Från Tamsons kravlista, Busstrafik

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Från Tamsons kravlista, Busstrafik

Inlägg av LÅ1 »

I Mitti-artikeln "Kräver mer pengar till SL-trafiken" finns en kravlista från Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Utdrag från kravlistan:
Busstrafik:

Trafikeringen på stråken Tyresö/Haninge mot Gullmarsplan, Värmdö mot Slussen, Vaxholm och Norrtälje mot Danderyds sjukhus/Tekniska högskolan/innerstan samt från Ekerö väntas öka kraftigt. Terminalerna i Gullmarsplan, Solna station, Skärholmen, Liljeholmen, Tekniska högskolan och Brommaplan klarar inte av att hantera ett åkat antal bussar och resenärer i högtrafik. Även mindre terminaler riskerar stora kapacitetsproblem framöver.
Här är det många platser som kan behöva åtgärdas. Frågan är väl ofta hur?

I Skärholmen går det nog att få till större yta. För man tänker väl sig inte något som liknar Liljeholmen?

Liljeholmens bussterminal byggdes väl så den precis klarar det behov som fanns när den var ny. Vad kan man göra där? Lämpliga uppställningsplatser saknas. De som finns är snarast olämpliga.

Hur det ser ut vid Brommaplan i högtrafik vet jag inte, men inser att tunnelbanans entré är en rejäl flaskhals.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Från Tamsons kravlista, Busstrafik

Inlägg av Verspieder »

Danderyds sjukhus och Tekniska högskolan ligger väl på maxkapacitet redan idag? Dessutom vill man på sikt minska på trafiken till den senare.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Från Tamsons kravlista, Busstrafik

Inlägg av Enceladus »

Det är inte bara bussterminalerna som är flaskhalsar, utan också själva vägarna. Flera av bussterminalerna kan dock avlastas av kommande spårtrafik. Exempelvis är busstrafiken mellan Skärholmen och Kungens kurva omfattande. Den trafiken borde kunna effektiviseras. Samma sak med Danderyds sjukhus/Tekniska högskolan.
Skriv svar