Sida 13 av 28

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: lördag 11 mars 2023 23:00
av Lennart Petersen
Torbjörn skrev: lördag 11 mars 2023 22:04 För oceaner av tid sedan så togs tågvakterna bort från tunnelbanan utan att efterföljande problem eller säkerhetsrisker uppstod och så är det fortfarande. Nu körs ju som bekant dubbla C20 och med i högtrafik hög belastning med enbart förare som får bekväma (?) sig att resa sig från stolen , öppna och stänga dörrarna ock kolla att allt är i sin ordning vilket uppenbarligen funkat utan problem. Dessutom har väl de flesta stationer på T-banan monitorer i varje plattformsände så att föraren kan se att allt är i sin ordning för vidare fortsättning på färden. Det känns som om detta är ett "bekvämlighetsproblem" från förarna, att resa sig från den bekväma stolen, som tunnelförarna gör, för att i förekommande anledning se att allt är i sin ordning. Jag reser då och då med pendeltågen och har aldrig sett en tågvärd på pendeln lämna sin trygga plats i hytten !
C20-tåg brstår normalt av 3x C20 , i lågtrafik 2x C20.
Stationer med monitorer i plattformsände är väl de som ligger i kurva , finns det ens någon sådan på blå T-bana .

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: lördag 11 mars 2023 23:09
av leifd
Torbjörn skrev: lördag 11 mars 2023 22:04 För oceaner av tid sedan så togs tågvakterna bort från tunnelbanan utan att efterföljande problem eller säkerhetsrisker uppstod och så är det fortfarande. Nu körs ju som bekant dubbla C20 och med i högtrafik hög belastning med enbart förare som får bekväma (?) sig att resa sig från stolen , öppna och stänga dörrarna ock kolla att allt är i sin ordning vilket uppenbarligen funkat utan problem. Dessutom har väl de flesta stationer på T-banan monitorer i varje plattformsände så att föraren kan se att allt är i sin ordning för vidare fortsättning på färden. Det känns som om detta är ett "bekvämlighetsproblem" från förarna, att resa sig från den bekväma stolen, som tunnelförarna gör, för att i förekommande anledning se att allt är i sin ordning. Jag reser då och då med pendeltågen och har aldrig sett en tågvärd på pendeln lämna sin trygga plats i hytten !
Nu skriver jag under detta inlägg, men det kan ses som lite svar även för en hel del andra inlägg som skrivits de senaste dagarna.
Nu hör det ju till saken, att jag arbetat styvt 10 år som lokförare, så jag vet att det inte handlar om bekvämlighet. Dock har jag främst kört fjärrtåg, men också pendeltåg i Östergötland.
Förarna lämnar sin hytt om så behövs, det är självklart. Dock, ska man lämna hytten, så skall alltid parkeringsbroms tillsättas. Ska man sen stänga dörrar, så är det bra om man har en mikrofon med stängknapp , så man så man kan stänga när man ser hela tåget. I tunnelbanan och på pendeltågssystem i utlandet förekommer monitorer på plattformarna och fasta kameror, detta fungerar säkert ganska bra. På X60 har man nu monterat utvändiga kameror, som ser framåt och bakåt. Många kameror och många bilder som ska tittas på i en ganska lite skärm i hytten. Vi har ju sett bilder (på Facebook) som visar att de flesta kameror är istäckta när det är snöigt ute. Detta drabbar ju då främst kameror riktade framåt i körriktningen. Hade man frågat lokförare som kör tex Regina-motorvagnar, så kunde man ju fått veta att detta är hyfsat normalt vintertid för såna konstruktioner. På Regina används de dock som backspeglar och har egentligen inte så stor betydelse för säkerheten.
Ska man nu få detta att fungera, så måste man nog istället installera monitorer på plattformarna med fasta kameror. man behöver också lösa hur man ska hantera p-bromsen när man lämnar hytten, samt se till det finns mikrofoner med stängknapp (tror detta finns, då det ju fanns i X1/X10-14). Dessutom måste det till tidstillägg i körplanen då det tar en stund att komma i hytten, lossa p-broms och komma iväg. Att som tidigare bara lossa driftbromsen och dra iväg, direkt då "stängda dörrar" tänds eller tågvärden ger klart, är betydligt snabbare.
Utöver detta, måste man också lösa problemet med hur man ska hantera och informera resenärer vid störningar och evakueringar.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: lördag 11 mars 2023 23:11
av gek
Torbjörn skrev: lördag 11 mars 2023 22:04 ...Jag reser då och då med pendeltågen och har aldrig sett en tågvärd på pendeln lämna sin trygga plats i hytten !
på många stationer har de lämnat hytten och ställt sig på plats med god sikt, inte sällan så att man som avstigande resenär måste ta en omväg för att inte snärja in sig i mikrofon- och dörrstängarsladden.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: söndag 12 mars 2023 1:22
av Hans Wibacke
gek skrev: lördag 11 mars 2023 20:48
Hans Wibacke skrev: onsdag 08 mars 2023 17:51 Där behovet av effektivisering är som störst, det vill säga på stationer med plattformsdörrar, fyller det nya dörrövervakningssystemets kameror ingen funktion alls. Avgångsrutinen vid City och Odenplan är densamma som tidigare, men med den uppenbara skillnaden att det nu är föraren som går ut på plattformen och gör jobbet. Dörrstängningen påbörjas när det är 25 sekunder kvar till avgång. Ingen förbättingspotential i Citybanan alltså.
Förbättringspotentialen finns väl, och det är svårt att förstå varför den inte utnyttjas. Några av de tidigare tågvakterna kan utnyttjas som plattformsvakter och medelst fasta signaler ge besked till föraren när det är läge att stänga dörrarna respektive köra iväg. I dag noterade jag vid Odenplan en något förvirrad dam med gul väst och någon typ av fjärrkontrolliknande mackapär utanför förarhytten. Precis när jag gick förbi öppnade föraren dörren och sade ungefär "du behöver inte ... på det här tåget finns tågvärd". Men det kanske inte alls var någon plattformsvakt/dörrstängningsövervakare även om jag fick det intrycket.
Med "ingen förbättringspotential i Citybanan" menade jag bara att de nya kamerorna inte kan användas för att förbättra/effektivisera stationsuppehållen i Citybanan. Den rutin du föreslår vore givetvis möjlig att införa.

Jag vet inte vad det var för mackapär du såg, men det finns (oftast) ett gäng västförsedda personer på plats på City och Odenplan för att vara behjälpliga med krånglande plattformsdörrar. Plattformsdörrarna utanför tåget hyttdörrar fungerar nämligen inte som det är tänkt om man har en enhet som har kameror. Plattformsdörrarna ska som bekant öppnas automatiskt när motsvarande tågdörr öppnas. Det fungerar för passagerardörrarna, men alltså inte för hyttdörrarna. Därför finns det nu (oftast) extra personal på plats som från plattformen öppnar (och vid avgång också stänger) dörren utanför förarens och tågvärdens hyttdörrar. Vissa av de västförsedda finns även på plats för att vara föraren behjälplig med andra problem som är kopplade till plattformsdörrarna. Utan att gå in på alla detaljer så...det är lite rörigt...men bara "tillfälligt"... :roll:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: söndag 12 mars 2023 2:39
av Hans Wibacke
M224 skrev: lördag 11 mars 2023 21:21 I Danmark och Tyskland så öppnar lokföraren ett sidofönster på hytten och tittar ut. Behövs inga kameror där.
I Stockholm har vi backspeglar...så här behövs inga öppningsbara sidofönster. :D

Som du kanske minns så skötte förarna dörrar och efterkontroll på korta tåg, på sträckorna Västerhaninge - Nynäshamn och Södertälje hamn - Gnesta då tågvärden tidigare hade hand om visering. Det gjorde förarna förstås utan kameror. :shock:

På ett kort tåg funkar det ofta att bara titta i backspegeln, men på vissa stationer skulle man som förare behöva gå ut för att kunna överblicka hela tåget om man inte har kameror (eller någon tågvärd) till sin hjälp. På långa tåg är man beroende av kameror (eller tågvärd) bland annat därför att plattformen ibland är så krökt att det inte räcker med att gå ut. Dessutom är det liiite svårt att med säkerhet se typ 214 meter bort längs en tågsida när plattformen inte är tom på folk. Jag säger inte att det alltid är omöjligt för föraren att sköta dörrar och efterkontroll på egen hand utan hjälpmedel, men man måste ju hursomhelst ha ett "system" som fungerar vid varje station, varje gång - även när det snöar...eller när det är soligt...eller när plattformsbelysningen är tänd... :roll:

Det behöver förstås inte vara kameror monterade på tåget. Det kunde ha varit monitorer på plattformarna i stället, som i tunnelbanan (och som på Citybanans stationer). Men nu har "SL" valt ha kameror monterade på tågen och låta föraren sköta efterkontrollen med hjälp av dessa. Utom på City och Odenplan där föraren måste gå ut och titta på monitorerna i stället eftersom kamerorna på tåget inte fyller någon som helst funktion när plattformsväggen skymmer sikten.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: söndag 12 mars 2023 8:08
av daniel_s
Lennart Petersen skrev: lördag 11 mars 2023 23:00 C20-tåg brstår normalt av 3x C20 , i lågtrafik 2x C20.
Stationer med monitorer i plattformsände är väl de som ligger i kurva , finns det ens någon sådan på blå T-bana .
Det finns faktiskt några plattformsändar på bana 3 som ligger i en kurva men det saknar betydelse i detta sammanhang. De ITV:er som finns på bana 3 är placerade vid stationer där det pga trafikantanhopningar kan vara svårt att se detaljer; exempelvis vill man ju kunna se om någon sitter fast eller bara står nära tåget och vill åka med.

Även på pendeltågen är det ju ungefär detta som definierar kravställningen på kamerasystemet: man måste kunna se om någon sitter fast eller bara står nära. Och helst utan att titta på väldigt många bilder för det tar ju också tid.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: söndag 12 mars 2023 9:59
av Torbjörn
gek skrev: lördag 11 mars 2023 23:11
Torbjörn skrev: lördag 11 mars 2023 22:04 ...Jag reser då och då med pendeltågen och har aldrig sett en tågvärd på pendeln lämna sin trygga plats i hytten !
på många stationer har de lämnat hytten och ställt sig på plats med god sikt, inte sällan så att man som avstigande resenär måste ta en omväg för att inte snärja in sig i mikrofon- och dörrstängarsladden.
Mittåt, jag menade nog att jag aldrig sett någon komma in i tåget...!

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: söndag 12 mars 2023 14:43
av M224
Hans Wibacke skrev: söndag 12 mars 2023 2:39
M224 skrev: lördag 11 mars 2023 21:21 I Danmark och Tyskland så öppnar lokföraren ett sidofönster på hytten och tittar ut. Behövs inga kameror där.
I Stockholm har vi backspeglar...så här behövs inga öppningsbara sidofönster. :D
Precis, Sverige ska vara annorlunda jämt. Ett öppningsbart fönster måste vara bättre än en spegel. Inte sällan att jag ser trafikanter som talar med föraren utan att hen behöver lämna hytten.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: söndag 12 mars 2023 14:54
av daniel_s
M224 skrev: söndag 12 mars 2023 14:43
Hans Wibacke skrev: söndag 12 mars 2023 2:39
M224 skrev: lördag 11 mars 2023 21:21 I Danmark och Tyskland så öppnar lokföraren ett sidofönster på hytten och tittar ut. Behövs inga kameror där.
I Stockholm har vi backspeglar...så här behövs inga öppningsbara sidofönster. :D
Precis, Sverige ska vara annorlunda jämt. Ett öppningsbart fönster måste vara bättre än en spegel. Inte sällan att jag ser trafikanter som talar med föraren utan att hen behöver lämna hytten.
Förekomsten av backspeglar beror inte på vilket land fordonet ska användas i. Däremot spelar det en viss roll vilken konstruktionsprofil (”lastprofil”) fordonet är avsett att hålla.

Det enklaste är väl om du helt enkelt slutar att försöka hitta skillnader mellan Sverige och resten av Europa hela tiden…

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: söndag 12 mars 2023 21:02
av M224
Nja jag brukar inte lägga så mycket vikt på vad andra tycker. Jag kommer fortsätta att hitta skillnader. Jag behöver inte tycka och tänka som alla andra här. Jag kör mitt mitt race.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 9:05
av daniel_s
M224 skrev: söndag 12 mars 2023 21:02 Nja jag brukar inte lägga så mycket vikt på vad andra tycker. Jag kommer fortsätta att hitta skillnader. Jag behöver inte tycka och tänka som alla andra här. Jag kör mitt mitt race.
Jaha så när ”Sverige” enligt dig ska vara annorlunda så är det dåligt men när du tror att du tänker annorlunda så är det bra? :lol:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 14:31
av M224
daniel_s skrev: måndag 13 mars 2023 9:05
M224 skrev: söndag 12 mars 2023 21:02 Nja jag brukar inte lägga så mycket vikt på vad andra tycker. Jag kommer fortsätta att hitta skillnader. Jag behöver inte tycka och tänka som alla andra här. Jag kör mitt mitt race.
Jaha så när ”Sverige” enligt dig ska vara annorlunda så är det dåligt men när du tror att du tänker annorlunda så är det bra? :lol:
Hade SL haft ett system utan värdar som stänger dörrarna likt övriga Norden så hade vi hade vi sluppit denna tråd.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 15:32
av daniel_s
M224 skrev: måndag 13 mars 2023 14:31
daniel_s skrev: måndag 13 mars 2023 9:05
M224 skrev: söndag 12 mars 2023 21:02 Nja jag brukar inte lägga så mycket vikt på vad andra tycker. Jag kommer fortsätta att hitta skillnader. Jag behöver inte tycka och tänka som alla andra här. Jag kör mitt mitt race.
Jaha så när ”Sverige” enligt dig ska vara annorlunda så är det dåligt men när du tror att du tänker annorlunda så är det bra? :lol:
Hade SL haft ett system utan värdar som stänger dörrarna likt övriga Norden så hade vi hade vi sluppit denna tråd.
Mja, det vet jag inte. Var i övriga Norden går det 200 m långa lokaltåg egentligen? De jag kommer på är enstaka pågatåg som går med 3 X61 (225 m) men dessa har avgångssignalerare ungefär som på SL. Det tror jag förresten även att Västtrafiks pendeltåg har när de körs med 3 motorvagnar men är osäker på det.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 15:48
av Enceladus
daniel_s skrev: måndag 13 mars 2023 15:32
M224 skrev: måndag 13 mars 2023 14:31 Hade SL haft ett system utan värdar som stänger dörrarna likt övriga Norden så hade vi hade vi sluppit denna tråd.
Mja, det vet jag inte. Var i övriga Norden går det 200 m långa lokaltåg egentligen? De jag kommer på är enstaka pågatåg som går med 3 X61 (225 m) men dessa har avgångssignalerare ungefär som på SL. Det tror jag förresten även att Västtrafiks pendeltåg har när de körs med 3 motorvagnar men är osäker på det.
En bättre fråga är kanske varför SL envisas med långa tåg när det går att köra fler korta tåg. Det är nästan ofattbart att blå linjen styrs av samma personer!

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 17:07
av Hechtwagen
Enceladus skrev: måndag 13 mars 2023 15:48
daniel_s skrev: måndag 13 mars 2023 15:32
M224 skrev: måndag 13 mars 2023 14:31 Hade SL haft ett system utan värdar som stänger dörrarna likt övriga Norden så hade vi hade vi sluppit denna tråd.
Mja, det vet jag inte. Var i övriga Norden går det 200 m långa lokaltåg egentligen? De jag kommer på är enstaka pågatåg som går med 3 X61 (225 m) men dessa har avgångssignalerare ungefär som på SL. Det tror jag förresten även att Västtrafiks pendeltåg har när de körs med 3 motorvagnar men är osäker på det.
En bättre fråga är kanske varför SL envisas med långa tåg när det går att köra fler korta tåg. Det är nästan ofattbart att blå linjen styrs av samma personer!
Det drar fler förare = dyrare att köra fler tåg, dessutom finns det inte förate så det räcker och det lär inte bli bättre.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 17:48
av Enceladus
Hechtwagen skrev: måndag 13 mars 2023 17:07 Det drar fler förare = dyrare att köra fler tåg, dessutom finns det inte förate så det räcker och det lär inte bli bättre.
Gäller inte samma sak i Köpenhamn, Skåne, Göteborg samt Stockholms tunnelbana? Jag upprepar frågan: Var i övriga Norden går det långa tåg i onödan?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 18:16
av Hechtwagen
Enceladus skrev: måndag 13 mars 2023 17:48
Hechtwagen skrev: måndag 13 mars 2023 17:07 Det drar fler förare = dyrare att köra fler tåg, dessutom finns det inte förate så det räcker och det lär inte bli bättre.
Gäller inte samma sak i Köpenhamn, Skåne, Göteborg samt Stockholms tunnelbana? Jag upprepar frågan: Var i övriga Norden går det långa tåg i onödan?
Det blir billigare med långa tåg som går mindre ofta, kolla på godstrafiken så ser du de ekonomiska förutsättningarna.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 18:40
av M224
Hur kommer det sig att så många andra städer, ex Köpenhamn kan köra deras S-Tog oftare? Har SL sämre ekonomi? Klart SL har ju tågvärdar, spärrar ich spärrvakter. Köpenhamn har inget av dem...

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 18:46
av Enceladus
M224 skrev: måndag 13 mars 2023 18:40 Hur kommer det sig att så många andra städer, ex Köpenhamn kan köra deras S-Tog oftare? Har SL sämre ekonomi? Klart SL har ju tågvärdar, spärrar ich spärrvakter. Köpenhamn har inget av dem...
Varför har Nockebybanan fortfarande ett linjenummer från tunnelbanans nummerserie? SL värnar om sina traditioner på ett sätt som saknar motstycke.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 13 mars 2023 19:52
av M224
Enceladus skrev: måndag 13 mars 2023 18:46
M224 skrev: måndag 13 mars 2023 18:40 Hur kommer det sig att så många andra städer, ex Köpenhamn kan köra deras S-Tog oftare? Har SL sämre ekonomi? Klart SL har ju tågvärdar, spärrar ich spärrvakter. Köpenhamn har inget av dem...
Varför har Nockebybanan fortfarande ett linjenummer från tunnelbanans nummerserie? SL värnar om sina traditioner på ett sätt som saknar motstycke.
Livrädda för förändring och styrda av känslor och nostalgi.