Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av LÅ1 »

SL-trafikinformation:
Förändringar i tidtabellen kan påverka anslutningar från 6 april
Tisdag 6 april får Röda linjen nya avgångstider mellan T-Centralen och Mörby centrum respektive mellan T-Centralen och Ropsten. Tågen går med sänkt hastighet mellan Östermalmstorg och T-Centralen, nu anpassas tidtabellen till detta för att du ska hitta korrekta avgångstider när du söker din resa.

Du som inte gör något byte, till exempel mellan buss och tunnelbana, längs vägen kommer troligen inte märka någonting då avgångstiderna bara ändras med 1:00 – 1:30 minuter.
Men om du ska åka med sista tåget för kvällen från Ropsten eller Mörby centrum behöver du känna till att det avgår en minut tidigare än förut. Framförallt rekommenderar vi dig som reser med Lidingöbanan eller Lidingöbussarna och byter till/från tunnelbanan att söka resan i förväg för att inte missa din anslutning. Förändringarna gäller tills vidare.

Planera din resa på sl.se eller i appen för att se korrekta avgångstider och res bara om du måste.
Vad handlar detta om? Man brukar väl inte gå ut och informera om sänkt hastighet på en sträcka. Men är sträckan lång så kan det kanske vara befogat. Meningen "Förändringarna gäller tills vidare" antyder att det rör sig om en lång tid.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av M224 »

Tågen har kört med reducerad hastighet i ca sex månader redan. Undrar verkligen vad de håller på med.
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av C30 »

SL-s säkerhetsmeddelande 2021-17, tillgänglig på RTCON AB-s hemsida, innehåller en förklaring, men inte någon långsiktig lösning:
På sträckan T-centralen till Östermalmstorg gäller för både norr- och söderspår sedan en tid tillbaka en högsta hastighet på 20 km/h. Anledningen till detta är att spåren på delar av sträckorna har skador i flera spårbärande komponenter i spåret. Dessa skador riskerar vid normal trafikhastighet att accelerera och kan då leda till urspårning, spårförskjutning och/eller rälsbrott. Med beaktande av miljön spåren går i kan konsekvenserna i sådana fall bli mycket allvarliga. Behovet av nedsättningen bedöms pågå under en längre tid och permanentas därför.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av LÅ1 »

C30 skrev:SL-s säkerhetsmeddelande 2021-17, tillgänglig på RTCON AB-s hemsida, innehåller en förklaring, men inte någon långsiktig lösning:
På sträckan T-centralen till Östermalmstorg gäller för både norr- och söderspår sedan en tid tillbaka en högsta hastighet på 20 km/h. Anledningen till detta är att spåren på delar av sträckorna har skador i flera spårbärande komponenter i spåret. Dessa skador riskerar vid normal trafikhastighet att accelerera och kan då leda till urspårning, spårförskjutning och/eller rälsbrott. Med beaktande av miljön spåren går i kan konsekvenserna i sådana fall bli mycket allvarliga. Behovet av nedsättningen bedöms pågå under en längre tid och permanentas därför.
Aj då, det låter inte bra. Men tack för informationen.

Kan någon precisera vad som avses med "spårbärande komponenter"? Jag tänker på slipers och makadam. Och möjligen fästena som fäster rälen mot sliprarna. Tunnlarna är ju lite speciella på delar av sträckan. Är det makadam hela vägen?

Kan det tänkas bli totalavstängning en period, t.ex. i sommar, för reparation?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:
C30 skrev:SL-s säkerhetsmeddelande 2021-17, tillgänglig på RTCON AB-s hemsida, innehåller en förklaring, men inte någon långsiktig lösning:
På sträckan T-centralen till Östermalmstorg gäller för både norr- och söderspår sedan en tid tillbaka en högsta hastighet på 20 km/h. Anledningen till detta är att spåren på delar av sträckorna har skador i flera spårbärande komponenter i spåret. Dessa skador riskerar vid normal trafikhastighet att accelerera och kan då leda till urspårning, spårförskjutning och/eller rälsbrott. Med beaktande av miljön spåren går i kan konsekvenserna i sådana fall bli mycket allvarliga. Behovet av nedsättningen bedöms pågå under en längre tid och permanentas därför.
Aj då, det låter inte bra. Men tack för informationen.

