Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev: lördag 18 mars 2023 21:11
/jes skrev: lördag 18 mars 2023 19:39 Undrar vad det står på sjukintygen? Eller är det frågan om rullande sjukskrivningar, en vecka i taget? MTR behöver nog en egen vårdcentral med inriktning på psykisk hälsa.

Det är brist på lokförare både här och där men man behöver kompetens för respektive fordon. Frågan är hur många lokförartjänster det finns i Stockholm utöver SJ? Att köra godståg innebär mycket nattjobb och många överliggningar. Och sämre betalt än på pendeln.

Region Stockholm har ju alla möjligheter att riva upp avtalet om tågvärdar och när det gäller tunnelbanan finns nu tillfället att ställa in upphandlingen och ta över trafiken i egen regi. Det blir säkert mycket billigare. Retro.
Säker på att T-banan blir billigare i egen regi , med bibehållen kvaliet.
Mitt intryck är att MTR skött T-banan exemplariskt. Det är rent och snyggt, tågen kommer i tid.
På 11år med ”handlamatexpeditioner” har jag haft 3 större störningar varav en kan lastas SL/MTR (trasigt tåg i vägen )
Eftersom det finns välskötta offentligt drivna transportanläggningar och uselt skötta privata transportanläggningar, men även usla offentligt drivna samt välskötta privata sådana, så kan man väl ändå konstatera att det inte inverkar på utfallet, och är därför oväsentligt.
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: måndag 20 mars 2023 15:00 Eftersom det finns välskötta offentligt drivna transportanläggningar och uselt skötta privata transportanläggningar, men även usla offentligt drivna samt välskötta privata sådana, så kan man väl ändå konstatera att det inte inverkar på utfallet, och är därför oväsentligt.
Med upphandlingar tar man alltid en risk att det blir kaos i början när en ny operatör har tagit över. För pendeltågen har det två av tre gånger blvit stora trafikstörningar under en lång tid när man har bytt operatör. Tunnelbanan har klarat sig den hittils enda gången. Enligt mig är risken alldeles för stor, åtminstone tunnelbanan och pendeltågen är samhällskritisk verksamhet som bör drivas i egen regi.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

Diripsi skrev: måndag 20 mars 2023 18:32
Odd skrev: måndag 20 mars 2023 15:00 Eftersom det finns välskötta offentligt drivna transportanläggningar och uselt skötta privata transportanläggningar, men även usla offentligt drivna samt välskötta privata sådana, så kan man väl ändå konstatera att det inte inverkar på utfallet, och är därför oväsentligt.
Med upphandlingar tar man alltid en risk att det blir kaos i början när en ny operatör har tagit över. För pendeltågen har det två av tre gånger blvit stora trafikstörningar under en lång tid när man har bytt operatör. Tunnelbanan har klarat sig den hittils enda gången. Enligt mig är risken alldeles för stor, åtminstone tunnelbanan och pendeltågen är samhällskritisk verksamhet som bör drivas i egen regi.
Tunnelbanan har ju bytt flera gånger (Connex, MTR ). men där blir det nog sällan stora problem eftersom man i stort sett tar över befintlig organisation och personal. Det finns inga alternativa T-banesystem och ingen särskild arbetsmarknad för t.ex T-förare och driftledning.
Så operatörsskiftema har skett för resenärerna i stort sett obemärkt.
Stor skillnad då för pendeln där det uppenbart är brist på lokförare i hela landet.
När Citypendeln körde igång, med franska ägare, valde många förare att stanna i SJ som också accepterade dem när man förutsåg en förarbrist i framtiden. En märklig del av lagen var att man kunde vänta till sista dag med beslutet att stanna eller inte.
När
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: måndag 20 mars 2023 19:12
Tunnelbanan har ju bytt flera gånger (Connex, MTR ).
Tre gånger sedan 1950, vad jag vet:
1991 från AB SL till SL Tunnelbanan AB
2004 från Connex Tunnelbanan AB till Connex Sverige AB
2009 från Veolia Transport till MTR nånting AB
Möjligen har också MTR flyttat driften mellan olika bolag någon gång.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev: måndag 20 mars 2023 19:28
Lennart Petersen skrev: måndag 20 mars 2023 19:12
Tunnelbanan har ju bytt flera gånger (Connex, MTR ).
Tre gånger sedan 1950, vad jag vet:
1991 från AB SL till SL Tunnelbanan AB
2004 från Connex Tunnelbanan AB till Connex Sverige AB
2009 från Veolia Transport till MTR nånting AB
Möjligen har också MTR flyttat driften mellan olika bolag någon gång.
Sluta dumma dig. 2009 är den enda gången som är relevant i sammanhanget och det vet du förstås redan. De övriga är bara administrativa byten mellan olika företag i samma organsation.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Odd »

