Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av roggek »

Enceladus skrev: SL uppskattar besparingen till 140 miljoner kronor per år. Det är väldigt mycket trafik som kan fås för pengarna. Exempelvis skulle pendeltågen kunna få blå linjens trafikutbud på helger.
'
Ja, eller plattformsdörrar vid resenärsfrekventa stationer.
För det är nog det SL kommer att satsa de 140 miljonerna på...

https://www.trafikverket.se/contentasse ... 0_2018.pdf
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Odd »

Den springande punkten är väl säkerheten, och blir det säkrare med en kameraövervakning än den visuella kontroll som sker idag, så är väl förändringen rätt självklar!?
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

Odd skrev:Den springande punkten är väl säkerheten, och blir det säkrare med en kameraövervakning än den visuella kontroll som sker idag, så är väl förändringen rätt självklar!?
Möjligen kan man komma fram till att kamerorna innebär en i stort sett oförändrad säkerhet. Det är inte uppenbart att föraren på ett bra sätt kommer kunna övervaka 24 dörrpar genom monitorer i hytten. Men nu är ju inte tågvärdarnas utvändiga efterkontroll någon superbra säkerhetsbarriär heller då det t.ex. kan vara svårt att se längs hela tåget om det t.ex. är mycket folk på plattformen. Men dörrarna på X60/X60B har ju klämlistskydd vilket är ett bra hjälpmedel som t.ex. inte fanns på X1/X10.

Men borttagandet av tågvärdar på tågen får även andra konsekvenser. Tågvärdarna är i dagsläget en del av rutiner som ska förhindra att man öppnar dörrarna utanför plattform eller på fel sida, samt för att förhindra stoppsignalpassage vid avgång. Det kan behövas ytterligare åtgärder för att kompensera för dessa risker.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

kildor skrev:Det kan absolut innebära andra prioriteringar om kostnaden för ytterligare avgångar minskar. Men det blir ingen dramatisk skillnad. Av de rörliga kostnaderna är fordon och lokförare dyrare.

Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Nu gör du ett klassiskt logiskt felslut, ensambemanning är en fråga som på inget vis är kopplad till om tågvärdarna stänger dörrarna eller ej på X60. Det är så att säga en helt annan fråga.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Vislaren skrev:
kildor skrev:Enligt ett tilläggsärende till trafiknämndens möte den 15 juni föreslås ett beslut att kameror ska installeras på X60/X60B så att föraren själv kan genomföra dörrstängning och efterkontroll från förarhytten. Därmed föreslås pendeltågen bli ensambemannade från och med 2023.

https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... savtal.pdf
Helt vansinnigt! Och det här säger SEKO om det!

"11 juni 2021
OGENOMTÄNKT FÖRSLAG MTR!MTR har nu tillsammans med SL gjort ett beställningsjobb med att kraftigt nedmontera trafiksäkerheten och resenärernas trygghet inom pendeltågstrafiken inom SL. Att helt ersätta tågvärdarna med kameror kommer inte medföra ett lika högt säkerhetstänk. Snabb hjälp vid start av hjärt-och lungräddning är kritiskt och en kamera kommer inte att kunna påbörja hjärt-och lungräddning. Vem ska ta hand om lokföraren och resenärerna vid händelse av olycka, ska SL erbjuda videosamtal med berördapersoner. Detta är ett ogenomtänkt förslag som helt saknar förankringi resenärernas och lokförarnas trygghet. Seko Spårtrafik måste fråga sig vem politikerna tjänar inom Stockholmsregionen, är det väljarna eller sina allierade inom näringslivet. Svaret kommer på nästa möte med trafikförvaltningen.Ingen riskanalys har genomförts inför det beslut som nu ligger på bordet. Förslaget har inte varit ute på remiss bland pendlarföreningarna. Detta kan bara ses av Seko Spårtrafik som ett beställningsjobb, för att öka vinsten för MTR.Men frågan kvarstår vilka av de politiker i trafikförvaltningen som tänker på resenärernas säkerhet och trygghet, eller skicka skattebetalarnas pengar till utlandet."
Hur många hjärt lung räddningar utför tågvärdarna på pendeln i genomsnitt på ett år? 0,0?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

kildor skrev:
Odd skrev:Den springande punkten är väl säkerheten, och blir det säkrare med en kameraövervakning än den visuella kontroll som sker idag, så är väl förändringen rätt självklar!?
Möjligen kan man komma fram till att kamerorna innebär en i stort sett oförändrad säkerhet. Det är inte uppenbart att föraren på ett bra sätt kommer kunna övervaka 24 dörrpar genom monitorer i hytten. Men nu är ju inte tågvärdarnas utvändiga efterkontroll någon superbra säkerhetsbarriär heller då det t.ex. kan vara svårt att se längs hela tåget om det t.ex. är mycket folk på plattformen. Men dörrarna på X60/X60B har ju klämlistskydd vilket är ett bra hjälpmedel som t.ex. inte fanns på X1/X10.

Men borttagandet av tågvärdar på tågen får även andra konsekvenser. Tågvärdarna är i dagsläget en del av rutiner som ska förhindra att man öppnar dörrarna utanför plattform eller på fel sida, samt för att förhindra stoppsignalpassage vid avgång. Det kan behövas ytterligare åtgärder för att kompensera för dessa risker.
X10 hade klämskyddslister i dörrarna efter ombyggnaden på 2000-talet.

SL och SEKO får väl åka till Tyskland på studieresa och studera hur de gör där.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

Hechtwagen skrev:
kildor skrev:Det kan absolut innebära andra prioriteringar om kostnaden för ytterligare avgångar minskar. Men det blir ingen dramatisk skillnad. Av de rörliga kostnaderna är fordon och lokförare dyrare.

Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Nu gör du ett klassiskt logiskt felslut, ensambemanning är en fråga som på inget vis är kopplad till om tågvärdarna stänger dörrarna eller ej på X60. Det är så att säga en helt annan fråga.
Du får gärna utveckla vidare vad det är för logiskt felslut jag gör. Hela förslaget med att installera kameror går ut på att tågen ska ensambemannas från 2023.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

Hechtwagen skrev:X10 hade klämskyddslister i dörrarna efter ombyggnaden på 2000-talet.
Jaså - jo, det är möjligt att minnet sviker mig. Jag fick för mig att det bara var själva fullföljandet av stängningsmanövern som fungerade som klämskydd och att föremål av storleksordningen käpp/paraply kunde fastna i dörren. Men det är mycket möjligt att jag förväxlar det med X1:orna. I vart fall är klämlisterna på X60 betydligt känsligare.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Huddinge kommun klagar återigen på helgtrafiken i årets yttrande:
Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen i Flemingsberg under helgmornar skulle göra det mer attraktivt att resa kollektivt.
Södertäljelinjen har fler resenärer än endera av blå linjens grenar, vilka har en lång 15-minuterstrafik på helger. Den enda förklaring jag har fått om varför denna obalans finns är att tunnelbanan är ensambemannad och att det därför är billigare att ha tätare trafik. Om valet står mellan 15-minuterstrafik utan tågvärdar och 30-minuterstrafik med tågvärdar så tror jag att i princip alla pendeltågsresenärer har samma preferens i frågan...
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Huddinge kommun klagar återigen på helgtrafiken i årets yttrande:
Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen i Flemingsberg under helgmornar skulle göra det mer attraktivt att resa kollektivt.
Södertäljelinjen har fler resenärer än endera av blå linjens grenar, vilka har en lång 15-minuterstrafik på helger. Den enda förklaring jag har fått om varför denna obalans finns är att tunnelbanan är ensambemannad och att det därför är billigare att ha tätare trafik. Om valet står mellan 15-minuterstrafik utan tågvärdar och 30-minuterstrafik med tågvärdar så tror jag att i princip alla pendeltågsresenärer har samma preferens i frågan...
Självklart, dock kan det ändå bli väldigt dyrt eftersom veckosluten tenderar att vara dimensionerande för förarkostnaderna.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

kildor skrev:
Hechtwagen skrev:
kildor skrev:Det kan absolut innebära andra prioriteringar om kostnaden för ytterligare avgångar minskar. Men det blir ingen dramatisk skillnad. Av de rörliga kostnaderna är fordon och lokförare dyrare.

Men det jag tycker är mer intressant är hur man ska komma runt det regeringsbeslut som förbjuder ensambemanning på pendeltågen. Det nämns inte ens i rapporten. Det är möjligt att man kommer fram till en annan bedömning nu, men ändå märkligt att förarens arbetsmiljö och säkerheten ombord i händelse av olycka inte nämns överhuvudtaget.
Nu gör du ett klassiskt logiskt felslut, ensambemanning är en fråga som på inget vis är kopplad till om tågvärdarna stänger dörrarna eller ej på X60. Det är så att säga en helt annan fråga.
Du får gärna utveckla vidare vad det är för logiskt felslut jag gör. Hela förslaget med att installera kameror går ut på att tågen ska ensambemannas från 2023.
Jag menar bara att det mycket väl kan sluta med bemanning med tågvärdar på tågen även om lokförarna ska stänga dörrarna.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Huddinge kommun klagar återigen på helgtrafiken i årets yttrande:
Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen i Flemingsberg under helgmornar skulle göra det mer attraktivt att resa kollektivt.
Södertäljelinjen har fler resenärer än endera av blå linjens grenar, vilka har en lång 15-minuterstrafik på helger. Den enda förklaring jag har fått om varför denna obalans finns är att tunnelbanan är ensambemannad och att det därför är billigare att ha tätare trafik. Om valet står mellan 15-minuterstrafik utan tågvärdar och 30-minuterstrafik med tågvärdar så tror jag att i princip alla pendeltågsresenärer har samma preferens i frågan...
Självklart, dock kan det ändå bli väldigt dyrt eftersom veckosluten tenderar att vara dimensionerande för förarkostnaderna.
Dyrt? För vem? Inte Huddinge kommun i vart fall!
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Qus »

Har det kommit något beslut om detta? Eller när förväntas det att komma? MTR söker nu en hel del tågvärdar till pendeltågen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

Beslutet togs redan i juni. Återstår att se om det går att genomföra enligt tidplan eller inte. De tågvärdstjänster som annonseras nu är med visstidsanställning till 30 september 2022, "med eventuell chans till förlängning".
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av /jes »

kildor skrev:Beslutet togs redan i juni. Återstår att se om det går att genomföra enligt tidplan eller inte. De tågvärdstjänster som annonseras nu är med visstidsanställning till 30 september 2022, "med eventuell chans till förlängning".
MTR kan nog genom sin storlek absorbera övertalig personal inom sin spårtrafik efter vidareutbildning.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Vidling
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Vidling »

Pendeltåg av SL-storlek har väl i princip alltid tågvärdar.. ?

Projektet kallas internt för "projekt London" och det är London Overground man hämtat inspiration ifrån. Men tågen som går där är ju betydligt kortare än Stockholms pendeltåg.

En ensam förare som ansvarar för upp till 1800 passagerare, som ett fullsatt pendeltåg rymmer, var hittar man en konkret motsvarighet till det?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Tunnelbanan?
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av gek »

Vidling skrev:Pendeltåg av SL-storlek har väl i princip alltid tågvärdar.. ?

Projektet kallas internt för "projekt London" och det är London Overground man hämtat inspiration ifrån. Men tågen som går där är ju betydligt kortare än Stockholms pendeltåg.
Även andra och längre förortståg i Londonområdet kör sedan 25 - 30 år tillbaka utan tågvakt, något som blev fördröjt efter protester från de fackliga organisationerna. Köpenhamns S-tog slopade tågvakterna på 1970-talet, Berlins S-Bahn på 1960-talet (men fram tills för cirka tio år sedan hade man plattformsvakter eller videoövervakning på samtliga stationer där det kördes åttavagnståg). Även övriga S-Bahn-system i Tyskland har väl numera enmansbetjänade tåg, men plattformsvakter på de större stationerna i syfte bland annat att snabbt få iväg tågen.

Paris RER har nog alltid haft enbemannade tåg, och vad jag vet gäller detta även på andra förortståg i regionen.

Detta innebär förstås inte att det alltid saknas järnvägspersonal utöver föraren på tågen, men då handlar det om ordningsvakter och likande, som - precis som i Region Stockholm - förekommer i varierande omfattning och inte har arbetsuppgifter relaterade till trafiksäkerheten.

Så kanske är det Stockholmsregionens pendeltåg som sticker ut genom att fortfarande ha tågvakter?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av M224 »

Är väl SLs extrema tåglängd som är problemet? Pendeltåg brukar inte vara så långa.
Skriv svar