Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
kildor skrev: ↑torsdag 08 december 2022 22:03
Nej, det går inge bra nu. Många inställda tåg och de inställda avgångarna kommer oregelbundet och ibland i klump. T.ex. så går det inga tåg från Stockholm City mot Kungsängen/Bålsta ikväll mellan kl. 22:41 och 00:11. Det är alltså 5 tåg i rad i den riktningen som är inställda.
Situationen förvärras också av pendeltågens usla trafikeringstider. Hur kan den sista avgången gå redan klockan 0:11? Fler avgångar skulle verkligen behövas. Nattbussarna kan knappt hantera normala resandevolymer. Vidare kan tågen ha ganska hög beläggning på sena kvällar. Någon ledig kapacitet att tala om finns inte. De flesta matarbussar går dessutom bara när pendeltågen går. Som bekant ger ansvariga politiker tusan i förorten. Förortsborna har ändå inget val:
Expressen skrev:Pendeltågen har cirka 250 000 resenärer om dagen, det är mer än dubbelt så många som åker med SJ. Arbetsveckan som gick började med en timmes pendeltågsförsening för oss som bor längs med pendeltågssträckan till Södertälje. Sedan dess har det trasslat, och lär göra så länge till.
[...]
När mängder av människor väntar över en timme på nattbuss 791 mot Södertälje - och samtidigt ser halvtomma bussarna till fina närförorten glida förbi med jämna mellanrum - blir kontrasten tydlig. När jag senast försökte ta mig till ett förortscentrum kom inte bussen. Så är det ibland.
[...]
Något för alla politiker som pratar om "utanförskap" att tänka på. Hur ska människor i fattiga delar av staden, som inte har råd med bil, kunna sköta ett arbete i exempelvis Stockholm när kollektivtrafiken är kännbart eftersatt?
Nu är det cirka 400 000 resenärer om dagen, men inget har förändrats. Fortfarande prioriteras halvtomma bussar till fina närförorten framför linjer i fattiga delar av staden som har många fler resenärer. Orsaken nämns ovan: Dessa människor har inte råd med bil och saknar således alternativ. Därför sänks standarden.
DN skrev:MTR som kör pendeltågen säger att många samverkande faktorer har orsakat de omfattande störningarna. Delvis handlar det om en plötslig schemaändring. Tanken var att närmare var tredje pendeltåg från och med måndagen den 5 december skulle börja köras utan tågvärdar. Något som väckt högljudda protester från bland annat lokförare.
Planen bantades sedan plötsligt kraftigt till att omfatta bara ett fåtal tåg, men då var bemanningen redan planerad.
[...]
Hon påpekar att den senaste informationen från MTR gör gällande att nio lokförare om dagen ska köras utan tågvärd i december och januari. I februari är planen sedan att var tredje tåg ska köras utan tågvärd.
[...]
Det finns i nuläget ingen prognos för hur pendeltågstrafiken kommer att rulla under fredagen.
DN skrev:Det råder fortsatta störningar i pendeltågstrafiken i Stockholm på fredagen. Bland annat är trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn helt inställd på grund av personalbrist.
– Från och med 1 mars kör vi med 50 procent tågvärdar och sista steget sker i september.
Nu kan förekomsten av tågvärdar inte längre användas som ursäkt för den stora diskrepansen mellan pendeltågens och tunnelbanans trafikutbud...
Hur ser kostnaden per personkilometer ut om man jämför pendeltåg och tunneltåg? Och har kostnaden för tågvärdar verkligen använts som förklaring till skillnad i turtäthet?
Och glömmer ni inte bort att restiden per kilometer är väsentligt kortare med pendeltåg vilket gör att det i praktiken är mer attraktivt än tunnebanan även om man får vänta fem minuter längre?
– Från och med 1 mars kör vi med 50 procent tågvärdar och sista steget sker i september.
Nu kan förekomsten av tågvärdar inte längre användas som ursäkt för den stora diskrepansen mellan pendeltågens och tunnelbanans trafikutbud...
Hur ser kostnaden per personkilometer ut om man jämför pendeltåg och tunneltåg? Och har kostnaden för tågvärdar verkligen använts som förklaring till skillnad i turtäthet?
