Tågskyddssystem i Stockholm
Postat: lördag 17 april 2021 10:06
I samband med en diskussion om hur man ska visa och tagga tågskyddssystem i OpenRailwayMap så började fundera på vilka olika varianter det finns i Stockholm. Med tågskyddssystem tänker jag på system motsvarande ATC och ETCS som finns på Trafikverkets spår, och som gemensamt benämns just tågskyddssystem i TTJ (Trafikverkets trafikbestämmelser för järnväg).
Att använda begreppet ATC (Automatic Train Control) är inte helt enkelt eftersom det finns olika varianter och leverantörer, och att det i andra länder finns helt olika system som också heter ATC. Och det känns som att man i Sverige ofta använder ATC rent allmänt om tågskyddssystem.
Det här är inte mitt specialområde, men om jag ska försöka mig på en lista över tågskyddssystem i Stockholm så blir det så här:
* Trafikverkets spår (Pendeltåg): Officiellt pratar man här om ATC, eller ATC2 i vissa fall. Men det finns två olika ombordsystem, ABB/Bombardier Ebicab 700 och ATSS/Ansaldo L10000. Söker man lite grann på webbsidor på engelska och tyska är det inte helt ovanligt att man anger att Ebicab 700 används i Sverige. Jag är lite osäker på om det är en missuppfattning som bygger på att Ebicab 700 är ett av ombordsystemen, eller om det har med den fasta utrustningen i spåren att göra (baliser m.m.). Men jag börjar nog luta åt att (svensk) ATC är en mer korrekt benämning. Ett EU-dokument som listar olika system i Europa anger också ATC, med en fotnot om att man tidigare benämnt det som Ebicab 700.
* Roslagsbanan: Ansaldo L12000. Verkar oftast benämnas ATC, men jag misstänker att det inte är kompatibelt med Trafikverkets ATC. Oklart för mig vad som skiljer dessa system åt.
* Lidingöbanan: Siemens ZUB 222c. Jag har sett lite olika uppgifter på om det är ZUB 122/222/222c som gäller. Men jag gissar att det är 222c som är aktuellt nu.
* Saltsjöbanan: Siemens ZUB 222c. Förekommer uppgifter om både 222 och 222c. Jag gissar att 222c är mer precist/aktuellt.
* Tvärbanan: General Electrics. Jag hittar inget mer precist än det just nu.
* Tunnelbanan, gröna linjen: Siemens...?
* Tunnelbanan, blå och röda linjen: HS, hyttsignalering. Finns det något mer precist begrepp?
Jag uppfattar det som att alla systemen övervakar såväl stoppsignaler och hastighetsbegränsningar. En skillnad mellan systemen är den s.k. frisläppningshastigheten, dvs den hastigheten som systemet övervakar hastigheten till vid inbromsning/körning mot stoppsignal. Trafikverkets ATC har 10 eller 40 km/tim beroende på skyddsavstånd. Roslagsbanan verkar ha variabel frisläppningshastighet mellan 6 och 50 km/tim. Lidingöbanan har, om jag förstår det rätt, variabel frisläppningshastighet mellan 5 och 35 km/tim.
Jag har hämtat uppgifterna från diverse inlägg här på forumet och Postvagnen, samt andra olika webbplatser genom google-sökningar.
Tacksam för kompletteringar och korrigeringar av listan!
Att använda begreppet ATC (Automatic Train Control) är inte helt enkelt eftersom det finns olika varianter och leverantörer, och att det i andra länder finns helt olika system som också heter ATC. Och det känns som att man i Sverige ofta använder ATC rent allmänt om tågskyddssystem.
Det här är inte mitt specialområde, men om jag ska försöka mig på en lista över tågskyddssystem i Stockholm så blir det så här:
* Trafikverkets spår (Pendeltåg): Officiellt pratar man här om ATC, eller ATC2 i vissa fall. Men det finns två olika ombordsystem, ABB/Bombardier Ebicab 700 och ATSS/Ansaldo L10000. Söker man lite grann på webbsidor på engelska och tyska är det inte helt ovanligt att man anger att Ebicab 700 används i Sverige. Jag är lite osäker på om det är en missuppfattning som bygger på att Ebicab 700 är ett av ombordsystemen, eller om det har med den fasta utrustningen i spåren att göra (baliser m.m.). Men jag börjar nog luta åt att (svensk) ATC är en mer korrekt benämning. Ett EU-dokument som listar olika system i Europa anger också ATC, med en fotnot om att man tidigare benämnt det som Ebicab 700.
* Roslagsbanan: Ansaldo L12000. Verkar oftast benämnas ATC, men jag misstänker att det inte är kompatibelt med Trafikverkets ATC. Oklart för mig vad som skiljer dessa system åt.
* Lidingöbanan: Siemens ZUB 222c. Jag har sett lite olika uppgifter på om det är ZUB 122/222/222c som gäller. Men jag gissar att det är 222c som är aktuellt nu.
* Saltsjöbanan: Siemens ZUB 222c. Förekommer uppgifter om både 222 och 222c. Jag gissar att 222c är mer precist/aktuellt.
* Tvärbanan: General Electrics. Jag hittar inget mer precist än det just nu.
* Tunnelbanan, gröna linjen: Siemens...?
* Tunnelbanan, blå och röda linjen: HS, hyttsignalering. Finns det något mer precist begrepp?
Jag uppfattar det som att alla systemen övervakar såväl stoppsignaler och hastighetsbegränsningar. En skillnad mellan systemen är den s.k. frisläppningshastigheten, dvs den hastigheten som systemet övervakar hastigheten till vid inbromsning/körning mot stoppsignal. Trafikverkets ATC har 10 eller 40 km/tim beroende på skyddsavstånd. Roslagsbanan verkar ha variabel frisläppningshastighet mellan 6 och 50 km/tim. Lidingöbanan har, om jag förstår det rätt, variabel frisläppningshastighet mellan 5 och 35 km/tim.
Jag har hämtat uppgifterna från diverse inlägg här på forumet och Postvagnen, samt andra olika webbplatser genom google-sökningar.
Tacksam för kompletteringar och korrigeringar av listan!