Sida 2 av 2

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: fredag 07 maj 2021 18:59
av Stefan Isaksson
Hechtwagen skrev: Jäpp! En riktig trådbuss ska inte ens gå att flytta fem meter med batteri. De varianter där man kan köra med spröten nere resulterar i att de aldrig är uppe.
Ledsen att vara tråkig men med fem-metersregeln har du diskvalificerat samtliga Stockholms trådbussar (med med möjlig reservation för F4), en linje vände förresten reguljärt vid Stureplan med batteridrift. :shock:

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: fredag 07 maj 2021 19:44
av Harald
Stefan Isaksson skrev: en linje vände förresten reguljärt vid Stureplan med batteridrift.
Det stämmer väl inte. Var har du fått det ifrån?

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: fredag 07 maj 2021 21:59
av Harald
Bussar som vände vid Stureplan (linje 30 och diverse extralinjer) hade ändhållplats på Birger Jarlsgatan. Det fanns en växel i Norrlandsgatan där bussar som skulle vända valde vänster. Sedan korsades ledningarna efter ändhållplatsen. De flesta av Spårvägsmuseets bilder från Stureplan har tyvärr rätt dålig kvalitet, men på bilden nedan ser man trådarna som går mot Sturegatan. Man ser också att bussen på linje 30 har spröten uppe vid sidan av dem. Ledningarna som den använder skymtar under den högra delen av svampen.
Bild
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=61430
På bilden nedan kan man om man anstränger sig se hur ledningarna för vändande bussar korsar spårvagnarnas kontaktledningar.
Bild
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=109018

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: lördag 08 maj 2021 0:20
av Hechtwagen
Stefan Isaksson skrev:
Hechtwagen skrev: Jäpp! En riktig trådbuss ska inte ens gå att flytta fem meter med batteri. De varianter där man kan köra med spröten nere resulterar i att de aldrig är uppe.
Ledsen att vara tråkig men med fem-metersregeln har du diskvalificerat samtliga Stockholms trådbussar (med med möjlig reservation för F4), en linje vände förresten reguljärt vid Stureplan med batteridrift. :shock:
Det vet jag! Det hade inte gått att parkera inne i Hornsbergshalmen utan batteridriften, vändningen vid Stureplan kände jag dock inte till.

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: lördag 08 maj 2021 9:56
av Harald
Hechtwagen skrev:vändningen vid Stureplan kände jag dock inte till
Det är ytterst tveksamt om den har existerat. Det borde ha nämnts i Leif Stolts mycket utförliga trådbussböcker, men det gör det inte. Före ombyggnaden 1947 fanns ingen vändslinga vid Stureplan, men då fanns heller ingen linje som vände reguljärt där. Efter ombyggnaden såg det ut som på bilden nedan. Man ser ledningarna som svänger mot Sturegatan till vänster och ledningarna för vändande trådbussar till höger.
Bild
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=109016

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: söndag 09 maj 2021 17:06
av Stefan Isaksson
Det är ur någon av Stoltz böcker som jag fått uppgiften om Stureplan, men jag kommer inte ihåg detaljerna just nu.

SI

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: söndag 09 maj 2021 18:18
av C12C3C3C12
Stefan Isaksson skrev:Det är ur någon av Stoltz böcker som jag fått uppgiften om Stureplan, men jag kommer inte ihåg detaljerna just nu.

SI
Eftersom jag är stolt ägare av den boken står det att L30 vände vid Stureplan 15 juli 1947 till den 27 mars 1954, då den förlängdes den till Karlavägen/Brahegatan. Trådbusstrafiken på L30 lades ned permanent 10 augusti 1959.

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: söndag 09 maj 2021 19:10
av Harald
C12C3C3C12 skrev:
Stefan Isaksson skrev:Det är ur någon av Stoltz böcker som jag fått uppgiften om Stureplan, men jag kommer inte ihåg detaljerna just nu.

SI
Eftersom jag är stolt ägare av den boken står det att L30 vände vid Stureplan 15 juli 1947 till den 27 mars 1954, då den förlängdes den till Karlavägen/Brahegatan. Trådbusstrafiken på L30 lades ned permanent 10 augusti 1959.
Det står också att trådbussdriften på linje 30 började den 9 februari 1948. Då fanns vändslingan vid Stureplan. Innan dess kördes den med förbränningsmotorbussar.
Tillägg: Det står inget om batterikörning i vare sig beskrivningen av linje 30 i del I eller beskrivningen av Stureplan i del II. Däremot så nämns det i kapitlet om tekniken i del II att Kvarnholmslinjen de första åren hade en plankorsning vid Henriksdal utan kontaktledning där man körde på batteri. Kvarnholmslinjens första trådbuss och trådlastbilarna hade därför större batterikapacitet än SS första trådbussar.

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: söndag 09 maj 2021 20:33
av Harald
Lite mera letande i trådbussböckerna ger att extravagnar på linje 32 som vände vid Stureplan under en vecka 1945 fick köra på batteri eftersom vändslingan blev klar en vecka efter trafikstarten. Det var alltså under en mycket kort tid, vilket väl förklarar varför det inte nämns i avsnittet om Stureplan. Detta var en annan vändslinga är den runt Stureplan som kom till 1947. 1945 gick trådbussarna i de gamla spåren för linje 2 och 11 vid Stureplan och vändslingan gick Kungsgatan-Birger Jarlsgatan-Norrlandsgatan.

Re: Återför trådbuss F4 till Sällskapets samlingar

Postat: måndag 09 augusti 2021 18:14
av Nils Carl Aspenberg
Allerede fra tidligere tider hadde trolleybussene batterier som gjorde at de kunne kjøres på vognhallsormråder og rundt hindringer på veien. Oslos trolleybusser hadde det, og jeg vil tro at Stockholms jevngamle også hadde det. Ellers er trolleybusser ikke generelt for nedadgående. Nye systemer for Trolley/batteri bygges stadig. Praha har nylig bestilt sine første trolleybusser siden nedleggelsen for 50 år siden. Berlin har utredning på gang. La Chaux-de-Fonds som la ned i 2014 har bestilt nye. Esslingen skal innom et par år skrote alle dieselbusser og endast kjøre trolley/batteribusser.