Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Dystra noteringen: Hälften av alla pendeltåg inställda
Sveriges Radio skrev:"Sannolikt kommer det vara stökigt de närmsta dagarna", säger Elin Lindström, presstalesperson på SL.
Som tidigare noterat har det reducerade trafikupplägget förlängts ytterligare, denna gång till söndag 19 mars. Hoppeligen tillåter vädret att bussar kan utföra motsvarande trafikuppgift både dagtid (såsom ersättningsbussar) och nattetid (såsom nattbussar). Tajmingen är verkligen usel!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Hechtwagen skrev: torsdag 02 mars 2023 8:35 Märkligt att SL vet att problemen är lösta 7 mars!

De hade visst inte putsat spåkulan...
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av gek »

På sträckan Uppsala / Märsta - Södertälje har de senaste dagarna tre av fyra pendeltåg varit inställda (sent på kvällen, med glesare planerad trafik, har vartannat tåg ställts in). I dag har man kört ungefär en gång i halvtimmen Södertälje - Uppsala, med bussanslutning Upplands Väsby - Märsta. Tidigare under veckan var det fler tåg ute, men de gick då oftast sammanklumpade med exempelvis tre tåg i tät följd och sedan ungefär en timme till nästa avgång.

Märkligt nog verkar det däremot inte alls vara särskilt många inställda tåg på sträckan Bålsta - Västerhaninge. Så sammanlagt för hela pendeltågstrafiken kanske det stämmer att ungefär varannan avgång ställts in.
/Gunnar Ekeving
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Qus »

Bör ens MTR få fortsätta driva pendeltågen? Dom förstör ju hela SL:s och Stockholms rykte. När man pratar med folk omkring Stockholm så säger dom "Jag vill inte bosätta mig längs pendeltågslinjen för det fungerar ju aldrig" och har haft det ryktet i många år. Övriga banor fungerar ju mycket bättre.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Qus skrev: fredag 10 mars 2023 22:02 Bör ens MTR få fortsätta driva pendeltågen? Dom förstör ju hela SL:s och Stockholms rykte.
Och gav väl dig en betald lokförarutbildning… tror att du kan vara rätt så tacksam för deras desperata situation.
Qus skrev: fredag 10 mars 2023 22:02 När man pratar med folk omkring Stockholm så säger dom "Jag vill inte bosätta mig längs pendeltågslinjen för det fungerar ju aldrig" och har haft det ryktet i många år. Övriga banor fungerar ju mycket bättre.
Det är ju dock rätt överdrivet, det har funkat utmärkt under merparten av alla 25 år jag åkt med dem. Lite då och då yr det upp nåt knas, sen lugnar det ner sig och allt funkar igen.

Tunnelbanan har ju inte heller funkat så bra alla vintrar, ändå vill ALLA bo längs den!
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av gek »

Qus skrev: fredag 10 mars 2023 22:02 Bör ens MTR få fortsätta driva pendeltågen? Dom förstör ju hela SL:s och Stockholms rykte. När man pratar med folk omkring Stockholm så säger dom "Jag vill inte bosätta mig längs pendeltågslinjen för det fungerar ju aldrig" och har haft det ryktet i många år. Övriga banor fungerar ju mycket bättre.
Kvaliteten i pendeltågstrafiken har varierat; länge var det förseningar och inställda tåg på grund av otillräcklig spårkapacitet och att motorvagnssätten av typ X1 under sina första decennier var opålitliga. Detta kulminerade med det s k "pendeltågseländet" i början av 1982. Med utbyggnad till fyrspår, anskaffning av X10 och ombyggnader av X1 mm blev det successivt bättre - fram till dess att Citypendeln tog över och trafiken genast måste reduceras kraftigt på grund av personalbrist.

När Citypendeln fasats ut blev det bättre igen, men efter flera decenniers hård tjänst började X1-sätten så småningom bli utslitna. Situationen hjälptes upp med diverse andra fordon fram tills X60 började sättas in. När dessa så småningom blivit någorlunda driftsäkra fungerade trafiken på det stora hela återigen bra.

När MTR tog över började återigen en nedåtgående trend när det gäller trafikens tillförlitlighet. Snart infördes också en ny tidtabell enligt ett betydlig mer komplicerat upplägg, som har gjort att varje störning får följdverkningar resten av dagen - inte minst eftersom stationen Stockholm City proppas igen av övergivna tåg till vilka MTR inte hittar personal.

Att Trafikverket de senaste 10 - 15 åren alltmer stoppar trafiken på grund av obehöriga i spårområdet, växelfel mm är en stor anledning till att det blir oreda i trafiken, något som snabbt förstärks av det komplexa trafikupplägget och MTR:s problem med trafikpersonal. Även fenomenet "stillastående tåg", något som ofta verkar drabba pendeltåg som just lyckats ta sig till Stockholm S på väg söderut, orsakar störningar som kan hålla i sig under lång tid.

Så sammanfattningsvis anser jag att pendeltågen under långa tidsperioder fungerat bra, och ofta rullat även när övrig trafik till stor del stått stilla på grund av kraftiga snöfall. Att det nu är en extremt dålig situation, ännu värre än i slutet av 2022, beror nog mest på MTR:s personalpolitik. Men Trafikverket har ett stort ansvar när det gäller trafikstopp och störningar på grund av exempelvis brist på reservdelar till växlar och att man upphandlat underhållsupplägg där det inte finns tillräckligt med personal för snabb felavhjälpning. Trafikförvaltningen har ett ansvar för den rullande materielens tillgänglighet eftersom man anskaffat X60-tågen, men att dessa blir stående och blockerar spåren, liksom att tåg ställs in på grund av fordonsbrist, kan till stor del tänkas bero på dåligt underhåll av fordonen.
/Gunnar Ekeving
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Qus skrev: fredag 10 mars 2023 22:02 Bör ens MTR få fortsätta driva pendeltågen? Dom förstör ju hela SL:s och Stockholms rykte. När man pratar med folk omkring Stockholm så säger dom "Jag vill inte bosätta mig längs pendeltågslinjen för det fungerar ju aldrig" och har haft det ryktet i många år. Övriga banor fungerar ju mycket bättre.
Här är SL:s senaste rapport om upplevd kvalitet i kollektivtrafiken. På sidan 21 finns ett linjediagram som visar nöjdheten med pendeltågen över tid. Grafen visar en svagt uppåtgående trend. MTR tog över pendeltågen från december 2016. De kvalitetsfaktorer som har störst påverkan är tidhållning och turtäthet. Trängsel är däremot den kvalitetsfaktor som har lägst betyg. Under pandemin minskade resandet, och då ökade förstås nöjdheten. Naturligtvis kan dock MTR inte tillskriva sig förtjänsten av den ökade nöjdheten under pandemin.

På sidan 33 finns en tabell som jämför nöjdheten hos alla trafikslag. Även under pandemin hade pendeltågen den lägsta nöjdheten. På samma sätt kan MTR inte klandras för detta. Pendeltågen har i särklass sämst utbud sett till efterfrågan, och det finns nästan inget som MTR kan göra för att förbättra flera av de viktigaste kvalitetsfaktorerna. Det stämmer att pendeltågen har ett dåligt rykte, men det beror inte bara på MTR. Det är ju samma MTR som kör den populära tunnelbanan! Att köra pendeltågen med en hög nöjdhet är dessvärre ett omöjligt uppdrag, varför SL inte ens kräver det i avtalet.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Tja vilka andra länder har tågvärdar?

https://sverigesradio.se/artikel/pendel ... -tagvardar
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: lördag 11 mars 2023 12:08 Tja vilka andra länder har tågvärdar?

https://sverigesradio.se/artikel/pendel ... -tagvardar
Den rätta frågan är väl snarare ”Vilka andra järnvägsföretag har tågvärdar”. Eller, om det är det du menar, avgångssignalerare.

Det är ju inte nationell reglering kring detta utan det är upp till respektive järnvägsföretag (eller önskemål från trafikhuvudman, för den delen).
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Ja precis, vilka andra företag/trafiksystem liknande pendeltågen i Stockholm är beroende av hängslen och livrem? Kan inte vara många. SL är väl udda i vanlig ordning. För att inte tala om många Stockholmare som verkar tro jorden går under om tågvärdarna tas bort. Knappt någon har uppmärksammat dem tidigare men nu är det insändare varje vecka i olika tidningar.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

M224 skrev: lördag 11 mars 2023 13:45 Ja precis, vilka andra företag/trafiksystem liknande pendeltågen i Stockholm är beroende av hängslen och livrem? Kan inte vara många. SL är väl udda i vanlig ordning. För att inte tala om många Stockholmare som verkar tro jorden går under om tågvärdarna tas bort. Knappt någon har uppmärksammat dem tidigare men nu är det insändare varje vecka i olika tidningar.

"Allla" andra tåg i Sverige i vart fall.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Pendeltågen omkring Sydney i Australien har tågvakter som sköter dörrarna, precis som här. De har dessutom plattformsvakter på varje station, i svårartade fall är det till och med en ”huvudplattformsvakt” på mitten och en eller två ”hjälpplattformsvakter” som kontrollerar de yttre delarna av tåget. Sedan visar de flaggsignaler till tågvakten som i sin tur stänger dörrarna och ger klarsignal till föraren.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev: lördag 11 mars 2023 14:10 Pendeltågen omkring Sydney i Australien har tågvakter som sköter dörrarna, precis som här. De har dessutom plattformsvakter på varje station, i svårartade fall är det till och med en ”huvudplattformsvakt” på mitten och en eller två ”hjälpplattformsvakter” som kontrollerar de yttre delarna av tåget. Sedan visar de flaggsignaler till tågvakten som i sin tur stänger dörrarna och ger klarsignal till föraren.
Se, vi får ta oss till andra sidan jordklotet. Förvånar mig då knappast så Sverige oftast ska skilja sig från övriga Norden.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

