Stängda framdörrar permanent?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Stängda framdörrar permanent?

Inlägg av LÅ1 »

"Bussförare kräver permanent stängning av framdörrar".

Dagens plastband hindrar väl inte den som vill slå bussföraren på käften, oavsett vilken dör han (eller hon) gick in genom. Ska föraren vara säkert avskärmad från passagerarna så måste förarplatsen byggas in på ett permanent sätt, t.ex. med en glasglasruta. Och då kan man ha dörrar fram utan problem.

Men jag har hört bussförare som uttalar sig om att de saknar kontakten med passagerarna, som det är nu. Men det gäller nog inte alla områden alla tider.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stängda framdörrar permanent?

Inlägg av Odd »

Återinföra lite äldre design, med andra ord...
scania76.jpg
scania76.jpg (49.74 KiB) Visad 4537 gånger
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9951
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stängda framdörrar permanent?

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Dagens plastband hindrar väl inte den som vill slå bussföraren på käften, oavsett vilken dör han (eller hon) gick in genom. Ska föraren vara säkert avskärmad från passagerarna så måste förarplatsen byggas in på ett permanent sätt, t.ex. med en glasglasruta. Och då kan man ha dörrar fram utan problem.
Varför skulle passagerare vilja bråka med bussförare om biljettviseringen sker av kontrollanter? Skribentens resonemang saknar ju helt verklighetsförankring!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stängda framdörrar permanent?

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Varför skulle passagerare vilja bråka med bussförare om biljettviseringen sker av kontrollanter? Skribentens resonemang saknar ju helt verklighetsförankring!
Artikeln nämner inte ett ord om biljettkontroll. Bara om hot och våld. Många bussförare vill ju inte ha stök och bråk i bussen. Även sådana tillsägelser kan ge upphov till våld mot föraren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9951
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stängda framdörrar permanent?

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Varför skulle passagerare vilja bråka med bussförare om biljettviseringen sker av kontrollanter? Skribentens resonemang saknar ju helt verklighetsförankring!
Artikeln nämner inte ett ord om biljettkontroll. Bara om hot och våld. Många bussförare vill ju inte ha stök och bråk i bussen. Även sådana tillsägelser kan ge upphov till våld mot föraren.
Har skribenten ens läst artikeln?
Bulletin skrev:Eftersom viseringen vid förarplatsen är borta, så har risken för hot och våld i det närmaste försvunnit.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stängda framdörrar permanent?

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Varför skulle passagerare vilja bråka med bussförare om biljettviseringen sker av kontrollanter? Skribentens resonemang saknar ju helt verklighetsförankring!
Artikeln nämner inte ett ord om biljettkontroll. Bara om hot och våld. Många bussförare vill ju inte ha stök och bråk i bussen. Även sådana tillsägelser kan ge upphov till våld mot föraren.
Har skribenten ens läst artikeln?
Bulletin skrev:Eftersom viseringen vid förarplatsen är borta, så har risken för hot och våld i det närmaste försvunnit.
OK Slarvigt av mig. Hade förstås läst artikeln, och innan föregående inlägg sökte jag på strängen biljett, men missade visering.

Fast att öppna för påstigning genom främre dörren behöver ju inte med automatik betyda att föraren har plikt att kontrollera färdbevis. Däremot har föraren då viss koll på vilka passagerare som stiger på.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Stängda framdörrar permanent?

Inlägg av Verspieder »

Jag vill inte förära årets skandaltidning med ett klick, men kan bifoga två andra källor för samma nyhet. Från betydligt seriösare domännamn.

https://www.bussmagasinet.se/2021/04/um ... or-alltid/
https://sverigesradio.se/artikel/bussch ... a-for-gott
Senast redigerad av Verspieder den fredag 09 april 2021 18:51, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stängda framdörrar permanent?

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:Jag vill inte förära årets skandaltidning med en ett klick, men kan bifoga två andra källor för samma nyhet. Från betydligt seriösare domännamn.

https://www.bussmagasinet.se/2021/04/um ... or-alltid/
https://sverigesradio.se/artikel/bussch ... a-for-gott
Bulletin skrev:De senaste åren har flera fall av våld mot bussförare uppmärksammats. I oktober 2019 omringades en förare i Uppsala av cirka tio ungdomar och fick ta emot sparkar i bland annat huvudet. Gärningsmännen slutade inte förrän mannens kollegor och personer ur allmänheten ingrep.

Några veckor senare attackerades en bussförare i Göteborg efter att ha bett en stökig grupp ungdomar lämna bussen.
Jag kan ha helt fel, men jag har en känsla av att det är liknande situationer som är de allvarligaste misshandelsfallen. Alltså att föraren inte accepterar stökiga personer, ofta i grupp, i bussen. Inte enstaka personer som vill åka utan att betala. Men jag kan ha fel där.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9951
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stängda framdörrar permanent?

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Jag kan ha helt fel, men jag har en känsla av att det är liknande situationer som är de allvarligaste misshandelsfallen. Alltså att föraren inte accepterar stökiga personer, ofta i grupp, i bussen. Inte enstaka personer som vill åka utan att betala. Men jag kan ha fel där.
Har skribenten någonsin åkt med en tresiffrig linje? Trängsel, stök och plankning går hand i hand (samma sak på nattbussarna). Trängseln går det inte att göra något åt eftersom kollektivtrafiken i utsatta områden av någon anledning måste ha lägre standard. Plankning kan däremot regleras medelst kontroller, men även utan kontroller mildras plankningens konsekvenser när påstigning sker genom alla dörrar och biljettvisering inte längre är bussförares ansvar.
Skriv svar