Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev: torsdag 20 april 2023 0:03
För 73 instämda blir det runt 20000 vilket bör täcka löneavdrag och ett skadestånd i dimension 6000kr,
Godkänner man skadeståndskravet direkt så blir det väl inga rättegångskostnader antar jag ?
Men den här i samlingen är en peanut i jämförelse med facket, när det mullrade strejk 2016 hade de stora LO-förbunden runt 25miljarder i sina strejkkassor och utöver det en del bankgarantier om att få lån. Och när konflikter är så sällsynta så samlar man på sig alltmer.
Ja, det är märkligt, det där med crowdfunding. Man kan tydligen samla in pengar till vilka ändamål som helst bara genom att starta en "insamlingssida" på något asocialt medium som ex.vis Facebook. Frågan är hur mycket som samlats in nu, och hur mycket som den kommunistiska kamporganisationen bidrar med ur egen ficka.

Begreppet "rättegångskostnader" missförstås ofta. Rättegången i sig, dvs. domstolens handläggning av ärendet kostar inget, annat än möjligen en ansökningsavgift, vilket kärandeparten i förstone för betala. Det som kan utkrävas är vinnande parts ombudskostnader (och därmed förenliga kostnader för målet), liksom den förlorande partens egna ombudskostnader om sådana föreligger. Målet behöver inte på något sätt ha gått till huvudförhandling för att partskostnader ska ha kunnat uppkomma. Det kan man läsa om i Rättegångsbalkens (SFS 1942:740) 18 kap.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: onsdag 19 april 2023 14:53 Pendeltågen fungerade ju utmärkt hela förra året. Kundnöjdheten är en social konstruktion.

Visst är det så, det bevisas at flosklerna "tågen är alltid sena" och "det var bättre förr", all tillgänglig statistik visar att tågen är mätbart punktligare nu än på 70-80-talet men många hävdar ändå att punktligheten var högre då!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av roggek »

Vi kanske skall införa begreppet "Pendeltågens unika status"...Fniss... :mrgreen:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 20 april 2023 8:02
Lennart Petersen skrev: torsdag 20 april 2023 0:03
För 73 instämda blir det runt 20000 vilket bör täcka löneavdrag och ett skadestånd i dimension 6000kr,
Godkänner man skadeståndskravet direkt så blir det väl inga rättegångskostnader antar jag ?
Men den här i samlingen är en peanut i jämförelse med facket, när det mullrade strejk 2016 hade de stora LO-förbunden runt 25miljarder i sina strejkkassor och utöver det en del bankgarantier om att få lån. Och när konflikter är så sällsynta så samlar man på sig alltmer.
Ja, det är märkligt, det där med crowdfunding. Man kan tydligen samla in pengar till vilka ändamål som helst bara genom att starta en "insamlingssida" på något asocialt medium som ex.vis Facebook. Frågan är hur mycket som samlats in nu, och hur mycket som den kommunistiska kamporganisationen bidrar med ur egen ficka.

Begreppet "rättegångskostnader" missförstås ofta. Rättegången i sig, dvs. domstolens handläggning av ärendet kostar inget, annat än möjligen en ansökningsavgift, vilket kärandeparten i förstone för betala. Det som kan utkrävas är vinnande parts ombudskostnader (och därmed förenliga kostnader för målet), liksom den förlorande partens egna ombudskostnader om sådana föreligger. Målet behöver inte på något sätt ha gått till huvudförhandling för att partskostnader ska ha kunnat uppkomma. Det kan man läsa om i Rättegångsbalkens (SFS 1942:740) 18 kap.
Rättegångskostnader är ett etablerat uttryck även i sin felaktigt använda kontext, jämför med p-böter som inte alls är någon bot.
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Qus »

"Skyddsombuden för fackförbundet ST Pendeln har beslutat att stoppa ensamarbete för lokförare i pendeltågstrafiken i Stockholm från och med måndag, rapporterar SR Ekot."

Gäller detta även Seko anslutna förare?
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: torsdag 20 april 2023 9:43
daniel_s skrev: onsdag 19 april 2023 14:53 Pendeltågen fungerade ju utmärkt hela förra året. Kundnöjdheten är en social konstruktion.

Visst är det så, det bevisas at flosklerna "tågen är alltid sena" och "det var bättre förr", all tillgänglig statistik visar att tågen är mätbart punktligare nu än på 70-80-talet men många hävdar ändå att punktligheten var högre då!
Det är inte bara tidhållningen som påverkar det totala omdömet. Det är tveksamt om pendeltågen kan få en nöjdhet på över 75 procent med ordinarie trafikutbud, förutsatt att resandet inte kraschar som under pandemin. Det är intressant att nöjdheten med turtätheten ökade under pandemin - trots ett oförändrat utbud! Tydligen har resenärerna en uppfattning om att utbudet på något sätt ska korrelera med efterfrågan - tvärtom mot SL:s trafikpolitik.

MUF:s lösning på tågkaoset: Förarlösa tåg
DN skrev:En lokförare som DN varit i kontakt med under veckan menar att förslaget inte är särskilt realistiskt.

– Det kan mycket väl vara så att tågen förr eller senare kommer att gå utan förare. Men om man tittar på Danmarks förarlösa tåg är det som en motsvarighet till tunnelbanan.
Samma parti som misslyckades med att automatisera röda linjen - trots att majoriteten av alla nya tunnelbanor i världen är förarlösa - föreslår nu en automatisering av pendeltågen. Vad kan gå fel? :roll:
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

Qus skrev: fredag 21 april 2023 15:14 "Skyddsombuden för fackförbundet ST Pendeln har beslutat att stoppa ensamarbete för lokförare i pendeltågstrafiken i Stockholm från och med måndag, rapporterar SR Ekot."

Gäller detta även Seko anslutna förare?
Med två konkurrerande fackförbund gäller det att profilera sig! 🙂
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: fredag 21 april 2023 14:19
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 20 april 2023 8:02
Lennart Petersen skrev: torsdag 20 april 2023 0:03
För 73 instämda blir det runt 20000 vilket bör täcka löneavdrag och ett skadestånd i dimension 6000kr,
Godkänner man skadeståndskravet direkt så blir det väl inga rättegångskostnader antar jag ?
Men den här i samlingen är en peanut i jämförelse med facket, när det mullrade strejk 2016 hade de stora LO-förbunden runt 25miljarder i sina strejkkassor och utöver det en del bankgarantier om att få lån. Och när konflikter är så sällsynta så samlar man på sig alltmer.
Ja, det är märkligt, det där med crowdfunding. Man kan tydligen samla in pengar till vilka ändamål som helst bara genom att starta en "insamlingssida" på något asocialt medium som ex.vis Facebook. Frågan är hur mycket som samlats in nu, och hur mycket som den kommunistiska kamporganisationen bidrar med ur egen ficka.

Begreppet "rättegångskostnader" missförstås ofta. Rättegången i sig, dvs. domstolens handläggning av ärendet kostar inget, annat än möjligen en ansökningsavgift, vilket kärandeparten i förstone för betala. Det som kan utkrävas är vinnande parts ombudskostnader (och därmed förenliga kostnader för målet), liksom den förlorande partens egna ombudskostnader om sådana föreligger. Målet behöver inte på något sätt ha gått till huvudförhandling för att partskostnader ska ha kunnat uppkomma. Det kan man läsa om i Rättegångsbalkens (SFS 1942:740) 18 kap.
Rättegångskostnader är ett etablerat uttryck även i sin felaktigt använda kontext, jämför med p-böter som inte alls är någon bot.
Ja, rättegångskostnader är ett etablerat begrepp. Jag heller aldrig påstått någonting annat. Inte heller har jag påstått att något används i någon felaktig kontext. Däremot har jag förklarat en del om vad rättegångskostnader avser. Begreppet "rättegång" missförstås också ofta, och förväxlas med begreppet huvudförhandling. Ett rättegång är den del av en rättsprocess som sker vid en domstol. Sedan kan domstolen - beroende på processens art - handlägga denna på flera olika sätt, varav huvudförhandling är ett.

Den som har svårt att få tiden att gå kan som sagt börja med att läsa Rättegångsbalkens 18 kap. Vill man sedan ha exempel på olika avgöranden om rättegångskostnader här: https://lagen.nu/begrepp/R%C3%A4tteg%C3%A5ngskostnad
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Qus skrev: fredag 21 april 2023 15:14 "Skyddsombuden för fackförbundet ST Pendeln har beslutat att stoppa ensamarbete för lokförare i pendeltågstrafiken i Stockholm från och med måndag, rapporterar SR Ekot."

Gäller detta även Seko anslutna förare?
Regelexperten Daniel får nagelfara detta, men ett skyddsstopp är ett skyddsstopp, oavsett vem som utsett skyddsombudet. Stoppet gäller rimligtvis det aktuella arbetet, inte ett visst personalkollektiv.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 21 april 2023 21:23
Qus skrev: fredag 21 april 2023 15:14 "Skyddsombuden för fackförbundet ST Pendeln har beslutat att stoppa ensamarbete för lokförare i pendeltågstrafiken i Stockholm från och med måndag, rapporterar SR Ekot."

Gäller detta även Seko anslutna förare?
Regelexperten Daniel får nagelfara detta, men ett skyddsstopp är ett skyddsstopp, oavsett vem som utsett skyddsombudet. Stoppet gäller rimligtvis det aktuella arbetet, inte ett visst personalkollektiv.
Det mesta förklaras här, på ett för myndigheter rätt okomplicerat sätt.
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och ... budsstopp/
Och eftersom arbetet är lika farligt, alternativt ofarligt för alla så gäller det för alla.
Troligt scenario är att stoppet får avslag.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

/jes skrev: fredag 21 april 2023 17:35
Qus skrev: fredag 21 april 2023 15:14 "Skyddsombuden för fackförbundet ST Pendeln har beslutat att stoppa ensamarbete för lokförare i pendeltågstrafiken i Stockholm från och med måndag, rapporterar SR Ekot."

Gäller detta även Seko anslutna förare?
Med två konkurrerande fackförbund gäller det att profilera sig! 🙂
Men här är ingen konkurrens . Skyddsombud utses av den organisation som äger att teckna huvudavtal. Men det är inte ovanligt att man delar med sig och låter ett annat fack utse sina skyddsombud. Här torde det väl vara SEKO som tecknar huvudavtal.
Från mitt jobb minns jag att vi, SEKO, utsåg en syndikalist till skyddsombud med motiveringen att hon var mycket lämplig till den uppgiften och gjorde ett bra jobb. Ett skyddsombud företräder alla anställda oavsett vilken orhanisation de tilhör eller om de ens är organiserade.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Sedan ska ju de 150 lokförarna infinna sig i rätten på samma dag, vem ska köra tågen då hade MTR tänkt?

120 av dem arbetar en vanlig vardag.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: fredag 21 april 2023 22:01 Det mesta förklaras här, på ett för myndigheter rätt okomplicerat sätt.
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och ... budsstopp/
Och eftersom arbetet är lika farligt, alternativt ofarligt för alla så gäller det för alla.
Troligt scenario är att stoppet får avslag.
Risk för nytt pendelkaos – MTR vill att stoppet hävs
DN skrev:– Rent formellt har inte vårt skyddsombud lagt skyddsstoppet än. Det sker i morgon (måndag) klockan 9, säger Anders Maxson, press- och opinionsansvarig på ST.

I samma ögonblick hamnar bollen hos Arbetsmiljöverket, som operatören MTR ber bedöma om skyddsstoppet är motiverat.

– Det ska göras en bedömning om det verkligen är fara för liv och hälsa för personalen, säger pressekreterare Sonya Aho på Arbetsmiljöverket till TT.
Vi får snart besked om vad Arbetsmiljöverket tycker om saken.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Stoppet lär hävas efter lunch, senast.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: söndag 23 april 2023 10:32 Sedan ska ju de 150 lokförarna infinna sig i rätten på samma dag, vem ska köra tågen då hade MTR tänkt?

120 av dem arbetar en vanlig vardag.
Ja med viss självklarhet har man rätt att ta ledigt för att förklara sin sak om man är instämd till domstol.
Det är en anledning till att arbetsgivare ofta avstår från att stämma in anställda till AD
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: söndag 23 april 2023 21:10
Hechtwagen skrev: söndag 23 april 2023 10:32 Sedan ska ju de 150 lokförarna infinna sig i rätten på samma dag, vem ska köra tågen då hade MTR tänkt?

120 av dem arbetar en vanlig vardag.
Ja med viss självklarhet har man rätt att ta ledigt för att förklara sin sak om man är instämd till domstol.
Det är en anledning till att arbetsgivare ofta avstår från att stämma in anställda till AD
Fast det är visst bara runt 80 av dem som ska inför skranket så vi kan räkna med ett bortfall på cirka 50 lokförare den dagen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev: söndag 23 april 2023 21:10
Hechtwagen skrev: söndag 23 april 2023 10:32 Sedan ska ju de 150 lokförarna infinna sig i rätten på samma dag, vem ska köra tågen då hade MTR tänkt?

