Sida 24 av 28

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 19 maj 2023 17:15
av BSB101
daniel_s skrev: onsdag 26 april 2023 18:25 När man kör i egen regi och själv direkt får bokföra alla fakturor får man nog ibland närmast automatiskt en lägre ambitionsnivå!
Jaså? Ambitionsnivån bestämmer helt och hållet beställaren oavsett om man kör tågen själv eller inte, har inget med fakturering att göra.
Hechtwagen skrev: onsdag 26 april 2023 21:12 Att det är mindre kl-tt-r idag beror inte på beställatens ambitioner utan på de viten MTR får betala när det går tåg med kl-tt-r.
När SL körde själva så betalade SL inga viten om det var kl-tt-r på tågen men de hade samma fina ambitioner som MTR.
Att MTR får betala för kl-tt-r beror på att beställaren har en högre ambitionsnivå, om SL inte hade brytt sig hade man kunnat skippat delen med vite för kl-tt-r.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: söndag 21 maj 2023 16:21
av Hechtwagen
BSB101 skrev: fredag 19 maj 2023 17:15
daniel_s skrev: onsdag 26 april 2023 18:25 När man kör i egen regi och själv direkt får bokföra alla fakturor får man nog ibland närmast automatiskt en lägre ambitionsnivå!
Jaså? Ambitionsnivån bestämmer helt och hållet beställaren oavsett om man kör tågen själv eller inte, har inget med fakturering att göra.
Hechtwagen skrev: onsdag 26 april 2023 21:12 Att det är mindre kl-tt-r idag beror inte på beställatens ambitioner utan på de viten MTR får betala när det går tåg med kl-tt-r.
När SL körde själva så betalade SL inga viten om det var kl-tt-r på tågen men de hade samma fina ambitioner som MTR.
Att MTR får betala för kl-tt-r beror på att beställaren har en högre ambitionsnivå, om SL inte hade brytt sig hade man kunnat skippat delen med vite för kl-tt-r.
Varifrån fick SL plötsligt denna högre ambition för klottetsanering som inte fanns när de själva skötte tunnelbanan?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 23 maj 2023 19:58
av BSB101
Hechtwagen skrev: söndag 21 maj 2023 16:21
BSB101 skrev: fredag 19 maj 2023 17:15
daniel_s skrev: onsdag 26 april 2023 18:25 När man kör i egen regi och själv direkt får bokföra alla fakturor får man nog ibland närmast automatiskt en lägre ambitionsnivå!
Jaså? Ambitionsnivån bestämmer helt och hållet beställaren oavsett om man kör tågen själv eller inte, har inget med fakturering att göra.
Hechtwagen skrev: onsdag 26 april 2023 21:12 Att det är mindre kl-tt-r idag beror inte på beställatens ambitioner utan på de viten MTR får betala när det går tåg med kl-tt-r.
När SL körde själva så betalade SL inga viten om det var kl-tt-r på tågen men de hade samma fina ambitioner som MTR.
Att MTR får betala för kl-tt-r beror på att beställaren har en högre ambitionsnivå, om SL inte hade brytt sig hade man kunnat skippat delen med vite för kl-tt-r.
Varifrån fick SL plötsligt denna högre ambition för klottetsanering som inte fanns när de själva skötte tunnelbanan?
Nya politiker? Krav från väljarna? Nya personer på vissa positioner? Att någon som bestämmande insåg att kl-ttr- tåg inte precis är trevliga? Inget av detta har något likhetstecken med att utföraren av trafiken måste upphandlas.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 26 maj 2023 0:17
av Enceladus
Pendelkaoset gör att SL går med plus
Mitt i skrev:Vårens pendelkaos med tusentals inställda tåg har lett till att SL oväntat går med plus. Det beror delvis på de viten på totalt 57 miljoner som MTR har fått betala på grund av bristande leverans.

[...]

Vitena som MTR har fått betala uppgick under januari-april till 56,6 miljoner. Till det kommer prisavdrag kopplat till alla inställda tåg. Sammanlagt 161 miljoner av de minskade SL-kostnaderna hänger samman med problemen i pendeltågstrafiken.
Det är bara att tacka och ta emot!

Pendeltågskaos – hälften av alla ingångar inställda i morgonrusningen
Sveriges Radio skrev:Under fredagen är många avgångar inställda i pendeltågstrafiken i Stockholms län.

Detta på grund av personalbrist.
Nu börjas det igen. Ett utmärkt sätt för SL att spara pengar!

SL sänker kraven på MTR – behöver bara köra 90 procent av ordinarie tabell
DN skrev:Trafikutbudet har i praktiken sedan en tid tillbaka legat på just 90 procent av ordinarie tidtabell, men nu ger alltså trafikförvaltningen sitt formella godkännande om att detta är den nya normalnivån. Tills vidare behöver alltså MTR inte fokusera på att nå upp till en nivå som de ändå inte klarar av att nå.

[...]

Stockholms kollektivtrafik är under hård press. Enligt Anton Fendert saknas över två miljarder kronor för att ekonomin ska gå ihop. Men trafikförvaltningen meddelade nyligen att resultatet för årets första fyra månader visar, över förväntan, ett plus på 126 miljoner. Detta beror delvis på de viten som MTR har betalat in på grund av strulet i pendeltågstrafiken.

[...]

Niklas Ekström säger att MTR för närvarande har över 200 lokförare under utbildning. Dessa ska enligt planen kunna börja köra tåg efter sommaren.
SL kastar in handduken - pendeltågskaoset är det nya normala.

Pendeltågsstrulet kommer att fortsätta – till hösten
Sveriges Radio skrev:Sjukdom, rehab och utbildning - det är orsakerna bakom de indragna turerna i pendeltågstrafiken på fredagen.

Niklas Ekström, pressansvarig på MTR som utför trafiken åt SL säger att stöket lär fortsätta - om än i mindre skala lång tid framöver.
Kan pendeltågskaoset rädda SL:s ekonomi för hela året?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 30 maj 2023 11:03
av Enceladus
Inställda pendeltåg fram till oktober
Mitt i skrev:Konsekvensen blir att MTR får drygt 23 miljoner kronor i mindre i grundersättning för perioden april-oktober, vilket alltså blir en besparing.

Uppgörelsen innebär samtidigt att SL inte kan ta ut någon straffavgift för den trafik som faller bort över 90-procentsnivån – vilket man hade kunnat göra om beställningen hade legat kvar på 100 procent. Hittills i år har MTR:s viten legat på 57 miljoner.

[...]

Skälet att MTR inte kan köra full trafik är en brist på lokförare som har förvärrats av konflikten kring avvecklingen tågvärdarna. Många lokförare har vägrat att köra pendeltågen utan tågvärd ombord, eftersom de anser att det äventyrar säkerheten.

I september träder ett stort antal nyutbildade lokförare i tjänst inom pendeltrafiken, berättar Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltåg.
SL sänker ribban. MTR behöver bara köra 90 procent av den normala trafiken för att uppfylla sitt avtal. Därmed halveras SL:s intäkter från pendelkaoset.

Vidare hoppas MTR kunna köra full trafik innan den sista oktober. Kommer de nyutbildade lokförarna att vara överens om att köra utan tågvärd ombord?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 30 maj 2023 12:54
av /jes
Nyutbildade förare känner inte till något annat än tågvärdslösa tåg.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 30 maj 2023 15:27
av daniel_s
Haha nä men de ”känner inte till” något annat än upphandlad trafik heller, och det är inte helt ovanligt att det ändå klagas över upphandlingarna bland nyanställda. Och så vidare…

Sen går ju faktiskt än så länge oombyggda fordon i trafik så de som utbildas nu får nog uppleva tågvärdarna ett tag till.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 30 maj 2023 18:07
av gek
Enceladus skrev: tisdag 30 maj 2023 11:03 Vidare hoppas MTR kunna köra full trafik innan den sista oktober.
MTR tycks även ha brist på körbara fordon - senaste veckan har Trafikverkets trafikinformation visat att ungefär 30 % av de tåg som faktiskt rullar går som korta tåg - även under högtrafiktid. Det fanns tidigare en signatur "Vislaren" som skrev på detta forum, och ständigt upprepade att MTR hade ett kraftigt utflöde av verkstadspersonal. Kanske hade "Vislaren" rätt, och effekterna av personalbristen i verkstäderna slår nu igenom med full kraft när vagnar efter uteblivet underhåll blivit helt omöjliga att köra?

