Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: torsdag 18 augusti 2022 20:17 Föraren behöver alltså inte lämna förarhytten, vilket kanske kan ge möjlighet till snabbare avgångsprocedur, under förutsättning att utrustningen fungerar.
En snabbare avgångsprocedur skulle innebära avsevärda förbättringar i många avseenden - kortare restider, högre kapacitet och minskat vagnbehov. Men blir det verkligen så? Hittills har budskapet varit att det huvudsakliga syftet är att spara pengar, vilket i och för sig inte behöver vara fel, givet att trafiken utvecklas.

Seko: 400 anställda på pendeltågen kan ersättas av kameror
Sekotidningen skrev:Planen är att SL ska kompensera MTR för att ha kvar de 400 anställda. De kommer att erbjudas omplacering till någon av MTR:s andra verksamheter, såsom tunnelbanan i Stockholm, MTR X, Mälartåg och MTR Tech.

[...]

– De blir ensamma på persontåg med uppåt 1 200 resenärer. Till skillnad från tunnelbanan där man har kort mellan varje station, så kör de här på regional järnväg, oftast långt ifrån bilväg och liknande. Normalt har man ett stöd av varandra om något skulle hända. Så blir det inte nu. Folk får en mer utsatt situation än de haft tidigare.
Om pengarna däremot går till MTR så är det ju inte lika intressant. Det är också intressant att avståndet till bilvägar används som ett argument för att pendeltågen har andra förutsättningar än tunnelbanan. Ändå är det pendeltågen - och inte tunnelbanan - som kan ersättas av nattbussar. :roll:

Enligt en färsk artikel börjar utfasningen redan i september, vilket råkar sammanfalla med valet:

Slopade tågvärdar ett svek mot både resenärer och personal
Länstidningen skrev:Under våren inträffade ett sjukdomsfall ombord på ett av SL:s pendeltåg. Det var ett barn som blev allvarligt sjukt. Tack vare att en tågvärd, utbildad i att hantera akuta situationer, var på plats kunde problemet snabbt identifieras, föraren på tåget informeras och räddningstjänst tillkallas.

I september ska tågvärdarna på pendeltågen börja fasas ut, och ersättas av övervakningskameror. Detta trots massiva protester från personal, funktionsrättsorganisationer, allmänhet och den politiska oppositionen.
Det nämns även ett exempel där en tågvärd har varit behjälplig. Är det bråttom att genomföra förändringen som inte verkar komma resenärerna till del?
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag var med om en händelse som "tågvakt" på ett Pendeltåg söderut vid Stockholm Södra. En från kontrollgruppen kom till mig och sade att en man hade gått bort. Följde med honom till platsen där mannen låg i tåget. Dom hade försökt med hjärt-lung vilket inte hade hjälpt, meddelade föraren om det. Ropade ut i tåget att vi stod stilla på grund av sjukdomsfall. Ett kort tag senare kom kontrollkillen tillbaka, sade att en man såg konstig ut, alldeles grå i ansiktet. Gick dit, ledde ut mannen på plattformen så att han kunde sitta ner. Han sade att han skulle till sjukhuset vid Flemingsberg. Det var sommar så tåget var varmt, på plattformen var det svalare. Meddelade föraren det att vi behövde en till ambulans. Efteråt fick jag höra att han fått en hjärtattack på SöS. Hade han följt med till Flempan hade han nog inte klarat sig.

Summan av den här historien är hur hade det gått utan tågvärd med endast en förare ombord.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Ungefär likdant som om det i stället hade hänt vid Mariatorgets station.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Hur fungerar det i alla andra städer som bara har lokförare ombord? Sverige är väl unikt med detta precis som med mycket annat... ex. så är vi och Ungern ensamma om att skriva datum med året först. Alla andra länder i Europa skriver 21.08 2022. Inkl. våra nordiska grannländer.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Det finns många städer som har tvåmansbetjänade tåg, man kan inte precis säga att Stockholm är ensam om det!

