Från Tamsons kravlista, Bytespunkter

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Från Tamsons kravlista, Bytespunkter

Inlägg av LÅ1 »

I Mitti-artikeln "Kräver mer pengar till SL-trafiken" finns en kravlista från Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Utdrag från kravlistan:
Bytespunkter:

Stockholm City/T- centralen, Odenplan, Solna station, Älvsjö, Årstaberg, Flemingsberg, Spånga, Gullmarsplan, Brommaplan med fler större kollektivtrafiknoder behöver byggas om för att klara alla resenärer och för att göra miljön tryggare.
Vad behöver göras på de tämligen nya bytespunkterna Stockholm City/T- centralen och Odenplan? Att en hel del måste göras när Roslagsbanan når platserna förstår jag. Vad ska förresten de stationen för Roslagsbanan heta?

Solna station, Älvsjö och Årstaberg behöver förstås förändras när tunnelbanan når platserna. Att Gullmarsplan måste byggas om är lätt att begripa, och det pågår redan.
Årstaberg är inte heller optimalt planerad.

Stationsentrén till Brommaplan är väl alldeles för liten för dess belastning. Som väl dessutom kan tänkas öka. Finns det planer för någon form av förändring? Även plattformen är väl smal, men biljetthallen och trappan är nog det mest akuta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Från Tamsons kravlista, Bytespunkter

Inlägg av Enceladus »

Här är en bättre sammanfattning:
Trafikförvaltningen skrev:- Gullmarsplan, Brommaplan och Spånga är objekt i befintlig länsplan, men planerade åtgärder kan komma att skjutas fram eller utgå. Brist kvarstår dock.
- Årstaberg, åtgärdsvalsstudie genomförd och handlingsplan framtagen för att möjliggöra objekt i planer.
- Flemingsberg, definierad som brist i nuvarande länsplan. Åtgärdsvalsstudie genomförd och avsiktsförklaring förbereds för att möjliggöra objekt i planer.
- Behov avseende Ropsten har studerats i åtgärdsvalsstudie för kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden.
- Johannelund/Vällingby, Stockholms stad har startat upp ett arbete med en programstudie för Vinsta där trafikförvaltningen deltar. Inom programarbetet utreds möjligheten att inrymma en terminal.
T-Centralen är helt underdimensionerad. Odenplan är delvis underdimensionerad och behöver den saknade pendeltågsplattformen. Det finns även långsiktiga planer på regionaltågsstationer i Solna och Älvsjö (förutom tunnelbana).
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Från Tamsons kravlista, Bytespunkter

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev: T-Centralen är helt underdimensionerad. Odenplan är delvis underdimensionerad och behöver den saknade pendeltågsplattformen. Det finns även långsiktiga planer på regionaltågsstationer i Solna och Älvsjö (förutom tunnelbana).
Finns det något sätt att expandera T-Centralen eller plats för en ny T-Central någonstans bredvid?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Från Tamsons kravlista, Bytespunkter

Inlägg av twr »

Roslagsbanans stationer kommer att heta T-Centralen och Odenplan.

Namn bör syfta på hela bytespunkten snarare än att olika delar har olika namn. Trafikverket verkar inte riktigt ha tillämpat denna princip när Citybanan byggdes, men för regionens egna anläggningar är det förstås bäst att ha ett namn på helheten. Man frågar ju inte ”vad kommer Blå linjens station vid Gullmarsplan att heta” för det är ju så givet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Från Tamsons kravlista, Bytespunkter

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Roslagsbanans stationer kommer att heta T-Centralen och Odenplan.

Namn bör syfta på hela bytespunkten snarare än att olika delar har olika namn. Trafikverket verkar inte riktigt ha tillämpat denna princip när Citybanan byggdes, men för regionens egna anläggningar är det förstås bäst att ha ett namn på helheten. Man frågar ju inte ”vad kommer Blå linjens station vid Gullmarsplan att heta” för det är ju så givet.
Verkar rimligt.
När det gäller Trafikverkets namn på stationen vid T-centralen, Stockholm city, så lär räddningstjänsten ha haft synpunkter, och förordade något annat namn än T-centralen. Eller är det falsk information? Om inte så kan man ju tänka sig att de inte vill ha fler T-centralen alls.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar