Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Postat: torsdag 01 december 2022 20:25
Hur ofta tågen går är inte primärt kopplat till hur ofta de går.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
I långa tåg blir trafikanterna mer utspridda vilket kan öka känslan av otrygghet vid lågt resande!Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 01 december 2022 20:13 Men nu blev det väl en tankevurpa. Långa tåg i sig självt kan väl knappast rendera missnöje. Men låg turtäthet kan ge missnöje.
Långa tåg i sig ger inte lägre turtäthet. Men för egen del kan jag väl säga att likaväl som jag vill ha tät tågtrafik så vill jag ha en förutsägbar tidtabell där tågen går på fasta minuttal, minns hur jobbigt det var när blå linje hade 12-minuterstrafik.
Jag tycker att det är samma sak.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 01 december 2022 20:25 Hur ofta tågen går är inte primärt kopplat till hur ofta de går.
Låter rätt långsökt, men är det så glest med resenärer så ska man ju definitivt köra med kort tåg.daniel_s skrev: ↑torsdag 01 december 2022 20:38I långa tåg blir trafikanterna mer utspridda vilket kan öka känslan av otrygghet vid lågt resande!Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 01 december 2022 20:13 Men nu blev det väl en tankevurpa. Långa tåg i sig självt kan väl knappast rendera missnöje. Men låg turtäthet kan ge missnöje.
Långa tåg i sig ger inte lägre turtäthet. Men för egen del kan jag väl säga att likaväl som jag vill ha tät tågtrafik så vill jag ha en förutsägbar tidtabell där tågen går på fasta minuttal, minns hur jobbigt det var när blå linje hade 12-minuterstrafik.
Är det inte uppenbart att långa tåg ger lägre turtäthet? Jämför pendeltågen med blå linjen. Tunnelbanan har 10-minuterstrafik som minimum och tåglängden anpassas därefter. Idag borde röda linjen ha högre turtäthet, men tidigare hade även den 10-minuterstrafik med korta istället för 15-minuterstrafik med långa.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 01 december 2022 20:13Men nu blev det väl en tankevurpa. Långa tåg i sig självt kan väl knappast rendera missnöje. Men låg turtäthet kan ge missnöje.Enceladus skrev: ↑torsdag 01 december 2022 19:34 [q
Nä, det är skribenten som missar något. Långa tåg utanför rusningen är ett problem för resenärerna, speciellt på helger. Titta på SL:s kundundersökningar! Störst missnöje med turtätheten i spårtrafiken är det på Saltsjöbanan, pendeltågen och Roslagsbanan (se sidan 60). Innan Lidingöbanan fick 10-minuterstrafik dagtid var missnöjet stort även där. Med 15-minuterstrafik på söndagar blir det kanske bättre för Roslagsbanan. Men de långa tågen är opopulära på pendeln.
Långa tåg i sig ger inte lägre turtäthet. Men för egen del kan jag väl säga att likaväl som jag vill ha tät tågtrafik så vill jag ha en förutsägbar tidtabell där tågen går på fasta minuttal, minns hur jobbigt det var när blå linje hade 12-minuterstrafik.
Det finns ingen automatik att långa tåg ger lägre tirtäthet.Enceladus skrev: ↑torsdag 01 december 2022 23:14Är det inte uppenbart att långa tåg ger lägre turtäthet? Jämför pendeltågen med blå linjen. Tunnelbanan har 10-minuterstrafik som minimum och tåglängden anpassas därefter. Idag borde röda linjen ha högre turtäthet, men tidigare hade även den 10-minuterstrafik med korta istället för 15-minuterstrafik med långa.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 01 december 2022 20:13Men nu blev det väl en tankevurpa. Långa tåg i sig självt kan väl knappast rendera missnöje. Men låg turtäthet kan ge missnöje.Enceladus skrev: ↑torsdag 01 december 2022 19:34 [q
Nä, det är skribenten som missar något. Långa tåg utanför rusningen är ett problem för resenärerna, speciellt på helger. Titta på SL:s kundundersökningar! Störst missnöje med turtätheten i spårtrafiken är det på Saltsjöbanan, pendeltågen och Roslagsbanan (se sidan 60). Innan Lidingöbanan fick 10-minuterstrafik dagtid var missnöjet stort även där. Med 15-minuterstrafik på söndagar blir det kanske bättre för Roslagsbanan. Men de långa tågen är opopulära på pendeln.
Långa tåg i sig ger inte lägre turtäthet. Men för egen del kan jag väl säga att likaväl som jag vill ha tät tågtrafik så vill jag ha en förutsägbar tidtabell där tågen går på fasta minuttal, minns hur jobbigt det var när blå linje hade 12-minuterstrafik.
Ja, nu lär det inte bli nån skillnad då MTR backat och inte kommer köra tågen utan tågvärd från den 5e (utom typ ett omlopp lät det som?). Frågan är väl bara om det finns personal nog att köra allt med tågvärdar.M224 skrev: ↑torsdag 01 december 2022 18:07Lär inte bli någon större skillnad...Joakim W skrev: ↑torsdag 01 december 2022 6:01Långa tåg ska också köras utan tågvärdar. Från 5 december ska 30% av alla tåg gå utan tågvärd, och bemanningen är planerad därefter också, så vi får se hur det kommer gå nästa vecka...Enceladus skrev: ↑onsdag 30 november 2022 13:44
MTR får bakläxa om arbetsmiljön för lokförarna
Är det företrädesvis korta tåg som blir utan tågvärdar?
Långa tåg behövs väl bara i rusningen?
Backat? Det är väl ändå beställaren som bestämmer vilken bemanning man vill ha utifrån gällande lagar och regler?Joakim W skrev: ↑fredag 02 december 2022 5:00Ja, nu lär det inte bli nån skillnad då MTR backat och inte kommer köra tågen utan tågvärd från den 5e (utom typ ett omlopp lät det som?). Frågan är väl bara om det finns personal nog att köra allt med tågvärdar.
Så är det inte. MTR har detta ansvar som arbetsgivare och järnvägsföretag. Sen blir det förstås ointressant att anstränga sig för att spara, om SL beställer specifik bemanning och meddelar att de betalar.
Med andra ord har MTR inte backat då man utför den tjänst som man lovat.
Finns det behov av att spara? Pengarna för tågvärdarna fanns väl även redan budgeterat när man skrev avtalet?
Tvärsäkra slutsatser var det här ja. Det kan ju t ex vara så att avtalet har ändrats.BSB101 skrev: ↑söndag 04 december 2022 22:23Med andra ord har MTR inte backat då man utför den tjänst som man lovat.
Trafikverkets byte av IT-system för spårplanering skapar för många osäkerheter. Därför väljer MTR att mjukstarta med ett eller två tåg om dagen.Mitt i skrev:Skälet till de ändrade planerna är det stora bytet av IT-system för spårplanering som Trafikverket ska genomföra den 11 december.
[...]
Mjukstarten innebär att ett enda tåg på sträckan Gnesta-Södertälje testades att köras utan tågvärd ombord på måndagmorgonen.
Märkligt resonemang. I oktober hade pendeltågen 390 000 resenärer per vardag, vilket är nästan samma nivå som före pandemin. På helger har resandet förmodligen nått nya rekordnivåer. Utbudet har inte ens anpassats till den resandeökning som skedde efter Citybanans invigning. Samtidigt har SL behållit utbudet på linjer där resandet har minskat. Varför ska besparingar i pendeltågstrafiken finansiera exempelvis busstrafik som går parallellt med spårtrafik?
Finns det något hopp för pendeltågstrafiken i Stockholm? Med facit i hand gjorde Solna helt rätt i att satsa på tunnelbana. Även utan störningar får "gula linjen" ett bättre trafikutbud, om än utan tågvärdar...SL skrev:Från ca kl. 13:00 kommer pendeltågstrafiken att reduceras och tågen kommer inte gå lika ofta som de brukar på grund av personalbrist.
Vem vill ha en tjänst som kanske försvinner? Det riskerar att bli kaos om frågan ska stötas och blötas i flera år.DN skrev:Med jämna mellanrum orsakar brist på personal att avgångar inom pendeltågstrafiken dras in. Så även under onsdagen. Sedan 13-tiden har trafiken på flera linjer varit reducerad.
[...]
MTR uppger för DN att det handlar om en tillfällig brist på tågvärdar.
Så nu helt plötsligt handlar det om avtalet mellan MTR och personalen? Hur tågen ska bemannas är ett avtal mellan MTR och SL (Regionen), inte mellan MTR och dess personal. Att SL och MTR har ändrat sitt ursprungsavtal har ingen ifrågasatt, vad jag sätt, men att få det till att MTR backat är om något att komma med tvärsäkra slutsatser.daniel_s skrev: ↑söndag 04 december 2022 22:34Tvärsäkra slutsatser var det här ja. Det kan ju t ex vara så att avtalet har ändrats.
Ur personalens synpunkt är det arbetsgivaren som backar. Någon annan har inte de ett avtal med.
Ja, verkligen! Flera tågvärdar har naturligtvis redan slutat eller hunnit omplaceras till andra tjänster, och precis som du säger så kommer det bli väldigt svårt att rekrytera ny personal. Och om det nya regionstyret snart beslutar att "pausa" projektet så blir det ännu mer ovisst om vad som kommer att hända. MTR kommer säkerligen behöva kompenseras för nyrekrytering eller inhyrd personal på grund av avbrottet, och vi kommer förmodligen få lida av ytterligare inställda tåg framöver pga personalbrist. Och kommer man dessutom fram till att projektet ska avbrytas så har man kastat 293 miljoner i sjön.
Kaoset i pendeltågstrafiken fortsätter. Är det någon som fortfarande tycker att "gula linjen" är en dålig idé för Solna?SVT Nyheter skrev:Enligt MTR som kör tågen handlar personalbristen om den omdiskuterade nedskärningen av tågvärdar som tillfälligt stoppades i måndags.
– Vi ersätter tågvärdarna med en ny teknik på pendeltågen och enligt plan skulle vi ha gått igång med det på ett visst antal tåg i måndags. Men vi fattade beslut om att gå ner i omfattning eftersom Trafikverket ska presentera ett nytt planeringssystem, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig MTR pendeltågen.