I andra regioner i Sverige har de ju inte spärrar så där fyller värdarna en annan funktion än hos SL. Även om om jag tycker att stolpar är bättre än tåg som ska ha världar ombord. Värdarna kan bli servicevärdar som rör sig på tåg och stationer istället.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Mer neddragningar i pendeltrafiken väntar – SL: Kan fungera bättre
Sveriges Radio skrev:Nästa vecka kommer vart fjärde pendeltåg vara inställt, vilket är fler än trafikoperatören MTR:s plan för reduceringar den här veckan.
Tänk om pendeltågen hade haft ett trafikutbud som är anpassat till efterfrågan. Då skulle tillfälliga trafikreduceringar inte göra lika stor skada...
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av gek »

M224 skrev: lördag 11 mars 2023 12:08 Tja vilka andra länder har tågvärdar?

https://sverigesradio.se/artikel/pendel ... -tagvardar
ja, det är i varje fall ovanligt med tågvakter; Några exempel:

I Berlin försvann tågvakterna vid S-Bahn (pendeltåg) under 1960-talet. Dock fanns sedan under flera decennier fortfarande tågexpeditörer på stationerna, men utöver att skicka iväg tåg manövrerade dessa i många fall ställverk och blockapparater för manuell linjeblockering. Vid U-Bahn (metro) försvann tågvakterna i samband med att tåg utan central dörrstängning fasades ut, under DDR-tiden dock tågvakt på tåg som passerade sektorsgräns till östsektorn.

Köpenhamn avvecklade tågvakterna på S-tågen (pendeltåg) under 1970-talet. Uppgiften i den länkade intervjun att det aldrig funnits tågvakter stämmer alltså inte. Nu siktar man på förarlösa S-tåg, som redan finns på metron.

I Paris började man avveckla tågvakterna på förortstågen omkring 1980, på metron försvann de redan tidigare.
/Gunnar Ekeving
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av gek »

Hans Wibacke skrev: onsdag 08 mars 2023 17:51 Där behovet av effektivisering är som störst, det vill säga på stationer med plattformsdörrar, fyller det nya dörrövervakningssystemets kameror ingen funktion alls. Avgångsrutinen vid City och Odenplan är densamma som tidigare, men med den uppenbara skillnaden att det nu är föraren som går ut på plattformen och gör jobbet. Dörrstängningen påbörjas när det är 25 sekunder kvar till avgång. Ingen förbättingspotential i Citybanan alltså.
Förbättringspotentialen finns väl, och det är svårt att förstå varför den inte utnyttjas. Några av de tidigare tågvakterna kan utnyttjas som plattformsvakter och medelst fasta signaler ge besked till föraren när det är läge att stänga dörrarna respektive köra iväg. I dag noterade jag vid Odenplan en något förvirrad dam med gul väst och någon typ av fjärrkontrolliknande mackapär utanför förarhytten. Precis när jag gick förbi öppnade föraren dörren och sade ungefär "du behöver inte ... på det här tåget finns tågvärd". Men det kanske inte alls var någon plattformsvakt/dörrstängningsövervakare även om jag fick det intrycket.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av roggek »

Det hela är bara en löjlig prestigefråga med lata tågförare som helst inte vill jobba. Gå ut i strejk ni, ingen jävel tycker synd om er...

https://www.dn.se/sverige/pendeltagens- ... perrongen/
Nu vittnar flera lokförare om att onsdagens snöoväder ställde till med en ny typ av problem. Då kamerornas linser murades igen av snö blev det omöjligt att se någonting på monitorerna. Allt blev bara vitt. Andra monitorer hade problem med imma.

En lokförare som drabbades av igensnöade monitorer uppger att hen kunde köra sitt tåg som vanligt eftersom det fanns en tågvärd med ombord.

– Jag hade tur för det var tågvärd med, utan hade det inte gått. Det syntes ingenting alls. Utan tågvärd hade jag ställt tåget, säger lokföraren som vill vara anonym.
Ingen som kom på den geniala idén att "möjligen resa på arslet och titta ut genom fönstret/dörren/gå ut på plattformen", eller är mikrofonsladdarna för korta? Maken till handlingsförlamning!!!
Ställa tåget, ja det är ju höjden i sandlådenivån...Fy fan!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

I Danmark och Tyskland så öppnar lokföraren ett sidofönster på hytten och tittar ut. Behövs inga kameror där.
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Torbjörn »

För oceaner av tid sedan så togs tågvakterna bort från tunnelbanan utan att efterföljande problem eller säkerhetsrisker uppstod och så är det fortfarande. Nu körs ju som bekant dubbla C20 och med i högtrafik hög belastning med enbart förare som får bekväma (?) sig att resa sig från stolen , öppna och stänga dörrarna ock kolla att allt är i sin ordning vilket uppenbarligen funkat utan problem. Dessutom har väl de flesta stationer på T-banan monitorer i varje plattformsände så att föraren kan se att allt är i sin ordning för vidare fortsättning på färden. Det känns som om detta är ett "bekvämlighetsproblem" från förarna, att resa sig från den bekväma stolen, som tunnelförarna gör, för att i förekommande anledning se att allt är i sin ordning. Jag reser då och då med pendeltågen och har aldrig sett en tågvärd på pendeln lämna sin trygga plats i hytten !
Torbjörn Jansson
Skriv svar