Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: söndag 19 mars 2023 10:09 SL-pendeltågen är en tillräckligt stor affär för att stå på egna ben oavsett vem som är entreprenör, och det finns krav som i praktiken troligen tvingar entreprenören att hålla sina ev olika affärer mer eller mindre totalt åtskilda vare sig man vill det eller inte.
Vad hindrar entreprenören från att använda pendeltågsförare i annan tjänst inom koncernen? Jag arbetar själv i en koncern där vi dagligen arbetar bolagsöverskridande.
daniel_s skrev: söndag 19 mars 2023 10:09 En märklig del av lagen var att man kunde vänta till sista dag med beslutet att stanna eller inte.
Vad är märkligt med att man som arbetstagare själv får bestämma när man vill avsluta sin anställning?
M224 skrev: lördag 25 mars 2023 12:27 Är inte tanken att man ska använda färdtjänst? Eller vad är färdtjänsten till för? :roll:
Färdtjänst kostar regionen pengar och man vill så långt som möjligt att alla ska använda kollektivtrafiken. Då måste man se till att kollektivtrafiken är tillgänglig.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:03
daniel_s skrev: söndag 19 mars 2023 10:09 SL-pendeltågen är en tillräckligt stor affär för att stå på egna ben oavsett vem som är entreprenör, och det finns krav som i praktiken troligen tvingar entreprenören att hålla sina ev olika affärer mer eller mindre totalt åtskilda vare sig man vill det eller inte.
Vad hindrar entreprenören från att använda pendeltågsförare i annan tjänst inom koncernen? Jag arbetar själv i en koncern där vi dagligen arbetar bolagsöverskridande.
daniel_s skrev: söndag 19 mars 2023 10:09 En märklig del av lagen var att man kunde vänta till sista dag med beslutet att stanna eller inte.
Vad är märkligt med att man som arbetstagare själv får bestämma när man vill avsluta sin anställning?
I de flesta anställningsavtal ingår ju uppsägningstid för bägge parter.
Kan man vänta till sista dag med att bestämma sig för övergång eller inte blir det ju i princip omöjligt att planera.
Jag råkade själv ut för någon liknande lapsus i lagstiftningen.
Planerade semestrar i en stor organisation och fann till min överraskning att vi hade runt 70 pers tjänstlediga för studier.
En ny lag stipulerade att den som studerade hade rätt att ta ut sommarledigheten efter studierna men också alternativt avsluta ledigheten vid terminsslutet och återgå i tjänst. Men inte en rad om när det beslutet skulle meddelas arbetsgivaren.
Alltså kunde 70 pers dyka upp ”hej vi är här ” eller utbli ”vi tar ledigt enligt lagen”.
Men nu var alla utan undantag hyggliga och gav besked när jag bad dem om ett svar
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Idag såg jag ett Södertäljetåg som hade två tågvärdar. Hur (o)vanligt är det?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:03
någon annan skrev: söndag 19 mars 2023 10:09 En märklig del av lagen var att man kunde vänta till sista dag med beslutet att stanna eller inte.
Vad är märkligt med att man som arbetstagare själv får bestämma när man vill avsluta sin anställning?
För det första var det inte jag som skrev det där och för det andra har du ju missförstått påståendet. Det handlade ju inte om att avsluta anställningen, utan om att tacka nej till övergång till ny arbetsgivare. Det som påstods vara märkligt var inte heller att man kan det, utan att det går att vänta till sista dagen med det. Det är faktiskt lite konstigt, eftersom det betyder att personalen under en tid har dubbla garantier medan övertagaren sitter i den märkliga situationen att man har en massa skyldigheter mot en personalstyrka som man inte har rättigheten att ta över.

Det blir också lite konstigt för överlåtaren i de fall denne inte kan bereda vederbörande något arbete hos sig, och inte heller kan varsla vederbörande om uppsägning förrän övergången redan ägt rum, och då blir sittande med personal på halsen i en hel massa månader som de ska ha lön för. Så personalen kan liksom både äta kakan och ha den kvar; det vore mer rättvist om de vore skyldiga att lämna besked om att vägra övergång t ex 1-3 månader före övergången beroende på sin anställningstid liksom vid egen uppsägning.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Joakim W »

M224 skrev: söndag 26 mars 2023 21:15 Idag såg jag ett Södertäljetåg som hade två tågvärdar. Hur (o)vanligt är det?
Troligtvis utbildning eller uppföljning. Det utbildas fortfarande tågvärdar.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Joakim W skrev: måndag 27 mars 2023 4:45
M224 skrev: söndag 26 mars 2023 21:15 Idag såg jag ett Södertäljetåg som hade två tågvärdar. Hur (o)vanligt är det?
Troligtvis utbildning eller uppföljning. Det utbildas fortfarande tågvärdar.
Tack för svar. 🙂
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev: måndag 27 mars 2023 4:17
BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:03
någon annan skrev: söndag 19 mars 2023 10:09 En märklig del av lagen var att man kunde vänta till sista dag med beslutet att stanna eller inte.
Vad är märkligt med att man som arbetstagare själv får bestämma när man vill avsluta sin anställning?
För det första var det inte jag som skrev det där och för det andra har du ju missförstått påståendet. Det handlade ju inte om att avsluta anställningen, utan om att tacka nej till övergång till ny arbetsgivare. Det som påstods vara märkligt var inte heller att man kan det, utan att det går att vänta till sista dagen med det. Det är faktiskt lite konstigt, eftersom det betyder att personalen under en tid har dubbla garantier medan övertagaren sitter i den märkliga situationen att man har en massa skyldigheter mot en personalstyrka som man inte har rättigheten att ta över.

Det blir också lite konstigt för överlåtaren i de fall denne inte kan bereda vederbörande något arbete hos sig, och inte heller kan varsla vederbörande om uppsägning förrän övergången redan ägt rum, och då blir sittande med personal på halsen i en hel massa månader som de ska ha lön för. Så personalen kan liksom både äta kakan och ha den kvar; det vore mer rättvist om de vore skyldiga att lämna besked om att vägra övergång t ex 1-3 månader före övergången beroende på sin anställningstid liksom vid egen uppsägning.
Det var en av orsakerna till kaoset vid överlåtelsen till Citypendeln plus en del andra orsaker. När Stockholmståg tog över gick det smärtfritt.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Dendär gången när Citypendeln tog över från SJ så ansåg Citypendeln ännu några veckor före trafikstarten att de skulle bli tvugna att säga upp ett stort antal lokförare eftersom Citypendeln till skillnad från SJ skulle bedriva verksamheten effektivare än SJ och att detta skulle leda till övertalighet.

Ragnar Thörnblom på SL meddelade i samma veva att SL efter Citypendelns övertagande omedelbart skulle skrota de tio sämsta X1-enheterna eftersom det skulle finnas fler fordon än vad som behövdes för trafiken när Citypendelns smarta och effektiva fordonsomlopp kom igång.

Elwe Nilssom uppvaktades av personal från SJ som varnade honom om vad som var på väg att ske men han avfärdade dem som vönsteranhängare som av ideologiska skäl var emot entreprenörsbytet.

Citypendelhaveriet var verkligen en dårarnas triumf där klåpare från alla håll fick fritt spelrum.

Idioterna som inte kunde handla upp en vettig entreprenör har väl lika stor del i det som hände som den odugliga entreprenören.

Dagens problem hos MTR har helt annan struktur men är snart lika omfattande.

Problemen skulle vara lösta 7 mars, nu är det visst löst 3 april....
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av leifd »

Lennart Petersen skrev: söndag 26 mars 2023 21:13
BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:03
daniel_s skrev: söndag 19 mars 2023 10:09 En märklig del av lagen var att man kunde vänta till sista dag med beslutet att stanna eller inte.
Vad är märkligt med att man som arbetstagare själv får bestämma när man vill avsluta sin anställning?
I de flesta anställningsavtal ingår ju uppsägningstid för bägge parter.
Kan man vänta till sista dag med att bestämma sig för övergång eller inte blir det ju i princip omöjligt att planera.
Det var ju exakt detta som hände i stor utsträckning då MTR skulle ta över Mälartåg från SJAB för sådär 15 månader sedan.
MTR trodde i sin enfald att man skulle få över en stor mängd personal från SJAB, medan verkligheten var att endast de anställda i Eskilstuna betraktades som övertaliga av SJAB. Samtidigt som SJAB hade egen prsonalbrist, delvis skapad av ett nytt planeringssystem.
Nu räddade ju detta planeringsstrul på SJAB upp det lite för MTR, då en liten mängd personal tröttnade på SJ:s strul. Såhär ett styvt år senare har dock en del av dessa vänt tillbaka till SJ.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: måndag 27 mars 2023 4:17
BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:03
någon annan skrev: söndag 19 mars 2023 10:09 En märklig del av lagen var att man kunde vänta till sista dag med beslutet att stanna eller inte.
Vad är märkligt med att man som arbetstagare själv får bestämma när man vill avsluta sin anställning?
För det första var det inte jag som skrev det där och för det andra har du ju missförstått påståendet. Det handlade ju inte om att avsluta anställningen, utan om att tacka nej till övergång till ny arbetsgivare. Det som påstods vara märkligt var inte heller att man kan det, utan att det går att vänta till sista dagen med det. Det är faktiskt lite konstigt, eftersom det betyder att personalen under en tid har dubbla garantier medan övertagaren sitter i den märkliga situationen att man har en massa skyldigheter mot en personalstyrka som man inte har rättigheten att ta över.

