Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Bellmansro den 2 juni 1991
Rättat: Det är Waldemarsudde
Senast redigerad av Harald den onsdag 02 juni 2021 15:39, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Hmm hemligt jubileum, bilden saknas? Hur som helst grattis.
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Spårvagnen på Haralds bild står vid hållplatsen som i alla fall i dag heter Waldemarsudde. Har hållplatsen bytt namn eller är det ett misstag? Ändhållplatsen har väl tidigare varat Bellmansro, men då trodde jag att spårvagnen körde en hållplats längre fram innan den kom till sin ändhållplats.
Hur som helst; Grattis på 30-årsdagen!
Hur som helst; Grattis på 30-årsdagen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Tackar för rättelsen. det var jag som tänkte fel. På vänstertrafiktiden kördes ju slingan åt motsatt håll och då var Bellmansro ändhållplats.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Japp på vänstertrafikens tid var sluthållplatsen mot stan precis bredvid där spåren gick uppåt för att runda huset, 3 hållplatser senare var Bellmansro, nuvarande sluthållplats fanns inte då där vagnen på bilden står nu, bakom den efter S-formade kurvan var dåvarande sluthållplatsen. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Nä, inte riktigt men här är en karta: Första hållplatsen i slingan är alltså där det står Bellmansro, men hållplatsen hette inte så. Möjligen hette den Oakhill, men jag minns inte säkert. Nästa hållplats hette Waldemarsudde och hållplatsen i svängen nere till vänster hette Bellmansro och var ändstation.C12C3C3C12 skrev: Hoppas ni förstår vad jag menar.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Tror det namnet Bellmansro levde kvar från tiden då det var säckstation där och den hette Bellmansro
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Jo, törhända ligger det något i vännen Stefans teori.Stefan Widén skrev:Tror det namnet Bellmansro levde kvar från tiden då det var säckstation där och den hette Bellmansro. Stefan
Först lite historik - med sedvanlig reservation för "att jag kan ha fel"!
Den 1 oktober 1904 förlängdes "Djurgårdslinjen" från Allmänna Gränd till Bellmansro. Någon "Ändslinga" (se nedan) anlades inte, utan bara ett växelparti. Jag har bara sett bilder på ensamgående motorvagnar, varför jag inte har en susning om man använde släp och hur man i så fall rangerade. På bilden syns bara en växel. För att betjäna "Konstindustriutställningen år 1909" byggde man från Bellmansro ett provisoriskt spår ner till "Friesens Park" strax bakom Waldemarsudde. Trafik bedrevs under perioden 4 juni - 3 oktober 1909. Vad jag kan förstå är den runda slingan (med uppställningsspår ... ?) nere till höger för spårvagnar som helt enkelt skyltades "Utställningen".
Den 15 augusti 1930 öppnas slingan runt Oakhill.
Och därmed fick vi fram till 1967 en linje med två hållplatser med samma namn = "Bellmansro". Något som jag under den aktiva tiden inte reagerade inför. (B angiver att det i hållplatsens närhet finnes "Brandskåp" med telefon. Dåtidens kommunikation med omvärlden )
Kanske är det helt självklart, eftersom det är "samma hållplatsområde" - Vid ankomst ropar man ut "Bellmansro" och passagerarna förväntas kliva av här resp. vid efterföljande hållplats Waldemarsudde. Därefter framkörning (samt regleringstid) till avgångshållplats "Bellmansro". Och säkert är det många som minns att det vid "högtrafik" kunde vara en hel del tåg som häckade i kurvan och backen ner till nuvarande Waldemarsudde.
För passagerare som åkte "slingan runt" fanns speciella regler för biljettvisering; Här smyger det sig in en intressant namnvariant i något som understundom debatteras intensivt här på Forumet; just det som jag här betecknar "slingor". Men då brukar de kallas för "Vändslingor". Helt plötsligt blev jag lite förtjust över dåvarande SS uttryck "Ändslingor".
Och vad jag kan minnas från planeringsåren på 1980-talet, hade vi inga problem med att låta "Bellmansro" hänga med i pånyttfödelsen då Waldemarsudde med sin nya placering blev "huvudhållplatsen".
Hälsar sektionen för total obsolet historiegranskning gm. / Lena
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Så det fanns två hållplats som hete Bellmansro och däremellan hållplatsen Waldemarsudde. Området var i alla fall välförsedd med hållplatser.
Min förmodan i mitt första inlägg i tråden var att det bara fanns en hållplats i hela slingan och att den hette Bellmansro och att den låg på slingans lägsta punkt, alltså hållplatsen Waldemars udde. Och att det var det som spökade i första inlägget.
Vi har i alla fall fått en genomgång av platsens spårvägshistoria. Tack.
Min förmodan i mitt första inlägg i tråden var att det bara fanns en hållplats i hela slingan och att den hette Bellmansro och att den låg på slingans lägsta punkt, alltså hållplatsen Waldemars udde. Och att det var det som spökade i första inlägget.
Vi har i alla fall fått en genomgång av platsens spårvägshistoria. Tack.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Ja men samma hållplatser bibehölls ju i högertrafik, även om den ena Bellmansro-hållplatsen bytte namn till Ryssviksvägen. Den blev helt onödig i högertrafik eftersom det är en lång och jobbig backe upp till Rosendal, så det är mycket bättre att sitta kvar till hpl Bellmansro mot stan. På vänstertrafiktiden var det nog fler som släntrade ner till Ryssviksvägen och klev på där.LÅ1 skrev:Så det fanns två hållplats som hete Bellmansro och däremellan hållplatsen Waldemarsudde. Området var i alla fall välförsedd med hållplatser.
När Djurgårdslinjen inrättades fick spåret en lite annan geometri just vid Ryssviksvägens början och spårvägen fick ingen hållplats där, men busshållplatsen fanns kvar ända tills den drogs in och användes knappast av någon.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Spåret gick på samma plats även i vänstertrafiken. In i slänten fanns uppställningsspåret. Man kan se var på den stolpe som finns kvar i änden mot muren. Den utbyggnad av gångbanan som finns i dag före kurvan är samma yta som utgjorde refugen fast givetvis mot spåret.daniel_s skrev:Ja men samma hållplatser bibehölls ju i högertrafik, även om den ena Bellmansro-hållplatsen bytte namn till Ryssviksvägen. Den blev helt onödig i högertrafik eftersom det är en lång och jobbig backe upp till Rosendal, så det är mycket bättre att sitta kvar till hpl Bellmansro mot stan. På vänstertrafiktiden var det nog fler som släntrade ner till Ryssviksvägen och klev på där.LÅ1 skrev:Så det fanns två hållplats som hete Bellmansro och däremellan hållplatsen Waldemarsudde. Området var i alla fall välförsedd med hållplatser.
När Djurgårdslinjen inrättades fick spåret en lite annan geometri just vid Ryssviksvägens början och spårvägen fick ingen hållplats där, men busshållplatsen fanns kvar ända tills den drogs in och användes knappast av någon.
Ända stället man ändrade på geometrin 1991 var vid gamla hållplats Waldermarsudde där spåren följde muren med en bit rakspår vid hållplatsen.
Sen för att förtydliga så hållplats Ryssviken var endast för buss och nu mer är den alltså borta.
Lena... var intressant att det var två hållplatslägen med Bellmansro. Men är ju naturligt med ett avstigningsläge
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Var det släpvagnskonduktörerna som skulle dra åt handbromsen där i backen? Gällde samma sak på Dalagatsbacken ner mot Norra Bantorget för L5 när det var buggar där samt L15?
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Jag kan inte påminna mig att den övre hållplatsen hette Bellmansro vid mitten av 60-talet. Kan man ha ändrat namnet? Man ser ju att Nr 1:s linjeuppgifter är äldre, dels på förkortningarna som senare var Vap och Bmo, dels på uppgifterna om brandskåp, som ju blev överflödiga när man fick radio. jag har ett svagt minne att hållplatsen hade namn efter något som låg en bit bort, så det kanske var Rosendal.
Efter omläggningen till högertrafik behöll man till en början samma hållplatser och samma ändhållplats. Den övre hållplatsen hette då Bellmans väg. Här en linjuppgift från 1968:
Efter omläggningen till högertrafik behöll man till en början samma hållplatser och samma ändhållplats. Den övre hållplatsen hette då Bellmans väg. Här en linjuppgift från 1968:
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Djurgårdslinjen, grattis på 30-årsdagen
Om detta är första linjebeskrivningen för 47:an är den logiska förklaringen att man i början använde spårvagnshållplatsen som ändhållplats. Men jag tror att det var påverkan både från resenärer och från Waldermasuddes ledningen som fick Sl att flytta ändhållplatsen till det läge som finns idag. (och som de flesta känner till) därmed kunde man ju riva hela hållplatsen och fylla igen uppställningsspår mm. När Djl byggdes 1991 lades nya spår mot Wau en bit före delningen där det låg övergångsväxlar som alltså togs bort redan vid hållplatsflytten. Även på spåret mot stan fick man lägga in en ny bit från delningen förbi växlarna.
Och den hållplats som idag heter Bellmansrö hette då Bellmans väg. Alltså vid hållplatsflytten flyttades namnet till Bellmansväghållplatsen.
Rörigt men finns en logik i det hela.
Stefan
Och den hållplats som idag heter Bellmansrö hette då Bellmans väg. Alltså vid hållplatsflytten flyttades namnet till Bellmansväghållplatsen.
Rörigt men finns en logik i det hela.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll