Sida 2 av 28

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: söndag 13 juni 2021 22:51
av roggek
Enceladus skrev: SL uppskattar besparingen till 140 miljoner kronor per år. Det är väldigt mycket trafik som kan fås för pengarna. Exempelvis skulle pendeltågen kunna få blå linjens trafikutbud på helger.
'
Ja, eller plattformsdörrar vid resenärsfrekventa stationer.
För det är nog det SL kommer att satsa de 140 miljonerna på...

https://www.trafikverket.se/contentasse ... 0_2018.pdf

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 6:08
av Odd
Den springande punkten är väl säkerheten, och blir det säkrare med en kameraövervakning än den visuella kontroll som sker idag, så är väl förändringen rätt självklar!?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 10:06
av kildor
Odd skrev:Den springande punkten är väl säkerheten, och blir det säkrare med en kameraövervakning än den visuella kontroll som sker idag, så är väl förändringen rätt självklar!?
Möjligen kan man komma fram till att kamerorna innebär en i stort sett oförändrad säkerhet. Det är inte uppenbart att föraren på ett bra sätt kommer kunna övervaka 24 dörrpar genom monitorer i hytten. Men nu är ju inte tågvärdarnas utvändiga efterkontroll någon superbra säkerhetsbarriär heller då det t.ex. kan vara svårt att se längs hela tåget om det t.ex. är mycket folk på plattformen. Men dörrarna på X60/X60B har ju klämlistskydd vilket är ett bra hjälpmedel som t.ex. inte fanns på X1/X10.

Men borttagandet av tågvärdar på tågen får även andra konsekvenser. Tågvärdarna är i dagsläget en del av rutiner som ska förhindra att man öppnar dörrarna utanför plattform eller på fel sida, samt för att förhindra stoppsignalpassage vid avgång. Det kan behövas ytterligare åtgärder för att kompensera för dessa risker.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 10:19
av Hechtwagen
kildor skrev:Det kan absolut innebära andra prioriteringar om kostnaden för ytterligare avgångar minskar. Men det blir ingen dramatisk skillnad. Av de rörliga kostnaderna är fordon och lokförare dyrare.

Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Nu gör du ett klassiskt logiskt felslut, ensambemanning är en fråga som på inget vis är kopplad till om tågvärdarna stänger dörrarna eller ej på X60. Det är så att säga en helt annan fråga.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 10:24
av Hechtwagen
Vislaren skrev:
kildor skrev:Enligt ett tilläggsärende till trafiknämndens möte den 15 juni föreslås ett beslut att kameror ska installeras på X60/X60B så att föraren själv kan genomföra dörrstängning och efterkontroll från förarhytten. Därmed föreslås pendeltågen bli ensambemannade från och med 2023.

https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... savtal.pdf
Helt vansinnigt! Och det här säger SEKO om det!

"11 juni 2021
OGENOMTÄNKT FÖRSLAG MTR!MTR har nu tillsammans med SL gjort ett beställningsjobb med att kraftigt nedmontera trafiksäkerheten och resenärernas trygghet inom pendeltågstrafiken inom SL. Att helt ersätta tågvärdarna med kameror kommer inte medföra ett lika högt säkerhetstänk. Snabb hjälp vid start av hjärt-och lungräddning är kritiskt och en kamera kommer inte att kunna påbörja hjärt-och lungräddning. Vem ska ta hand om lokföraren och resenärerna vid händelse av olycka, ska SL erbjuda videosamtal med berördapersoner. Detta är ett ogenomtänkt förslag som helt saknar förankringi resenärernas och lokförarnas trygghet. Seko Spårtrafik måste fråga sig vem politikerna tjänar inom Stockholmsregionen, är det väljarna eller sina allierade inom näringslivet. Svaret kommer på nästa möte med trafikförvaltningen.Ingen riskanalys har genomförts inför det beslut som nu ligger på bordet. Förslaget har inte varit ute på remiss bland pendlarföreningarna. Detta kan bara ses av Seko Spårtrafik som ett beställningsjobb, för att öka vinsten för MTR.Men frågan kvarstår vilka av de politiker i trafikförvaltningen som tänker på resenärernas säkerhet och trygghet, eller skicka skattebetalarnas pengar till utlandet."
Hur många hjärt lung räddningar utför tågvärdarna på pendeln i genomsnitt på ett år? 0,0?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 10:27
av Hechtwagen
kildor skrev:
Odd skrev:Den springande punkten är väl säkerheten, och blir det säkrare med en kameraövervakning än den visuella kontroll som sker idag, så är väl förändringen rätt självklar!?
Möjligen kan man komma fram till att kamerorna innebär en i stort sett oförändrad säkerhet. Det är inte uppenbart att föraren på ett bra sätt kommer kunna övervaka 24 dörrpar genom monitorer i hytten. Men nu är ju inte tågvärdarnas utvändiga efterkontroll någon superbra säkerhetsbarriär heller då det t.ex. kan vara svårt att se längs hela tåget om det t.ex. är mycket folk på plattformen. Men dörrarna på X60/X60B har ju klämlistskydd vilket är ett bra hjälpmedel som t.ex. inte fanns på X1/X10.

Men borttagandet av tågvärdar på tågen får även andra konsekvenser. Tågvärdarna är i dagsläget en del av rutiner som ska förhindra att man öppnar dörrarna utanför plattform eller på fel sida, samt för att förhindra stoppsignalpassage vid avgång. Det kan behövas ytterligare åtgärder för att kompensera för dessa risker.
X10 hade klämskyddslister i dörrarna efter ombyggnaden på 2000-talet.

SL och SEKO får väl åka till Tyskland på studieresa och studera hur de gör där.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 10:39
av kildor
Hechtwagen skrev:
kildor skrev:Det kan absolut innebära andra prioriteringar om kostnaden för ytterligare avgångar minskar. Men det blir ingen dramatisk skillnad. Av de rörliga kostnaderna är fordon och lokförare dyrare.

Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Nu gör du ett klassiskt logiskt felslut, ensambemanning är en fråga som på inget vis är kopplad till om tågvärdarna stänger dörrarna eller ej på X60. Det är så att säga en helt annan fråga.
Du får gärna utveckla vidare vad det är för logiskt felslut jag gör. Hela förslaget med att installera kameror går ut på att tågen ska ensambemannas från 2023.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 10:44
av kildor
Hechtwagen skrev:X10 hade klämskyddslister i dörrarna efter ombyggnaden på 2000-talet.
Jaså - jo, det är möjligt att minnet sviker mig. Jag fick för mig att det bara var själva fullföljandet av stängningsmanövern som fungerade som klämskydd och att föremål av storleksordningen käpp/paraply kunde fastna i dörren. Men det är mycket möjligt att jag förväxlar det med X1:orna. I vart fall är klämlisterna på X60 betydligt känsligare.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 12:20
av Enceladus
Huddinge kommun klagar återigen på helgtrafiken i årets yttrande:
Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen i Flemingsberg under helgmornar skulle göra det mer attraktivt att resa kollektivt.
Södertäljelinjen har fler resenärer än endera av blå linjens grenar, vilka har en lång 15-minuterstrafik på helger. Den enda förklaring jag har fått om varför denna obalans finns är att tunnelbanan är ensambemannad och att det därför är billigare att ha tätare trafik. Om valet står mellan 15-minuterstrafik utan tågvärdar och 30-minuterstrafik med tågvärdar så tror jag att i princip alla pendeltågsresenärer har samma preferens i frågan...

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 17:55
av daniel_s
Enceladus skrev:Huddinge kommun klagar återigen på helgtrafiken i årets yttrande:
Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen i Flemingsberg under helgmornar skulle göra det mer attraktivt att resa kollektivt.
Södertäljelinjen har fler resenärer än endera av blå linjens grenar, vilka har en lång 15-minuterstrafik på helger. Den enda förklaring jag har fått om varför denna obalans finns är att tunnelbanan är ensambemannad och att det därför är billigare att ha tätare trafik. Om valet står mellan 15-minuterstrafik utan tågvärdar och 30-minuterstrafik med tågvärdar så tror jag att i princip alla pendeltågsresenärer har samma preferens i frågan...
Självklart, dock kan det ändå bli väldigt dyrt eftersom veckosluten tenderar att vara dimensionerande för förarkostnaderna.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 21:39
av Hechtwagen
kildor skrev:
Hechtwagen skrev:
kildor skrev:Det kan absolut innebära andra prioriteringar om kostnaden för ytterligare avgångar minskar. Men det blir ingen dramatisk skillnad. Av de rörliga kostnaderna är fordon och lokförare dyrare.

Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Nu gör du ett klassiskt logiskt felslut, ensambemanning är en fråga som på inget vis är kopplad till om tågvärdarna stänger dörrarna eller ej på X60. Det är så att säga en helt annan fråga.
Du får gärna utveckla vidare vad det är för logiskt felslut jag gör. Hela förslaget med att installera kameror går ut på att tågen ska ensambemannas från 2023.
Jag menar bara att det mycket väl kan sluta med bemanning med tågvärdar på tågen även om lokförarna ska stänga dörrarna.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 14 juni 2021 21:39
av Hechtwagen
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Huddinge kommun klagar återigen på helgtrafiken i årets yttrande:
Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen i Flemingsberg under helgmornar skulle göra det mer attraktivt att resa kollektivt.
Södertäljelinjen har fler resenärer än endera av blå linjens grenar, vilka har en lång 15-minuterstrafik på helger. Den enda förklaring jag har fått om varför denna obalans finns är att tunnelbanan är ensambemannad och att det därför är billigare att ha tätare trafik. Om valet står mellan 15-minuterstrafik utan tågvärdar och 30-minuterstrafik med tågvärdar så tror jag att i princip alla pendeltågsresenärer har samma preferens i frågan...
Självklart, dock kan det ändå bli väldigt dyrt eftersom veckosluten tenderar att vara dimensionerande för förarkostnaderna.
Dyrt? För vem? Inte Huddinge kommun i vart fall!

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: onsdag 29 december 2021 22:49
av Qus
Har det kommit något beslut om detta? Eller när förväntas det att komma? MTR söker nu en hel del tågvärdar till pendeltågen.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 30 december 2021 12:35
av kildor
Beslutet togs redan i juni. Återstår att se om det går att genomföra enligt tidplan eller inte. De tågvärdstjänster som annonseras nu är med visstidsanställning till 30 september 2022, "med eventuell chans till förlängning".

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: torsdag 30 december 2021 15:13
av /jes
kildor skrev:Beslutet togs redan i juni. Återstår att se om det går att genomföra enligt tidplan eller inte. De tågvärdstjänster som annonseras nu är med visstidsanställning till 30 september 2022, "med eventuell chans till förlängning".
MTR kan nog genom sin storlek absorbera övertalig personal inom sin spårtrafik efter vidareutbildning.

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: måndag 17 januari 2022 23:25
av LÅ1

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 04 februari 2022 10:43
av Vidling
Pendeltåg av SL-storlek har väl i princip alltid tågvärdar.. ?

Projektet kallas internt för "projekt London" och det är London Overground man hämtat inspiration ifrån. Men tågen som går där är ju betydligt kortare än Stockholms pendeltåg.

En ensam förare som ansvarar för upp till 1800 passagerare, som ett fullsatt pendeltåg rymmer, var hittar man en konkret motsvarighet till det?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 04 februari 2022 12:19
av daniel_s
Tunnelbanan?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 04 februari 2022 15:01
av gek
Vidling skrev:Pendeltåg av SL-storlek har väl i princip alltid tågvärdar.. ?

Projektet kallas internt för "projekt London" och det är London Overground man hämtat inspiration ifrån. Men tågen som går där är ju betydligt kortare än Stockholms pendeltåg.
Även andra och längre förortståg i Londonområdet kör sedan 25 - 30 år tillbaka utan tågvakt, något som blev fördröjt efter protester från de fackliga organisationerna. Köpenhamns S-tog slopade tågvakterna på 1970-talet, Berlins S-Bahn på 1960-talet (men fram tills för cirka tio år sedan hade man plattformsvakter eller videoövervakning på samtliga stationer där det kördes åttavagnståg). Även övriga S-Bahn-system i Tyskland har väl numera enmansbetjänade tåg, men plattformsvakter på de större stationerna i syfte bland annat att snabbt få iväg tågen.

Paris RER har nog alltid haft enbemannade tåg, och vad jag vet gäller detta även på andra förortståg i regionen.

Detta innebär förstås inte att det alltid saknas järnvägspersonal utöver föraren på tågen, men då handlar det om ordningsvakter och likande, som - precis som i Region Stockholm - förekommer i varierande omfattning och inte har arbetsuppgifter relaterade till trafiksäkerheten.

Så kanske är det Stockholmsregionens pendeltåg som sticker ut genom att fortfarande ha tågvakter?

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Postat: fredag 04 februari 2022 18:54
av M224
Är väl SLs extrema tåglängd som är problemet? Pendeltåg brukar inte vara så långa.