Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av LÅ1 »

Jag har inte aktivt letat efter aprilskämt, men hittat ett. Samt två artiklar som man önskade var det. De stora dagstidningarna har ju slutat med aprilskämt. Man menar att deras nyheter ska vara vederhäftiga, vilket är förståeligt. (Den som vill läsa om gamla aprilskämt kan kolla den här tråden från 2016.)

* "Nytt branschbeslut: enbart kontanter får användas vid bilköp". Låter trevligt! :D

* I morse kom en nyhet som lät som ett aprilskämt, men var det tydligen inte: "Hundratals fordon i Göteborg står stilla – alkolåset satt ur spel".
Nu tror VD:n för tillverkaren av alkolåset att det handlar om en cyberatack. "Vd:n efter alkolåshaveriet: ”Misstänkt cyberattack bakom”".

Det man undrar då är varför i hela fridens namn måste alkolås vara uppkopplade mot nätet? För någon form av kontroll eller uppföljning? Och VD:n pratar också om datummanipulation. Varför behöver ett alkolås ha en kalender? Och om den behöver så borde datum i alla fall inte vara avgörande om mätaren ska fungera eller ej. För det handlar väl inte om ett abonnemang på tjänsten alkolås-upplåsning.

* Sedan en nyhet som man skulle önska var ett aprilskämt, men som inte är det: "Sverige missar vaccinmålet – här är nya prognosen".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av LÅ1 »

Hittade just denna sammanställning: "Fem aprilskämt från Stockholm".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:...
Det man undrar då är varför i hela fridens namn måste alkolås vara uppkopplade mot nätet? För någon form av kontroll eller uppföljning? Och VD:n pratar också om datummanipulation. Varför behöver ett alkolås ha en kalender? Och om den behöver så borde datum i alla fall inte vara avgörande om mätaren ska fungera eller ej. För det handlar väl inte om ett abonnemang på tjänsten alkolås-upplåsning.
...
Det har inget med hur/att dom är uppkopplade mot nätet. Möjligen har det med hur det är implementerat, hur det skall bete sig vid nedkopplad förbindelse, vid knasig och felaktig data eller motsvarande.

Men framför allt så saknades insikten om vad som händer om det blir något fel, och eftersom den insikten saknades så fanns det troligen inte möjlighet att ha tagit fram reservrutiner, exempelvis, men inte begränsat till, plomberade nödbrytare eller annan lokal förbikopplare, möjlighet till ad-hoc-blåsning eller färdiga rutiner när detta inträffar.

Från och med idag finns såväl insikten som medvetenheten, i varje fall hos det företag som drabbades. Frågan är väl om de lyckas omsätta det i en ändringsplan.

Jag har i tidigare arbeten sett liknande situationer men det är väldigt enkelt för "dom som bestämmer" att låta prioritera ner just reservrutiner eftersom det ju inte är planerat att det skall användas eller att sådana situationer skall inträffa.
Genius on call
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev:Det man undrar då är varför i hela fridens namn måste alkolås vara uppkopplade mot nätet? För någon form av kontroll eller uppföljning? Och VD:n pratar också om datummanipulation. Varför behöver ett alkolås ha en kalender? Och om den behöver så borde datum i alla fall inte vara avgörande om mätaren ska fungera eller ej. För det handlar väl inte om ett abonnemang på tjänsten alkolås-upplåsning.
Möjligen skulle jag kunna tänka mej att tillverkaren har service på utrustningen, som är beroende av hur ofta den används tex. Då kan man få onlinerapport om när det närmar sig att fara ut för att göra service på utrustningen. Man kan även tänka sig att utrustningen automatiskt rapporterar eventuella fel i utrustningen till tillverkaren.
Sen kan också tänka sig att utrustningen rapporterar till användarföretaget om det blir utslag på alkohol, samt rapporterar att den anställde är på jobbet. Det senare gjorde de utrustningar som min arbetsgivare hade på arbetsplatserna (alltså inte i fordon). Dessa rapporterade alltså att jag kommit till jobbet i tid när jag blåste i mätaren, efter att ha identifierat mig med tjänstekortet. Skedde inre detta inom viss tid, fick operativ personalledare ett larm, vilket de naturligtvis fick om jag blåste och det gav utslag på alkohol.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av Odd »

leifd skrev:
LÅ1 skrev:Det man undrar då är varför i hela fridens namn måste alkolås vara uppkopplade mot nätet? För någon form av kontroll eller uppföljning? Och VD:n pratar också om datummanipulation. Varför behöver ett alkolås ha en kalender? Och om den behöver så borde datum i alla fall inte vara avgörande om mätaren ska fungera eller ej. För det handlar väl inte om ett abonnemang på tjänsten alkolås-upplåsning.
Möjligen skulle jag kunna tänka mej att tillverkaren har service på utrustningen, som är beroende av hur ofta den används tex. Då kan man få onlinerapport om när det närmar sig att fara ut för att göra service på utrustningen. Man kan även tänka sig att utrustningen automatiskt rapporterar eventuella fel i utrustningen till tillverkaren.
Sen kan också tänka sig att utrustningen rapporterar till användarföretaget om det blir utslag på alkohol, samt rapporterar att den anställde är på jobbet. Det senare gjorde de utrustningar som min arbetsgivare hade på arbetsplatserna (alltså inte i fordon). Dessa rapporterade alltså att jag kommit till jobbet i tid när jag blåste i mätaren, efter att ha identifierat mig med tjänstekortet. Skedde inre detta inom viss tid, fick operativ personalledare ett larm, vilket de naturligtvis fick om jag blåste och det gav utslag på alkohol.
Inget av dessa argument är en förklaring till hur det måste vara. Ibland måste man gå tillbaka till grunden och fundera på vad som är viktigt.

I detta fall är det viktiga att en alkoholpåverkad person inte kan köra fordonet. Allt annat är av underordnad karaktär.

Nu vet vi visserligen inte vad som är felet, det kan ju vara så att det är en massuppdatering som gått väldigt fel och orsakar kalabalik i datasystemet.
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av Odd »

Det skulle onekligen vara en revolutionerande tanke att TF faktiskt skulle köpa en färdig vagntyp som har drifterfarenhet i Sverige och som är ämnad att inte säljas vidare efter ett tag.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av LÅ1 »

SvT har samlat sina aprilskämt på svtplay.

Ett par exempel:
Ett år kom man på att lön och pension ska betalas ut den 30 varje månad i stället för 25 resp 15. Dels sparar staten räntepengar och framför allt blir det en stor extra besparing för staten i februari! :)
Ett annat år talade man om att man kunde få trafikljusen att slå om till grönt med TV-fjärrkontrollen. (Vilken kanal man skulle välja sades inte!)
1976 skulle SM i pimpelfiske genomföras inomhus. Fulla läktare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av Odd »

Var det inte något KTH-skämt nån gång om att man kunde blinka med helljuset när man närmade sig ett trafikljus på natten.
Eftersom folk då inte vet att det är detektorslingor som känner av när ett fordon närmar sig och därför slår om trafikljuset till grönt, och när personen då blinkar med helljuset så slår trafikljuset om till grönt...
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:SvT har samlat sina aprilskämt på svtplay.

Ett par exempel:
Ett år kom man på att lön och pension ska betalas ut den 30 varje månad i stället för 25 resp 15. Dels sparar staten räntepengar och framför allt blir det en stor extra besparing för staten i februari! :)
Ett annat år talade man om att man kunde få trafikljusen att slå om till grönt med TV-fjärrkontrollen. (Vilken kanal man skulle välja sades inte!)
1976 skulle SM i pimpelfiske genomföras inomhus. Fulla läktare.
Men fortfarande torde Kjell Stenssons nylonstrumpa vara helt oöverträffad i genren. Han var ju en aktad auktoritet just på teknik för radio och tv och lät mycket förtroendeingivande när han beskrev hur ”färgsignalerna” liksom filtrerades fram av strumpan.
Lite senare blev det här med färgsignaler verklighet, till OS i Mexico såldes det färgtv eftersom man räknade med att kunna sända i färg från spelen. Landets finansminister Gunnar Sträng ville nu på fullt allvar att Svt skulle plocka bort signalerna. Han ansåg att Sveriges valutabalans skulle försämras när man importerade stora mängder färg-tv apparater. Men tekniker på Svt sa blankt nej till detta .
Roliga aprilskämt jag minns var annars lokaltidningen i min hemstad Halmstad som hade för vana att göra något fotomontage av något spännande som (inte) hade inträffat på stan. Ett år hade t.ex en stor tankbil fastnat i den kända Norre Port och kom inte loss. Det var alltid en och annan som syntes lite förläget smyga förbi på dessa fotoplatser och låtsas som att man bara råkat gå den vägen...
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Var det inte något KTH-skämt nån gång om att man kunde blinka med helljuset när man närmade sig ett trafikljus på natten.
Eftersom folk då inte vet att det är detektorslingor som känner av när ett fordon närmar sig och därför slår om trafikljuset till grönt, och när personen då blinkar med helljuset så slår trafikljuset om till grönt...
Lite komplicerad 1:a April juridik blev det i en liten norsk stad. Där fanns en bro med hastighetsbegränsning men vanligt var att många körde för fort. Nu hade lokaltidningen ”nyheten” att polisen smygfilmat många som kört förbi alldeles för fort men just på denna dag kunde man komma undan med halva bötesbeloppet om man kom in och frivilligt erkände. Det var en hel del som just gjorde detta och polisens dilemma var att folk erkände något som medförde böter och det var dessutom sannolikt att gärningen ägt rum. Men med lite rådrum gavs amnesti för den dagen.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av Verspieder »

Tidningen Kommunalarbetaren har på dagen en artikel från Gotland, där det beskrivs som problemfritt på ön, och att den massiva kritiken från öns bofasta mot Bergkvarabuss är överdriven. Den intervjuade föraren berättar frivilligt hur han arbetar mitt på dagen, under obetald tid. Har Kommunal plötsligt blivit Bergkvarabuss reklampelare, eller är detta ändå ett aprilskämt?

https://ka.se/2021/04/01/rolfs-jobbradd ... a-gotland/
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av leifd »

Odd skrev:
leifd skrev:
LÅ1 skrev:Det man undrar då är varför i hela fridens namn måste alkolås vara uppkopplade mot nätet? För någon form av kontroll eller uppföljning? Och VD:n pratar också om datummanipulation. Varför behöver ett alkolås ha en kalender? Och om den behöver så borde datum i alla fall inte vara avgörande om mätaren ska fungera eller ej. För det handlar väl inte om ett abonnemang på tjänsten alkolås-upplåsning.
Möjligen skulle jag kunna tänka mej att tillverkaren har service på utrustningen, som är beroende av hur ofta den används tex. Då kan man få onlinerapport om när det närmar sig att fara ut för att göra service på utrustningen. Man kan även tänka sig att utrustningen automatiskt rapporterar eventuella fel i utrustningen till tillverkaren.
Sen kan också tänka sig att utrustningen rapporterar till användarföretaget om det blir utslag på alkohol, samt rapporterar att den anställde är på jobbet. Det senare gjorde de utrustningar som min arbetsgivare hade på arbetsplatserna (alltså inte i fordon). Dessa rapporterade alltså att jag kommit till jobbet i tid när jag blåste i mätaren, efter att ha identifierat mig med tjänstekortet. Skedde inre detta inom viss tid, fick operativ personalledare ett larm, vilket de naturligtvis fick om jag blåste och det gav utslag på alkohol.
Inget av dessa argument är en förklaring till hur det måste vara. Ibland måste man gå tillbaka till grunden och fundera på vad som är viktigt.

I detta fall är det viktiga att en alkoholpåverkad person inte kan köra fordonet. Allt annat är av underordnad karaktär.

Nu vet vi visserligen inte vad som är felet, det kan ju vara så att det är en massuppdatering som gått väldigt fel och orsakar kalabalik i datasystemet.
Visst är det så, men man har säkert byggt in en del servicefunktioner, som allafall jag tror är nödvändiga, för att driften och underhållet ska fungera hyfsat smärtfritt.
Mitt eget exempel bygger ju också på att spårfordon inte ska köras av påverkade personer, men man väljer att inte ha utrustningen i den tingest som ska köras, utan i företagets lokaler. Man väljer då att via tjänstesystemen hålla rätt på när en viss person ska logga in sig och blåsa. Det är lixom enklare att underhålla låt oss säga 15 -20 fasta enheter än kanske 150-200 rörliga enheter. Kan väl nämna att en reservrutin fanns på plats från dag ett och fungerat vid några tillfällen, trotts att det egentligen inte behövdes för att kunna köra, rent tekniskt. Så det är nog rätt nödvändigt med en koppling, i större organisationer.
Senast redigerad av leifd den fredag 02 april 2021 18:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Aprillskämt (och sådant som liknar aprilskämt)

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Vänsterblaskan ETC försöker också: https://www.etc.se/utrikes/saboterade-e ... pitalismen
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar