Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlunda
Postat: tisdag 27 april 2021 9:43
Trafikplan med trafikutbud i Etapp 2
Nu har Mälardalstrafiks trafikutbud i Etapp 2 presenterats för allmänheten. Det blir annorlunda än tidigare planerat. Dock kvarstår några oklarheter.
Svealandsbanan Örebro – Stockholm – Uppsala (inklusive Uppsalapendeln)
Antalet avgångar mellan Örebro och Stockholm följer tidigare planer. Däremot utökas antalet dubbelturer vardagar/helger mellan Stockholm och Uppsala från 22/12 till 23/17. Detta innebär att Stockholm – Uppsala får timmestrafik med Mälartåg under hela trafikdygnet alla dagar, vilket alltså är en ambitionshöjning på helger.
Emellertid går inte alla tåg på helger hela vägen till Eskilstuna, utan vissa tåg trafikeras som "lokala avgångar". Således har den tidigare idén om att integrera länshalvorna övergivits. Trafikupplägget är uppenbarligen inte inspirerat av Öresundstågen, vilket bekräftas av den komplicerade Mälardalstaxan.
Vidare kompletteras Mälartågslinjernas regionaltågstrafik på delsträckan Stockholm – Uppsala med annan regionaltågstrafik inom avtal om Movingo. Inriktningen är att den senare har timmestrafik, med uppehåll i Märsta och Knivsta. Samtidigt har SJ aviserat att direkttågen behålls. Detta kan innebära att det går 3 tåg/h på sträckan.
Sörmlandspilen Hallsberg – Katrineholm – Stockholm
Antalet avgångar följer tidigare planer. Tillkommande tåg vänder som planerat i Vingåker.
UVEN Uppsala – Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping
Antalet avgångar förändras väsentligt mot tidigare planer. UVEN trafikeras istället som två linjer, Uppsala – Eskilstuna samt Sala – Linköping. Därmed utökas trafiken kraftigt på delsträckan Sala – Eskilstuna. I synnerhet får sträckan halvtimmestrafik vardagar. UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget.
Upptåget Uppsala – Tierp – Gävle
Varumärket Upptåget behålls som arbetsnamn för Upptågets andra linje. Trafikutbudet är också oförändrat. Denna linje har redan halvtimmestrafik i Uppsala län.
Nyköpingsbanan Norrköping – Nyköping – Stockholm
Antalet avgångar följer tidigare planer. Vissa tåg vänder som planerat i Nyköping. Den tidigare tanken om genomgående trafikering har som sagt övergivits.
Ostpendeln Linköping – Stockholm – Tierp – Gävle
Denna linje trafikeras under SJ:s varumärke, men uppges omfattas av Movingos ordinarie regler. Samtidigt sägs det att linjen kan behöva någon form av Movingo-tillägg mellan Stockholm och Uppsala för att inte bli överbelastad, vilket dock motsäger det tidigare påståendet att Movingos ordinarie regler gäller.
Detta innebär alltså att det sammanlagt kan finnas fyra olika sorters biljetter för lokaltrafiken mellan Stockholm och Uppsala: SL/UL, Mälardalstaxa, Movingo utan tillägg för Ostpendeln samt Movingo med tillägg för Ostpendeln. Således är det ställt utom rimligt tvivel att Öresundstågen inte användes som förebild!
För att göra biljettsystemet ännu mer komplicerat gäller inte Movingo i Gävle på Ostpendeln, men väl på Mälartågslinjen Upptåget som går samma delsträcka. Tyvärr verkar biljettsystemet inte alls vara genomtänkt. De goda nyheterna är att SJ har aviserat att Ostpendeln får betydligt fler avgångar än vad som anges i inriktningen.
Mälarbanan Stockholm – Enköping – Västerås – Örebro – Hallsberg – Laxå – Göteborg
Även denna linje trafikeras under SJ:s varumärke. Till skillnad från övriga två linjer som körs under SJ:s varumärke har avgångar utöver minimiutbudet inte aviserats. Barkarby station kan komma att trafikeras av linjen under perioden. Däremot innebär biljettkrånglet att de överbelastade pendeltågen sannolikt inte avlastas.
Nu har Mälardalstrafiks trafikutbud i Etapp 2 presenterats för allmänheten. Det blir annorlunda än tidigare planerat. Dock kvarstår några oklarheter.
Svealandsbanan Örebro – Stockholm – Uppsala (inklusive Uppsalapendeln)
Antalet avgångar mellan Örebro och Stockholm följer tidigare planer. Däremot utökas antalet dubbelturer vardagar/helger mellan Stockholm och Uppsala från 22/12 till 23/17. Detta innebär att Stockholm – Uppsala får timmestrafik med Mälartåg under hela trafikdygnet alla dagar, vilket alltså är en ambitionshöjning på helger.
Emellertid går inte alla tåg på helger hela vägen till Eskilstuna, utan vissa tåg trafikeras som "lokala avgångar". Således har den tidigare idén om att integrera länshalvorna övergivits. Trafikupplägget är uppenbarligen inte inspirerat av Öresundstågen, vilket bekräftas av den komplicerade Mälardalstaxan.
Vidare kompletteras Mälartågslinjernas regionaltågstrafik på delsträckan Stockholm – Uppsala med annan regionaltågstrafik inom avtal om Movingo. Inriktningen är att den senare har timmestrafik, med uppehåll i Märsta och Knivsta. Samtidigt har SJ aviserat att direkttågen behålls. Detta kan innebära att det går 3 tåg/h på sträckan.
Sörmlandspilen Hallsberg – Katrineholm – Stockholm
Antalet avgångar följer tidigare planer. Tillkommande tåg vänder som planerat i Vingåker.
UVEN Uppsala – Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping
Antalet avgångar förändras väsentligt mot tidigare planer. UVEN trafikeras istället som två linjer, Uppsala – Eskilstuna samt Sala – Linköping. Därmed utökas trafiken kraftigt på delsträckan Sala – Eskilstuna. I synnerhet får sträckan halvtimmestrafik vardagar. UVEN får också fler avgångar än motsvarande linje på Upptåget.
Upptåget Uppsala – Tierp – Gävle
Varumärket Upptåget behålls som arbetsnamn för Upptågets andra linje. Trafikutbudet är också oförändrat. Denna linje har redan halvtimmestrafik i Uppsala län.
Nyköpingsbanan Norrköping – Nyköping – Stockholm
Antalet avgångar följer tidigare planer. Vissa tåg vänder som planerat i Nyköping. Den tidigare tanken om genomgående trafikering har som sagt övergivits.
Ostpendeln Linköping – Stockholm – Tierp – Gävle
Denna linje trafikeras under SJ:s varumärke, men uppges omfattas av Movingos ordinarie regler. Samtidigt sägs det att linjen kan behöva någon form av Movingo-tillägg mellan Stockholm och Uppsala för att inte bli överbelastad, vilket dock motsäger det tidigare påståendet att Movingos ordinarie regler gäller.
Detta innebär alltså att det sammanlagt kan finnas fyra olika sorters biljetter för lokaltrafiken mellan Stockholm och Uppsala: SL/UL, Mälardalstaxa, Movingo utan tillägg för Ostpendeln samt Movingo med tillägg för Ostpendeln. Således är det ställt utom rimligt tvivel att Öresundstågen inte användes som förebild!
För att göra biljettsystemet ännu mer komplicerat gäller inte Movingo i Gävle på Ostpendeln, men väl på Mälartågslinjen Upptåget som går samma delsträcka. Tyvärr verkar biljettsystemet inte alls vara genomtänkt. De goda nyheterna är att SJ har aviserat att Ostpendeln får betydligt fler avgångar än vad som anges i inriktningen.
Mälarbanan Stockholm – Enköping – Västerås – Örebro – Hallsberg – Laxå – Göteborg
Även denna linje trafikeras under SJ:s varumärke. Till skillnad från övriga två linjer som körs under SJ:s varumärke har avgångar utöver minimiutbudet inte aviserats. Barkarby station kan komma att trafikeras av linjen under perioden. Däremot innebär biljettkrånglet att de överbelastade pendeltågen sannolikt inte avlastas.