Och glömmer ni inte bort att restiden per kilometer är väsentligt kortare med pendeltåg vilket gör att det i praktiken är mer attraktivt än tunnebanan även om man får vänta fem minuter längre?
Eller skulle en buss varannan minut Södertälje — Stockholm vara "bättre" än ett pendeltåg var tjugonde minut på samma sträcka?
– Från och med 1 mars kör vi med 50 procent tågvärdar och sista steget sker i september.
Nu kan förekomsten av tågvärdar inte längre användas som ursäkt för den stora diskrepansen mellan pendeltågens och tunnelbanans trafikutbud...
Hur ser kostnaden per personkilometer ut om man jämför pendeltåg och tunneltåg? Och har kostnaden för tågvärdar verkligen använts som förklaring till skillnad i turtäthet?
Ja, i varje fall på detta forum har tågvärdar använts som förklaring till diskrepansen:
kildor skrev: ↑lördag 20 juli 2019 23:12
Ett tunneltåg bemannas av 1 person. Ett pendeltåg bemannas av 2 personer (och ibland ännu fler). Det är helt enkelt olika förutsättningar.
Det blir spännande att se om pendeltågen åtminstone kan få 15-minuterstrafik på helgmorgnar och tidiga helgnätter likt blå linjen. Behovet är inte mindre:
Betrakta exempelvis SL:s nya trängselfunktion från T-Centralen/Stockholm City fredagen den 3 mars. Pendeltågen mot Södertälje har gul nivå på samtliga avgångar från 23:24 (exklusive ingen prognos). Det är 15-minuterstrafik till 0:24, därefter 30-minuterstrafik till 1:54. Blå linjen har grön nivå på samtliga avgångar från 23:07. Båda grenarna har 15-minuterstrafik till 2:00, därefter 30-minuterstrafik hela natten. Klockan 2 har pendeltågen ingen trafik alls...
Hechtwagen skrev: ↑måndag 27 februari 2023 21:31Hur ser kostnaden per personkilometer ut om man jämför pendeltåg och tunneltåg? Och har kostnaden för tågvärdar verkligen använts som förklaring till skillnad i turtäthet?
Ja, i varje fall på detta forum har tågvärdar använts som förklaring till diskrepansen:
kildor skrev: ↑lördag 20 juli 2019 23:12
Ett tunneltåg bemannas av 1 person. Ett pendeltåg bemannas av 2 personer (och ibland ännu fler). Det är helt enkelt olika förutsättningar.
Det var ju duktigt letat i arkivet. Men eftersom det bara blev liten del av mitt svar så tar jag och flikar in resten:
kildor skrev: ↑lördag 20 juli 2019 23:12Jämförelser med blå linjen kan vara lite spännande. Men varje linje och trafikslag behöver bedömas var för sig. Att skapa någon form av teoretisk rättvisa i form av t.ex. antal avgångar per resenär är inte så meningsfullt. Linje 7 kör t.ex. med 6-minuterstrafik idag trots betydligt mindre antal resenärer. Innebär det att blå linjen har dålig turtäthet? Vidare: Ett långt tunneltåg har samma sittplatskapacitet som ett kort pendeltåg. En resa med blå linjen tar som mest 23 minuter och är 15 kilometer lång. För pendeln kan det vara upp till 101 minuter och 108 kilometer. Ett tunneltåg bemannas av 1 person. Ett pendeltåg bemannas av 2 personer (och ibland ännu fler). Det är helt enkelt olika förutsättningar.
Men visst behöver det satsas ännu mer på pendeltågstrafiken. Resandet har ökat med 20% i år och trafikutbudet hänger helt klart inte med.
Kostnaden för att köra fler tåg kommer förstås bli lägre om projektet lyckas, och då ökar naturligtvis också chansen för utökad turtäthet. Men jag tror det dröjer innan SL kommer likställa pendeltågen med blå linjen när det gäller beslut om trafikering och turtäthet.
Enceladus skrev: ↑måndag 27 februari 2023 22:36
Betrakta exempelvis SL:s nya trängselfunktion från T-Centralen/Stockholm City fredagen den 3 mars. Pendeltågen mot Södertälje har gul nivå på samtliga avgångar från 23:24 (exklusive ingen prognos). Det är 15-minuterstrafik till 0:24, därefter 30-minuterstrafik till 1:54. Blå linjen har grön nivå på samtliga avgångar från 23:07. Båda grenarna har 15-minuterstrafik till 2:00, därefter 30-minuterstrafik hela natten. Klockan 2 har pendeltågen ingen trafik alls...
Jag noterar att trängselinformationen har uppdaterats. De två avgångarna 23:39 samt 23:54 från Stockholm City som tidigare saknade prognos har nu grön nivå. Övriga avgångar har fortfarande gul nivå. Har SL använt data från måndagens avgångar för att göra en ny prognos för fredagens avgångar?
kildor skrev: ↑måndag 27 februari 2023 23:31
Kostnaden för att köra fler tåg kommer förstås bli lägre om projektet lyckas, och då ökar naturligtvis också chansen för utökad turtäthet. Men jag tror det dröjer innan SL kommer likställa pendeltågen med blå linjen när det gäller beslut om trafikering och turtäthet.
Det är väl ingen som ifrågasätter tunnelbanans unika status. Nu försvinner dock en av ursäkterna...
Nu undrar man ju vad kilometerkostnaden per transporterad är om man jämför tunneltåg och pendeltåg.
Att bara utgå från att pendeltågen är dyrare för att de har tågvärd ombord är nog rätt vanskligt.
Det finns väldigt mycket annan personal att ta hänsyn till i dessa verksamheter till exempel över 100 stationsvärdar/spärrvakter som ska vara på plats samtidigt i tunnelbanan när trafiken pågår.
Och vad kostar de olika uppläggen för trafikförvaltningen vad avser bana och fordon per personkilometer?
För vad det är värt:
Här är de siffror kronor/personkilometer som trådens tongivande skribent presenterade 2004:
Nej, det där var pris per sittplatskilometer. Motsvarande siffror för personkilometer var 1,47 för tunnelbana och 0,98 för pendeltåg. Men det var som sagt för 20 år sedan.
Nej, det där var pris per sittplatskilometer. Motsvarande siffror för personkilometer var 1,47 för tunnelbana och 0,98 för pendeltåg. Men det var som sagt för 20 år sedan.
Pendel går fortare , har högre kapacitet och infrastrukturen tilhandahålls av det av staten subventionetade Trv.
Men T-baneresenärerna reser i snitt en mycket kortare resa än pendeltesenärerna och betalar därför mycket mer per personkilometer .
Biljettintäckterna för t-banan täcker i stort sett driftkostnaden.
Åter till kameraprojektet.
Imorgon (1 mars) fortsätter alltså avvecklingen av tågvärdarna, och 50% av pendeltågen ska köras utan tågvärd. Oron och missnöjet är stort bland personalen, och redan nu går man ut med att tågen på linje 44 kommer vara inställda pga personalbrist. Och det finns väl risk för att ytterligare tåg kan bli inställda. Återstår att se om det blir lika illa som i december...
kildor skrev: ↑tisdag 28 februari 2023 22:20
Åter till kameraprojektet.
Imorgon (1 mars) fortsätter alltså avvecklingen av tågvärdarna, och 50% av pendeltågen ska köras utan tågvärd. Oron och missnöjet är stort bland personalen, och redan nu går man ut med att tågen på linje 44 kommer vara inställda pga personalbrist. Och det finns väl risk för att ytterligare tåg kan bli inställda. Återstår att se om det blir lika illa som i december...
Mitt i skrev:– Vi har inga indikationer på att det ska bli fler inställda tåg än vad det kan bli en vanlig dag, till följd av sjukskrivningar eller annat. Om läget kvarstår utgår vi från att all trafik går som vanligt, säger Niklas Ekström.
[...]
I en enkät gjord av facket i början av februari svarar 98 procent av lokförarna att deras arbetsmiljö kommer att påverkas negativt eller starkt negativt av ensamarbete.
I verkligheten är det inställda tåg på alla linjer - och dessutom växelfel.
Äsch lägg av. Det är ingen som helst skillnad gentemot tunnelbanan som också har enmansbetjäning. Låt bli att gå över trafikerade spår så kommer inget farligt att hända. Det är bara facket som är sura på att MTR tar bort jobb. De kommer att ge sig så småningom och enmansbetjäning på pendeltågen kommer att ses som lika självklart som på tunnelbanan.