Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: måndag 15 april 2024 16:56 De 96 kvarcarande X1 byggdes om för att tågvakterna skulle kunna ge avgång från mittdörrparen men det blev aldrig något av med det. Som sagt, hade inte facket idogt, konsekvent och uthålligt motarbetat varje försök att få tågvärdarna att göta annat än att stänga dörrarna på tågen så hade de möjligen varir lättare att motivera tågvärdarnas existens. Folkskyggare arbetsgrupp som ansåg sig ha ett serviceyrke fanns inte.
Nu är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så facket kan protestera hur mycket man vill mot nya arbetsuppgifter men det är alltid arbetsgivaren som som har sista ordet. Men om man har sina käpphästar så skjuter man väl på dessa av gammal vana utan att bry sig om vem som i verkligheten är beslutanderätten.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

/jes skrev: måndag 15 april 2024 17:21 Man kan dra sig till minnes att i samband med att Tvärbanan startade tillfrågades (trafiklandstingsråd var han väl?) moderaten Elwe Nilsson varför man skulle ha konduktörer på Tvärbanan när dessa tidigare avskaffats på Nockebybanan. Inte bara för att visera biljetter utan också för att ge service till trafikanterna. Det sistnämnda var viktigt. På Nockebybanan återinfördes konduktörer om jag minns rätt. Det var alltför för många som plankade, kanske fel ord för i Bromma finns väl inga plankare? Man glömde bara att stämpla sina biljetter. :D
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår ;-) För övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

daniel_s skrev: måndag 15 april 2024 21:30
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår ;-) För övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.
Rätt ska vara rätt förstås! :) Vad heter nuvarande viseringspersonal på Lidingöbanan då? Blev de tågvärdar när Lidingöbanan konverterades till spårväg? Vill bara veta så att man håller tungan rätt i mun. :D
Hans W
Inlägg: 177
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hans W »

/jes skrev: måndag 15 april 2024 23:02
daniel_s skrev: måndag 15 april 2024 21:30
Det var två olika beslut. Konduktörer på Nockebybanan men tågvärdar på Tvärbanan (och tunnelbanan). Det var två olika yrken med olika löner i början. Detta var logiskt eftersom Nockebybanan var en gammal spårväg men Tvärbanan var en ny spårväg. Helt olika som alla förstår ;-) För övrigt var det nog Sossarna som styrde när det beslutades.
Rätt ska vara rätt förstås! :) Vad heter nuvarande viseringspersonal på Lidingöbanan då? Blev de tågvärdar när Lidingöbanan konverterades till spårväg? Vill bara veta så att man håller tungan rätt i mun. :D
Konduktörer, som på linje 7. På museivagnarna utan dörrautomatik är de "trafikbiträden" med säkerhetstjänst, som också tjänstgör som konduktörer, som det står i Tri Spv.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av roggek »

yako skrev: måndag 15 april 2024 14:13

Det skulle kanske dessutom ha varit tänkbart att Stationsvärdarna (se, ytterligare ett nyord) i sina spärrkurer som knappt heller de viserar eller ens säljer färdbevis skulle kunna röra sig fritt på stationen till stöd för resenärer och trafikens genomförande, och att de därför skulle förtjäna att kallas Stins.
Tänk att en gång på 90-talet så var titeln "Stationsvärd" (som inte är ett nyord...) en SL-anställd som i princip var "stationsansvarig", (lydandes under Stationschefen) för ett visst antal stationer, med ambulerande service till både spärrexpeditörer och resenärer.

Kontroll och felanmälan till TUC av både stationernas hissar och rulltrappor, belysning, dörrar m m.
Även ansvarig för att informationen i "70x100-ramarna" (d vs måtten på informationstavlorna i tunnelbanan) var aktuell med tidtabeller och övrig information.
Har själv jobbat med detta 1992-1993.
Kul gäng man jobbade med med vitt skilda bakgrunder inom SL-trafiken (både f d tunneltågförare och spärrvakter)
Så titeln "Stationsvärd" har nästan 30 år på nacken...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar