Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag är ganska säker på att inte alla 230 stannar hemma på måndag, det är nog mera ett önsketänkande från kärntruppen. Löneavdrag, böter i Arbetsdomstolen kanske inte är så lockande. Det ju trots allt politikerna som vill spara pengar i pendeltågstrafiken.
Löneavdrag (karensdagsavdrag första dagen samt 20% avdrag de närmaste dagarna) får man ju alltid vid på sjukskrivning. Det är nog inte så dramatiskt för de flesta.
Böter i Arbetsdomstolen har jag aldrig hört talas om, berätta mer! När infördes det och vem menar du skulle bli skyldig att betala dem?
daniel_s skrev: ↑söndag 16 april 2023 5:47
Böter i Arbetsdomstolen har jag aldrig hört talas om, berätta mer! När infördes det och vem menar du skulle bli skyldig att betala dem?
Gruppen som organiserar strejken säger själva att de riskerar att få betala skadestånd på upp till 3000 kronor. Jag hittade dessutom en artikel om efterspelet till den vilda sopstrejken i Stockholm för några år sedan, och då var det 49 sophämtare som dömdes att betala skadestånd på mellan 2500 och 3500 kronor vardera, plus ca 5500 kronor var i rättegångskostnader:
Ja men skadestånd är ju inte samma sak som böter, och det går dessutom att organisera sånt där på olika sätt. Men men, den som lever får se. Kan ju bli festligt det här.
daniel_s skrev: ↑söndag 16 april 2023 9:26
Ja men skadestånd är ju inte samma sak som böter, och det går dessutom att organisera sånt där på olika sätt. Men men, den som lever får se. Kan ju bli festligt det här.
Korrekt, en process i Arbetsdomstolen är en civilrättslig process, inte en straffrättslig. Följaktligen kan inga böter dömas ut här. Många benämner ju utdömda belopp som "böter" oavsett art. Jmfr. felparkeringsavgifter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Fel av mig, Arbetsdomstolen handlägger inga brottsmål därför skadestånd och inte böter.
Lite perspektiv. Vårvintern 1980 stod tunnelbanan still i fem eller sex veckor på grund av strejk, laga utlyst. Världen gick inte under för det trots tunnelbanans unika status.
Jag bodde då i Hjorthagen med utsikt över 55:ans vändslinga vid Motalavägen. Under strejken kunde man på morgonen se Lidingöborna rada upp sig i långa flerdubbla led för att få en chans att komma in till stan. Inga olyckor inträffade när överfulla bussar hasade sig ner för branta Rådjursstigen till Gasverksvägen. Jag har tidigare berättat om när linje 55 blev 62 men ändrades tillbaka snabbt. Büssing (Hornsberg) klarade inte av Rådjursstigen utan återgång till Leyland.
En kollega till mig bodde i Hägersten och gick till city där vi jobbade. Det var rena folkvandringen över Liljeholmsbron.
Visst blir det kaos på måndag, enligt medierna absolut, men precis som när det blir stopp på Essingleden får man söka sig alternativ.
Utpressning eller vad man ska kalla morgondagens eventuella aktion brukar inte vara någon bra idé.
Oavsett så kan det bli rätt dyrt för de som deltar.
Angränsande eventuella fridagar räknas in i löneavdraget , med fridag lö-sö kan det bli 5 dagars avdrag eller runt 7000kr (räknat på måndslön 42000)
Om MTR stämmer på skadestånd så kan ju nämnas att vid sopstrejken så dömdes ut upp till 3500kr i skadestånd+ rättegångskostnader.
Vi får se...
/jes skrev: ↑söndag 16 april 2023 21:10
Jag ser intervju på Aktuellt -”ingen kan larma vid olycka”. Ingen av 1000 resenärer som ringer 112?
Skulle du vilja ha 1000 personer som spontanevakuerar ut på andra trafikerade spår. Ska du få stopp på trafiken då behöver du nog veta veta vart du ska ringa. Att ringa 112 funkar visserligen, men leveranstiden för effekten lär nog vara lång nog för att köra ihjäl några.
/jes skrev: ↑söndag 16 april 2023 21:10
Jag ser intervju på Aktuellt -”ingen kan larma vid olycka”. Ingen av 1000 resenärer som ringer 112?
De som har gjort affischen som postades tidigare skriver ju att "Utan tågvärd fördubblas arbetsbelastningen för föraren", men det är nog så att mycket av ansvaret förskjuts till resenärerna. Citatet ovan är ett exempel på det, och det gäller även risken att klämmas i dörrarna. Visst ansvar behöver förstås vara delegerat till resenärerna när det gäller att upptäcka om det är något fel, men grundansvaret behöver ligga på operatören.
Motsatsen gäller däremot t.ex. att hålla rent på stationerna och i tågen. Där ligger grundansvaret hos resenärerna att inte skräpa ner, och så får operatören ta hand om det som resenärerna misslyckas med. Det är inte en rimlig princip när det gäller säkerheten.
daniel_s skrev: ↑söndag 16 april 2023 9:26
Ja men skadestånd är ju inte samma sak som böter, och det går dessutom att organisera sånt där på olika sätt. Men men, den som lever får se. Kan ju bli festligt det här.
Korrekt, en process i Arbetsdomstolen är en civilrättslig process, inte en straffrättslig. Följaktligen kan inga böter dömas ut här. Många benämner ju utdömda belopp som "böter" oavsett art. Jmfr. felparkeringsavgifter.
Det är dock långt ifrån alltid som arbetsgivarna stämmer till arbetsdomstolen.
Ofta vill man ha ett avslut på konflikten och inte strö salt i såren...
Och en sak är att när det inte finns någon organisation att stämma så måste man stämma varje individ enskilt , och då har den individen rätt att få ledigt för att inställa sig i domstolen och så är man av med arbetskraft en gång till.
Facket tar avstånd från strejken, vilket är förståeligt för står facket bakom så kan det bli rejäla skadestånd långt mer än vad som utdöms på individnivå.
Av samma anledning så brukar inte fackets valda styre delta i en vild strejk men det förekommer att dom avsäger sig sina uppdrag och sedan deltar som individ.
Senast redigerad av Lennart Petersen den tisdag 18 april 2023 2:06, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i skrev:I början på oktober får MTR också in 60 nyutbildade lokförare i verksamheten.
[...]
– Full trafik kommer sannolikt inte gå att uppnå under 2023. Det troliga är att parterna blir överens om en neddragning av trafiken under ordnade former, nära dagens nivå gissar jag, säger Kristoffer Johansson, ordförande för Seko Lok Pendeln.
Sett till behovet har pendeltågen gått med reducerad trafik i decennier. Det är bara att gratulera Solna för det briljanta beslutet att investera i gula linjen. Tunnelbanan har ju ett väsentligt bättre utbud även när pendeltågen "går normalt", och det verkar dröja länge innan pendeltågen inte har reducerad trafik. Om den nya linjen Fridhemsplan-Älvsjö blir förarlös och får avbrottsfri trafik - som i Köpenhamn - så kan den mycket väl bli Stockholms populäraste linje...
En parallell till pendeln kan ju vara SJ Reginatåg https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... eginatagen
Arbetsmiljöverket förbjöd alltså ensamarbete på dessa tåg .
Och en pendel kan ju ha dubbla, tredubbla eller rentav fyrdubbla resenärer mot ett Regina.
En märklighet var dock att beslutet gällde enbart SJ , inte andra operatörer som kan köra samma typ av tåg.
Kristofer skrev: ↑måndag 17 april 2023 21:32
Ok, har missat den. Men den var ju bra
Det är Nobinas sida och där visas ersättningstrafik som körs av Nobina. Det är väl bättre än ingenting men det är verkligen ingen fungerande lösning att varje företag ska ha sin egen söksida med avgångstider! I SL:s vanliga reseplanerare finns det ingen som helst information om ersättningsbussarna.
Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 18 april 2023 3:55
En parallell till pendeln kan ju vara SJ Reginatåg https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... eginatagen
Arbetsmiljöverket förbjöd alltså ensamarbete på dessa tåg .
Och en pendel kan ju ha dubbla, tredubbla eller rentav fyrdubbla resenärer mot ett Regina.
En märklighet var dock att beslutet gällde enbart SJ , inte andra operatörer som kan köra samma typ av tåg.
Så är det alltid; Arbetsmiljöverket har tillsynsansvar mot arbetsgivare, inte materiel. Även pendeltågen (Citypendeln) fick ett sånt där beslut en gång, men från högre instans då det överklagats.
Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 18 april 2023 3:55
En parallell till pendeln kan ju vara SJ Reginatåg https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... eginatagen
Arbetsmiljöverket förbjöd alltså ensamarbete på dessa tåg .
Och en pendel kan ju ha dubbla, tredubbla eller rentav fyrdubbla resenärer mot ett Regina.
En märklighet var dock att beslutet gällde enbart SJ , inte andra operatörer som kan köra samma typ av tåg.
Så är det alltid; Arbetsmiljöverket har tillsynsansvar mot arbetsgivare, inte materiel. Även pendeltågen (Citypendeln) fick ett sånt där beslut en gång, men från högre instans då det överklagats.
Även SJ Reginafallet överklagades upp till regeringen som gick på Arbetsmiljöverkets linje.
Men det anses märkligt att beslutet inte omfattar alla operatörer.
Lennart Petersen skrev: ↑söndag 16 april 2023 19:10
Oavsett så kan det bli rätt dyrt för de som deltar.
Angränsande eventuella fridagar räknas in i löneavdraget , med fridag lö-sö kan det bli 5 dagars avdrag eller runt 7000kr (räknat på måndslön 42000)
Om MTR stämmer på skadestånd så kan ju nämnas att vid sopstrejken så dömdes ut upp till 3500kr i skadestånd+ rättegångskostnader.
Vi får se...
En möjlighet vid en arbetskonflikt , både lovlig och olovlig, är att regeringen anser den vara samhällsfarlig och utlyser arbeysplikt med en pliktlag.
Det blir då straffbart att inte jobba.
Därmed inte sagt att detta är aktuellt nu men vid åtminstone en järnvägskonflikt har detta använts.