Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Joakim W »

C12C3C3C12 skrev: torsdag 15 september 2022 18:54
Fyrgeit skrev: torsdag 15 september 2022 17:04 Här finns en utmärkt post om varför tågvärdarna behövs.
https://www.reddit.com/r/sweden/comment ... ame=iossmf
Vi sålde samt kontrollerade biljett på Lillpendeln mellan Västerhaninge till Nynäshamn då när jag jobbade där.
Och det fortsatte vi göra fram till mars 2020 (samt på Gnestapendeln), sedan blev det slut på det och biljettstolpar ersatte...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Säger upp sig i protest mot att tågvärdarna försvinner
Mitt i skrev:– Jag vill inte vara ensam ansvarig för 1 800 resenärer i ett fullsatt tåg, säger hon.
Går det att ha tågvärdar enbart på långa tåg? Det skulle också ge SL incitament att inte köra långa tåg när det går att köra fler korta tåg, som på blå linjen...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: tisdag 20 september 2022 13:31 Säger upp sig i protest mot att tågvärdarna försvinner
Mitt i skrev:– Jag vill inte vara ensam ansvarig för 1 800 resenärer i ett fullsatt tåg, säger hon.
Går det att ha tågvärdar enbart på långa tåg? Det skulle också ge SL incitament att inte köra långa tåg när det går att köra fler korta tåg, som på blå linjen...
Det skulle ge MTR incitament att köra korta tåg när det behövs långa, ett ännu större problen än "för lång" tåg.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Vislaren »

Hur vore det om ni tänkte till lite, hur fan ska de kunna ersätta tågvärdarna med kameror..? Vem ska hjälpa av resenärerna av fordonen vid en olyckshändelse eller brand, föraren lär ju inte hinna med det.
Eller en handikappad med rullstol..? Det har väckts så mycket frågor att man nu beslutat om att tågvärdarna inte ska tas bort!
Vi är många som reagerat på Tamsons idiotbeslut, han sitter i knäet på kineserna, som väl är så försvann han med att den nya regeringen kom.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

Det enda som har hänt är att Arbetsmiljöverket kommit med ett föreläggande till MTR att komplettera en riskbedömning angående lokförarnas arbetsmiljö, senast den 16 januari. Annars hotar ett vite på 50 000 kronor. Det nya regionstyret har aviserat att de vill pausa projektet och utreda frågan ordentligt. Men något beslut har inte fattats ännu.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

I trafiknämndens yttrande över budgeten för 2023 skriver man såhär:
I regionens budget beskrivs i text att projektet avveckling av tågvärdar ska
pausas i avvaktan av en ny utredning. Det måste betonas att det kommer att få
såväl trafikala som omfattande ekonomiska konsekvenser för verksamheten,
vilka idag inte är omhändertaget i budget 2023 med planår.
Det kommer förmodligen bli dyrt att trycka på den där pausknappen!
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enceladus skrev: tisdag 20 september 2022 13:31 Säger upp sig i protest mot att tågvärdarna försvinner
Mitt i skrev:– Jag vill inte vara ensam ansvarig för 1 800 resenärer i ett fullsatt tåg, säger hon.
Går det att ha tågvärdar enbart på långa tåg? Det skulle också ge SL incitament att inte köra långa tåg när det går att köra fler korta tåg, som på blå linjen...
På T-banan var det enbart på långa tåg - 6-8 vagnar det var tågvakter fram till dess att tågvakterna utrotades. Sommartid var det enbart förare på 6-vagnars tåg men plattformsvakter på "farliga ställen". Bana 3 hade ju raka plattformar så det var aldrig tågvakter där. Fridhemsplan hade ju en "papegoja" som satt i en bur mitt på plattformen söderut, har suttit där under em rusningen några gånger. T-Centralen hade väl också en plattformsvakt söderut på Bana 1.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 26 november 2022 9:45 I trafiknämndens yttrande över budgeten för 2023 skriver man såhär:
I regionens budget beskrivs i text att projektet avveckling av tågvärdar ska
pausas i avvaktan av en ny utredning. Det måste betonas att det kommer att få
såväl trafikala som omfattande ekonomiska konsekvenser för verksamheten,
vilka idag inte är omhändertaget i budget 2023 med planår.
Det kommer förmodligen bli dyrt att trycka på den där pausknappen!
Vad händer då med de frigjorda resurserna? I oktober hade pendeltågen 390 000 resenärer per vardag, vilket är nästan samma nivå som före pandemin. Jag förmodar att pengarna går till att behålla trafiken på linjer där resandet har minskat, i enlighet med "Tamsons trafikpopulism" där befintlig trafik ska prioriteras framför utökad trafik. Hur kan pendeltågen fortfarande ha 15-minuterstrafik med sitt nuvarande resande!? Pausa Tamsons trafikpopulism istället!
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

Vislaren skrev: lördag 26 november 2022 7:18 Hur vore det om ni tänkte till lite, hur fan ska de kunna ersätta tågvärdarna med kameror..? Vem ska hjälpa av resenärerna av fordonen vid en olyckshändelse eller brand, föraren lär ju inte hinna med det.
Eller en handikappad med rullstol..? Det har väckts så mycket frågor att man nu beslutat om att tågvärdarna inte ska tas bort!
Vi är många som reagerat på Tamsons idiotbeslut, han sitter i knäet på kineserna, som väl är så försvann han med att den nya regeringen kom.
Regeringen är inte inblandad. Tamsons ”försvinnande” förklaras av ett nytt S-lett regionstyre. Nytt trafikregionråd blev Anton Fendert (MP)
Tamsons själv blev i stället oppositionsregionråd.
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

Vislaren skrev: lördag 26 november 2022 7:18 Vi är många som reagerat på Tamsons idiotbeslut, han sitter i knäet på kineserna, som väl är så försvann han med att den nya regeringen kom.
Nu "försvann" Tamsons då hans sida av politiken inte fick majoritet, han sitter kvar i opposition. Sedan får du gärna förklara vad slopande av tågvärdar har med "kineserna" att göra? Så länge man får betalt tror jag inte MTR har någon åsikt om tågvärdar eller inte.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

C12C3C3C12 skrev: lördag 26 november 2022 12:05 På T-banan var det enbart på långa tåg - 6-8 vagnar det var tågvakter fram till dess att tågvakterna utrotades.
MTR får bakläxa om arbetsmiljön för lokförarna
Mitt i skrev:Upp till vart tredje pendeltåg i Stockholm ska börja köras utan tågvärdar från och med måndag den 5 december, enligt MTR. Det är det första steget i avvecklingen av tågvärdarna som beslutats av den tidigare M-ledda regionmajoriteten.
Är det företrädesvis korta tåg som blir utan tågvärdar?
Hechtwagen skrev: tisdag 20 september 2022 16:54 Det skulle ge MTR incitament att köra korta tåg när det behövs långa, ett ännu större problen än "för lång" tåg.
Långa tåg behövs väl bara i rusningen?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Att långa tåg inte behövs i lågtrafik betyder ju inte att det är ett problem för resenärerna om det går långa tåg i lågtrafiken, eller har jag missat något?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: onsdag 30 november 2022 13:44 Är det företrädesvis korta tåg som blir utan tågvärdar?
Sannolikt inte. Lösningen bygger på att föraren ska kunna göra s.k. efterkontroll inne i förarhytten med hjälp av kamerabilder, och då spelar det ingen roll om det är kort eller långt tåg.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 30 november 2022 20:43 Att långa tåg inte behövs i lågtrafik betyder ju inte att det är ett problem för resenärerna om det går långa tåg i lågtrafiken, eller har jag missat något?
Den onödigt låga turtätheten är ett problem för resenärerna. Jämför exempelvis kundnöjdheten på blå linjen där långa tåg inte körs i onödan på helger.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: onsdag 30 november 2022 13:44
C12C3C3C12 skrev: lördag 26 november 2022 12:05 På T-banan var det enbart på långa tåg - 6-8 vagnar det var tågvakter fram till dess att tågvakterna utrotades.
MTR får bakläxa om arbetsmiljön för lokförarna
Mitt i skrev:Upp till vart tredje pendeltåg i Stockholm ska börja köras utan tågvärdar från och med måndag den 5 december, enligt MTR. Det är det första steget i avvecklingen av tågvärdarna som beslutats av den tidigare M-ledda regionmajoriteten.
Är det företrädesvis korta tåg som blir utan tågvärdar?
Hechtwagen skrev: tisdag 20 september 2022 16:54 Det skulle ge MTR incitament att köra korta tåg när det behövs långa, ett ännu större problen än "för lång" tåg.
Långa tåg behövs väl bara i rusningen?
Långa tåg ska också köras utan tågvärdar. Från 5 december ska 30% av alla tåg gå utan tågvärd, och bemanningen är planerad därefter också, så vi får se hur det kommer gå nästa vecka...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: onsdag 30 november 2022 23:33
Hechtwagen skrev: onsdag 30 november 2022 20:43 Att långa tåg inte behövs i lågtrafik betyder ju inte att det är ett problem för resenärerna om det går långa tåg i lågtrafiken, eller har jag missat något?
Den onödigt låga turtätheten är ett problem för resenärerna. Jämför exempelvis kundnöjdheten på blå linjen där långa tåg inte körs i onödan på helger.
Du rundade min fråga snyggt.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Joakim W skrev: torsdag 01 december 2022 6:01
Enceladus skrev: onsdag 30 november 2022 13:44
C12C3C3C12 skrev: lördag 26 november 2022 12:05 På T-banan var det enbart på långa tåg - 6-8 vagnar det var tågvakter fram till dess att tågvakterna utrotades.
MTR får bakläxa om arbetsmiljön för lokförarna
Mitt i skrev:Upp till vart tredje pendeltåg i Stockholm ska börja köras utan tågvärdar från och med måndag den 5 december, enligt MTR. Det är det första steget i avvecklingen av tågvärdarna som beslutats av den tidigare M-ledda regionmajoriteten.
Är det företrädesvis korta tåg som blir utan tågvärdar?
Hechtwagen skrev: tisdag 20 september 2022 16:54 Det skulle ge MTR incitament att köra korta tåg när det behövs långa, ett ännu större problen än "för lång" tåg.
Långa tåg behövs väl bara i rusningen?
Långa tåg ska också köras utan tågvärdar. Från 5 december ska 30% av alla tåg gå utan tågvärd, och bemanningen är planerad därefter också, så vi får se hur det kommer gå nästa vecka...
Lär inte bli någon större skillnad...
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

Joakim W skrev: torsdag 01 december 2022 6:01
Enceladus skrev: onsdag 30 november 2022 13:44
C12C3C3C12 skrev: lördag 26 november 2022 12:05 På T-banan var det enbart på långa tåg - 6-8 vagnar det var tågvakter fram till dess att tågvakterna utrotades.
MTR får bakläxa om arbetsmiljön för lokförarna
Mitt i skrev:Upp till vart tredje pendeltåg i Stockholm ska börja köras utan tågvärdar från och med måndag den 5 december, enligt MTR. Det är det första steget i avvecklingen av tågvärdarna som beslutats av den tidigare M-ledda regionmajoriteten.
Är det företrädesvis korta tåg som blir utan tågvärdar?
Hechtwagen skrev: tisdag 20 september 2022 16:54 Det skulle ge MTR incitament att köra korta tåg när det behövs långa, ett ännu större problen än "för lång" tåg.
Långa tåg behövs väl bara i rusningen?
Långa tåg ska också köras utan tågvärdar. Från 5 december ska 30% av alla tåg gå utan tågvärd, och bemanningen är planerad därefter också, så vi får se hur det kommer gå nästa vecka...
Varför behåller man tågvärdar på vissa tå, beror det på försenad installation av kameror och annan nödvändig utrustning?
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: torsdag 01 december 2022 17:45
Enceladus skrev: onsdag 30 november 2022 23:33
Hechtwagen skrev: onsdag 30 november 2022 20:43 Att långa tåg inte behövs i lågtrafik betyder ju inte att det är ett problem för resenärerna om det går långa tåg i lågtrafiken, eller har jag missat något?
Den onödigt låga turtätheten är ett problem för resenärerna. Jämför exempelvis kundnöjdheten på blå linjen där långa tåg inte körs i onödan på helger.
Du rundade min fråga snyggt.
Nä, det är skribenten som missar något. Långa tåg utanför rusningen är ett problem för resenärerna, speciellt på helger. Titta på SL:s kundundersökningar! Störst missnöje med turtätheten i spårtrafiken är det på Saltsjöbanan, pendeltågen och Roslagsbanan (se sidan 60). Innan Lidingöbanan fick 10-minuterstrafik dagtid var missnöjet stort även där. Med 15-minuterstrafik på söndagar blir det kanske bättre för Roslagsbanan. Men de långa tågen är opopulära på pendeln.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: torsdag 01 december 2022 19:34 [q

Nä, det är skribenten som missar något. Långa tåg utanför rusningen är ett problem för resenärerna, speciellt på helger. Titta på SL:s kundundersökningar! Störst missnöje med turtätheten i spårtrafiken är det på Saltsjöbanan, pendeltågen och Roslagsbanan (se sidan 60). Innan Lidingöbanan fick 10-minuterstrafik dagtid var missnöjet stort även där. Med 15-minuterstrafik på söndagar blir det kanske bättre för Roslagsbanan. Men de långa tågen är opopulära på pendeln.
Men nu blev det väl en tankevurpa. Långa tåg i sig självt kan väl knappast rendera missnöje. Men låg turtäthet kan ge missnöje.
Långa tåg i sig ger inte lägre turtäthet. Men för egen del kan jag väl säga att likaväl som jag vill ha tät tågtrafik så vill jag ha en förutsägbar tidtabell där tågen går på fasta minuttal, minns hur jobbigt det var när blå linje hade 12-minuterstrafik.
Skriv svar