Inte heller kan man säga att Sverige är ensamt om att använda den internationella standarden ISO 8601 för hur tid anges: största enheten först och den minsta sist. Däremot finns det ju väldigt många makthavare i världen som av traditionella skäl och/eller okunnighet föredrar äldre sätt att uttrycka sig, precis som det finns länder som vägrar använda metersystemet.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev: söndag 21 augusti 2022 12:29 Det finns många städer som har tvåmansbetjänade tåg, man kan inte precis säga att Stockholm är ensam om det!

Inte heller kan man säga att Sverige är ensamt om att använda den internationella standarden ISO 8601 för hur tid anges: största enheten först och den minsta sist. Däremot finns det ju väldigt många makthavare i världen som av traditionella skäl och/eller okunnighet föredrar äldre sätt att uttrycka sig, precis som det finns länder som vägrar använda metersystemet.
Okej, jag kommer inte på några städer som jag har besökt som har tvåmansbetjäning och jag har besökt många städer. När det gäller ISO 8601 så vet jag att det används av ex. Kina och Japan. Men i Europa så är vi och Ungern ensamma. Själv föredrar jag helt klar dd.mm.åååå. Man säger ex. det är den 21 augusti 2022 idag och så skriver man ju också 21/8-2022 eller 21 augusti 2022 inte 2022 augusti 21.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Nu beskriver ju du rena traditioner, det krävs ibland mycket för att ändra på dem. Det är dock numera många som säger att klockan är ”tolv noll fem” osv, så det är tydligt att det går!

För att återgå till tråden och din andra fråga, så kan jag nämna Buenos Aires och London som exempel på städer där jag sett tågvakter.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Jo för att återgå till tråden så har jag nu börjat se X60 som fått kameror monterade. Inte snyggt monterat rent estetiskt med stora plåtlådor längs vagnssidan.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Nya kamerorna på pendeltågen lossnar
Mitt i skrev:I höst skulle tågvärdarna på pendeltågen ersättas med kameror vid alla dörrpar, och av- och påstigning istället övervakas av lokföraren. Men det har uppstått problem med monteringen av kamerorna: De lossnar.

[...]

Det finns åtta fordon i drift med kameror. "Vi gör regelbundna och noggranna kontroller så att fordonen kan användas på ett säkert sätt. Dessa kontroller kommer att fortsätta tills fastsättningsmetoden på dessa fordon har bytts ut" skriver Niklas Ekström.

[...]

– Nej, det känns otäckt att en kamera skulle kunna lossna i hög hastighet, till exempel när vi kör snabbtåg förbi en perrong, säger Moa Friman, lokförare.

[...]

Enligt MTR är det oklart hur mycket projektet nu försenas, men de siktar på att kameror ska vara installerade på alla tåg sommaren 2023. Dock kommer de första tågen utan tågvärdar att börja rulla redan i år, uppger de.
De nya kamerorna lossnar tydligen. :oops:
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

M224 skrev: söndag 21 augusti 2022 11:38 Hur fungerar det i alla andra städer som bara har lokförare ombord? Sverige är väl unikt med detta precis som med mycket annat... ex. så är vi och Ungern ensamma om att skriva datum med året först. Alla andra länder i Europa skriver 21.08 2022. Inkl. våra nordiska grannländer.
Berlins S-Bahn har bara förare ombord. Varje station har någon på varje station som kollar påstigningen. Vid korta tåg sköter föraren det på vissa ytterstationer som har skylten ZAT om jag nu stavar rätt.
abc123
Inlägg: 113
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av abc123 »

Det kan bli rödgrönt styre i Region Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o ... -stockholm

Då kanske tågvärdarna får vara kvar ändå? V och S har tidigare aviserat att de vill riva upp beslutet.
– En kamera kan aldrig ersätta en människa. Tågvärdarna ger trygghet och är viktiga för tillgängligheten på tågen. Efter valet vill vi göra om och göra rätt, om vi får väljarnas mandat, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i region Stockholm.

Även Socialdemokraternas Jens Sjöström är villig att göra detta.

