Sida 14 av 28

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 22:45
av kildor
Imponerande att ni lyckades få in linjenummer i den här diskussionen!

Nu har SL i alla fall gått ut med en ny trafiklösning som ska gälla från och med imorgon och en vecka framåt (14-20/3). I princip blir det lågtrafik hela dagen med 15-minuterstrafik på inre delarna (Kungsängen-Västerhaninge, Upplands Väsby-Södertälje) och 30-minuterstrafik på de yttre. Timmestrafik till Gnesta, även i rusningen. På helgen blir det halvtimmestrafik under dagtid på tre linjer: 40 Uppsala-Södertälje, 42X Märsta-Nynäshamn och 43 Bålsta-Västerhaninge. På Gnesta-linjen 2-timmarstrafik (Järna-tågen inställda). Lågtrafik som vanligt.

https://sl.se/aktuellt/nyheter/pendelta ... t-upplagg/

Jag hittade också en artikel från tidningen Arbetaren som har granskat WSP:s utredning om projektet som SL beställde. Här verkar man tagit fasta på begreppen DOO (Driver Only Operation) och DCO (Driver Controlled Operation), och menar att mycket av underlaget i utredningen/beslutet baseras på DCO som bemannas med tågvärdar men där föraren tar hand om dörrarna.

https://www.arbetaren.se/2023/03/13/gra ... el-teknik/

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 14 mars 2023 11:58
av Kristofer
I informationen på sl.se står att linje 43 kör Bålsta - Nynäshamn och Kungsängen - Västerhaninge må-fr. Det är sant, men det är inte hela sanningen.
I andra riktningen går tågen nämligen Nynäshamn - Kungsängen och Västerhaninge - Bålsta. Hur som helst är det en betydligt bättre lösning för oss trafikanter nu när vi slipper bytet i Västerhaninge.
(Skrivet ombord på tåg 12332 som blev 2832 i Västerhaninge)

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 14 mars 2023 16:16
av Hechtwagen
kildor skrev: måndag 13 mars 2023 22:45 Imponerande att ni lyckades få in linjenummer i den här diskussionen!

Nu har SL i alla fall gått ut med en ny trafiklösning som ska gälla från och med imorgon och en vecka framåt (14-20/3). I princip blir det lågtrafik hela dagen med 15-minuterstrafik på inre delarna (Kungsängen-Västerhaninge, Upplands Väsby-Södertälje) och 30-minuterstrafik på de yttre. Timmestrafik till Gnesta, även i rusningen. På helgen blir det halvtimmestrafik under dagtid på tre linjer: 40 Uppsala-Södertälje, 42X Märsta-Nynäshamn och 43 Bålsta-Västerhaninge. På Gnesta-linjen 2-timmarstrafik (Järna-tågen inställda). Lågtrafik som vanligt.

https://sl.se/aktuellt/nyheter/pendelta ... t-upplagg/

Jag hittade också en artikel från tidningen Arbetaren som har granskat WSP:s utredning om projektet som SL beställde. Här verkar man tagit fasta på begreppen DOO (Driver Only Operation) och DCO (Driver Controlled Operation), och menar att mycket av underlaget i utredningen/beslutet baseras på DCO som bemannas med tågvärdar men där föraren tar hand om dörrarna.

https://www.arbetaren.se/2023/03/13/gra ... el-teknik/
Fast DCO skulle ju innebära att tpgvärdarna skulle röra sig inne i tågen och som de själva säger ägna sig åt att lugna stökiga gäng, hjärt/lung-räddning, informstion och undvikande av blodbad.

Rakt: Ypgvärdarna på pendeln dör hellre än arbetar inne i vagnarns.

X1 och X10 byggdes om så att mittdörrparen kunde spärras så att tågvärden kunde genomföra avgångsproceduren från mittdörrarna, det blev inget av med detta.

På sträckan Västerhaninge fick de igenom att de bara behövde kolla biljettter om de var två tågvärdar, två väktare/ordningsvakter och videoövervakningen fungerade.

Hade tågvärdarna och deras fack medverkat genom åren till att utveckla deras yrkesroll till något som faktiskt gagnade resenärerna på riktigt så hade de blivit kvar på tågen, nen de vägrar ju annat än att gömma sig i hytten, då blir det såhär.

För övrigt anser jag att det ska vara både förare och tågvätd på tågen.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 14 mars 2023 16:20
av Hechtwagen
Enceladus skrev: måndag 13 mars 2023 18:46
M224 skrev: måndag 13 mars 2023 18:40 Hur kommer det sig att så många andra städer, ex Köpenhamn kan köra deras S-Tog oftare? Har SL sämre ekonomi? Klart SL har ju tågvärdar, spärrar ich spärrvakter. Köpenhamn har inget av dem...
Varför har Nockebybanan fortfarande ett linjenummer från tunnelbanans nummerserie? SL värnar om sina traditioner på ett sätt som saknar motstycke.
Eller varför har tunnelbanelinje 19 kvar spårvagnslinjenumret från linjen den ersatte? Svaret är att det är tunnelbanan som har spårvägslinjenummer, inte tolvan som har ett tunnelbanenummer.

Och om inte annat så delas ju nummerserien 10-29 av spårvägslinjer och tunnelbanelinjer numera sedan 1950.

Tvärbanan och tolvan blev ju av med sina tågvärdar för några år sedan, finns det erfarenheter därifrån som kan användas på pendeln?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 14 mars 2023 18:17
av Enceladus
Fendert (MP) skyller hela pendelkaoset på MTR
Mitt i skrev:Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) står fast vid att tågvärdarna ska bort. Ansvaret för pendelkaoset ligger helt på MTR, anser han.

– Det kan få konsekvenser för framtida avtal.
MTR kan fortfarande inte säga när trafiken återgår till det normala, vilket inte heller är en nivå som resenärerna var nöjda med.
Hechtwagen skrev: tisdag 14 mars 2023 16:20 Eller varför har tunnelbanelinje 19 kvar spårvagnslinjenumret från linjen den ersatte? Svaret är att det är tunnelbanan som har spårvägslinjenummer, inte tolvan som har ett tunnelbanenummer.
Linje 19 har varit en tunnelbanelinje i många decennier, liksom övriga linjer i tunnelbanans nummerserie - förutom Nockebybanan. Finns det någon annan stad i världen där en spårvägslinje har ett linjenummer i tunnelbanans nummerserie? Typiskt Stockholm att inte acceptera att verkligheten har förändrats...

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 14 mars 2023 19:41
av /jes
Linje 12 blev ju 120 och 21 linje 221 så nog insåg SL nyttan av genomtänkt struktur och där linjenumret 12 blev reserv/expansion för Blå linjen. Opinionen ville annorlunda, i alla fall när det gällde tolvan trots avsaknad av sociala medier då. :)

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 14 mars 2023 19:58
av M224
SL lyssnar mer på en opinion styrd av känslor och nostalgi än att bygga ett logisk linjenummersystem...

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 14 mars 2023 20:03
av Enceladus
/jes skrev: tisdag 14 mars 2023 19:41 Linje 12 blev ju 120 och 21 linje 221 så nog insåg SL nyttan av genomtänkt struktur och där linjenumret 12 blev reserv/expansion för Blå linjen. Opinionen ville annorlunda, i alla fall när det gällde tolvan trots avsaknad av sociala medier då. :)
Spårvägslinjer är varken busslinjer eller tunnelbanelinjer. Hur svårt kan det vara att köpa en biljett till Berlin?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 14 mars 2023 21:40
av Kristofer
Enceladus skrev: tisdag 14 mars 2023 20:03Spårvägslinjer är varken busslinjer eller tunnelbanelinjer. Hur svårt kan det vara att köpa en biljett till Berlin?
Du menar staden där M10 är en spårvägslinje medan M11 är en busslinje? Där har man verkligen rört till det.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: tisdag 14 mars 2023 21:57
av Enceladus
Kristofer skrev: tisdag 14 mars 2023 21:40
Enceladus skrev: tisdag 14 mars 2023 20:03Spårvägslinjer är varken busslinjer eller tunnelbanelinjer. Hur svårt kan det vara att köpa en biljett till Berlin?
Du menar staden där M10 är en spårvägslinje medan M11 är en busslinje? Där har man verkligen rört till det.
Metro-konceptet är väl inte perfekt, men det är betydligt bättre än i Stockholm där linje 4 byter namn till linje 94 på natten. Det är förvirrande. Spårvägs- och busslinjer utan avbrottsfri trafik har däremot en naturlig indelning i nummerserier. Vidare har tunnelbane- och pendeltågslinjer distinktiva prefix.

Personligen föredrar jag Köpenhamns system där pendeltågslinjer betecknas med bokstäver, men Berlins system är fortfarande acceptabelt. Båda städerna har ett trafikutbud som slår Stockholm med hästlängder, vilket är det viktigaste. Hellre det än tågvärdar. Jag förmodar att kundnöjdheten är högre där...

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: onsdag 15 mars 2023 8:56
av Hechtwagen
Enceladus skrev: tisdag 14 mars 2023 18:17 Fendert (MP) skyller hela pendelkaoset på MTR
Mitt i skrev:Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) står fast vid att tågvärdarna ska bort. Ansvaret för pendelkaoset ligger helt på MTR, anser han.

– Det kan få konsekvenser för framtida avtal.
MTR kan fortfarande inte säga när trafiken återgår till det normala, vilket inte heller är en nivå som resenärerna var nöjda med.
Hechtwagen skrev: tisdag 14 mars 2023 16:20 Eller varför har tunnelbanelinje 19 kvar spårvagnslinjenumret från linjen den ersatte? Svaret är att det är tunnelbanan som har spårvägslinjenummer, inte tolvan som har ett tunnelbanenummer.
Linje 19 har varit en tunnelbanelinje i många decennier, liksom övriga linjer i tunnelbanans nummerserie - förutom Nockebybanan. Finns det någon annan stad i världen där en spårvägslinje har ett linjenummer i tunnelbanans nummerserie? Typiskt Stockholm att inte acceptera att verkligheten har förändrats...
Du glömde linje 21 och att Tvärbanan använde linjenummer 22 till för ett par år sedan Och det finns många städer som har SAMMA linjenummer på spårvägslinjer och tunnelbanelinjer, klarar du av det?

Just pendeltågen och tunnelbanan skulle dock klara sig utmärkt utan såväl linjenummer som tågvärdar.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: onsdag 15 mars 2023 9:34
av Pluppiplopp
Vänsterpartiet verkar ogilla idéen...

https://www.svd.se/a/0QrXGA/farligt-exp ... -politiker

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: onsdag 15 mars 2023 13:46
av Enceladus
Pressen ökar på politikerna att bryta med MTR
Mitt i skrev:Verkstadspersonal berättar om hur MTR snålar med reservdelar, vilket gör att tågen, enligt facket, ofta körs på undantag fast de är trasiga.

[...]

MTR har avtal med Region Stockholm fram till december 2026, med option på förlängning i ytterligare fyra år. Det är nu, under 2023, som politikerna ska ta ställning till om avtalet ska förlängas eller inte.

– För sex månader sedan skulle jag ha sagt att det var självklart att MTR skulle få fyra år till. Nu är jag inte så säker. Politikerna har fått sig en tankeställare, säger Rainer Andersson.
Signaturen "Vislaren" har skrivit mycket om MTR:s problem med reservdelar. Nu verkar dock måttet vara rågat. Jag citerar en tidigare artikel:
Mitt i skrev:– Jag skulle säga att vi har en förtroendekris i pendeltågstrafiken. Och den måste vi ta på största allvar. Vi måste både lösa situationen akut och bygga upp förtroende på lång sikt. Det kommer vi att få beakta framöver när vi fattar alla typer av olika beslut kopplat till pendeltågstrafiken.
Det går inte att bota missnöjet utan att anpassa utbudet till efterfrågan. Titta bara på SL:s kundundersökningar. Pendeltågen har aldrig haft hög nöjdhet!
Hechtwagen skrev: onsdag 15 mars 2023 8:56 Du glömde linje 21 och att Tvärbanan använde linjenummer 22 till för ett par år sedan Och det finns många städer som har SAMMA linjenummer på spårvägslinjer och tunnelbanelinjer, klarar du av det?
Att använda prefix är inget större problem. Nämn en stad där en spårvägslinje har ett linjenummer i tunnelbanans nummerserie. Jag väntar fortfarande.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: onsdag 15 mars 2023 15:47
av kildor
Enceladus skrev: onsdag 15 mars 2023 13:46Att använda prefix är inget större problem. Nämn en stad där en spårvägslinje har ett linjenummer i tunnelbanans nummerserie. Jag väntar fortfarande.
Jag har verkligen svårt att förstå problemet om jag ska vara ärlig. Men Moskva är ett annat exempel!

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: onsdag 15 mars 2023 16:37
av Joakim W
Enceladus skrev: onsdag 15 mars 2023 13:46Att använda prefix är inget större problem. Nämn en stad där en spårvägslinje har ett linjenummer i tunnelbanans nummerserie. Jag väntar fortfarande.
Aten, Bryssel, Köln(?!), Kharkiv, Minsk, Moskva, Neapel och Valencia är de jag kan komma på!

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 16 mars 2023 9:09
av daniel_s
Joakim W skrev: onsdag 15 mars 2023 16:37
Enceladus skrev: onsdag 15 mars 2023 13:46Att använda prefix är inget större problem. Nämn en stad där en spårvägslinje har ett linjenummer i tunnelbanans nummerserie. Jag väntar fortfarande.
Aten, Bryssel, Köln(?!), Kharkiv, Minsk, Moskva, Neapel och Valencia är de jag kan komma på!
Haha! Där kan man snacka om svar på tal! Men det där är väl bara sentimentala småstäder enligt somliga här i tråden.

Men nu kanske vi kan skippa tjatet om linjenummer?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 16 mars 2023 9:20
av Odd
daniel_s skrev: torsdag 16 mars 2023 9:09
Joakim W skrev: onsdag 15 mars 2023 16:37
Enceladus skrev: onsdag 15 mars 2023 13:46Att använda prefix är inget större problem. Nämn en stad där en spårvägslinje har ett linjenummer i tunnelbanans nummerserie. Jag väntar fortfarande.
Aten, Bryssel, Köln(?!), Kharkiv, Minsk, Moskva, Neapel och Valencia är de jag kan komma på!
Haha! Där kan man snacka om svar på tal! Men det där är väl bara sentimentala småstäder enligt somliga här i tråden.

Men nu kanske vi kan skippa tjatet om linjenummer?
Fast det kan vara viktigt om syftet är att underhålla rekursiv fakta, exempelvis att underbygga att "tunnelbana har en unik status av anledningen att den har en unik status". Om man då kan visa att tunnelbana ofta tilldelas unika nummerserier så tas det som ett argument för att förstärka illusionen av den "unika statusen".
Vi i verkligheten vet ju att det inte har någon relevans, men för den som tror på det så kan det vara jätteviktigt att framhävda.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 16 mars 2023 11:19
av M224
Köln vet jag inte om det går att jämföra med Stockholm. Deras Stadtbahn-system är ju ett spårvägssystem (även om stationerna har ett U) och går inte att jämföra med ex. Nockebybanan och Tunnelbanan i Stockholm. Bryssel har ju två Metrosystem, ett med M-linjer och ett med T-linjer.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 16 mars 2023 14:57
av Odd
M224 skrev: torsdag 16 mars 2023 11:19 Köln vet jag inte om det går att jämföra med Stockholm. Deras Stadtbahn-system är ju ett spårvägssystem (även om stationerna har ett U) och går inte att jämföra med ex. Nockebybanan och Tunnelbanan i Stockholm. Bryssel har ju två Metrosystem, ett med M-linjer och ett med T-linjer.
Varför skulle man inte kunna jämföra?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 16 mars 2023 15:28
av M224
Odd skrev: torsdag 16 mars 2023 14:57
M224 skrev: torsdag 16 mars 2023 11:19 Köln vet jag inte om det går att jämföra med Stockholm. Deras Stadtbahn-system är ju ett spårvägssystem (även om stationerna har ett U) och går inte att jämföra med ex. Nockebybanan och Tunnelbanan i Stockholm. Bryssel har ju två Metrosystem, ett med M-linjer och ett med T-linjer.
Varför skulle man inte kunna jämföra?
För att i Köln rullar det vagnar av liknade typ på alla Stadtbahn-linjer medans vagnarna på linje 12 (A32/A35) och linje 13 (C20/C30) i Stockholm är två helt olika system.

I Bryssel så är serierna olika, M1... för "riktiga" Metron och T1... för Tram PreMetron. Det är alltså helt olika system där. Hade PreMetron i Bryssel också börjat på M så hade jag hållt med om att det hade varit rörigt.