, kanske fel ord för i Bromma finns väl inga plankare? Man glömde bara att stämpla sina biljetter. :D
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår ;-) För övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 15 april 2024 23:02
av /jes
daniel_s skrev: måndag 15 april 2024 21:30
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår ;-) För övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.
Rätt ska vara rätt förstås! :) Vad heter nuvarande viseringspersonal på Lidingöbanan då? Blev de tågvärdar när Lidingöbanan konverterades till spårväg? Vill bara veta så att man håller tungan rätt i mun. :D

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 16 april 2024 8:42
av Hans W
/jes skrev: måndag 15 april 2024 23:02
daniel_s skrev: måndag 15 april 2024 21:30
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår ;-) För övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.
Rätt ska vara rätt förstås! :) Vad heter nuvarande viseringspersonal på Lidingöbanan då? Blev de tågvärdar när Lidingöbanan konverterades till spårväg? Vill bara veta så att man håller tungan rätt i mun. :D
Konduktörer, som på linje 7. På museivagnarna utan dörrautomatik är de "trafikbiträden" med säkerhetstjänst, som också tjänstgör som konduktörer, som det står i Tri Spv.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: onsdag 17 april 2024 15:23
av roggek
yako skrev: måndag 15 april 2024 14:13

Det skulle kanske dessutom ha varit tänkbart att Stationsvärdarna (se, ytterligare ett nyord) i sina spärrkurer som knappt heller de viserar eller ens säljer färdbevis skulle kunna röra sig fritt på stationen till stöd för resenärer och trafikens genomförande, och att de därför skulle förtjäna att kallas Stins.
Tänk att en gång på 90-talet så var titeln "Stationsvärd" (som inte är ett nyord...) en SL-anställd som i princip var "stationsansvarig", (lydandes under Stationschefen) för ett visst antal stationer, med ambulerande service till både spärrexpeditörer och resenärer.

Kontroll och felanmälan till TUC av både stationernas hissar och rulltrappor, belysning, dörrar m m.
Även ansvarig för att informationen i "70x100-ramarna" (d vs måtten på informationstavlorna i tunnelbanan) var aktuell med tidtabeller och övrig information.
Har själv jobbat med detta 1992-1993.
Kul gäng man jobbade med med vitt skilda bakgrunder inom SL-trafiken (både f d tunneltågförare och spärrvakter)
Så titeln "Stationsvärd" har nästan 30 år på nacken...

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 17 maj 2024 18:08
av Enceladus
Information om utredning av behovet av framtida ombordspersonal på Roslagsbanans nya fordon (TN 2024-0536)
Trafikförvaltningen skrev:Utöver utvärdering av X15p-fordonens introduktion i trafik har en översyn genomförts av X10p-fordonen fordonen. X10p-fordonen är varken utrustade med kameror för övervakning av passagerarutbytet eller dörrar med klämlister och därför sker övervakningen genom ombordpersonal. Trafikförvaltningens rekommendation är att ombordpersonal kvarstår på X10p-fordonen fram till att deras tekniska livslängd är slut ca 2031 och samtliga fordon är utbytta mot X15p.

[...]

Den utvecklade fordonsutformningen för X15p medför att kravet på bemanning ombord har kunnat förändras. Trafikavtalet har därmed fått olika priser per fordonskilometer för respektive fordonstyp.

Vid fullt implementerad X15p-fordonsflotta och med bibehållande av nuvarande X10p-fordonsflotta så bedöms den totala besparingen uppgå till ca 60 miljoner kronor per år jämfört med om motsvarande trafik hade körts enbart med X10p.
Kameror ersätter tågvärdar på Roslagsbanans nya fordon, men inte på de gamla som väntas fasas ut om cirka sju år.
Hechtwagen skrev: torsdag 09 november 2023 1:06 X60 påstods vara billigare att ha "i trafik" än X1 men blev det verkligen så?
Om ovanstående prisuppgifter stämmer så borde påståendet också gälla för pendeltågens fordon!