Det blir också lite konstigt för överlåtaren i de fall denne inte kan bereda vederbörande något arbete hos sig, och inte heller kan varsla vederbörande om uppsägning förrän övergången redan ägt rum, och då blir sittande med personal på halsen i en hel massa månader som de ska ha lön för. Så personalen kan liksom både äta kakan och ha den kvar; det vore mer rättvist om de vore skyldiga att lämna besked om att vägra övergång t ex 1-3 månader före övergången beroende på sin anställningstid liksom vid egen uppsägning.
Som skrivet, vad är märkligt med att den anställda själv ska få besluta när man avslutar sin anställning i enlighet med lagar och regler? Motsatsen skulle i sin absurdum vara slaveri.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: söndag 02 april 2023 14:43
daniel_s skrev: måndag 27 mars 2023 4:17
BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:03

Vad är märkligt med att man som arbetstagare själv får bestämma när man vill avsluta sin anställning?
För det första var det inte jag som skrev det där och för det andra har du ju missförstått påståendet. Det handlade ju inte om att avsluta anställningen, utan om att tacka nej till övergång till ny arbetsgivare. Det som påstods vara märkligt var inte heller att man kan det, utan att det går att vänta till sista dagen med det. Det är faktiskt lite konstigt, eftersom det betyder att personalen under en tid har dubbla garantier medan övertagaren sitter i den märkliga situationen att man har en massa skyldigheter mot en personalstyrka som man inte har rättigheten att ta över.

Det blir också lite konstigt för överlåtaren i de fall denne inte kan bereda vederbörande något arbete hos sig, och inte heller kan varsla vederbörande om uppsägning förrän övergången redan ägt rum, och då blir sittande med personal på halsen i en hel massa månader som de ska ha lön för. Så personalen kan liksom både äta kakan och ha den kvar; det vore mer rättvist om de vore skyldiga att lämna besked om att vägra övergång t ex 1-3 månader före övergången beroende på sin anställningstid liksom vid egen uppsägning.
Som skrivet, vad är märkligt med att den anställda själv ska få besluta när man avslutar sin anställning i enlighet med lagar och regler? Motsatsen skulle i sin absurdum vara slaveri.
Du har som sagt missförstått allting. Det handlar inte om att avsluta anställningen! Vid en övergång av verksamhet följer anställningen med till övertagaren. Om man tackar nej så fortsätter man att vara anställd av överlåtaren. Ingendera åtgärden är en uppsägning.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: söndag 02 april 2023 18:47
BSB101 skrev: söndag 02 april 2023 14:43
daniel_s skrev: måndag 27 mars 2023 4:17

För det första var det inte jag som skrev det där och för det andra har du ju missförstått påståendet. Det handlade ju inte om att avsluta anställningen, utan om att tacka nej till övergång till ny arbetsgivare. Det som påstods vara märkligt var inte heller att man kan det, utan att det går att vänta till sista dagen med det. Det är faktiskt lite konstigt, eftersom det betyder att personalen under en tid har dubbla garantier medan övertagaren sitter i den märkliga situationen att man har en massa skyldigheter mot en personalstyrka som man inte har rättigheten att ta över.

Det blir också lite konstigt för överlåtaren i de fall denne inte kan bereda vederbörande något arbete hos sig, och inte heller kan varsla vederbörande om uppsägning förrän övergången redan ägt rum, och då blir sittande med personal på halsen i en hel massa månader som de ska ha lön för. Så personalen kan liksom både äta kakan och ha den kvar; det vore mer rättvist om de vore skyldiga att lämna besked om att vägra övergång t ex 1-3 månader före övergången beroende på sin anställningstid liksom vid egen uppsägning.
Som skrivet, vad är märkligt med att den anställda själv ska få besluta när man avslutar sin anställning i enlighet med lagar och regler? Motsatsen skulle i sin absurdum vara slaveri.
Du har som sagt missförstått allting. Det handlar inte om att avsluta anställningen! Vid en övergång av verksamhet följer anställningen med till övertagaren. Om man tackar nej så fortsätter man att vara anställd av överlåtaren. Ingendera åtgärden är en uppsägning.
Missförstått? I vad ligger det märkliga i att den anställda bestämmer när man vill avsluta sin anställning?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Diskussionen är irrelevant eftersom det inte är fråga om att avsluta någon anställning. Men det begriper väl inte du eftersom du fortsätter tjata om det.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev: söndag 02 april 2023 21:13 [

Missförstått? I vad ligger det märkliga i att den anställda bestämmer när man vill avsluta sin anställning?
Det är märkligt eftersom de flesta anställningsavtal stipulerar en uppsägningstid både för den anställde och för arbetsgivaren.
Denna avtalade tid kan vara olika för parterna beroende på men normalt kan man inte bara gå ut när man vill.
Och här handlade det om något annat nämligen övertagande av verksamhet.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Kaosrekord i mars – aldrig förr har så många pendeltåg varit inställda
SVT Nyheter skrev:Sedan i början av mars har många pendeltåg ställts in – vilket påverkat hundratusentals resenärer dagligen. Aldrig förr har så många tåg varit inställda. Orsaken är framförallt beslutet om att slopa tågvärdarna, men även snöoväder påverkat pendeltågstrafiken under mars månad.

SVT Nyheter Södertälje har tagit fram siffrorna som visar hur illa läget har varit. Av 17 148 avgångar som skulle gått i mars 2023 var det 7 526 avgångar, 44 procent, som inte gick som planerat.
Hur många månatliga avgångar behövs det för att uppnå tunnelbanans kundnöjdhet? Med dagens resande ligger den siffran på kanske 25 000 avgångar.

Enligt teoretiska modeller har Stockholm den bästa kollektivtrafiken i Europa, men resultatet blir sämre när resenärerna får säga sitt. Hur kommer det sig att de teoretiska modellerna tar mindre hänsyn till det usla trafikutbudet än resenärerna? Inte ens SL tror att det går att få en hög nöjdhet på pendeltågen. Därför är kravet på nöjdhet betydligt lägre för pendeltågen än för övriga trafikslag, och att satsa på en högre nöjdhet på pendeltågen är helt otänkbart.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: söndag 09 april 2023 8:24
Hur många månatliga avgångar behövs det för att uppnå tunnelbanans kundnöjdhet?

Jag tror inte ens att det skulle räcka att man hade ett tåg var tredje minut. Nöjdheten påverkas för mycket av reslängden, anslutningstrafiken och de problem som är förknippade med den samt av störningsorsaker som är utom SL:s och dess entreprenörers kontroll.

För att få bort den skillnaden behöver man nog ändra på själva undersökningsförfarandet. Dagens frågor är snedvridna så att de ger ett bättre utfall för korta resor, resor utan byten samt resor med banor som underhålls och trafikleds av SL:s entreprenörer.

Man borde kunna fråga folk mer allmänt hur nöjda de är med trafiken, och inte plantera en massa tankar genom att ställa frågor om specifika variabler som man själv har hittat på. Varför ska man t ex fråga vad folk tycker om turtätheten, när man ändå inte använder sig av den informationen i investeringsbesluten?

Eller så kan man sluta ställa frågor till folk överhuvudtaget och helt enkelt mäta deras beteende. Om många använder produkten så är det en tillräckligt bra produkt.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev: söndag 09 april 2023 11:08 Jag tror inte ens att det skulle räcka att man hade ett tåg var tredje minut. Nöjdheten påverkas för mycket av reslängden, anslutningstrafiken och de problem som är förknippade med den samt av störningsorsaker som är utom SL:s och dess entreprenörers kontroll.
Det handlar väl om störningarna framför allt. Att en relativt stor del av resenärerna byter till bussar gör förstås att punktligheten är viktigare, det blir ju knappast bättre av att man har tagit bort nästan alla passningar heller. Reslängden tror jag knappast är orsaken.
daniel_s skrev: söndag 09 april 2023 11:08 Eller så kan man sluta ställa frågor till folk överhuvudtaget och helt enkelt mäta deras beteende. Om många använder produkten så är det en tillräckligt bra produkt.
Nej, högt antal resande i kollektivtrafiken brukar framför allt bero på att alla alternativ är ännu sämre.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev: söndag 09 april 2023 11:37
daniel_s skrev: söndag 09 april 2023 11:08 Eller så kan man sluta ställa frågor till folk överhuvudtaget och helt enkelt mäta deras beteende. Om många använder produkten så är det en tillräckligt bra produkt.
Nej, högt antal resande i kollektivtrafiken brukar framför allt bero på att alla alternativ är ännu sämre.

Inte för att kausaliteten spelar någon roll, men den finns nog inte. Resultatet är hur som helst detsamma. Alltså: tillräckligt bra.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

För mig som var med 2 övergångar på Pendeltåget kommer fortfarande ihåg kaoset som följde med i bästa fall timmestrafik. Citypendeln planerade uppåt väggarna fel, ett (fyll i lämpligt ord här, börjar på kl samt slutat på e) tyckte tydligen att förarna inte behövde vara lediga, därför räknade dom med ett överskott. VD-stolen var en katapultstol, vet inte hur många vi hade, den bästa hade vi på slutet vid övergången som gick smidigt.

Har SL upptäckt att det tydligen var ett misstag att kasta ut Stockholmståg eller skyller dom (som vanligt på någon annan)?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Underhållande att det efter 30 år med upphandlingar fortfarande finns folk som inte förstår hur tilldelningssystemet fungerar.
Skriv svar