– Vi kommer vid ett maktskifte verka för att ändra på beslutet, säger han till Sekotidningen.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2536
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av roggek »

Enceladus skrev: onsdag 07 september 2022 8:17

De nya kamerorna lossnar tydligen. :oops:
Aha, det var det jag fick i huvudet på Vega station en kväll i förra veckan, jag undrade var det var för mojäng.
Slutade med 13 stygn på SöS... :cheesygrin:

Det var ju tur att S vann regionvalet i Stockholm...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

roggek skrev: onsdag 14 september 2022 20:04
Enceladus skrev: onsdag 07 september 2022 8:17

De nya kamerorna lossnar tydligen. :oops:
Aha, det var det jag fick i huvudet på Vega station en kväll i förra veckan, jag undrade var det var för mojäng.
Slutade med 13 stygn på SöS... :cheesygrin:

Det var ju tur att S vann regionvalet i Stockholm...
Stäm MTR, nä visst ja,vi är inte USA...
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: onsdag 14 september 2022 20:36
Stäm MTR, nä visst ja,vi är inte USA...
Nä, här är det Trafikverket man ska stämma. Det är infrastrukturförvaltaren som ansvarar för skador till följd av järnvägsdriften. (Denne kan ju sedan i vissa fall utkräva ansvar vidare i kedjan.)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Hur går avvecklingen av tågvärdarna?
Och hur sannolikt är det att denna inte blir av?

S på riksplanet lovade att återförstatliga underhållet och all a tågbolag om de vann valet 2010, det gjorde de inte och fyra år senare verade de helt ha glömt frågan!

Man undrar ju hur de tänkt gå till väga, det går ju inte att göra mjöl och ägg av en sockerkaka om vi säger som så.
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

En sak kanske hör till, i Stockholm är pendeln inklämd mellan ytterspåren vilket gör evakuering mer komplicerad. Köpenhamn samt dom flesta sträckorna av Berlins S-Bahn går bredvid dom andra spåren viket gör en evakuering lättare. Hur känns det för en lokförare i Stockholm att A-Förhindra spontanevakuerering vid nerriven kontaktledning, B-Ha kontakt med fjärren samtidigt som föraren ensam skall evakuera det fullsatta tåget.

Have a nice day...
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Fyrgeit »

Här finns en utmärkt post om varför tågvärdarna behövs.
https://www.reddit.com/r/sweden/comment ... ame=iossmf
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Odd »

C12C3C3C12 skrev: torsdag 15 september 2022 16:28 En sak kanske hör till, i Stockholm är pendeln inklämd mellan ytterspåren vilket gör evakuering mer komplicerad. Köpenhamn samt dom flesta sträckorna av Berlins S-Bahn går bredvid dom andra spåren viket gör en evakuering lättare. Hur känns det för en lokförare i Stockholm att A-Förhindra spontanevakuerering vid nerriven kontaktledning, B-Ha kontakt med fjärren samtidigt som föraren ensam skall evakuera det fullsatta tåget.
...
Vilka erfarenheter har man från sådana händelser i Stockholmsområdet?
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Fyrgeit skrev: torsdag 15 september 2022 17:04 Här finns en utmärkt post om varför tågvärdarna behövs.
https://www.reddit.com/r/sweden/comment ... ame=iossmf
Vi sålde samt kontrollerade biljett på Lillpendeln mellan Västerhaninge till Nynäshamn då när jag jobbade där.
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: torsdag 15 september 2022 11:56 Hur går avvecklingen av tågvärdarna?
Och hur sannolikt är det att denna inte blir av?

S på riksplanet lovade att återförstatliga underhållet och all a tågbolag om de vann valet 2010, det gjorde de inte och fyra år senare verade de helt ha glömt frågan!
Kan beror på att man förblev i opposition efter valet 2010, svårt att genomföra saker när man inte sitter vid makten. Även om man bildat regering fanns det väl ingen riksdagsmajoritet för ett återförstatligande efter valet 2010? När man bildade regering 2014 tillsatte man en utredning om jag inte minns fel men problemet ligger väl fortfarande vid att det inte finns en riksdagsmajoritet?

Som sagt är det svårt att genomföra saker som en majoritet är emot.
Skriv svar