Med tanke på de många helt indragna tågen kanske halva vagnparken nu är oduglig? Antalet X60 är ju beräknat för att möjliggöra full trafik med fullängdståg, inklusive reserv för planerat och oplanerat underhåll, alltså mer än tillräckligt för det begränsade antalet tåg numera. Kanske läge att försöka hyra in B6-vagnar från museiföreningar, som SL gjorde under "pendeltågseländet" för fyrtio år sedan? Sådana tåg kan visserligen inte passera genom Citybanan, men kan göra en insats i insatståg via de ovanjordiska spåren - förutsatt att Trafikverkets planeringssystem klarar av att inom rimlig tid ordna tåglägen ovan jord.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 30 maj 2023 18:23
av Sio
gek skrev: tisdag 30 maj 2023 18:07 Det fanns tidigare en signatur "Vislaren" som skrev på detta forum, och ständigt upprepade att MTR hade ett kraftigt utflöde av verkstadspersonal. Kanske hade "Vislaren" rätt, och effekterna av personalbristen i verkstäderna slår nu igenom med full kraft när vagnar efter uteblivet underhåll blivit helt omöjliga att köra?

Med tanke på de många helt indragna tågen kanske halva vagnparken nu är oduglig?
Tanken att Visslarens profetior omsider har slagit har slagit öven mig.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 28 juli 2023 12:18
av Enceladus
SL: Fler kan ha rätt till ersättning efter förseningarna
DN skrev:Taxiresan från Nynäshamn till Huddinge landade på 1 250 kronor, men trots bekräftelse från kundtjänsten får Alexander Williamson ingen ersättning utbetald. I avslaget skriver SL att pengarna inte kan betalas ut eftersom förseningen var planerad tre dygn i förväg. Men enligt Alexander Williamson lades förseningen inte in förrän natten innan.

[...]

Pengarna för ersättningarna betalas först och främst ut från den berörda operatören – när det gäller pendeltågen är det alltså MTR som ansvarar för beloppet. Men även där finns ett tak för hur mycket en trafikutövare kan tvingas betala ut.

– Det regleras i våra olika avtal med leverantörerna, MTR har ett tak på 15 miljoner kronor. Antagligen har de nu nått det taket, vilket innebär att trafikförvaltningen eller SL stå för resten av kostnaden, säger Andreas Strömberg.
Den stora osäkerheten kring ersättningen gör att många avstår från dyra taxiresor (nattetid finns i alla fall svarttaxi). Intressant också att det finns ett tak för hur mycket en trafikutövare kan tvingas betala ut.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 28 juli 2023 13:12
av daniel_s
Inte så konstigt egentligen. Ju mer SL tvingar entreprenören att ansvara för, desto mer får de betala själva. Entreprenörerna är ju ändå otroligt generösa och bjuder skattebetalarna på miljonbelopp årligen tack vare sina underbud, så jag tycker inte att det är så synd om SL.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 28 juli 2023 17:41
av BSB101
Så är det, desto mer risker det finns i ett avtal desto högre anbud måste entreprenören lägga. Om den ekonomiska risken är oändlig lär man heller inte få några anbud.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 28 juli 2023 23:00
av Hechtwagen
BSB101 skrev: fredag 28 juli 2023 17:41 Så är det, desto mer risker det finns i ett avtal desto högre anbud måste entreprenören lägga. Om den ekonomiska risken är oändlig lär man heller inte få några anbud.
Det heter väl ändå ju / desto?
Och det går ju att teckna försäkringar mot risker.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: lördag 29 juli 2023 11:33
av daniel_s
En förseningsförsäkring för kollektivtrafikföretag skulle ju ändå inte bli någon vinstaffär för någon annan än försäkringsbolaget, och vi vet ju redan vilka som får betala det i slutänden…

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: onsdag 16 augusti 2023 20:43
av Enceladus
Enceladus skrev: fredag 26 maj 2023 0:17 Pendeltågsstrulet kommer att fortsätta – till hösten
Pendelsmockan: Minskad trafik även i höst
Mitt i skrev:Precis som i våras kommer pendeltågstrafiken minska med tio procent. Men nu är tanken att det ska bli betydligt mer förutsägbart för resenärerna, något som Länstidningen i Södertälje var först med att berätta.

[...]

Det är fortfarande lokförarbristen som ligger bakom.

[...]

I höst ska 80 lokförare som utbildats för att köra pendeltåg i Stockholm examineras. I avtalet mellan SL och MTR går det att öka trafikbeställningen. Men Claes Keisu kan inte svara på när det kommer ske.
Blir det någonsin ordinarie trafik? :roll:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 17 augusti 2023 16:51
av Odd
Hechtwagen skrev: fredag 28 juli 2023 23:00
BSB101 skrev: fredag 28 juli 2023 17:41 Så är det, desto mer risker det finns i ett avtal desto högre anbud måste entreprenören lägga. Om den ekonomiska risken är oändlig lär man heller inte få några anbud.
Det heter väl ändå ju / desto?
Och det går ju att teckna försäkringar mot risker.
Bara om risken är förutsägbar inom gruppen som skall försäkras och att den går att prissätta.

Ett exempel på ett sådant icke-fall är vad som händer i flera delstater i USA nu, där det inte längre går att försäkra mot vissa typer av händelser, såsom stormskador, översvämningar och vilda bränder. Anledningen är att det inte längre är förutsägbart och att det inte går att prissätta korrekt, och skulle de prissätta på ett sätt som skulle vara lönsamt så skulle premierna bli så höga att få skulle ha råd med det.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 17 augusti 2023 18:45
av kildor
Enceladus skrev: onsdag 16 augusti 2023 20:43 Blir det någonsin ordinarie trafik? :roll:
Man undrar ju...

Nyheten om att inställelserna skulle bli mer förutsägbara i höst genom en planerad nerdragning är ju ingen nyhet. Det har man ju tillämpat större delen av året redan. Och förutsägbart.... I dag var t.ex. alla tåg på Gnesta-linjen inställda pga personalbrist.

Och man kan ju hoppas att det blivit fel i reseplaneraren. För annars blir det en ny spännande variant på planerad neddragning av trafiken nästa vecka. Det verkar som att tågen som går mellan Södertälje och Upplands Väsby dras in dagtid. Det får konsekvensen att sträckan Södertälje-Tumba bara trafikeras i halvtimmestrafik, och med haltande 22-8-minuterstrafik i rusningen. Det spännande med den lösningen är att tågen som går efter 22-minutersluckan från Södertälje även har en 15-minuterslucka före på sträckan Tumba-Stockholm City. Trängseln på de tågen kommer inte vara rolig. Och just det: halvtimmestrafik på Södertälje-grenen på helgerna. Dagtid. Men på kvällarna blir det kvartstrafik. Man får i alla fall hoppas att tågen är långa. Men Nynäshamnsborna får i alla fall behålla sina snabbtåg. Det är ju viktigt för att knyta ihop de regionala kärnorna. Eller nåt... :roll:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 17 augusti 2023 19:24
av BSB101
Hechtwagen skrev: fredag 28 juli 2023 23:00
BSB101 skrev: fredag 28 juli 2023 17:41 Så är det, desto mer risker det finns i ett avtal desto högre anbud måste entreprenören lägga. Om den ekonomiska risken är oändlig lär man heller inte få några anbud.
Det heter väl ändå ju / desto?
Och det går ju att teckna försäkringar mot risker.
Försäkringar som kostar pengar för den som tecknar dessa och då hamnar som en direkt eller indirekt kostnad för beställaren. Verken försäkringsbolag eller entreprenörer driver företag för skojs skull utan för att tjäna pengar pengar. Försäkringar som företag kan ta mot viten/skadestånd är även oftast så uppbyggda att om den betalas ut så påverkar det premien direkt så entreprenören måste ändå ta höjd för risken i anbudet.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 17 augusti 2023 23:19
av Lennart Petersen
Odd skrev: torsdag 17 augusti 2023 16:51
Hechtwagen skrev: fredag 28 juli 2023 23:00
BSB101 skrev: fredag 28 juli 2023 17:41 Så är det, desto mer risker det finns i ett avtal desto högre anbud måste entreprenören lägga. Om den ekonomiska risken är oändlig lär man heller inte få några anbud.
Det heter väl ändå ju / desto?
Och det går ju att teckna försäkringar mot risker.
Bara om risken är förutsägbar inom gruppen som skall försäkras och att den går att prissätta.

Ett exempel på ett sådant icke-fall är vad som händer i flera delstater i USA nu, där det inte längre går att försäkra mot vissa typer av händelser, såsom stormskador, översvämningar och vilda bränder. Anledningen är att det inte längre är förutsägbart och att det inte går att prissätta korrekt, och skulle de prissätta på ett sätt som skulle vara lönsamt så skulle premierna bli så höga att få skulle ha råd med det.
Ett exempel är våra kärnkraftverk som inte är försäkrade mot totalkatastrof. Det är i stället staten som har tagit på sig det ansvaret.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: lördag 19 augusti 2023 8:02
av Hechtwagen
MTR kommer inte ha förare nog att köra "full trafik" under den tid de har kvar av kontraktet.