Nu börjar det komma lite nya idéer i Göteborg. I Trafiknämnden idag presenterades en förstudie för spårväg i Alléstråket och Övre Husargatan. I korthet går den ut på följande:
- ny spårväg byggs i Allén från Hagakyrkan till Polhemsplatsen (turkos på kartan)
- ny spårväg byggs i Övre Husargatan-Sprängkullsgatan från Linnéplatsen till Hagakyrkan (violett på kartan)
Följande sträckor tas bort (svartprickat)
- spårvägen genom Annedal till Vasaplatsen
- spårvägen i Viktoriagatan-Magasinsgatan
- spårvägen i Norra Hamngatan
Dessutom flyttas spåren från Drottningtorgets södra sida till dess norra.
Gula prickar på kartan är bytespunkter till Västlänken.
Här är hela presentationen:
Stadens kanalmurar måste renoveras för att hålla. Det kommer att beröra spårvagnstrafiken. Mellan Lilla Torget och Stenpiren passade man på att göra det när man ändå hade gatan avstängd för att bygga spårväg, men resten av Södra Hamngatan återstår. Då kommer ingen spårvägstrafik att kunna gå där. Även Stampgatan längs Fattighusån kommer att stängas av. Det nämns att man kan bygga spårväg i Ullevigatan, d.v.s. på södra sidan av ån i stället. Eventuellt skulle den kunna bli permanent.
Nya tankar i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler