Norgehistoria

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Norgehistoria

Inlägg av Lennart Petersen »

En liten söt Norgehistoria som dessutom är alldeles sann utspelade sig på SAS flyg Stavanger-Oslo. Man erbjöd lite smått och gott att äta och dricka. Bland annat pilsner för oblyga 45 NOK för en liten burk. Men jag tyckte mig ha råd så den beställdes och serverades. Så var det betalning, det hör till historien att man har 20kr mynt så jag höll fram tre 20kr mynt. Värdinnan tog två av dem och började rota i växelkassan följt av ett försynt: ”Du har muligtvis ikke 5 kroner ”. ”Nej tyvär” ”Ja men då gör vi så här”. sa hon generöst och lämnade tillbaks den ena 20-kronan. Jag satt ett tag och undrade hur den matten gick ihop. Men det går ju bra för Norge eller är det just därför ?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Norgehistoria

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:En liten söt Norgehistoria som dessutom är alldeles sann utspelade sig på SAS flyg Stavanger-Oslo. Man erbjöd lite smått och gott att äta och dricka. Bland annat pilsner för oblyga 45 NOK för en liten burk. Men jag tyckte mig ha råd så den beställdes och serverades. Så var det betalning, det hör till historien att man har 20kr mynt så jag höll fram tre 20kr mynt. Värdinnan tog två av dem och började rota i växelkassan följt av ett försynt: ”Du har muligtvis ikke 5 kroner ”. ”Nej tyvär” ”Ja men då gör vi så här”. sa hon generöst och lämnade tillbaks den ena 20-kronan. Jag satt ett tag och undrade hur den matten gick ihop. Men det går ju bra för Norge eller är det just därför ?
Fast SAS är ju ett företag på fallrepet, som svenska och norska staten vill bli av med: https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... ier-i-sas/

Såvitt jag förstår är det bara Danmark som håller fast vid ett långsiktigt statligt ägande. Så SAS hade nog goda skäl att att ta ut det där priset för en pilsnerburk.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norgehistoria

Inlägg av daniel_s »

Nu säger ju inte TS något om hur många år sedan detta var, men jag gissar på c:a 20 år sedan.

Min hypotes är att föregående gäst hade gett henne en hundring och sagt att det är jämnt, så hon tyckte att han kunde bjuda TS på den felande femman. :D
Skriv svar