Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: onsdag 17 augusti 2022 16:38 Nockebybanan har ju sedan högertrafikomläggningen kortare tåg än Lidingöbanan!

Sen är ju tröskeleffekterna påtagliga för båda banorna - Lidingö går precis inte att köra i 20-minuterstrafik med två tåg och Nockebybanan går precis inte att köra i 15-minuterstrafik med två tåg. Och ingen vill ha 24- eller 18-minuterstrafik heller… (Banorna kan förlängas!)

Numera, sedan en tid, har ju f ö Lidingöbanan minst samma turtäthet som Nockebybanan större delen av trafikdygnet. Med längre tåg dessutom :-)

Inte så smart av Göteborg och Stockholm att korta ner från tre till två spårvagnars plattformslängd.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Och var någonstans körs 3 spårvagnar á 30 m? Vet ingen stad som har så långa spårvagnståg. Nej öka turtätheten istället.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev: onsdag 17 augusti 2022 16:06
Joakim W skrev: tisdag 01 mars 2022 19:12
Qus skrev: tisdag 01 mars 2022 18:38 Hur är det att jobba som Tågvärd egentligen? Långtråkigt? Kul?

Min dröm har ju alltid varit att bli lokförare men klarar aldrig testerna tyvärr. Jag tillhör dom 90% av dom som inte gör det. Men som Tågvärd skulle jag få vara med och åka tåg iallafall.
På pendeln? Långtråkigt, skulle jag säga. Jobbade två år, hände inte ett dugg typ... Vi blev tyvärr av med viseringen i mars 2020, slutade i februari 2021, och under den tiden var det riktigt långtråkigt tyckte jag, allt man gjorde var att kolla i kamerorna, kontrollera att dörrarna friläggs på rätt sida, öppna dörrarna och sedan övervaka trafikutbytet och stänga dörrarna igen och säga avgång till föraren. Upprepa det var fjärde minut i 9 timmar om du har otur, och i bästa fall satt man annars reserv och spela kort med kollegorna i rastlokalen i åtta timmar... :D men allt är en smaksak, vissa tyckte det var ett jättebra jobb och trivdes med det!
Sa ni "Avgång"? Förut efter att kontrollampan "Klart från tågvakt" slopades på X1 så sa tågvakterna/tågvärdarna "Klart" och så var det även på X10 och X60, har det ändrats?
Jag jobbade bara hos MTR, men som jag förstod det var det när MTR tog över som man ändrade från "Klart" till "Avgång".
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: onsdag 17 augusti 2022 17:09 Och var någonstans körs 3 spårvagnar á 30 m? Vet ingen stad som har så långa spårvagnståg. Nej öka turtätheten istället.
Vem har pratat om 3-vagnståg med 30-metersvagnar?

Nockebybanan, Lidingöbanan och Göteborg hade 15-metersvagnar och dessa gick i trevagnståg på alla tre ställena. Vid högertrafikomläggningen kortade man dock av plattformarna på Nockebybanan till 30 m, och sedermera gjorde man det också på många ställen i Göteborg vilket man idag ångrar och vad jag förstår håller på att ändra tillbaka.

Lidingö fick behålla sina 45-metersplattformar (och de är idag förlängda till 60 m överallt utom vid Ropsten) och kör med närmare 45 m långa vagnar. Det vore nog mer ekonomiskt att köra 30-metersvagnar som vid behov multipelkopplas.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Aha jag har alltid upplevt A30 som som kortare än 15 m. Tyckte de kändes så små. Men då är jag med. Tänkte att det var 60 m plattformarna som var för korta
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

M224 skrev: onsdag 17 augusti 2022 20:00 Aha jag har alltid upplevt A30 som som kortare än 15 m. Tyckte de kändes så små. Men då är jag med. Tänkte att det var 60 m plattformarna som var för korta

Och som svar på 90-metersfrågan så är det på gång i Köln!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Hechtwagen skrev: onsdag 17 augusti 2022 22:34
M224 skrev: onsdag 17 augusti 2022 20:00 Aha jag har alltid upplevt A30 som som kortare än 15 m. Tyckte de kändes så små. Men då är jag med. Tänkte att det var 60 m plattformarna som var för korta

Och som svar på 90-metersfrågan så är det på gång i Köln!
Wow okej, undrar om de ska ha tvåmannsbemanning...?

https://www.kvb.koeln/unternehmen/proje ... rflur.html
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 17 augusti 2022 16:12 Hur tät trafik trafiken är utöver vad som krävs för att trafikanterna ska få plats saknar logik och verkar mer vara styrt av historiska orsaker.
Detta beror snarare på att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. Dagens trafikutbud är i princip anpassat till hur resandet såg ut för tio år sedan, och då hade tunnelbanan betydligt fler resenärer än pendeltågen.
daniel_s skrev: onsdag 17 augusti 2022 16:38 Sen är ju tröskeleffekterna påtagliga för båda banorna - Lidingö går precis inte att köra i 20-minuterstrafik med två tåg och Nockebybanan går precis inte att köra i 15-minuterstrafik med två tåg. Och ingen vill ha 24- eller 18-minuterstrafik heller… (Banorna kan förlängas!)
Trafiken på Lidingöbanan måste anpassas till Ropstensgrenen, men Nockebybanan har i stort sett inga begränsningar. Gröna linjen har ju 3-minuterstrafik till Alvik under större delen av dygnet (vad som händer när "gula linjen" öppnar återstår att se). Att Nockebybanan har 12-minuterstrafik på lördagar samt 20-minuterstrafik på söndagar beror väl på att SL en gång i tiden ville att folk skulle gå till kyrkan på söndagar. Resandet brukar bara skilja 20 procent...
daniel_s skrev: onsdag 17 augusti 2022 19:53 Lidingö fick behålla sina 45-metersplattformar (och de är idag förlängda till 60 m överallt utom vid Ropsten) och kör med närmare 45 m långa vagnar. Det vore nog mer ekonomiskt att köra 30-metersvagnar som vid behov multipelkopplas.
Världens längsta spårvagnar, CAF Urbos i Budapest med sina 55,9 meter, får också plats på Lidingöbanan och kan behövas om Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan. Men kortare vagnar gör det möjligt att använda Köpenhamns kloka princip, d.v.s. att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. Detta kan verka främmande idag, men SL har faktiskt använt denna princip på blå linjen under väldigt lång tid!
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: torsdag 18 augusti 2022 5:56 Att Nockebybanan har 12-minuterstrafik på lördagar samt 20-minuterstrafik på söndagar beror väl på att SL en gång i tiden ville att folk skulle gå till kyrkan på söndagar. Resandet brukar bara skilja 20 procent...
Hur skulle de komma till kyrkan då? Jag vänder på det och säger att om västerledsborna vore lite flitigare med att gå i kyrkan så skulle man gott kunna köra 12-minuters på söndagar också. Skillnaden är inte så stor hur man än vrider och vänder på det. I så fall tycker jag att Roslagsbanans 50-procentiga skillnad mellan lördagar och söndagar är mer anmärkningsvärd!
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

Slopade tågvärdar, förenklad avgångsprocedur bör medföra att resandeutbytet på stationerna går snabbare, eller??
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

/jes skrev: torsdag 18 augusti 2022 10:11 Slopade tågvärdar, förenklad avgångsprocedur bör medföra att resandeutbytet på stationerna går snabbare, eller??
Nej, avgångsproceduren går inte snabbare för att man lägger tågvärdens nuvarande uppgifter på föraren. Den tenderar snarare att ta längre tid, men det beror lite på vilken utrustningsnivå man väljer, i synnerhet vid plattformar i lätt ytterkurva.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

daniel_s skrev: torsdag 18 augusti 2022 10:35
/jes skrev: torsdag 18 augusti 2022 10:11 Slopade tågvärdar, förenklad avgångsprocedur bör medföra att resandeutbytet på stationerna går snabbare, eller??
Nej, avgångsproceduren går inte snabbare för att man lägger tågvärdens nuvarande uppgifter på föraren. Den tenderar snarare att ta längre tid, men det beror lite på vilken utrustningsnivå man väljer, i synnerhet vid plattformar i lätt ytterkurva.
Aha, du menar föraren ska gå ut på plattformen istället för tågvärden?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Ja det verkar ju jättesmart. :roll: I Köpenhamn brukar förarna sticka ut huvudet genom fönstret.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: torsdag 18 augusti 2022 5:56
Hechtwagen skrev: onsdag 17 augusti 2022 16:12 Hur tät trafik trafiken är utöver vad som krävs för att trafikanterna ska få plats saknar logik och verkar mer vara styrt av historiska orsaker.
Detta beror snarare på att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. Dagens trafikutbud är i princip anpassat till hur resandet såg ut för tio år sedan, och då hade tunnelbanan betydligt fler resenärer än pendeltågen.
daniel_s skrev: onsdag 17 augusti 2022 16:38 Sen är ju tröskeleffekterna påtagliga för båda banorna - Lidingö går precis inte att köra i 20-minuterstrafik med två tåg och Nockebybanan går precis inte att köra i 15-minuterstrafik med två tåg. Och ingen vill ha 24- eller 18-minuterstrafik heller… (Banorna kan förlängas!)
Trafiken på Lidingöbanan måste anpassas till Ropstensgrenen, men Nockebybanan har i stort sett inga begränsningar. Gröna linjen har ju 3-minuterstrafik till Alvik under större delen av dygnet (vad som händer när "gula linjen" öppnar återstår att se). Att Nockebybanan har 12-minuterstrafik på lördagar samt 20-minuterstrafik på söndagar beror väl på att SL en gång i tiden ville att folk skulle gå till kyrkan på söndagar. Resandet brukar bara skilja 20 procent...
daniel_s skrev: onsdag 17 augusti 2022 19:53 Lidingö fick behålla sina 45-metersplattformar (och de är idag förlängda till 60 m överallt utom vid Ropsten) och kör med närmare 45 m långa vagnar. Det vore nog mer ekonomiskt att köra 30-metersvagnar som vid behov multipelkopplas.
Världens längsta spårvagnar, CAF Urbos i Budapest med sina 55,9 meter, får också plats på Lidingöbanan och kan behövas om Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan. Men kortare vagnar gör det möjligt att använda Köpenhamns kloka princip, d.v.s. att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. Detta kan verka främmande idag, men SL har faktiskt använt denna princip på blå linjen under väldigt lång tid!

Detdär att trafiken på Lidingöbanan måste anpassas till ropstengrenen verkar man ha släppt på i nuvarande tidtabell under rusningstid? Och vad avser skillnaden mellan Nockebybanan och Lidingöbanan så är det väl fortfarande glesare tragik på Lidingöbanan kvällstid, varför är det ok med en avgång var 20 minut vid 20-tiden på LB men intd på 12:an?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

I Tbilisi där jag befinner mig nu påbörjas dörröppningen på tunnelbanan innan tåget stannat helt. Ljudnivån 3*Cx med öppna fönster. Ingen makadam. Turtäthet 2,5 minut, fyravagnarståg från Sovjettiden. Rulltrappsvakter så klart men unga människor.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

/jes skrev: torsdag 18 augusti 2022 12:12
daniel_s skrev: torsdag 18 augusti 2022 10:35
/jes skrev: torsdag 18 augusti 2022 10:11 Slopade tågvärdar, förenklad avgångsprocedur bör medföra att resandeutbytet på stationerna går snabbare, eller??
Nej, avgångsproceduren går inte snabbare för att man lägger tågvärdens nuvarande uppgifter på föraren. Den tenderar snarare att ta längre tid, men det beror lite på vilken utrustningsnivå man väljer, i synnerhet vid plattformar i lätt ytterkurva.
Aha, du menar föraren ska gå ut på plattformen istället för tågvärden?
Som sagt, det beror på utrustningsnivån. På något sätt måste man göra den s k efterkontrollen, där ger ju trådens namn en viss ledtråd, men man kan klara sig med färre kameror om föraren går ut en bit, precis så har man gjort i tunnelbanan.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

Slutsatsen för pendeltågen måste alltså bli fullständig kameraövervakning.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: torsdag 18 augusti 2022 15:33
/jes skrev: torsdag 18 augusti 2022 12:12
daniel_s skrev: torsdag 18 augusti 2022 10:35

Nej, avgångsproceduren går inte snabbare för att man lägger tågvärdens nuvarande uppgifter på föraren. Den tenderar snarare att ta längre tid, men det beror lite på vilken utrustningsnivå man väljer, i synnerhet vid plattformar i lätt ytterkurva.
Aha, du menar föraren ska gå ut på plattformen istället för tågvärden?
Som sagt, det beror på utrustningsnivån. På något sätt måste man göra den s k efterkontrollen, där ger ju trådens namn en viss ledtråd, men man kan klara sig med färre kameror om föraren går ut en bit, precis så har man gjort i tunnelbanan.
Måste man göra efterkontroll? Jag åkte med en lokförare på S-Bahn Stuttgart och när det var avgångstid i rusningen på Hbf så tryckte han på stängknappen och körde när han fick "Stängda dörrar".
Inga speglar, inga kameror och han satt i förarstolen utan att resa sig.

Jag frågade om han inte skulle kolla på dörrarna att allt var OK innan han körde!

Va? Inte med dehär nya tågen, de har klämmskydd men med de gamla 420 måste vi kolla.

Det är toppmoderna dörrar på X60 med all tänkbar säkerhet, ändå är det samma förfarande som gamla goa X1 som hade minst sagt tveksam dörrsäkerhet.

Varför går en sak i ett EU-land men inte i ett annat?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

/jes skrev: torsdag 18 augusti 2022 16:14 Slutsatsen för pendeltågen måste alltså bli fullständig kameraövervakning.

Det är väl det som ligger i pipeline, tror inte tanken är att lokförarns ska resa sig varje gång dörrarna ska stängas och gå ut tre meter från tåget med spänd mikrofonsladd när tåget står i ogynnsam kurva.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

Kameror monteras på tåget och föraren övervakar passagerarutbytet med hjälp av monitor/kamerabilder i förarhytten. Detta framgår bland annat av det länkade dokumentet i startinlägget:
Den tekniska lösning som föreslås innebär att lokföraren via nya monitorer i förarhytten övervakar av- och påstigning med hjälp av kameror som monteras utefter hela fordonslängden. Installationen möjliggör samtida övervakning av samtliga dörrpar och är frikopplad från övriga system på fordonen. Systemets enda syfte är att övervaka passagerarutbytet.
Föraren behöver alltså inte lämna förarhytten, vilket kanske kan ge möjlighet till snabbare avgångsprocedur, under förutsättning att utrustningen fungerar.
Skriv svar