120 av dem arbetar en vanlig vardag.
Ja med viss självklarhet har man rätt att ta ledigt för att förklara sin sak om man är instämd till domstol.
Det är en anledning till att arbetsgivare ofta avstår från att stämma in anställda till AD
Som regel ska ett mål i Arbetsdomstolen avgöras vid huvudförhandling. Det finns vissa undantag då domstolen kan avgöra målet "på handlingarna" som det brukar uttryckas.
Lag (SFS 1974:371) om rättegången i arbetstvister, 4 kap. 10§ skrev: Sedan förberedelsen avslutats, skall arbetsdomstolen företa målet till avgörande så snart det kan ske.

Mål avgörs efter huvudförhandling. Domstolen får dock avskriva eller avvisa mål, meddela tredskodom och dom över yrkande, som medgivits eller eftergivits, samt stadfästa förlikning utan att hålla huvudförhandling.

Domstolen får även i annat fall än som avses i andra stycket företa mål till avgörande utan huvudförhandling, om part begär det och domstolen med hänsyn till tvistens art och övriga omständigheter finner det lämpligt. Mot parts bestridande får mål dock inte avgöras i denna ordning. Lag (1992:124).
Ingen av dessa torde vara tillämpliga, eftersom kärandeparten - MTR - yrkar på (åtminstone) skadestånd och svarandeparten - de strejkande - kan förmodas bestrida dessa yrkanden. Ingendera parten är alltså troligtvis beredd att efterge eller medge sina eller motpartens yrkanden, och då ska målet gå till huvudförhandling "inför skranket" som hr. Gädda så festligt uttrycker det. En dom i Arbetsdomstolen är slutgiltig och kan inte överklagas
SFS 1974:371, 2 kap. 4 § skrev: Mot arbetsdomstolens dom eller beslut får talan ej föras.
En sådan dom kan bara "angripas" (som juristerna säger) med sk. extraordinära rättsmedel, oftast domvilla (rättegångsfel) eller resning (nytt bevismaterial som tillkommit senare skulle ha kunnat ändra utfallet). I dessa fall kan Högsta Domstolen undanröja Arbetsdomstolens dom och antingen återförvisa målet till AD eller själv pröva det i sak. Det säger sig självt att sådant inträffar utomordentligt sällan, då den sk. orubblighetsprincipen är huvudregel i rättsskipningen. Reglerna för extraordinära rättsmedel, även kallade särskilda rättsmedel, beskrivs i Rättegångsbalkens (SFS 1942:740) 58 och 59 kapitel.

EU-rätten griper in även i svensk arbetsrätt och svenska domstolar - särskilt sistainstansdomstolar, dvs. domstolar vars domar inte kan överklagas - är i princip skyldiga att inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen om EU-rätt berörs, eller om det inte görs, utförligt motivera varför det inte behövs. Detta gäller oavsett om någon av parterna har yrkat på detta eller ej. Att inte göra någondera av detta kan vara ett grovt rättegångsfel (domvilla), som kan föranleda Högsta Domstolen att undanröja Arbetsdomstolens dom.

Lennart Petersen skrev: torsdag 20 april 2023 0:03 För 73 instämda blir det runt 20000 vilket bör täcka löneavdrag och ett skadestånd i dimension 6000kr,
Godkänner man skadeståndskravet direkt så blir det väl inga rättegångskostnader antar jag ?
Rättegångskostnader kan som sagt uppstå även utan huvudförhandling. MTR kan t.ex. yrka på ersättning för sina kostnader för upprättandet av stämningsansökan. Medger motparten, enligt ovan, även dessa behöver det inte bli någon huvudförhandling.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 24 april 2023 17:59, redigerad totalt 4 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Hur går / gick det med skyddsstoppet?
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: måndag 24 april 2023 14:19 Hur går / gick det med skyddsstoppet?
Skyddsstoppet stoppade inte pendeln
Mitt i skrev:– MTR kör nu 90 procent av den beställda trafiken, vilket är bättre än det har varit på ett antal veckor, säger Claes Keisu på SL:s presstjänst.

[...]

– Allteftersom tågen kommer in till Stockholm city fyller vi nu på med personal i trafiksäkerhetstjänst. Det kan handla om tågvärdar, personal från det operativa trafikstödet eller lokförare, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.
Skyddsstoppet gäller ensamarbete och SL:s pressjour säger sig ha "en del servicevärdar som är redo att gå ombord på tågen". Räknas kontrollanter? :roll:
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: måndag 24 april 2023 14:19 Hur går / gick det med skyddsstoppet?
Det gäller ,från 09:00 får man inte köra med ensam lokförare.
MTR har bemannat upp så de flesta tåg kan köras.
Ett skyddsstopp från skyddsombud måste alltid följas men kan upphävas av Arbetsmiljöverket.
Skriv svar