Kan någon precisera vad som avses med "spårbärande komponenter"? Jag tänker på slipers och makadam. Och möjligen fästena som fäster rälen mot sliprarna. Tunnlarna är ju lite speciella på delar av sträckan. Är det makadam hela vägen?

Kan det tänkas bli totalavstängning en period, t.ex. i sommar, för reparation?
Reparation? I sommar? Hur kan du tro något sådant? Det kostar ju pengar. Det blir en ny Strömbro under jord.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Kan någon precisera vad som avses med "spårbärande komponenter"? Jag tänker på slipers och makadam. Och möjligen fästena som fäster rälen mot sliprarna. Tunnlarna är ju lite speciella på delar av sträckan. Är det makadam hela vägen?
Nej det är ballastfritt spår med slipers i de s k cirkulärtunnlarna och ett par snuttar ”vanligt” spår mellan dessa.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Diripsi »

Sex månader tar det att korrigera tidtabellen med en minut, SL:s planeringsprocess i ett nötskal.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev:Sex månader tar det att korrigera tidtabellen med en minut, SL:s planeringsprocess i ett nötskal.
Nja, hade det från början stått klart att det här skulle hålla på i ett år eller mer, så hade man nog ändrat tidtabellen betydligt tidigare.

Nu gissar jag mest, men jag kan tänka mig att det har tagit lång tid att krama fram ett besked om när man kan få stänga av sträckan för att fixa detta och svaret blev "nej". Det är nog risk att det blir såna här nedsättningar på andra ställen också så länge man tillämpar principen att maximal trafik ska köras så länge det går för att minska trängseln.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

Här är förresten en bild som visar hur spårkonstruktionen ser ut (eller rättare sagt såg ut förr-förra decenniet). Jag visar den med upphovsmannens tillstånd.
tub6web.jpg
tub6web.jpg (101.95 KiB) Visad 4933 gånger
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av ADDE »

Var det inte så länge sedan man höjde hastigheten på sträckan? Det är vad jag upplevde innan man nu sänkte till 20...
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av roggek »

Ja, här har vi ytterligare ett exempel på tunnelbanans unika status.
Kanske hade varit bra och haft kvar den där övergångsförbindelsen vid TCe...

Då hade man kunnat köra enkelspår en sommar och byta ut spårbefästningarna.
Ska man bygga en ny övergångsvä'xel vid TCe så lär det ta minst 2 år med regionens och SLs unika byggtakt...
För klätterväxlar har väl inte uppfunnits för tunnelbanan än...

Å andra sidan så kanske tunneln kanske numera är så gammal och uttjänt, så det blir ett projekt liknande "Nya" Slussen av det.
D v s en ny tunnel på ännu lägre djup i Träsket? Men se till då att bygga spår för Roslagsbanan till T-centralen parallellt i en 4 spårstunnel...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av C12C3C3C12 »

roggek skrev:Ja, här har vi ytterligare ett exempel på tunnelbanans unika status.
Kanske hade varit bra och haft kvar den där övergångsförbindelsen vid TCe...

Då hade man kunnat köra enkelspår en sommar och byta ut spårbefästningarna.
Ska man bygga en ny övergångsvä'xel vid TCe så lär det ta minst 2 år med regionens och SLs unika byggtakt...
För klätterväxlar har väl inte uppfunnits för tunnelbanan än...

Å andra sidan så kanske tunneln kanske numera är så gammal och uttjänt, så det blir ett projekt liknande "Nya" Slussen av det.
D v s en ny tunnel på ännu lägre djup i Träsket? Men se till då att bygga spår för Roslagsbanan till T-centralen parallellt i en 4 spårstunnel...
Klätterväxlar var det vi kallade dom flänsbärande växlarna för några decennier sedan - när jag lärde mig köra tunneltåg i början på 70-talet.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:Klätterväxlar var det vi kallade dom flänsbärande växlarna för några decennier sedan - när jag lärde mig köra tunneltåg i början på 70-talet.
Ni hade fel. :P
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Här är förresten en bild som visar hur spårkonstruktionen ser ut (eller rättare sagt såg ut förr-förra decenniet). Jag visar den med upphovsmannens tillstånd.
tub6web.jpg
Tack för bilden. Hur är sliprarna fästade mot tunnelns botten? Det ser ut som om de är fästade med någon form av bygel.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: Tack för bilden. Hur är sliprarna fästade mot tunnelns botten? Det ser ut som om de är fästade med någon form av bygel.
Ja dessa byglar sitter i fästen som i sin tur är ingjutna i betongen. Så det är något av ett företag att renovera det. Konstruktionen är ganska avancerad för att ta upp olika krafter. Den bör vara beskriven i tunnelbaneboken men jag har den inte inom räckhåll just nu.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:Klätterväxlar var det vi kallade dom flänsbärande växlarna för några decennier sedan - när jag lärde mig köra tunneltåg i början på 70-talet.
Ni hade fel. :P
Så du menar att lärarna när vi lärde oss att köra hade fel? Inom parantes så var det sådana växlar strax S om Ömt, max hastighet när man vid enkelspår bytte spår var 15 km/h när man klättrade över dom. Jag var också enkelspårsövervakare.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:
daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:Klätterväxlar var det vi kallade dom flänsbärande växlarna för några decennier sedan - när jag lärde mig köra tunneltåg i början på 70-talet.
Ni hade fel. :P
Så du menar att lärarna när vi lärde oss att köra hade fel? Inom parantes så var det sådana växlar strax S om Ömt, max hastighet när man vid enkelspår bytte spår var 15 km/h när man klättrade över dom. Jag var också enkelspårsövervakare.
Ja precis ni blev felinformerade :-)

Det här är en klätterväxel:
B9AC0400-F63C-4A52-9316-F18D0B5B5D36.jpeg
B9AC0400-F63C-4A52-9316-F18D0B5B5D36.jpeg (191.67 KiB) Visad 4697 gånger
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av LÅ1 »

Läs på Wikipedia.
Under rubriken Tillfälliga växlar finns slängväxel och klättereväxel.

Från Wikipedia
Tillfälliga växlar

Slängväxel
Slängväxel är ett uttryck för en tillfällig växel som används vid anslutning av spår som mycket sällan behöver kontakt med huvudlinjen. Slängväxeln är i princip en tillfällig ombyggnad av spåret för att komma åt spåret. Normalt handlar det åtkomst till beredskapsspår eller transformatorer och omformare i bergrum.

Klätterväxel
Är en tillfällig växelanordning för att komma åt sällan använda sidospår. Normalt handlar det åtkomst till beredskapsspår. Dock är denna växel mera instabil än slängväxeln.
Inte helt lätt att inse skillnaderna mellan dessa två växeltyperna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Sio »

LÅ1 skrev:Läs på Wikipedia.
Under rubriken Tillfälliga växlar finns slängväxel och klättereväxel.

Från Wikipedia
Tillfälliga växlar

Slängväxel
Slängväxel är ett uttryck för en tillfällig växel som används vid anslutning av spår som mycket sällan behöver kontakt med huvudlinjen. Slängväxeln är i princip en tillfällig ombyggnad av spåret för att komma åt spåret. Normalt handlar det åtkomst till beredskapsspår eller transformatorer och omformare i bergrum.
Inte helt lätt att inse skillnaderna mellan dessa två växeltyperna.
Här får jag anmäla en avvikande åsikt, Det som Wikipedia beskriver som slängväxel, kallas enligt mig för släpväxel. Det gäller både sådana släpväxlar som funnits i Sverige vid tex omformatstationer, där man får dra rälsspik och demontera skarvjärn för att lägga om dem, och sådana släpväxlar som kallas "stub switch" i utlandet och som är försedda med omläggningsanordning för mer frekvent omläggning.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Sio »

C12C3C3C12 skrev:
daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:Klätterväxlar var det vi kallade dom flänsbärande växlarna för några decennier sedan - när jag lärde mig köra tunneltåg i början på 70-talet.
Ni hade fel. :P
Så du menar att lärarna när vi lärde oss att köra hade fel? Inom parantes så var det sådana växlar strax S om Ömt, max hastighet när man vid enkelspår bytte spår var 15 km/h när man klättrade över dom. Jag var också enkelspårsövervakare.
Dessa växlar var "växlar med obruten korsning".
Skriv svar