Diripsi skrev: måndag 20 mars 2023 18:32
Odd skrev: måndag 20 mars 2023 15:00 Eftersom det finns välskötta offentligt drivna transportanläggningar och uselt skötta privata transportanläggningar, men även usla offentligt drivna samt välskötta privata sådana, så kan man väl ändå konstatera att det inte inverkar på utfallet, och är därför oväsentligt.
Med upphandlingar tar man alltid en risk att det blir kaos i början när en ny operatör har tagit över. För pendeltågen har det två av tre gånger blvit stora trafikstörningar under en lång tid när man har bytt operatör. Tunnelbanan har klarat sig den hittils enda gången. Enligt mig är risken alldeles för stor, åtminstone tunnelbanan och pendeltågen är samhällskritisk verksamhet som bör drivas i egen regi.
Jag påstår ändå att det i sig inte inverkar på hur utfallet blir.

Huruvida det sedan skall bedrivas av offentlig operatör eller ej, det är mer frågor av ideologisk och politisk natur och är helt annan sak. Men en sak vet jag, att om man som på den svenska järnvägen, blandar både statlig verksamhet och privat verksamhet, då får man helt andra problem. Exempelvis att trafik som skulle kunna ha drivits på kommersiella grunder slås ut av statlig subventionering.

Därför anser jag att antingen skall SJ/länstrafikbolagen driva all trafik, eller så skall all trafik vara privat. I varje fall på samma sträcka.
Genius on call
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

Det sker ju operatörsbyten kontinuerligt inom kollektivtrafiken i Sverige men det är inte djärvt att påstå att det går relativt smärtfritt utom när det specifikt gäller pendeltågen i Stockholm? Det kan man fundera över.

(Raderat. Jag skrev en längre text men den blev nog för ironisk :) ).
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

/jes skrev: måndag 20 mars 2023 21:09 Det sker ju operatörsbyten kontinuerligt inom kollektivtrafiken i Sverige men det är inte djärvt att påstå att det går relativt smärtfritt utom när det specifikt gäller pendeltågen i Stockholm? Det kan man fundera över.

(Raderat. Jag skrev en längre text men den blev nog för ironisk :) ).
Men egentlig var det väl bara bytet till Citypendeln med åtföljande svår förarbrist som var riktigt problemfyllt.
Det tog ett år innan allt fungerade någorlunda och för att kunna avveckla semestrarna fick man halvera trafiken under sommarmånaderna, minns när jag kom till Karlberg med cykel och fann att det var en timme till nästa tåg så det gick fortare att cyklar.
Men övriga byten , senast till MTR , har väl vad jag minns inte gjort så stort avtryck men problemen har kommit senare och nu konflikten med de anställda om tågvakterna. Men här har ju SL en bit av helheten när man godkänt att tågvakterna dras in.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev: måndag 20 mars 2023 19:40
daniel_s skrev: måndag 20 mars 2023 19:28
Lennart Petersen skrev: måndag 20 mars 2023 19:12
Tunnelbanan har ju bytt flera gånger (Connex, MTR ).
Tre gånger sedan 1950, vad jag vet:
1991 från AB SL till SL Tunnelbanan AB
2004 från Connex Tunnelbanan AB till Connex Sverige AB
2009 från Veolia Transport till MTR nånting AB
Möjligen har också MTR flyttat driften mellan olika bolag någon gång.
Sluta dumma dig. 2009 är den enda gången som är relevant i sammanhanget och det vet du förstås redan. De övriga är bara administrativa byten mellan olika företag i samma organsation.
Kan spela stor roll för säkerhetsarbetet mm.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 20 mars 2023 21:04 Huruvida det sedan skall bedrivas av offentlig operatör eller ej, det är mer frågor av ideologisk och politisk natur och är helt annan sak. Men en sak vet jag, att om man som på den svenska järnvägen, blandar både statlig verksamhet och privat verksamhet, då får man helt andra problem. Exempelvis att trafik som skulle kunna ha drivits på kommersiella grunder slås ut av statlig subventionering.
Varför är det problematiskt att slå ut "trafik som skulle kunna ha drivits på kommersiella grunder"? Kollektivtrafik är till för samhällets skull, inte för att ge privata aktörer tillfälle att tjäna pengar.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Diripsi »

Lennart Petersen skrev: måndag 20 mars 2023 21:52 Men övriga byten , senast till MTR , har väl vad jag minns inte gjort så stort avtryck men problemen har kommit senare och nu konflikten med de anställda om tågvakterna. Men här har ju SL en bit av helheten när man godkänt att tågvakterna dras in.
Nej, det var ganska stora problem de första åren med MTR, dock inte som på Citypendeln men ändå betydligt sämre än när Stockholmståg körde.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: måndag 20 mars 2023 22:43
Odd skrev: måndag 20 mars 2023 21:04 Huruvida det sedan skall bedrivas av offentlig operatör eller ej, det är mer frågor av ideologisk och politisk natur och är helt annan sak. Men en sak vet jag, att om man som på den svenska järnvägen, blandar både statlig verksamhet och privat verksamhet, då får man helt andra problem. Exempelvis att trafik som skulle kunna ha drivits på kommersiella grunder slås ut av statlig subventionering.
Varför är det problematiskt att slå ut "trafik som skulle kunna ha drivits på kommersiella grunder"? Kollektivtrafik är till för samhällets skull, inte för att ge privata aktörer tillfälle att tjäna pengar.
Exakt! Om kommersiella företag kan bedriva trafiken utan subventionering kan offentliga aktörer det också. Då är det inte subventionering! Tvärtom blir det dyrare för samhället om kommersiella företag "plockar russin ur kakan" och väljer ut de sträckor och tider som genererar vinst och låter samhället ta hand om resten.

Och om det ändå är subventionering så kan det vara för att man vill ha bättre turtäthet eller lägre priser än vad som hade blivit fallet med kommersiell trafik. Oftast av goda anledningar. Annars blir det en absurd situation där sträckor lönsamma sträckor med högt resande får högre priser och sämre turtäthet än olönsamma sträckor med lägre resande.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: måndag 20 mars 2023 21:04 Därför anser jag att antingen skall SJ/länstrafikbolagen driva all trafik, eller så skall all trafik vara privat. I varje fall på samma sträcka.
SJ och länstrafikbolagen är helt olika saker. SJ är som vilket kommersiellt företag som helst, skillnaden är att det råkar ägas av svenska staten. Eller menar du att SJ ska reformeras och bli något annat än dagens SJ?

Flera konkurrerande företag på samma sträcka är alltid problematiskt. Bland annat är det ofta olika biljetter vilket leder till att resenärer väljer ett sämre alternativ för att spara pengar. Ibland kan det uppstå situationer där det för resenär A tåg 1 billigast och tåg 2 ger snabbast resväg medan det för resenär B är tvärtom. Alla förlorar på detta.

Men detta har inte så mycket att göra med om det är kommersiell eller offentligt driven trafik. Det är samma problem om det är två kommersiella företag som konkurrerar på samma sträcka.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Diripsi skrev: tisdag 21 mars 2023 6:22
Odd skrev: måndag 20 mars 2023 21:04 Därför anser jag att antingen skall SJ/länstrafikbolagen driva all trafik, eller så skall all trafik vara privat. I varje fall på samma sträcka.
SJ och länstrafikbolagen är helt olika saker. SJ är som vilket kommersiellt företag som helst, skillnaden är att det råkar ägas av svenska staten. Eller menar du att SJ ska reformeras och bli något annat än dagens SJ?

Flera konkurrerande företag på samma sträcka är alltid problematiskt. Bland annat är det ofta olika biljetter vilket leder till att resenärer väljer ett sämre alternativ för att spara pengar. Ibland kan det uppstå situationer där det för resenär A tåg 1 billigast och tåg 2 ger snabbast resväg medan det för resenär B är tvärtom. Alla förlorar på detta.

Men detta har inte så mycket att göra med om det är kommersiell eller offentligt driven trafik. Det är samma problem om det är två kommersiella företag som konkurrerar på samma sträcka.
Väljer ett sämre alternativ för att spara pengar? Många resenärer anser att billigt är bra även om det tar längre tid, de anser helt enkelt att det billigaste alternativet är det bästa.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Så funkar rampservice på pendeltågen
SL skrev:Resenärer som befinner sig på bemannade pendeltågsstationer och vill ha assistans med rampservice kontaktar personalen vid servicedisken eller spärrkiosken.

[...]

På alla tåg som stannar vid obemannade stationer finns alltid en kundservicevärd ombord på tåget som uppmärksammar resenären som väntar vid skylten och hjälper hen att komma ombord. För att personalen ska kunna se till att man får hjälp med att komma av tåget behöver man uppge färdväg precis som tidigare då det var en tågvärd som ansvarade för assistans med rampservice.
Det verkar inte vara så stor förändring i och med att det finns en kundservicevärd på tåg som stannar vid obemannade stationer.
Användarens profilbild
AleWi
Inlägg: 48
Blev medlem: tisdag 02 augusti 2005 7:02
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av AleWi »

Fast enligt hemsida måste man ringa om man tex åker från Knivsta, Arlanda och Bålsta om man behöver rampservice så man kan inte åka spontant. I Uppsala ska lokföraren hjälpa till med rampservice, hur går det till där, hur ska lokföraren veta om att någon behöver hjälp?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

AleWi skrev: fredag 24 mars 2023 12:16 Fast enligt hemsida måste man ringa om man tex åker från Knivsta, Arlanda och Bålsta om man behöver rampservice så man kan inte åka spontant. I Uppsala ska lokföraren hjälpa till med rampservice, hur går det till där, hur ska lokföraren veta om att någon behöver hjälp?

Det finns talförbindelse med lokföraren där man kan anmäla sitt behov av rampservice.
Men vad händer om man inte har några armar eller är stum?

I teorin är problemen oändliga, i praktiken är de obefintliga.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Är inte tanken att man ska använda färdtjänst? Eller vad är färdtjänsten till för? :roll:
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: lördag 25 mars 2023 12:27 Är inte tanken att man ska använda färdtjänst? Eller vad är färdtjänsten till för? :roll:
I princip ingen, då grundprincipen numera är att alla har rätt att använda kollektivtrafiken. Det har egentligen ingenting med effektivitet att göra utan det är en tolkning av mänskliga rättigheter. Dock är det hur som helst inte praktiskt möjligt, så färdtjänsten får ta hand om ganska många ändå.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hans Wibacke »

AleWi skrev: fredag 24 mars 2023 12:16 I Uppsala ska lokföraren hjälpa till med rampservice, hur går det till där, hur ska lokföraren veta om att någon behöver hjälp?
Så här är förarens instruktion formulerad:
"I Uppsala ansvarar föraren för rampservice genom att vid hyttbyte kontrollera om resenär i behov av rampservice befinner sig på anvisad plats."

Min tilläggskommentar:
Om någon som är i behov av rampservice kommer efter att föraren redan bytt ände så lär föraren upptäcka personen senast strax före avgång hursomhelst. Så jag kan inte tänka mig att detta skulle bli ett problem. Särskilt inte som det dagliga antalet spontana rampservicetillfällen (för pendeltåget) i Uppsala enligt statistiken går att räkna på ena handens tumme.

Om någon däremot behöver rampservice för att komma av tåget i Uppsala så vet föraren om detta i förväg.
Skriv svar