Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av LÅ1 »

I mitt i Söderort finns en annons där Seko pendelklubben ondgör sig över enmansbemannade pendeltåg. Man uppmanar folk att komma till Sergels torg nästa lördag (5/3) kl 12 - 14.
Annonsen finns inte i Mitt i Östermalm.

Man kan se annonsen här. Sök upp sidan 21.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

M224 skrev: fredag 25 februari 2022 23:22
C12C3C3C12 skrev: fredag 25 februari 2022 19:00
Enceladus skrev: måndag 07 februari 2022 19:57

Det blir intressant att se hur Saltsjöbanan trafikeras när det går att ha tätare trafik. Just nu regleras kapaciteten främst genom att ändra tåglängden, men det finns ju en gräns för hur låg turtätheten kan vara på en linje innan trafiken blir för oattraktiv. Egentligen skulle 12-minuterstrafik under hela dagen vara motiverad på Saltsjöbanan som trots allt är Stockholms i särklass största matarlinje (Roslagsbanan undantagen). Lidingöbanan, Nockebybanan och linje 807 ligger ju en bra bit därifrån. Hittills verkar det ändå gå att ha samma trafik på vardagar och helger.
När jag jobbade på Saltsjöbanan var det ett tåg som pendlade på söndagarna, 70 minuters trafik. Det var ju några år sedan...
På 1890-talet eller? :cheesygrin:
Nästan, slutet på 1960-talet, på trävagnarnas tid.
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Qus »

Hur är det att jobba som Tågvärd egentligen? Långtråkigt? Kul?

Min dröm har ju alltid varit att bli lokförare men klarar aldrig testerna tyvärr. Jag tillhör dom 90% av dom som inte gör det. Men som Tågvärd skulle jag få vara med och åka tåg iallafall.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Joakim W »

Qus skrev: tisdag 01 mars 2022 18:38 Hur är det att jobba som Tågvärd egentligen? Långtråkigt? Kul?

Min dröm har ju alltid varit att bli lokförare men klarar aldrig testerna tyvärr. Jag tillhör dom 90% av dom som inte gör det. Men som Tågvärd skulle jag få vara med och åka tåg iallafall.
På pendeln? Långtråkigt, skulle jag säga. Jobbade två år, hände inte ett dugg typ... Vi blev tyvärr av med viseringen i mars 2020, slutade i februari 2021, och under den tiden var det riktigt långtråkigt tyckte jag, allt man gjorde var att kolla i kamerorna, kontrollera att dörrarna friläggs på rätt sida, öppna dörrarna och sedan övervaka trafikutbytet och stänga dörrarna igen och säga avgång till föraren. Upprepa det var fjärde minut i 9 timmar om du har otur, och i bästa fall satt man annars reserv och spela kort med kollegorna i rastlokalen i åtta timmar... :D men allt är en smaksak, vissa tyckte det var ett jättebra jobb och trivdes med det!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Fast jag bodde i Bålsta (ingen Pendel dit då) gillade jag Nynäslinjen bäst, att gå ut och kolla biljetterna, påminde mig om min tid på Saltis. På stommen hade jag en bok med mig.

När X60 kom med att förarna öppnade dörrarna räknade man med att öppna på fel sida var historia, glöm det, öppningarna på fel sida ökade istället...
nb
Inlägg: 95
Blev medlem: söndag 11 juni 2006 19:27

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av nb »

Jag jobbade som arvodist som konduktör / tågvärd 1999-2010 parallellt med studierna (och ett litet tag parallellt med jobb) och tyckte det var trevligt, även biljettviseringsturer på den tiden det var remsa, svårt att bluffa, tydligt om man hade betalat, gärna förstärkning en fredagskväll på Nynäs. Då hade man alla tåg (så om man hade kört av några råkade de ut för samma eländiga konduktör på nästa tåg :D ) och det var fritidsgård ombord, så man lärde känna ungdomarna och "förtjäna" deras respekt). Men när access-korten kom tröttnade jag på det eftersom det var i praktiken omöjligt att avgöra om det var tekniskt fel eller resenärer som försökte bluffa när det var strul med access-korten. I början var det mycket strul med dem. Med remsorna / kontantkuponger var det uppenbart.

Sedan var ju X60 de tråkigaste tågen att jobba på... Ingen kontroll över dörrstängningen längre (eftersom hyttdörren ingår i klarsignalkretsen), eländigt långsamma dörrar osv. Roligast var lite lagom sen med X1 och samspelt med föraren. Gick att köra in mer tid med dem än med X60 eftersom det gick att i princip ha dörrarna öppna där tåget stannade och dra iväg enstaka sekunder efter dörrstängning.
Dessutom, på gott och ont, pajade både dörrar, värme och tåg lite ibland, så om man var intresserad kunde man roa sig med en del fix under gång så att tåget inte skulle bli sent trots olika fel. Eftersom det inte gick att återställa något i X1 utan att gå dit var det ju något tågvärden kunde sätta sig in i och fixa och på så sätt undvika försening och kanske få tillbaka traktion i en enhet som dött. Och på vintern när växlar var ur kontroll eller gick inte att lägga om och så kunde föraren ägna sig åt sitt och jag åt att sopa växlar och hacka is.

Där några år efter år 2000 var det också lite roligt, med X420, X23 och danskvagnar.

Jag tyckte också om att jobba på "stommen", det var innan smarttelefonernas tid, så jag läste ju uppemot en bok per tur. Hemma lyckades jag aldrig sitta still så länge.

Jag inbillar mig att jobbet var (är) mycket vad man gjorde det till (som de flesta andra jobb). Ville man sura och ha tråkigt fanns alla möjligheter till det och ständigt råka ut för irriterade resenärer för att tåget pajjade, bli spöad av ungdomar som tycker tågvärden är en tönt eller så ville man ha kul och fick resenärer som uppskattade bra information och tåg i tid trots trasiga vagnar och ungdomar som sa åt sina kompisar att inte mucka med konduktören, för det blir bara skit... :-)

Sen är ju X60 ett stort lyft i allmänhet, men om man vill att det ska hända saker och tycker rutin är tråkigt så var de väl inte grejen, direkt.

Och jag är ju fortsatt i järnvägsbranschen och har haft mycket nytta av att inte bara gjort lite studiebesök i trafiken utan jobbat i den "på riktigt".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av LÅ1 »

Tack nb. Sådana här inlägg är underhållande att läsa.

Fick googla X23 och blev överraskad över att man haft rälsbussar på pendeltrafiken. Att det förekom lokdragna tåg länge, det visste jag. Och X420 såg jag till att få åka några gånger. Här hittade en sida med olika pendeltågsvarianter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det var en gång jag jobbade på Nynäslinjen då när den gick mellan Västerhaninge till Nynäshamn. Tåget från sta'n var försenat, jag gjorde som vi gjorde på Saltis eftersom det var lite trafikanter på tåget, frågade vart dom skulle. Gick fram till föraren samt talade om vart dom skulle av. Tack sade föraren, vi kom i rätt tid till Nynäshamn :)

På X1:orna hände det att jag skulle förbikoppla en motorgrupp på en enhet när föraren sade till, på det sättet sparade vi tid i stället för att föraren skulle gå samt testa alla enheter.

Allting hängde på att föraren litade på tågvakten vid sådana saker vi kunde hjälpa till med.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: torsdag 03 mars 2022 0:06 Det var en gång jag jobbade på Nynäslinjen då när den gick mellan Västerhaninge till Nynäshamn. Tåget från sta'n var försenat, jag gjorde som vi gjorde på Saltis eftersom det var lite trafikanter på tåget, frågade vart dom skulle. Gick fram till föraren samt talade om vart dom skulle av. Tack sade föraren, vi kom i rätt tid till Nynäshamn :)

På X1:orna hände det att jag skulle förbikoppla en motorgrupp på en enhet när föraren sade till, på det sättet sparade vi tid i stället för att föraren skulle gå samt testa alla enheter.

Allting hängde på att föraren litade på tågvakten vid sådana saker vi kunde hjälpa till med.
Minns en söndag kväll i Västerhaninge när anslutningståget från Nynäshamn kom in med noll (!) resenärer.
Så det kunde väl vara glest ibland.
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

C12C3C3C12 skrev: torsdag 03 mars 2022 0:06 Det var en gång jag jobbade på Nynäslinjen då när den gick mellan Västerhaninge till Nynäshamn. Tåget från sta'n var försenat, jag gjorde som vi gjorde på Saltis eftersom det var lite trafikanter på tåget, frågade vart dom skulle. Gick fram till föraren samt talade om vart dom skulle av. Tack sade föraren, vi kom i rätt tid till Nynäshamn :)

På X1:orna hände det att jag skulle förbikoppla en motorgrupp på en enhet när föraren sade till, på det sättet sparade vi tid i stället för att föraren skulle gå samt testa alla enheter.

Allting hängde på att föraren litade på tågvakten vid sådana saker vi kunde hjälpa till med.
Det var en gång när vi höll på att förbikoppla motorgrupper på ett tåg på Södertäljelinjen, fjärren ropade till oss att vi skulle sluta med det, vi hade fixat till kortis hela sträckan från Älvsjö om jag kommer ihåg rätt. :)
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: torsdag 03 mars 2022 14:45 Det var en gång när vi höll på att förbikoppla motorgrupper på ett tåg på Södertäljelinjen, fjärren ropade till oss att vi skulle sluta med det, vi hade fixat till kortis hela sträckan från Älvsjö om jag kommer ihåg rätt. :)
Nog för att det går att klanta sig med såna där saker, men kan man verkligen ta strömmen ens om man orsakar en direkt kortslutning i motorkretsen på ett fordon med transformator?!? Nä det där var nog på Saltis ;-)
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev: fredag 04 mars 2022 0:07
C12C3C3C12 skrev: torsdag 03 mars 2022 14:45 Det var en gång när vi höll på att förbikoppla motorgrupper på ett tåg på Södertäljelinjen, fjärren ropade till oss att vi skulle sluta med det, vi hade fixat till kortis hela sträckan från Älvsjö om jag kommer ihåg rätt. :)
Nog för att det går att klanta sig med såna där saker, men kan man verkligen ta strömmen ens om man orsakar en direkt kortslutning i motorkretsen på ett fordon med transformator?!? Nä det där var nog på Saltis ;-)
Vad jag vet har inte Saltis börjat köra på Södertäljelinjen. Jag har funderat på vafför det blev på detta viset. Men det är sant kära Daniel_s. Motorn går ju inte på 15 kv, den transformeras ner till motorströmmen, kan ju vara att föraren "dödade" den vagnen för vi kunde köra vidare. Felet var alltså tydligen någon annanstans på den vagnen.
Harald
Inlägg: 8657
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: fredag 04 mars 2022 0:07 Nog för att det går att klanta sig med såna där saker, men kan man verkligen ta strömmen ens om man orsakar en direkt kortslutning i motorkretsen på ett fordon med transformator?!?
Varför skulle man inte kunna det? En kortslutning på sekundärsidan har förstås verkan även på primärsidan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av LÅ1 »

Tågvärdarna demonstrerade i lördags.

Tågvärdarna protesterar, men vad säger lokförarna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Vidling
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Vidling »

Både problemet med rullstolsburnas rampservice https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/elrullstol och stationsvärdar som inte får besöka toaletten vid behov https://www.mitti.se/nyheter/sparrvakte ... VLRy53lgA/ skulle kunna lösas om Trafikförvaltningen tog bort kravet på hundraprocentig bemanning i spärrarna.
abc123
Inlägg: 113
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av abc123 »

Vidling skrev: torsdag 31 mars 2022 15:16 Både problemet med rullstolsburnas rampservice https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/elrullstol och stationsvärdar som inte får besöka toaletten vid behov https://www.mitti.se/nyheter/sparrvakte ... VLRy53lgA/ skulle kunna lösas om Trafikförvaltningen tog bort kravet på hundraprocentig bemanning i spärrarna.
Det här med rampservice och hur det ska lösas i framtiden verkar ha blivit något av en följetång i media. Kan stationsvärden utföra denna service?

Så här står det i avtalet mellan TF och MTR:
4 Bemanning
4.1 Trafikutövaren ska alltid bemanna spärrlinjen. Trafikutövarens
personal ska alltid vara synlig vid spärrlinjen. Trafikutövarens personal
tillåts endast lämna spärrlinjen i händelse av sjukdomsfall, akut
ledsagning eller vid händelse som riskerar att orsaka personskada.


Om det kommer en trafikant i elrullstol, måste vederbörande få hjälp med rampservice för att kunna åka. Det skulle då kunna räknas som akut ledsagning och i så fall kan stationsvärden lämna spärrlinjen.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Se upp för Miljöpartiets blågröna dunster
Länstidningen skrev:Vad har Miljöpartiet gjort för kollektivtrafiken under de senaste fyra åren i regeringsställning i Region Stockholm tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna?

Jo, höjt biljettpriserna, försämrat turtätheten på pendeltågen, dragit in pendeltågsvärdarna och medverkat till aktiva förslag och genomföranden av anropstrafik på redan befintlig ordinarie linjetrafik med buss.
Syftet med att slopa tågvärdarna är att minska kostnaderna för pendeltågstrafiken. Däremot finns det enligt SL:s trafikförändringsremiss inga planer på att utöka trafiken efter effektiviseringen. Numera körs fler avgångar på helger med långa tåg på grund av trängsel, men turtätheten är alltjämt undermålig, speciellt på Södertäljelinjen och Mälarbanan. Samtidigt har trafiken minskat på Gnestapendeln. Utan en gemensam taxa är Mälartåg inte heller något alternativ.

I en annan tråd nämns att "det var ju 4-6 vagnar som gällde på bana 3 under merparten av C8:s livslängd". Resandet var för lågt för att motivera långa tåg, och det var viktigare att upprätthålla turtätheten än tåglängden. Inser inte det blågröna styret att även pendeltågsresenärer efterfrågar hög turtäthet? :roll:

I dagsläget har pendeltågslinjerna i genomsnitt fler resenärer än tunnelbanelinjerna. Dagens trafikutbud framstår därför som absurt. Nu går Socialdemokraterna till val på att utöka pendeltågstrafiken. Enligt opinionsundersökningar verkar detta vara en populär fråga. Kan det äntligen bli ett maktskifte i Region Stockholm?

Vad tjänar resenärerna på att slopa tågvärdarna om inte trafiken utökas? :?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Joakim W skrev: tisdag 01 mars 2022 19:12
Qus skrev: tisdag 01 mars 2022 18:38 Hur är det att jobba som Tågvärd egentligen? Långtråkigt? Kul?

Min dröm har ju alltid varit att bli lokförare men klarar aldrig testerna tyvärr. Jag tillhör dom 90% av dom som inte gör det. Men som Tågvärd skulle jag få vara med och åka tåg iallafall.
På pendeln? Långtråkigt, skulle jag säga. Jobbade två år, hände inte ett dugg typ... Vi blev tyvärr av med viseringen i mars 2020, slutade i februari 2021, och under den tiden var det riktigt långtråkigt tyckte jag, allt man gjorde var att kolla i kamerorna, kontrollera att dörrarna friläggs på rätt sida, öppna dörrarna och sedan övervaka trafikutbytet och stänga dörrarna igen och säga avgång till föraren. Upprepa det var fjärde minut i 9 timmar om du har otur, och i bästa fall satt man annars reserv och spela kort med kollegorna i rastlokalen i åtta timmar... :D men allt är en smaksak, vissa tyckte det var ett jättebra jobb och trivdes med det!
Sa ni "Avgång"? Förut efter att kontrollampan "Klart från tågvakt" slopades på X1 så sa tågvakterna/tågvärdarna "Klart" och så var det även på X10 och X60, har det ändrats?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: onsdag 17 augusti 2022 6:35 Se upp för Miljöpartiets blågröna dunster
Länstidningen skrev:Vad har Miljöpartiet gjort för kollektivtrafiken under de senaste fyra åren i regeringsställning i Region Stockholm tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna?

Jo, höjt biljettpriserna, försämrat turtätheten på pendeltågen, dragit in pendeltågsvärdarna och medverkat till aktiva förslag och genomföranden av anropstrafik på redan befintlig ordinarie linjetrafik med buss.
Syftet med att slopa tågvärdarna är att minska kostnaderna för pendeltågstrafiken. Däremot finns det enligt SL:s trafikförändringsremiss inga planer på att utöka trafiken efter effektiviseringen. Numera körs fler avgångar på helger med långa tåg på grund av trängsel, men turtätheten är alltjämt undermålig, speciellt på Södertäljelinjen och Mälarbanan. Samtidigt har trafiken minskat på Gnestapendeln. Utan en gemensam taxa är Mälartåg inte heller något alternativ.

I en annan tråd nämns att "det var ju 4-6 vagnar som gällde på bana 3 under merparten av C8:s livslängd". Resandet var för lågt för att motivera långa tåg, och det var viktigare att upprätthålla turtätheten än tåglängden. Inser inte det blågröna styret att även pendeltågsresenärer efterfrågar hög turtäthet? :roll:

I dagsläget har pendeltågslinjerna i genomsnitt fler resenärer än tunnelbanelinjerna. Dagens trafikutbud framstår därför som absurt. Nu går Socialdemokraterna till val på att utöka pendeltågstrafiken. Enligt opinionsundersökningar verkar detta vara en populär fråga. Kan det äntligen bli ett maktskifte i Region Stockholm?

Vad tjänar resenärerna på att slopa tågvärdarna om inte trafiken utökas? :?
Hur tät trafik trafiken är utöver vad som krävs för att trafikanterna ska få plats saknar logik och verkar mer vara styrt av historiska orsaker.

Jämför bara Nockebybanans täta trafik de senaste decennierna med Lidingöbanans vid jämförelse glesa trafik.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Nockebybanan har ju sedan högertrafikomläggningen kortare tåg än Lidingöbanan!

Sen är ju tröskeleffekterna påtagliga för båda banorna - Lidingö går precis inte att köra i 20-minuterstrafik med två tåg och Nockebybanan går precis inte att köra i 15-minuterstrafik med två tåg. Och ingen vill ha 24- eller 18-minuterstrafik heller… (Banorna kan förlängas!)

Numera, sedan en tid, har ju f ö Lidingöbanan minst samma turtäthet som Nockebybanan större delen av trafikdygnet. Med längre tåg dessutom :-)
Skriv svar