Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Glädjebeskedet: Kvartstrafik på Södertäljependeln
Mitt i skrev:De extra tågavgångarna innebär att sträckan mellan Tumba och Stockholm city kommer trafikeras som mest med åtta tåg i timmen under rusningstid (mellan klockan 06–09 samt 14–19) och fyra tåg i timmen utanför rusningstid (klockan 9–14 samt 19–24).

Under rusningstid fortsätter sex av tågen vidare mot Rönninge och Södertälje.

[...]

Enligt Claes Keisu är grundbeställningen för 2023 tio tåg i timmen under rusningstid. Men det går heller inte att säga om det är vad SL kommer att sikta mot inför att de lägger en beställning på nästa års trafik som de kommer göra i november.
Kvartstrafiken är tillbaka på Södertäljegrenen. Därmed har pendeltågstrafiken delvis återställts. Det saknas dock fortfarande två tåg i timmen både under rusningstid och mellantrafik vardagar. Dessutom var det tidigare trafikutbudet under all kritik. Tidigare användes tågvärdarna som ursäkt. Vad ska SL skylla på nu för att Stockholms pendeltåg har betydligt sämre turtäthet och trafikeringstider än liknande trafiksystem i Europa, inklusive system i Stockholm? :roll:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Odd »

Aftonblaskan skriver att MTR tar in pensionärer för att hålla kamerorna som ersatte tågvärdarna, rena från snö och is.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GM ... ra-kameror

Jag förstår inte varför man inte har plattformsplacerade kameror och överför bilderna trådlöst till förarhytterna. Det skulle ju lösa så mycket, framför allt kameravinklar.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: måndag 30 oktober 2023 18:29 Jag förstår inte varför man inte har plattformsplacerade kameror och överför bilderna trådlöst till förarhytterna. Det skulle ju lösa så mycket, framför allt kameravinklar.
Teoretiskt sett är det en optimal lösning. I praktiken är det en besvärlig och svårskött lösning, och det blir inte lättare av att fordonsteknik, trafik och stationer hanteras av olika organisationer. Bäst funkar det nog i en vertikalt integrerad egenregiverksamhet.

Om tunnelbanan hade varit upphandlad på dagens vis i början av 60-talet så hade den kanske kört omkring med tågvakter än idag…
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

MTR gick back på att slopa tågvärdarna
Mitt i skrev:Avvecklingen av tågvärdarna skulle bli en bra affär både för MTR och skattebetalarna. Nu sitter SL med ett jätteöverskott – medan MTR tappar hundratals miljoner. Resenärerna har varit de stora förlorarna. Så vem vann egentligen?

[...]

De verkliga besparingarna skulle uppstå på lång sikt. Från och med 2027 räknade politikerna med en spareffekt på 120-200 miljoner årligen.

[...]

– På frågan om vi härmed återinför tågvärdarna är mitt direkta svar nej. Det kommer vi inte att göra. Vad de 75 miljonerna ska användas till kommer förvaltningen att återkomma om, säger han.
Skattebetalarna vann, resenärerna förlorade. Att införa nattrafik samt sex tåg per timme och gren i mellantrafiken alla dagar borde vara ett minimum.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Lokförarfacket om SJ: Det känns hoppfullt
Mitt i skrev:Kristoffer Johansson påpekar samtidigt att många av de lokförare som var mest kritiska mot ensamarbetet har slutat. Och de nya lokförare som anställs idag är inställda på att köra utan tågvärdar.

– Mitt intryck är också att kamerasystemet fungerar ganska bra idag. Om man bara får ordning på den nedisning av kamerorna som vi hade förra vintern ser jag inga stora problem att bedriva trafik med ensambemanning, säger Kristoffer Johansson.

För honom är det viktigast att SJ inte försämrar lokförarnas lönevillkor.
Hur mycket högre lön behöver erbjudas för att kompensera för ensamarbete? MTR behövde även kompensera för sin personalpolitik, vilket blev för mycket.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: måndag 30 oktober 2023 19:12
Odd skrev: måndag 30 oktober 2023 18:29 Jag förstår inte varför man inte har plattformsplacerade kameror och överför bilderna trådlöst till förarhytterna. Det skulle ju lösa så mycket, framför allt kameravinklar.
Teoretiskt sett är det en optimal lösning. I praktiken är det en besvärlig och svårskött lösning, och det blir inte lättare av att fordonsteknik, trafik och stationer hanteras av olika organisationer. Bäst funkar det nog i en vertikalt integrerad egenregiverksamhet.

Om tunnelbanan hade varit upphandlad på dagens vis i början av 60-talet så hade den kanske kört omkring med tågvakter än idag…
Fordonen ägs väl av SL eller vad det heter för tillfället. Stationerna har redan utrustning för SL:s behov, spärrlinjer t.ex., så att utrusta dem även med kameror och utrustning för att sända bilder till tågen borde gå bra.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Viktor vann mot SL: Beslutet om tågvärdarna rivs upp
Mitt i skrev:Nu slår Förvaltningsrätten fast att David Lagneholm rent formellt inte hade befogenhet att ta beslutet på egen hand.

Vad detta beslut innebär rent praktiskt är ännu oklart, eftersom samtliga tågvärdar redan är avvecklade.

– Rent formellt betyder det ju att pausen fortfarande gäller. De har världens chans att ta tillbaka tågvärdarna, men det kommer de säkert inte göra. Men det är i alla fall en bekräftelse av att de gjorde fel. Det är jättestort, säger Viktor Risling.
Förvaltningsrätten dömer att SL-basen David Lagneholm inte hade rätt att på egen hand ge trafikbolaget MTR uppdraget att återuppta avvecklingen av tågvärdarna. Har domen någon praktisk betydelse?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Harald skrev: måndag 04 december 2023 14:25
daniel_s skrev: måndag 30 oktober 2023 19:12
Odd skrev: måndag 30 oktober 2023 18:29 Jag förstår inte varför man inte har plattformsplacerade kameror och överför bilderna trådlöst till förarhytterna. Det skulle ju lösa så mycket, framför allt kameravinklar.
Teoretiskt sett är det en optimal lösning. I praktiken är det en besvärlig och svårskött lösning, och det blir inte lättare av att fordonsteknik, trafik och stationer hanteras av olika organisationer. Bäst funkar det nog i en vertikalt integrerad egenregiverksamhet.

Om tunnelbanan hade varit upphandlad på dagens vis i början av 60-talet så hade den kanske kört omkring med tågvakter än idag…
Fordonen ägs väl av SL eller vad det heter för tillfället. Stationerna har redan utrustning för SL:s behov, spärrlinjer t.ex., så att utrusta dem även med kameror och utrustning för att sända bilder till tågen borde gå bra.
SL är och heter SL, avvecklandet av tågvärdarna och den teknik som ersatte dem är ingen jurkdisk fråga utan fackets dilemma.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: tisdag 30 januari 2024 19:10 Viktor vann mot SL: Beslutet om tågvärdarna rivs upp
Mitt i skrev:Nu slår Förvaltningsrätten fast att David Lagneholm rent formellt inte hade befogenhet att ta beslutet på egen hand.

Vad detta beslut innebär rent praktiskt är ännu oklart, eftersom samtliga tågvärdar redan är avvecklade.

– Rent formellt betyder det ju att pausen fortfarande gäller. De har världens chans att ta tillbaka tågvärdarna, men det kommer de säkert inte göra. Men det är i alla fall en bekräftelse av att de gjorde fel. Det är jättestort, säger Viktor Risling.
Förvaltningsrätten dömer att SL-basen David Lagneholm inte hade rätt att på egen hand ge trafikbolaget MTR uppdraget att återuppta avvecklingen av tågvärdarna. Har domen någon praktisk betydelse?
Knappast, Regionen behöver på sin höjd ta om samma beslut på rätt nivå och se över sina delegationsdokument.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

För mig som har jobbat som tågvärd innebär nuvarande förhållande ytterligare press på förarna, tänk i värsta fall en påkörning, då skall förarna kontakta fjärren, placera ut hindertavlor samt kortsluta rälerna samt hindra spontanutrymmning av tåget samtidigt, vid rivning av kontaktledning tillkommer ytterligare moment samtidigt som föraren skall förhindra spontanutrymmning, vi förutsätter dessutom att det händer i ett skogsområde, långt från närmaste väg om det nu finns någon. Händer det dessutom på ett 4-spårsområde där ett helt gäng med tåg susar förbi i 200 knyck...

Standard på storstäderna i Tyskland på S-Bahn är minst 20-minuterstrafik, det är på yttersträckorna, för det mesta är det 10-minuterstrafik som gäller.

För mig som började på T-bana 2 med tågvakter blev det titthål samt tv-skärmar på vissa stationer när tågvakterna försvann, dom förarna som körde på säkerhet samt blev sena fick en utskällning. Med en mellanlanding på bana 3 som var byggd med raka plattformar utan tågvakt till bana 1 då med tågvakter, som ni vet så försvann tågvakterna där också, skillnaden mot Pendeltrafiken är att T-banan kör på eget område.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev: fredag 09 februari 2024 23:12 Knappast, Regionen behöver på sin höjd ta om samma beslut på rätt nivå och se över sina delegationsdokument.
Blixtinkallat möte om olagligt pendelbeslut
Mitt i skrev:Förvaltningsrätten dömde ut SL-chefens beslut om tågvärdarna som olagligt. Nu vill regionstyret blixtsnabbt göra om beslutet så att det blir rätt – utan att ändra något i sak. "Ett haveri", tycker motståndarna.

[...]

De praktiska konsekvenserna av domen har dock varit oklara. Beslutet att avveckla tågvärdarna är redan verkställt och en fullständig återgång kan i praktiken vara omöjlig, konstaterar trafikförvaltningen.

SL:s jurister har nu efter visst funderande föreslagit att politikerna helt enkelt ska ta samma beslut en gång till – och därmed undanröja det formfel som domstolen hängt upp sig på.
Det är precis vad Trafiknämnden tänker göra på morgondagens extrainsatta möte med en enda punkt på dagordningen. Seko Pendelklubben är kritisk:
Mitt i skrev:Vi känner även till de 75 miljoner som Fendert och hans koalition har avsatt som permanent tillskott varje år till pendeln. Dessa pengar ska få tillbaka resenärernas förtroende för pendeltrafiken. Bland annat är de tänkt att bekosta personal ombord med säkerhetstjänst. Vad är det om inte motsvarigheten till tågvärdar?
Tågvärdarna på Stockholms pendeltåg brukade ju inte interagera med resenärerna. Var inte detta ganska unikt jämfört med resten av landet?

SL: Avvecklingen av tågvärdarna gick bra
Mitt i skrev:Vissa saker behöver fortsätta att utvecklas så snart den nya operatören SJ tar över i mars.

Det gäller bland annat kameratekniken, som behöver tätas för att klara snön bättre. Utryckningstiderna kan behöva förbättras för de mobila stödteam som ska hjälpa lokförarna vid allvarliga händelser.

[...]

Kameror och monitorer har köpts in för 293 miljoner kronor, efter ett beslut som togs i Trafiknämnden i juni 2021.

De minskade personalkostnaderna kommer att ge besparingar på sammanlagt 2,6 miljarder över de närmaste 20 åren.
SJ får i uppgift att ge kamerorna bättre tätning mot snö och is. I övrigt anses säkerheten kunna garanteras. Det kan noteras att Saltsjöbanan och Roslagsbanan får utökad trafik i samband med att tågvärdarna slopas. Så blev det inte med pendeltågen. Nu när Tamsons är borta har SL i alla fall börjat utreda nattrafiken.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Skyddsombuden förlorade om pendeltågen
Mitt i skrev:Visserligen tyder mycket på att lokförarna har fått det otryggare och stressigare. Men det beror snarare på bristande rutiner och dåligt genomförande av reformen, än på det förändrade arbetssättet i sig, enligt domstolen.

[...]

Ändå ger domstolen de fackliga skyddsombuden rätt på ett antal punkter. Vid olyckor, påkörningar och evakueringar skulle dubbelbemanning bidra till minskad oro för lokförarna och ett snabbare psykosocialt omhändertagande, menar Förvaltningsrätten.

Men dubbelarbete framstår ändå inte som "nödvändigt för att lokförarna ska kunna få tillräckligt stöd vid otrygga situationer", enligt beslutet.
Förvaltningsrätten inför inte förbud mot ensamarbete för pendeltågsförare, trots negativ påverkan på arbetsmiljön. Vidare har SJ tagit över utan större problem.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

ST överklagar dom om ensamarbete på pendeltåg
Publikt skrev:Domen i förvaltningsrätten innebar att den dåvarande operatören MTR kunde fortsätta att låta tågförare köra pendeltåg utan tågvärdar ombord, trots de risker för arbetsmiljön som de fackliga organisationerna och skyddsombuden uppmärksammat. Nu begär skyddsombuden för ST och Seko gemensamt att kammarrätten ska ge prövningstillstånd för målet.
Kampen om tågvärdarna fortsätter...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Facket kan med lika liten framgång kräva tågvakterna åter i Tunnelbanan. Utfallet hittills visar inte på mer än anekdotiska konsekvenser av tågvärdarnas slopande på pendeltågen.
Tveksamt om det beviljas prövningstillstånd.

Just nu är 93% av pendeltågen i tid, de två som inte är det är sena pga Signo i Bkb.

Hur många som dött av utebliven vård vid akut hjärtstopp eftersom det inte finns tågvärdar har jag inte sett någom statistik pä.
Vidling
Inlägg: 52
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Vidling »

Om facket hade gått med på att tågvärdarna skulle röra sig i vagnarna i stället för att sitta i hytterna under tågets färd hade tågvärdarna funnits kvar idag.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av roggek »

Vidling skrev: onsdag 10 april 2024 19:53 Om facket hade gått med på att tågvärdarna skulle röra sig i vagnarna i stället för att sitta i hytterna under tågets färd hade tågvärdarna funnits kvar idag.
Gud förbjude, resenärer på ett pendeltåg är absolut LIVSFARLIGA!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
yako
Inlägg: 26
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:09
Ort: Stockholm/Melbourne

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av yako »

Vidling skrev: onsdag 10 april 2024 19:53 Om facket hade gått med på att tågvärdarna skulle röra sig i vagnarna i stället för att sitta i hytterna under tågets färd hade tågvärdarna funnits kvar idag.
Jag tyckte alltid att situationen med tågvärdar var något barock, och en del av det går att utläsa redan i deras benämning - och kanske också i deras arbetsbeskrivning. Tågvärdarna satt huvuddelen av ett arbetspass i en hytt, och däremellan så bedrev de avgångssignalering. Man hade kunnat tänka sig att en avgångssignalerande ombordpersonal även bedrev någon aktivitet ombord på tåget som stöd till resenärer för att motivera sin existens. Tågvärden skulle då kunnat kallas Ombordpersonal, eller kanske tillochmed Konduktör. Annars hade man också kunnat föreställa sig, att då behovet av ombordpersonal och stöd till resenärer faktiskt är rätt begränsat eftersom ingen biljettvisering sker på SL-tåg, att funktionen Avgångssignalerare skulle kunna utföras av personal knuten till stationen och inte till tåget. En sådan individ skulle däremellan faktiskt kunna vara resenären/kunden behjälplig. Man skulle kanske till och med kunna drista sig till att kalla personen Stins.

Konduktör beskriver en arbetsuppgift, och en nytta (förvisso större då biljetter faktiskt viseras men ändå). Likaså beskriver Stins en påtaglig nytta som inte enbart är kopplad till avgångssignalering.

Det skulle kanske dessutom ha varit tänkbart att Stationsvärdarna (se, ytterligare ett nyord) i sina spärrkurer som knappt heller de viserar eller ens säljer färdbevis skulle kunna röra sig fritt på stationen till stöd för resenärer och trafikens genomförande, och att de därför skulle förtjäna att kallas Stins.

Ergo, hade Tågvärdarna varit villiga till att (eller om deras arbetsgivare hade varit villiga att låta dem) utföra ett arbete som faktiskt nämnvärt bidragit till mervärde för resenären så hade de kanske kunnat finnas kvar. Och då hade man kanske dessutom sluppit uppfinna ett intetsägande nyord för att beskriva deras ringa bidrag till trafikens utförande, eller nödtorftigt försökt motivera deras existens som evig standbyresurs för sällsynta olycksfall.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

De 96 kvarcarande X1 byggdes om för att tågvakterna skulle kunna ge avgång från mittdörrparen men det blev aldrig något av med det. Som sagt, hade inte facket idogt, konsekvent och uthålligt motarbetat varje försök att få tågvärdarna att göta annat än att stänga dörrarna på tågen så hade de möjligen varir lättare att motivera tågvärdarnas existens. Folkskyggare arbetsgrupp som ansåg sig ha ett serviceyrke fanns inte.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

Man kan dra sig till minnes att i samband med att Tvärbanan startade tillfrågades (trafiklandstingsråd var han väl?) moderaten Elwe Nilsson varför man skulle ha konduktörer på Tvärbanan när dessa tidigare avskaffats på Nockebybanan. Inte bara för att visera biljetter utan också för att ge service till trafikanterna. Det sistnämnda var viktigt. På Nockebybanan återinfördes konduktörer om jag minns rätt. Det var alltför för många som plankade, kanske fel ord för i Bromma finns väl inga plankare? Man glömde bara att stämpla sina biljetter. :D
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av gek »

Tunnelbanan återinförde tågvakter i samband med de nya C20-vagnarna, och tanken var först att tågvakterna skulle fungera som tågvärdar och hjälpa resenärerna. Men mycket snart placerades de i en förarhytt i mitten av tåget, och skulle (om jag minns rätt) enbart kontrollera att ingen passagerare fastnat i någon dörr. Detta sedan en resenär skadat sig när hon trots varningssignalen försökte hindra dörrstängningen. Sedan byggdes dörrarna om för att bli mer toleranta mot hänsynslösa passagerare, och efter det försvann tågvakterna. Förmodligen lika lite som pendeltågens dörrstängare saknade av trafikanterna.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar