Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av Enceladus »

”Ersätt Bromma med bana för grönt flyg på Arlanda”
DN skrev:Resorna till och från nya Arlanda måste vara effektiva och klimatsmarta. I dag sker en alltför hög andel av resorna till och från Arlanda på ett ineffektivt och klimatbelastande sätt. Det ska vara smidigt, effektivt och hållbart att resa från dörr till flygplats och ända fram till slutdestinationen. Då behöver man exempelvis kunna ta sig till och från det nya Arlanda betydligt billigare och enklare med tåg än i dag. Regeringen behöver köpa loss Arlandabanan för att möjliggöra för ökat tågresande. Även tågförbindelserna mellan Arlanda och övriga Mälardalen samt med Ostkusten behöver förbättras.
Öresundstågen har varit en enorm framgång för Sydsverige och Öresundsregionen. Tre tåglinjer täcker större delen av Sydsverige och erbjuder direktförbindelser till Öresundsregionens största målpunkter: Köpenhamn, Kastrup, Malmö och Lund. Alla tre linjer har timmestrafik, vilket innebär att den gemensamma sträckan har minst 20-minuterstrafik. Och inte bara det, tågen går utan avbrott, alla timmar om året. Vidare har tågen lokal taxa och kan användas som övrig lokaltrafik i samtliga regioner.

Tågtrafiken i Mälardalen är den direkta motsatsen. Stora delar av regionen har ingen direktförbindelse till de största målpunkterna, det finns många olika taxor, tåglinjer som går parallellt saknar samordning och nattrafik är förbehållen Stockholms tunnelbana. Den begränsade järnvägskapaciteten utnyttjas dåligt samtidigt som flera tåg är överfulla, förhållandevis få åker tåg till Arlanda, integrationen är dålig och regionen slits isär av växande klyftor.

Stockholms ledande aktörer har länge förbisett dessa brister i den heliga marknadsfundamentalismens namn, men bristerna har blivit så stora att även det moderatstyrda landstinget har tvingats tänka om. För några dagar sedan presenterades den ambitiösa remisshandlingen "Kollektivtrafikplan 2050" där en direkt kopia av Öresundstågen föreslås på sidan 116 (givetvis utan att uppge varifrån idén kommer). Och nu förespråkar Stockholms Handelskammare i princip samma sak.

Börjar vi se marknadsfundamentalismens slut i Stockholm? Slagord som "grönt flyg" är naturligtvis bara en rökridå, men det verkar faktiskt som att det blir en förändring. Om ett halvår ska Mälartåg köra direkttåg mellan Eskilstuna och Uppsala. Det dröjer inte länge innan de sörmländska kollegorna i Nyköping och Katrineholm kräver detsamma. Nu kan den oundvikliga avvecklingen av Bromma flygplats användas som svepskäl för att fimpa det misslyckade experimentet.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av Odd »

Nån har väl slagit i huvudet i en lågt hängande ljuskrona på Handelskammarens huvudkontor. Handelskammarens ståndpunkt har ju hittills varit att alla skall ha bil överallt och att man möjligen kan tänka sig att tunnelbanan går i rusningen för att avlasta gatorna för fler bilar. Men undrens tid är inte förbi än...
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av Diripsi »

Det finns inget "grönt flyg". Elflyg och vätgasflyg är fria fantasier. Det kanske blir veklighet någon gång i frantiden, men det är inte alls säkert. Nej, Bromma flygplats ska ersättas med tåg! Det behövs inga höghastighetsbanor, kapaciteten på stambanorna kan mer än fördubblas bara genom att köra långa tåg. Inför höga skatter på flygsträckor där restiden med tåg är under 4,5 timmar. Flyget till Göteborg, Trollhättan, Malmö, Sundsvall och Växjö kan avskaffas helt. Övriga destinationer får plats på Arlandas nuvarande banor.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Diripsi skrev:Det finns inget "grönt flyg". Elflyg och vätgasflyg är fria fantasier. Det kanske blir veklighet någon gång i frantiden, men det är inte alls säkert. Nej, Bromma flygplats ska ersättas med tåg! Det behövs inga höghastighetsbanor, kapaciteten på stambanorna kan mer än fördubblas bara genom att köra långa tåg. Inför höga skatter på flygsträckor där restiden med tåg är under 4,5 timmar. Flyget till Göteborg, Trollhättan, Malmö, Sundsvall och Växjö kan avskaffas helt. Övriga destinationer får plats på Arlandas nuvarande banor.
Det är bra att inte skriva inlägg i affekt, då kanske bokstäverna kommer på plats också.

Det där är miljöfundamentalistiskt struntprat. Som jag har visat finns det åtminstone två projekt som mycket väl kan leda till fungerande eldrivna flygplan redan 2026. Inrikesflyget kommer även i fortsättningen att ha en viktig roll i den svenska trafiksystemet. Däremot behövs inga "höghastighetståg". Det har vi en särskild tråd för - det kanske är bekant?

Dessutom är tråden (som man kunde vänta sig av Enceladus-kollektivet) felplacerad eftersom ämnet faller utanför ramen för underforumets rubricering "Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik". Det här hör hemma under underforum "Övrig kollektivtrafik" (Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss) och med en fungerande moderering hade man ju kunnat hoppas på en trådflytt, nu när Enceladus-kollektivet inte klarade av att läsa innantill. En enkel sökning visar att Enceladus-kollektivet återkommande syndar mot detta i sitt propagerande för "Öresundståg", med vilket väl avses regionaltrafiken i Mälardalen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev:Det finns inget "grönt flyg". Elflyg och vätgasflyg är fria fantasier. Det kanske blir veklighet någon gång i frantiden, men det är inte alls säkert. Nej, Bromma flygplats ska ersättas med tåg! Det behövs inga höghastighetsbanor, kapaciteten på stambanorna kan mer än fördubblas bara genom att köra långa tåg. Inför höga skatter på flygsträckor där restiden med tåg är under 4,5 timmar. Flyget till Göteborg, Trollhättan, Malmö, Sundsvall och Växjö kan avskaffas helt. Övriga destinationer får plats på Arlandas nuvarande banor.
De nya höghastighetsbanorna handlar dock inte bara om ökad kapacitet, utan också om bättre redundans, kortare restider och stationer i de största städerna. Allt detta behövs för att tåg ska kunna ersätta stora delar av inrikesflyget. Att genomföra alltför opopulära reformer bäddar för populism. Järnvägen måste ha en tillräckligt hög standard för att ett flygförbud ska accepteras av allmänheten. Samma sak är det med biltrafiken. Bilar kan inte förbjudas om alternativet är överfulla pendeltåg.

Det är därför det är så viktigt att satsa på en attraktiv kollektivtrafik på såväl regional som nationell nivå. Om de hållbara alternativen inte är tillräckligt attraktiva så kan inte politiker fatta nödvändiga beslut. I takt med att järnvägen byggs ut kan flygtrafiken betala en större del av sina kostnader. I de stråk där det är konkurrenskraftiga restider och gott om ledig kapacitet kan flygtrafiken redan nu subventioneras i mindre utsträckning. Men detta förtar inte värdet av en attraktiv tågtrafik till Arlanda.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Dessutom är tråden (som man kunde vänta sig av Enceladus-kollektivet) felplacerad eftersom ämnet faller utanför ramen för underforumets rubricering "Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik". Det här hör hemma under underforum "Övrig kollektivtrafik" (Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss) och med en fungerande moderering hade man ju kunnat hoppas på en trådflytt, nu när Enceladus-kollektivet inte klarade av att läsa innantill. En enkel sökning visar att Enceladus-kollektivet återkommande syndar mot detta i sitt propagerande för "Öresundståg", med vilket väl avses regionaltrafiken i Mälardalen.
Det finns flera trådar om regionaltrafiken i Mälardalen som ligger i det här underforumet. Här är ett exempel. Eftersom regionaltrafiken samspelar med lokaltrafiken är det inte alltid självklart var gränsen ska dras. Detta trafikupplägg kommer ju i allra högsta grad att påverka SL:s trafik, främst pendeltåg. Det står också att "åtgärden är en del av konceptet med 20 tåg/h enligt ÅVS Pendeltåg".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
Diripsi skrev:Det finns inget "grönt flyg". Elflyg och vätgasflyg är fria fantasier. Det kanske blir veklighet någon gång i frantiden, men det är inte alls säkert. Nej, Bromma flygplats ska ersättas med tåg! Det behövs inga höghastighetsbanor, kapaciteten på stambanorna kan mer än fördubblas bara genom att köra långa tåg. Inför höga skatter på flygsträckor där restiden med tåg är under 4,5 timmar. Flyget till Göteborg, Trollhättan, Malmö, Sundsvall och Växjö kan avskaffas helt. Övriga destinationer får plats på Arlandas nuvarande banor.
De nya höghastighetsbanorna handlar dock inte bara om ökad kapacitet, utan också om bättre redundans, kortare restider och stationer i de största städerna. Allt detta behövs för att tåg ska kunna ersätta stora delar av inrikesflyget. Att genomföra alltför opopulära reformer bäddar för populism. Järnvägen måste ha en tillräckligt hög standard för att ett flygförbud ska accepteras av allmänheten. Samma sak är det med biltrafiken. Bilar kan inte förbjudas om alternativet är överfulla pendeltåg.

Det är därför det är så viktigt att satsa på en attraktiv kollektivtrafik på såväl regional som nationell nivå. Om de hållbara alternativen inte är tillräckligt attraktiva så kan inte politiker fatta nödvändiga beslut. I takt med att järnvägen byggs ut kan flygtrafiken betala en större del av sina kostnader. I de stråk där det är konkurrenskraftiga restider och gott om ledig kapacitet kan flygtrafiken redan nu subventioneras i mindre utsträckning. Men detta förtar inte värdet av en attraktiv tågtrafik till Arlanda.
Och då skriver man om detta i rätt underforum. Jag citerar gärna signaturen twr, en av Forums mera genomtänkta skribenter: Var sak på sin plats. Om man är är intresserad av ett konstruktivt och strukturerat meningsutbyte, vill säga. Har man andra syften gör man förstås på andra sätt. Som t.ex. att hitta på egna förkortningar på Region Stockholms spårbundna lokaltrafik.

Men en sak kan jag tala om: Något flygförbud kommer inte att bli aktuellt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Dessutom är tråden (som man kunde vänta sig av Enceladus-kollektivet) felplacerad eftersom ämnet faller utanför ramen för underforumets rubricering "Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik". Det här hör hemma under underforum "Övrig kollektivtrafik" (Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss) och med en fungerande moderering hade man ju kunnat hoppas på en trådflytt, nu när Enceladus-kollektivet inte klarade av att läsa innantill. En enkel sökning visar att Enceladus-kollektivet återkommande syndar mot detta i sitt propagerande för "Öresundståg", med vilket väl avses regionaltrafiken i Mälardalen.
Det finns flera trådar om regionaltrafiken i Mälardalen som ligger i det här underforumet. Här är ett exempel. Eftersom regionaltrafiken samspelar med lokaltrafiken är det inte alltid självklart var gränsen ska dras. Detta trafikupplägg kommer ju i allra högsta grad att påverka SL:s trafik, främst pendeltåg. Det står också att "åtgärden är en del av konceptet med 20 tåg/h enligt ÅVS Pendeltåg".
Det gör det, ja. Och vem är det som ligger bakom det? Nu blandas redan inrikesflyg, Bromma flygplats, regionaltåg, höghastighetståg mm. hej vilt i tråden. Men det är klart att anknytningen till pendeltågstrafiken kan åberopas, även om den är homeopatiskt förtunnad.

Jag har i alla fall skrivit till Forummoderatorerna om detta, så får vi se om det finns någon fungerande moderering.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev:Det finns flera trådar om regionaltrafiken i Mälardalen som ligger i det här underforumet. Här är ett exempel. Eftersom regionaltrafiken samspelar med lokaltrafiken är det inte alltid självklart var gränsen ska dras. Detta trafikupplägg kommer ju i allra högsta grad att påverka SL:s trafik, främst pendeltåg. Det står också att "åtgärden är en del av konceptet med 20 tåg/h enligt ÅVS Pendeltåg".
Håller med fullständigt. Förslaget handlar ju om att Mälartågen ska kunna användas för lokala resor, det är ju självklart en lokaltrafikfråga. Fattar överhuvudtaget inte varför man ska ha olika forum beroende på hur långt tåget går.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Det finns flera trådar om regionaltrafiken i Mälardalen som ligger i det här underforumet. Här är ett exempel. Eftersom regionaltrafiken samspelar med lokaltrafiken är det inte alltid självklart var gränsen ska dras. Detta trafikupplägg kommer ju i allra högsta grad att påverka SL:s trafik, främst pendeltåg. Det står också att "åtgärden är en del av konceptet med 20 tåg/h enligt ÅVS Pendeltåg".
Håller med fullständigt. Förslaget handlar ju om att Mälartågen ska kunna användas för lokala resor, det är ju självklart en lokaltrafikfråga. Fattar överhuvudtaget inte varför man ska ha olika forum beroende på hur långt tåget går.
Nä, ni brukar ju hålla ihop. I vart fall handlar Handelskammarens fria fantasier om nationell och interregional transportpolitik, man måste vara blind på mer än ett öga för att inte inse det. De som skapade indelningen i de olika forumen hade naturligtvis en tanke, även om den inte går in hos alla.

Nu deltar jag inte mer i denna metadiskussion. Om det är någon som vill ta upp dessa frågor i rätt forum så ger jag gärna mothugg. Någon sillsallad är jag inte intresserad av att bidra till - en ganska äcklig anrättning, egentligen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Det finns flera trådar om regionaltrafiken i Mälardalen som ligger i det här underforumet. Här är ett exempel. Eftersom regionaltrafiken samspelar med lokaltrafiken är det inte alltid självklart var gränsen ska dras. Detta trafikupplägg kommer ju i allra högsta grad att påverka SL:s trafik, främst pendeltåg. Det står också att "åtgärden är en del av konceptet med 20 tåg/h enligt ÅVS Pendeltåg".
Det gör det, ja. Och vem är det som ligger bakom det? Nu blandas redan inrikesflyg, Bromma flygplats, regionaltåg, höghastighetståg mm. hej vilt i tråden. Men det är klart att anknytningen till pendeltågstrafiken kan åberopas, även om den är homeopatiskt förtunnad.
Det är ingen enskild skribent som ligger bakom alla trådar om Mälartåg och Öresundståg, om nu inte signaturerna "kildor", " Leif Steen" och "LÅ1" tillhör samma skribent. Anknytningen till SL:s pendeltåg är uppenbar. Genom att införa detta trafikupplägg behöver pendeltågsutbudet enbart utökas till 20 tåg/h till år 2030.

När det gäller flygförbud så tänkte jag främst på det förslag, en del av Macrons klimatpaket, som Frankrikes nationalförsamling nyligen röstade igenom. Men skribenten har alldeles rätt i att den diskussionen inte hör hemma i denna tråd. Tågtrafiken i Mälardalen är inte avhängig inrikesflyget.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundstå

Inlägg av Enceladus »

Det finns fyra regionaltågslinjer som trafikerar Södertälje syd och Flemingsberg: de tre Mälartågslinjerna (Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm) samt SJ:s Ostpendel. Ostpendeln nämns inte i åtgärdsförslag 4, men ändå anges turtätheten på den gemensamma sträckan till 4 tåg/h.

Det har tidigare framkommit önskemål om 30-minuterstrafik mellan Eskilstuna och Uppsala (jämför Öresundstågs planerade 30-minuterstrafik mellan Helsingborg och Köpenhamn). Därigenom fås 15-minuterstrafik på den gemensamma sträckan, vilken synkar bättre med pendeltågstrafiken. Jag blir riktigt imponerad om Mälartåg får 15-minuterstrafik innan Öresundståg!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av Enceladus »

Handelskammaren: Bygg ut kollektivtrafiken till Arlanda

Stockholms Handelskammare upprepar förslagen om att lägga ner Bromma flygplats och att införa egna Öresundståg i Mälardalen:
DN skrev:– Arlanda måste utvecklas för att trafiken från Bromma ska kunna flyttas dit. Därför är det av yttersta vikt att det kollektiva resandet förbättras genom att restiderna kortas och biljettpriserna sänks, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Handelskammaren.

[...]

– Arlandabanan är nyckeln till resorna till och från flygplatsen. Om kapaciteten ökar upp skulle antalet sittplatser kunna öka från 3 500 till 7 000 per timme, samtidigt som flera nya direktlinjer från hela Mälardalen kan öppnas. Dessutom kan priset för tågresorna sänkas radikalt mot dagens läge, säger Carl Bergkvist.
Öresundståg symboliserar ett trafiksystem som har gemensam taxa, genomgående tåg, jämn trafik och styv tidtabell. Likheterna mellan regionerna är slående!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av Odd »

Det är generellt rätt intressant med kovändningar. Hur man kovänder och hur man bevakar historiken visar ofta på vilken typ av organisation det är. En transparent organisation raderar exempelvis inte gamla artiklar, utspel och pressmeddelanden som representerar en syn före vändningen. Och så finns det de organisationer som föredrar att ändra på historiken.

Stockholms Handelskammare tillhör den senare kategorin, där flera inlägg numera är raderade från handelskammarens hemsida, exempelvis utspelet från 2016 där kammaren ville att Bromma skulle behållas och att Arlanda skulle byggas ut, något man nu vill radera från historieskrivningen.

Men dagens Stockholms Handelskammare är fortfarande en klubb för inbördes beundran, det har man i alla fall inte ändrat på.
Genius on call
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av CS »

Jag tänker att Enceladus kan intressera sig för detta

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... malartagen
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av Diripsi »

Oj, det var ju verkligen oväntat av Moderaterna. Visserligen är det valår, men ändå.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av Odd »

Verkligen. Modellen finns på andra ställen, exempelvis på vissa platser i Schweiz, där endast snabbtågen är undantagna.
Zürcher Verkehrsverbund ZVV har ju länge kört enligt devisen "En biljett för allting", vilket är en modell som jag gärna ser.
zvv-ein-ticket-fur-alles.png
zvv-ein-ticket-fur-alles.png (42.86 KiB) Visad 1784 gånger
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev: tisdag 12 april 2022 18:36
Oj, det var ju verkligen oväntat av Moderaterna. Visserligen är det valår, men ändå.
Helt oväntat är det inte. Taxesamordning på Mälartåg är ett av årets trafikförändringsförslag (se sidan 15):
SL skrev:Åtgärdsval regionpendel. Regionen Stockholm har tillsammans med de övriga regionerna i Mälardalen satsat på att utveckla regionaltågstrafiken i Mälardalstrafiks regi. Genom bättre samordning mellan pendel- och regionaltågstrafiken kan såväl avlastning som kortare restider för regionens yttre delar erbjudas. Formerna för det här kommer att utredas tillsammans med Region Uppsala och trafikverket. Bl.a. undersöks olika former av taxesamordning såsom SL-periodbiljettsgilitghet på Mälartåg.
Det här skulle innebära en stor förbättring för berörda stationer (Nykvarn, Södertälje, Flemingsberg, Stockholm C, Märsta, Arlanda, Knivsta och Uppsala). Förslaget torde inte heller vara särskilt kostnadsdrivande. Kostnaderna ökar ju inte förrän trafiken utökas, och det är väl billigare att köra fler regionaltåg än pendeltåg. Intäkterna minskar något när en del resenärer slutar att köpa Movingo, men det borde vara överkomligt.

En viktig detalj är dock att anpassa tidtabellen till den nya verkligheten. De tre södergående linjerna ska inte gå i klump, utan med jämna mellanrum (jämför Öresundstågen). Skillnaden mellan timmestrafik och 20-minuterstrafik är enorm! Avgångstiderna borde också synkroniseras med pendeltågen och SJ:s tåg för att undvika onödigt långa väntetider i lågtrafiken. I nuläget går Mälartåg och SJ:s tåg vissa tider i klump till och från Uppsala.

SJ har också infört en ny månadsbiljett i Mälardalen som gäller både på SJ InterCity och SJ Regional. Denna biljett kostar mindre än Movingo, men gäller inte på lokaltrafiken. Tyvärr gäller inte biljetten på fakirtåget, men det går att köpa till giltighet på SJ Snabbtåg.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 12 april 2022 18:43 Verkligen. Modellen finns på andra ställen, exempelvis på vissa platser i Schweiz, där endast snabbtågen är undantagna.
Zürcher Verkehrsverbund ZVV har ju länge kört enligt devisen "En biljett för allting", vilket är en modell som jag gärna ser.
Samma taxa på pendeltåg och regionaltåg finns nästan överallt. Orsaken är enkel: Vad skulle syftet vara med att uppmuntra till långsammare och dyrare resor?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 12 april 2022 20:21
Odd skrev: tisdag 12 april 2022 18:43 Verkligen. Modellen finns på andra ställen, exempelvis på vissa platser i Schweiz, där endast snabbtågen är undantagna.
Zürcher Verkehrsverbund ZVV har ju länge kört enligt devisen "En biljett för allting", vilket är en modell som jag gärna ser.
Samma taxa på pendeltåg och regionaltåg finns nästan överallt. Orsaken är enkel: Vad skulle syftet vara med att uppmuntra till långsammare och dyrare resor?
Ett enkelt sätt för de Röda, Gula, Gröna, Rosa, Violetta, Gräddelina och Grönamedrosaprickarfärgade tågbolagen och andra aktörer att hantera det skulle ju vara att införa boskapsvagnar där länskortet gäller. Enkla, lätt obekväma, säten med 3+2 eller 3+3-sittning, ingen extra service osv. Då skulle de kunna få intäkter från en grupp som normalt ändå inte skulle ha åkt med dem i de flesta fall, tror jag.
Genius on call
Skriv svar