Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

Var det obrutna korsningar i alla fyra växlarna från början?

Jag minns att de närmast Tce (som togs bort för typ 20 år sen) hade obrutna korsningar men de vid Ömt har väl vanliga.

Angående möjligheterna att renovera det där under enkelspårsdrift, så är det nog inte så lätt vare sig med eller utan de borttagna växlarna. Åtminstone norrspåret är svårt att stänga av och samtidigt bedriva en vettig trafik norr om Mariatorget, nu när det fattas en massa växlar på bron över Söderström (som C12C3C3C12:s slarviga instruktörer säkert förväxlade med Strömbron :wink: ). Det bästa är kanske en rejäl totalavstängning där man fixar alla växlarna och de här tunnlarna samtidigt? Eller nä det går ju inte heller för då kommer inte arbetstågena fram. Tillbaka till ritbordet :cheesygrin:
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vad 17 tog mitt sista inlägg vägen, skrev Söderströmbron där, det var ju 5 spår på bron då,vet inte hur det är nu, mellanspåret var ett "vändspår" för transporter mellan bana 1 samt bana 2 om dom skulle byta färdriktning, flänsbärande växlar hela vägen om jag kommer ihåg rätt, vid enkelspår på bana 1 så tog det sin tid att komma över...
Senast redigerad av C12C3C3C12 den måndag 05 april 2021 12:33, redigerad totalt 4 gång.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Harald »

Växlarna närmast T-Centralen används ju för vändningen den första tiden. De kan väl knappast ha haft obrutna korsningar då, men kan förstås ha byggts om senare.
Strömbron hade bara två spår och de var spårvägsspår.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev:Växlarna närmast T-Centralen används ju för vändningen den första tiden. De kan väl knappast ha haft obrutna korsningar då, men kan förstås ha byggts om senare.
Strömbron hade bara två spår och de var spårvägsspår.
Körde man inte tomt ner till Ömt och vände där i början? När jag ändå är inne tunneln, om ni tittar på bilden som daniel_s visar så om ni tittar till höger i bild ser ni 2 rader med träspångar, den längst till höger var utrymmningsväg när ett tåg stod där, den bredare vid spåret var normala utrymningsvägen så glöm det där med barnvagnar och rullstolar vid utrymning. Det var min fasa när jag körde på bana 2 att något skulle hända så att man var tvungen att utrymma tåget. När ni åker som trafikanter hör ni klart skillnaden mellan vanlig tunnel samt cirkulärtunneln, mer ekande ljud i den sistnämda.

I det inlägget som försvann skrev jag Söderströmsbron som till skillnad mot den "provisoriska" Strömbron var endast för t-banetrafik :)
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Sio skrev:
LÅ1 skrev:Läs på Wikipedia.
Under rubriken Tillfälliga växlar finns slängväxel och klättereväxel.

Från Wikipedia
Tillfälliga växlar

Slängväxel
Slängväxel är ett uttryck för en tillfällig växel som används vid anslutning av spår som mycket sällan behöver kontakt med huvudlinjen. Slängväxeln är i princip en tillfällig ombyggnad av spåret för att komma åt spåret. Normalt handlar det åtkomst till beredskapsspår eller transformatorer och omformare i bergrum.
Inte helt lätt att inse skillnaderna mellan dessa två växeltyperna.
Här får jag anmäla en avvikande åsikt, Det som Wikipedia beskriver som slängväxel, kallas enligt mig för släpväxel. Det gäller både sådana släpväxlar som funnits i Sverige vid tex omformatstationer, där man får dra rälsspik och demontera skarvjärn för att lägga om dem, och sådana släpväxlar som kallas "stub switch" i utlandet och som är försedda med omläggningsanordning för mer frekvent omläggning.
För att spåra ut lite tillfälligt så användes sådana tillfälliga växlar vid Häggviks transformatorstation som är insprängd i berget nära trafikspåren.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev:Körde man inte tomt ner till Ömt och vände där i början?
Har det blivit begreppsförvirring? Daniel skrev om fyra växlar, vilket jag tolkade som de fyra växlar man ser nedan. Menade han kanske fyra växelpar, d.v.s. att det någon tid skulle ha funnits två växelpar närmare TCe?
Capture2.JPG
Capture2.JPG (30.78 KiB) Visad 3074 gånger
Capture3.JPG
Capture3.JPG (40.34 KiB) Visad 3074 gånger
Tunnelsektionsorder inför öppnadet av tunnelbana 2, 1964
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
C12C3C3C12 skrev:Körde man inte tomt ner till Ömt och vände där i början?
Har det blivit begreppsförvirring? Daniel skrev om fyra växlar, vilket jag tolkade som de fyra växlar man ser nedan. Menade han kanske fyra växelpar, d.v.s. att det någon tid skulle ha funnits två växelpar närmare TCe?
Nej, jag menar att hela sträckan hade två växelpar = fyra växlar. De sedermera borttagna 228-A228 hade obrutna korsningar, inte från början som man ser på din order, men senare. Det verkar ha varit en grej man gjorde ibland, att man lade in vanliga korsningar i växlar där man tillfälligt vände under utbyggnaden, för att sedan byta till obrutna när vändningarna upphörde.

Av någon anledning finns inte ritningen över just sträckan T-centralen-Östermalmstorg sökbar hos Ekeving, men man kan i alla fall se bokstaven "o" på den här ritningen :-)
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:
Diripsi skrev:Sex månader tar det att korrigera tidtabellen med en minut, SL:s planeringsprocess i ett nötskal.
Nja, hade det från början stått klart att det här skulle hålla på i ett år eller mer, så hade man nog ändrat tidtabellen betydligt tidigare.

Nu gissar jag mest, men jag kan tänka mig att det har tagit lång tid att krama fram ett besked om när man kan få stänga av sträckan för att fixa detta och svaret blev "nej". Det är nog risk att det blir såna här nedsättningar på andra ställen också så länge man tillämpar principen att maximal trafik ska köras så länge det går för att minska trängseln.
Lägg till att när sträckan permanterades till sth 20 så innebär det ju en tidsvinst då tågen kan hålla banans sth på plattformssträckorna vid TCE och ÖMT något som inte var möjligt att göra rent regelmässigt när sträckan hade en tillfällig sth på 20.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av /jes »

Något nytt om sträckan T-centralen och Östermalmstorg? Utredning pågår, i bästa fall kanske projektering??
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Sparkfot »

/jes skrev:Något nytt om sträckan T-centralen och Östermalmstorg? Utredning pågår, i bästa fall kanske projektering??
Har inte mycket mer att tillföra mer än att det beräknas att hastighetsbegränsningen kommer hänga kvar tills efter sommaren i alla fall.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Hechtwagen »

"År 2014 uppstod det en brand i en av cirkulärtunnlarna där ytskiktsmaterialet, träullsskivor, förstördes. Efter branden utfördes ett antal förstudier i syfte att utreda status, samt det generella tillståndet på den bakomliggande tunnel, och även materialets funktion i avsikt att motstå en större brand."

Det var åtta år sedan det och tågen krypkör fortfarande, men som sagt, den verkliga elefanten i rummet är tunneln Gamla Stan T-Centralen!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: lördag 03 april 2021 11:58
C30 skrev:SL-s säkerhetsmeddelande 2021-17, tillgänglig på RTCON AB-s hemsida, innehåller en förklaring, men inte någon långsiktig lösning:
På sträckan T-centralen till Östermalmstorg gäller för både norr- och söderspår sedan en tid tillbaka en högsta hastighet på 20 km/h. Anledningen till detta är att spåren på delar av sträckorna har skador i flera spårbärande komponenter i spåret. Dessa skador riskerar vid normal trafikhastighet att accelerera och kan då leda till urspårning, spårförskjutning och/eller rälsbrott. Med beaktande av miljön spåren går i kan konsekvenserna i sådana fall bli mycket allvarliga. Behovet av nedsättningen bedöms pågå under en längre tid och permanentas därför.
Aj då, det låter inte bra. Men tack för informationen.

Kan någon precisera vad som avses med "spårbärande komponenter"? Jag tänker på slipers och makadam. Och möjligen fästena som fäster rälen mot sliprarna. Tunnlarna är ju lite speciella på delar av sträckan. Är det makadam hela vägen?

Kan det tänkas bli totalavstängning en period, t.ex. i sommar, för reparation?
Apropå att det tar lång tid att åtgärda problemet: Jag läste de här inläggen utan att inse att ”i sommar” var 2021!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av M224 »

Och problemet började långt innan det. Någon gång under hösten 2020. Åker denna sträcka varje vardag mellan jobb o bostad. Så snart får vi fira två år med tåg som kryper fram i tunneln. Det var först i juni 2022 som anlededningen till detta började skyltas på stationsskyltarna. Måsta vara underbart att köra på röda linjen och sitta i detta flera gånger per dag månad ut och månad in.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av gek »

Hechtwagen skrev: fredag 15 juli 2022 13:44 ... som sagt, den verkliga elefanten i rummet är tunneln Gamla Stan T-Centralen!
Vad är det för elefant som finns i den tunneln? En nära förestående tunnelkollaps som ingen låtsas om? Borde det i så fall inte kunnat åtgärdas samtidigt som man hade avstängt på grund av arbetena med Söderströmsbron?
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: lördag 16 juli 2022 15:54 Och problemet började långt innan det. Någon gång under hösten 2020. Åker denna sträcka varje vardag mellan jobb o bostad. Så snart får vi fira två år med tåg som kryper fram i tunneln. Det var först i juni 2022 som anlededningen till detta började skyltas på stationsskyltarna. Måsta vara underbart att köra på röda linjen och sitta i detta flera gånger per dag månad ut och månad in.
Beror väl lite på hur trafiklösningen ser ut. Körtiderna är ju förlängda ganska mycket, vilket dock kan drabba vändtiden. Men åtminstone vissa tider verkar man ha utökat med ett tågsätt extra vilket gör att vändtiden i stället blir längre. Men då kan det i sämsta fall (ur förarnas synpunkt) inträffa att det precis går att klara utan att utöka antalet tjänster, dvs alla får jobba lite längre. Detta går inte att reda ut utan ganska noggranna analyser. Utan närmare analys kan jag dock utlova att det alltid kommer att finnas de som är missnöjda oavsett vilket…
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Hechtwagen »

gek skrev: lördag 16 juli 2022 19:24
Hechtwagen skrev: fredag 15 juli 2022 13:44 ... som sagt, den verkliga elefanten i rummet är tunneln Gamla Stan T-Centralen!
Vad är det för elefant som finns i den tunneln? En nära förestående tunnelkollaps som ingen låtsas om? Borde det i så fall inte kunnat åtgärdas samtidigt som man hade avstängt på grund av arbetena med Söderströmsbron?

Tunneln invigdes 1957 och börjar närma sig slutet av sin tekniska livslängd.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av M224 »

Okej men det kan väl knappast vara en överaskning för SL att tunneln är 65 år gammal?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: lördag 16 juli 2022 21:36 Okej men det kan väl knappast vara en överaskning för SL att tunneln är 65 år gammal?
För dagens SL kan vad som helst komma som en överraskning, t ex årstidernas växlingar…
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev: lördag 16 juli 2022 21:43
M224 skrev: lördag 16 juli 2022 21:36 Okej men det kan väl knappast vara en överaskning för SL att tunneln är 65 år gammal?
För dagens SL kan vad som helst komma som en överraskning, t ex årstidernas växlingar…
Som snö och is på vintern och sol å värme på sommaren? :roll:
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Arbete mellan T-centralen och Östermalmstorg?

Inlägg av Sparkfot »

Goda nyheter, i veckan som kommer (förhoppningsvis) kommer hastigheten på söderspåret (dvs sträckan från Östermalmstorg mot T-Centralen) höjas (så fort nya skyltar är på plats) från 20 till 30 men begränsningen på norrspåret kvarstår tillsvidare.
Skriv svar