M23 62/136

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

M23 62/136

Inlägg av Bussmicke »

Bild

Bild

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M23 62/136

Inlägg av LÅ1 »

Kul med olika bilder som du visar då och då.

Denna gula vagn från Göteborg ser ut att vara någon arbetsvagn. Är det den normala färgen på sådana i Göteborg? Här i Stockholm är de ju orangea. (Och i Norrköping är ju trafikvagnarna gula. Fast inte riktigt samma kulör.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: M23 62/136

Inlägg av Bussmicke »

Jag visar gärna lite bilder då och då.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: M23 62/136

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Denna gula vagn från Göteborg ser ut att vara någon arbetsvagn. Är det den normala färgen på sådana i Göteborg?
Javisst, den färgen har alla arbetsvagnar utom de som har någon annan färg ;-)

Det är alltså en generationsfråga och jag tror inte att jag svamlar om jag säger att de var röda under något tidigare årtionde, varav några fortfarande finns kvar. Sen har väl Göteborg inte riktigt haft samma enorma flora av arbetsvagnar som Stockholm haft och har, men det måste ju ha funnits en hel del dragvagnar, grusvagnar och liknande.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: M23 62/136

Inlägg av Stefan Widén »

Här får gärna experterna från GBG rycka in.

Arbetsvagnar överlag i GBG är det ju lite uppgifter om. Det har ju funnits och några få finns kvar, men de senaste 30 åren är det bara "höka" vagnen som ersatte M23an på bilderna, som är ett rent spårgående arbetsfordon som tillkommit.

Det finns ju ett antal nyare tvåvägsfordon och kanske är detta en medveten strategi, vilket i sig inte är fel.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M23 62/136

Inlägg av Harald »

Ja, de var röda förr: http://www.ringlinien.org/sv/vagnhallen ... dslok-lvi/
GS arbetsfordon är sådana som man har användning för i den dagliga driften. Med undantag för kontktledningsinspektionsvagnen är de kombinerade väg/spårfordon och är gulmålade som den den här skenrensningsbilen:
Bild
Vid större arbeten förekommer maskiner från olika entreprenörer och de kan ha diverse färger:
Bild

Bild
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: M23 62/136

Inlägg av Andy »

Tårnet fra 136 havnet vell på SM83 143?

Andreas
Skriv svar