Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Diripsi skrev:I M224:s drömvärld skulle man väl köra pendeltågen med 50-meterståg och resenärerna packade så tätt att man behöver ha personal anställda för att pressa in folk i vagnarna som i Tokyo.
Nja nu överdriver du. Men en X60 och 10 min trafik vore grymt. Uppenbart att folk här missförstår en.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev:I M224:s drömvärld skulle man väl köra pendeltågen med 50-meterståg och resenärerna packade så tätt att man behöver ha personal anställda för att pressa in folk i vagnarna som i Tokyo.
Jag tycker att kritiken mot tåglängden i Stockholms pendeltågstrafik är befogad. När tunnelbanan hade färre resenärer så var det fortfarande 10-minuterstrafik under större delen av dagen, men med kortare tåg. Det är faktiskt inte så länge sedan blå linjen hade korta tåg under dagtid på vardagar, och har det fortfarande på helger. Stockholms pendeltåg sticker helt klart ut, och det är svårt att förstå varför. Är det dubbelbemanningen som ökar kostnaden så mycket eller är det politikerna som prioriterar andra delar av trafiken?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Jag har insett för längesedan att tycker man annorlunda här och på Buss-snack så har man fel åsikt. Högt till tak är det då inte. Det här forumet är väldigt Stockholmsfixerat. Kommer man med förslag som finns i andra städer i Sverige och Europa så möts man direkt av motstånd och skepsism.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Stockholms pendeltåg sticker helt klart ut, och det är svårt att förstå varför. Är det dubbelbemanningen som ökar kostnaden så mycket eller är det politikerna som prioriterar andra delar av trafiken?
Varken eller. Personalen har rätt till ledighet varannan helg (mot c:a var fjärde dag i veckorna) så det behöver gå färre tåg på helgerna. Det gäller egentligen oavsett hur man bemannar, men det är förare som är svårast att skaffa fram.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

M224 skrev:Jag har varit i Köpenhamn många många gånger och det här är första gången jag ser ett 16-vagnars tåg. Och det även långt före tidtabelländringen nu senast.
Jag har sett långa S-tåg ett par gånger själv. Jag har inte tillräckligt många iakttagelser för att uttala mig när och hur ofta det körs långa S-tog, men enligt artikel på myldretid.dk så tursätts 11 fullängdstågsätt (SA+SA) varje dag:
De 104 SA-tog og 31 SE-tog bliver på grund af materielmangel, de stigende passagertal og indførslen af fast natkørsel i weekenderne fra 2009 udnyttet godt og grundigt. På en hverdagsmorgen i S-togskøreplanen gældende fra december 2020 er der efter planen indsat tog som følger:

Linje A: 4 x SA+SA, 6 x SA+SE, 7 x SA
Linje B: 7 x SA+SE, 8 x SA
Linje Bx: 6 x SA
Linje C: 5 x SA+SA, 4 x SA+SE, 7 x SA
Linje E: 2 x SA+SA, 6 x SA+SE, 8 x SA
Linje F: 5 x SA, 5 x SE
Linje H: 5 x SA
Gissningsvis är det huvudsakligen i rusningen på vardagar som det går långa tåg.
M224 skrev:Och medans Stockholms pendeltåg planeras att få enmansbetjäning så kommer automatisk drift till Köpenhams S-tog 2024 (linje F). Som i samma veva får trafik 24/7 precis som deras Metro.
Nja, det undrar jag. Om man ska tro på artikeln ovan så kan man inte konvertera existerande fordon till förarlös drift. Det krävs alltså nya fordon innan detta blir verklighet, och det kommer sannolikt inte vara på plats redan 2024. Enligt en annan artikel så verkar man dessutom ha vissa utmaningar med hinderdetektering. Man tycks ha avfärdat tanken på att installera plattformsdörrar på samtliga stationer. I stället ska man installera någon form av sensor-/detektorsystem längs banan, som åtminstone artikelförfattaren anser vara ett riskfullt projekt. Återstår att se om det lyckas, eller om det går samma öde till mötes som Helsingfors och Stockholms planer för förarlös drift.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Nja, det undrar jag. Om man ska tro på artikeln ovan så kan man inte konvertera existerande fordon till förarlös drift. Det krävs alltså nya fordon innan detta blir verklighet, och det kommer sannolikt inte vara på plats redan 2024. Enligt en annan artikel så verkar man dessutom ha vissa utmaningar med hinderdetektering. Man tycks ha avfärdat tanken på att installera plattformsdörrar på samtliga stationer. I stället ska man installera någon form av sensor-/detektorsystem längs banan, som åtminstone artikelförfattaren anser vara ett riskfullt projekt. Återstår att se om det lyckas, eller om det går samma öde till mötes som Helsingfors och Stockholms planer för förarlös drift.
Ja, det blir spännande att se utvecklingen i Köpenhamn. Till skillnad från Stockholm och Helsingfors har Köpenhamn redan en fungerande automatbana och många erfarenheter av denna. Stockholm satsar nu tydligen på AI-kameror i tunnelbanan, vilket säkert är en bra lösning på kort sikt. Enligt politikerna har två självmordsförsök kunnat förhindras hittills. Den som lever får se, men Köpenhamns innovationsförmåga ska inte underskattas.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Stockholms pendeltåg sticker helt klart ut, och det är svårt att förstå varför. Är det dubbelbemanningen som ökar kostnaden så mycket eller är det politikerna som prioriterar andra delar av trafiken?
Varken eller. Personalen har rätt till ledighet varannan helg (mot c:a var fjärde dag i veckorna) så det behöver gå färre tåg på helgerna. Det gäller egentligen oavsett hur man bemannar, men det är förare som är svårast att skaffa fram.
Det blir intressant att se hur Saltsjöbanan trafikeras när det går att ha tätare trafik. Just nu regleras kapaciteten främst genom att ändra tåglängden, men det finns ju en gräns för hur låg turtätheten kan vara på en linje innan trafiken blir för oattraktiv. Egentligen skulle 12-minuterstrafik under hela dagen vara motiverad på Saltsjöbanan som trots allt är Stockholms i särklass största matarlinje (Roslagsbanan undantagen). Lidingöbanan, Nockebybanan och linje 807 ligger ju en bra bit därifrån. Hittills verkar det ändå gå att ha samma trafik på vardagar och helger.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Det enklaste är väl att du först säger vad du vill ha för trafik på lördagar och söndagar, sen räknar vi ut hur mycket personal som går åt till det, sen multiplicerar vi det med 4/3 och så vet vi hur mycket personal det finns M-F :-)

Sen ska verkstan räcka till också. Lite förenklat så ökar antalet arbetstimmar i underhållet direkt proportionellt mot kilometrarna men alla vagnar kan inte underhållas samtidigt, vilket talar för att färre vagnar ska vara i trafik mitt på dagarna.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Det enklaste är väl att du först säger vad du vill ha för trafik på lördagar och söndagar, sen räknar vi ut hur mycket personal som går åt till det, sen multiplicerar vi det med 4/3 och så vet vi hur mycket personal det finns M-F :-)

Sen ska verkstan räcka till också. Lite förenklat så ökar antalet arbetstimmar i underhållet direkt proportionellt mot kilometrarna men alla vagnar kan inte underhållas samtidigt, vilket talar för att färre vagnar ska vara i trafik mitt på dagarna.
Mälarbanan har ungefär lika många resenärer som endera av blå linjens grenar; Södertäljelinjen och Ostkustbanan har något fler resenärer medan Nynäsbanan har något färre. Trafikutbudet kan vara därefter. Mälarbanan kan ha samma trafikutbud som blå linjen, möjligen med färre tåg i rusningen om det är kapacitetsbrist. Nynäsbanan kan ha färre tåg i rusningen, men annars samma trafikutbud för att upprätthålla en god standard. Södertäljelinjen och Ostkustbanan kan ha samma utbud förutom 7,5-minuterstrafik i mellantrafiken och timmestrafik på vardagsnätter.

Högtrafik: Södertäljelinjen 12 tåg/h, Ostkustbanan 10 tåg/h, Mälarbanan 10 tåg/h och Nynäsbanan 8 tåg/h (om järnväg och fordonspark tillåter)
Mellantrafik: Som dagens högtrafik utan linje 44, men till klockan 21 på helger som blå linjen
Lågtrafik: Som nu, men inklusive helgmorgnar och tidiga helgnätter som blå linjen
Nattrafik: 30-minuterstrafik på helger samt tidigare och senare avgångar på vardagar, därutöver timmestrafik mellan Södertälje och Uppsala som Öresundstågen
Vidling
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Vidling »

Även lokförarfacken har lagt ett skyddsstopp.

https://www.pendelforarna.se/2022/02/17 ... samarbete/
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av antaeus »

Varför är ensamarbete ok i tbanan men inte skulle vara det på pendeln? Var ligger skillnaden?
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

antaeus skrev:Varför är ensamarbete ok i tbanan men inte skulle vara det på pendeln? Var ligger skillnaden?
Pendeltågens förare är tydligen mycket mer psykiskt känsliga för den påfrestning det innebär att vara ensam på jobbet om något händer.
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Glöm inte bort den övriga trafiken.Utomlands ligger i många fall S-Banetrafiken separat bredvid fjärrtågen exempelvis Hamburg, Köpenhamn samt Berlin. Om något händer så ligger inte spåren "mitt i smeten" vid en utrymning. Det har hänt att föraren blivit så chockad att utrymningen blir hindrad.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:
antaeus skrev:Varför är ensamarbete ok i tbanan men inte skulle vara det på pendeln? Var ligger skillnaden?
Pendeltågens förare är tydligen mycket mer psykiskt känsliga för den påfrestning det innebär att vara ensam på jobbet om något händer.
En skillnad är väl att pendeltågen i viss utsträckning är rätt långt ut i periferin där det kan ta tid att få hjälp.
För T-banan brukar det gå snabbt att få fram ordningsvakter .
Jag var med om ett stopp, i Duvbo, efter lite stök ombord.
Efter runt 15min räknade jag till att det kommit 26 (!) poliser och ordningsvakter plus några elaka hundar med munkorg.
Stöket bestod i sabb vid dörrstängning så tåget blev mer och mer försenat vartefter och till sist togs det ur trafik.
Inget våld vad jag kunde se. Några ungdomar vädjade till föraren att köra vidare, ”vi vill ju bara hem” men denne svarade att han fått order och kunde inte göra något vilket accepterades i lugn ordning.
Nästa tåg i tidtabellen var en halvtimme senare, efter lite väntan fick alla gå ombord och det fortsatte utan problem.
Inga vakter medföljde detta tåg, föraren var ensam men allt gick lugnt tillväga.
Användarens profilbild
AleWi
Inlägg: 48
Blev medlem: tisdag 02 augusti 2005 7:02
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av AleWi »

Väntat över 30 minuter på ordningsvakter på pendeltåget, i tunnelbanan tar det väl aldrig så lång tid?
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

AleWi skrev: tisdag 22 februari 2022 16:32 Väntat över 30 minuter på ordningsvakter på pendeltåget, i tunnelbanan tar det väl aldrig så lång tid?
Mja, ett par gånger har man allt stått i Hässelby och närmaste vaktpatrull är vid Gullmarsplan. Mitt på Tranebergsbron är du också ganska ensam faktiskt... men det är ingen tävling. Ingenstans har jag träffat på lika konstiga människor som på pendeln. Ja om man bortser från Södermalm då... :roll:
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Jourmaster »

Diskussionen om var i Stockholm det finns mest påverkade människor är flyttad till Ordet är fritt. Ämnet för den här tråden framgår av rubriken.
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Diripsi skrev: måndag 07 februari 2022 14:52 I M224:s drömvärld skulle man väl köra pendeltågen med 50-meterståg och resenärerna packade så tätt att man behöver ha personal anställda för att pressa in folk i vagnarna som i Tokyo.
Du har aldrig varit i Tokyo förstår jag.
Det är länge sedan de byggde behovet av påputtare.
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enceladus skrev: måndag 07 februari 2022 19:57
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Stockholms pendeltåg sticker helt klart ut, och det är svårt att förstå varför. Är det dubbelbemanningen som ökar kostnaden så mycket eller är det politikerna som prioriterar andra delar av trafiken?
Varken eller. Personalen har rätt till ledighet varannan helg (mot c:a var fjärde dag i veckorna) så det behöver gå färre tåg på helgerna. Det gäller egentligen oavsett hur man bemannar, men det är förare som är svårast att skaffa fram.
Det blir intressant att se hur Saltsjöbanan trafikeras när det går att ha tätare trafik. Just nu regleras kapaciteten främst genom att ändra tåglängden, men det finns ju en gräns för hur låg turtätheten kan vara på en linje innan trafiken blir för oattraktiv. Egentligen skulle 12-minuterstrafik under hela dagen vara motiverad på Saltsjöbanan som trots allt är Stockholms i särklass största matarlinje (Roslagsbanan undantagen). Lidingöbanan, Nockebybanan och linje 807 ligger ju en bra bit därifrån. Hittills verkar det ändå gå att ha samma trafik på vardagar och helger.
När jag jobbade på Saltsjöbanan var det ett tåg som pendlade på söndagarna, 70 minuters trafik. Det var ju några år sedan...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

C12C3C3C12 skrev: fredag 25 februari 2022 19:00
Enceladus skrev: måndag 07 februari 2022 19:57
daniel_s skrev:
Varken eller. Personalen har rätt till ledighet varannan helg (mot c:a var fjärde dag i veckorna) så det behöver gå färre tåg på helgerna. Det gäller egentligen oavsett hur man bemannar, men det är förare som är svårast att skaffa fram.
Det blir intressant att se hur Saltsjöbanan trafikeras när det går att ha tätare trafik. Just nu regleras kapaciteten främst genom att ändra tåglängden, men det finns ju en gräns för hur låg turtätheten kan vara på en linje innan trafiken blir för oattraktiv. Egentligen skulle 12-minuterstrafik under hela dagen vara motiverad på Saltsjöbanan som trots allt är Stockholms i särklass största matarlinje (Roslagsbanan undantagen). Lidingöbanan, Nockebybanan och linje 807 ligger ju en bra bit därifrån. Hittills verkar det ändå gå att ha samma trafik på vardagar och helger.
När jag jobbade på Saltsjöbanan var det ett tåg som pendlade på söndagarna, 70 minuters trafik. Det var ju några år sedan...
På 1890-talet eller? :cheesygrin:
Skriv svar